Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa prostownika samochodowego

16 Lis 2012 22:26 4806 10
  • Poziom 9  
    Witam chce zbudować prostownik na podstawie schematu
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic21461.html
    Stąd moje pytanie jaki transformator kupić i jaki mostek prostowniczy aby osiągnąć odpowiednie parametry prostownika.
    Wiem oczywiście ze o napięciu wyjściowym 18V ale jakiej mocy??
  • Poziom 15  
    Po 1 to musisz sam określić przyszłościowo jakie akumulatory będziesz ładował. Teraz może wystarczyć Ci nawet 5A a z biegiem lat potrzeby rosną:D

    Po 2 jaką sumą pieniężną dysponujesz?

    Po 3 to sam zbudowałem taki oto prostownik i jestem z niego bardzo zadowolony bo ma elegancką regulację prądu ładowania i wiele innych drobiazgów https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1803873.html wybór jednak należy do ciebie.

    Po 4 z uwagi na to, że transformatory toroidalne są dość drogie może warto rozejrzeć się za jakimś transformatorem EI i samemu spróbować nawinąć. Posiadając rdzeń opłaca się nawijać transformatory samemu od ok 50W.

    Po 5 i ostatnie aby prostownik mógł oddać 5A do akumulatora transformator musi mieć moc ok. 150W.
  • Poziom 13  
    [


    Po 3 to sam zbudowałem taki oto prostownik i jestem z niego bardzo zadowolony bo ma elegancką regulację prądu ładowania i wiele innych drobiazgów

    A co kolega miał na myśli pisząc że prostownik ma [ elegancką regulację prądu ładowania ] ? :D
  • Poziom 15  
    A to, że regulując napięcie wychodzące z mostka regulujemy też prąd ładowania. Jest to na prawdę bardzo dobry sposób.
  • Pomocny dla użytkowników
    jachuzdw1910 napisał:
    jaki transformator kupić i jaki mostek prostowniczy aby osiągnąć odpowiednie parametry prostownika

    Mostek możesz zastosować dowolnie duży (10, 25 lub 50A), bo większa jego prąd nic nie zmieni, a tylko będzie swobodniej pracował. Mostki są tanie zatem nie ma co tu oszczędzać.
    Odnośnie transformatora, to tu już zapada istotna decyzja. Jak planujesz ładowanie akumulatorów prądem do 10A, to transformator powinien mieć choćby mały zapas mocy. Przydałby się wtedy taki min. 200W.
    Moc to prąd razy napięcie, zatem 18V x 10A daje nam 180VA plus mały zapas to wychodzi min. 200W. Jak dasz 250W lub nawet 300W to i tak nic się nie stanie. Prąd ładowania i tak będzie płynął taki, jaki ustawisz (przykładowo 5A). Wszelkie zapasy są wskazane, ale niekonieczne. Dajmy na to, że masz samochód małolitrażowy i akumulator w nim ma zaledwie 45 Ah. Maksymalny prąd jakim będziesz go ładował to 4,5A. Często jednak ładuje się taki akumulator prądem mniejszy, ale za to dłużej. Powiedzmy prądem 3A przez około 15 godzin (pod warunkiem że jest niemal całkowicie wyładowany).
  • Poziom 9  
    Znalazłem transformator w garażu TEM 12V 300W
    Czy jest możliwość wykonania jakiejś przetwornicy podwyższającej napięcie i wykorzystania tego transformatora??
  • Pomocny dla użytkowników
    Budowa przetwornicy podwyższającej napięcie transformatora do prostownika? To jakiś absurd.
    Po prostu zmierz jakie napięcie daje to trafo i ewentualnie dowiń kilkanaście zwojów drutu, aby je podwyższyć (gdy rzeczywiście będzie miało tylko 12V). Do dowinięcia nie potrzeba rozbierać rdzenia.
  • Poziom 9  
    Tym prostownikiem będę ładował akumulatory z przedziału 45-75 Ah.
    Czyli transformator 200W powinien wystarczyć.
    Znacie jakieś strony gdzie sprzedają transformatory w dobrych cenach??
  • Poziom 12  
    Dzisiaj właśnie skończyłem montaż swojego prostownika -> wg schematu Marko121 z tego tematu. Jest to modyfikacja prostownika który przedstawiłeś w pierwszym poście.

    Zastosowałem w nim transformator TST 150W 17V i mostek 15A
    Pierwsze próby (jutro dokładna regulacja progów włącz/wyłącz) pokazały, że max prąd jaki uzyskałem to ok 9A (na żarówce H4 z równolegle połaczonymi żarnikami), więc do podanych przez Ciebie pojemności akumulatorów trafo 150W powinien wystarczyć w zupełności
  • Poziom 9  
    Ok dzięki za informacje a czy nie miałeś problemu z ustawieniem progów??
  • Poziom 12  
    jachuzdw1910 napisał:
    Ok dzięki za informacje a czy nie miałeś problemu z ustawieniem progów??



    Wstępnie progi ustawiłem za pomocą zasilacza. Najpierw miałem ustawione na 14.40 i 12.80V - potem podniosłem do ok 13.10V. Do regulacji progów użyłem potencjometrów wieloobrotowych montażowych. Super sprawa, bo na zwykłych zawsze mam problem z ich dokładnym ustawieniem.
    Można też bez problemu ustawić już na działającym prostowniku, lecz wtedy trzeba ustawić mały prąd ładowania (niecałe 1A) aby uchwycić górny próg, - z dolnym nie ma problemu.
    Naładowałem akumulator w sobotę i do wczoraj wieczora prostownik pracował w tych ustawionych progach.
    Zastosowałem tylko potencjometr 10k, zamiast 20k ze schematu (od regulacji prądu), bo regulacja zaczynała się dopiero w połowie potencjometru. Na podłączonym rozładowanym akumulatorze 64Ah doszedłem z prądem do 9A, dalej nie próbowałem, bo wstawiłem bezpiecznik 10A.
    Akumulator z prostownikiem podłączyłem 4 przewodami - dwa prądowe 2,5mm^2 i dwa cieńsze napięciowe - jest to wytłumaczone w opisie tego prostownika.