Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odlew metali przy pomocy dymarki

JosePl 20 Lis 2012 12:17 4251 3
  • #1 20 Lis 2012 12:17
    JosePl
    Poziom 1  

    Witam
    Ostatniego czasu próbuje sił w odlewnictwie i wbrew moim początkowym przypuszczeniom nie wszystko jest takie łatwe. Zbudowałem dymarkę i udało mi się zrobić nawet odlew z aluminium, lecz mam kilka problemów:
    1.Odlew (konkretnie sztabka) ma chropowatą powierzchnie a płynny metal zaraz po wlaniu do formy bulgocze i nie rozlewa się jak woda tylko tworzy tak jakby pęcherzyki. Moje pytanie jest takie czy to jest normalne czy był w tym mój błąd (faktem jest, że betonowa forma nie była całkowicie wyschnięta i gdy wlałem aluminium strasznie parowała).
    2.Chociaż aluminium przyszło mi łatwo to z miedzią jest gorzej, nie dam rady jej przetopić. Może ma ktoś pomysł jak zrobić miech albo coś w tym stylu żeby zwiększyć temperaturę(myślę, że pompka do roweru tu nie wystarczy, zresztą mam tylko kompresor, który był by świetny gdyby nie to, że garaż mam za daleko.
    3.Który metal czy stop jest najbardziej odpowiedni do odlewów?

    Oto moja dymarka, zbudowałem ją z klinkierówek i gliny:
    Odlew metali przy pomocy dymarki
    Wytopiona aluminiowa sztabka:
    Odlew metali przy pomocy dymarki

    Zmień sposób wklejenia grafiki: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html
    [jankolo]

    0 3
  • #2 20 Lis 2012 16:41
    saskia
    Poziom 38  

    1) Beton nie nadaje się na formę do odlewania.
    2) Forma musi być sucha i nagrzana do odpowiedniej temperatury przed odlewaniem.
    3) Musisz użyć topników które ułatwiają topienie i zapobiegają utlenianiu.

    Popytaj wśród pracowników najbliższej odlewni metali jakich materiałów używać.
    Ja mam gdzieś w garażu parę kilo specjalnego gipsu z kruszywem porcelanowym do robienia precyzyjnych form, ale za daleko aby to przesłać w miarę tanio (kiedyś robiłem odlewy biżuterii).
    Poszukam tego i przynajmniej podam ci nazwę tej mieszanki lub firmę która to produkuje.

    0
  • #3 05 Gru 2012 21:56
    onatos
    Poziom 11  

    Witam .
    1. Dymarka nie nadaje się do wytopu metali (100 lat temu może tak).
    2. Topienie metali można wykonać w piecach przystosowanych do umocowania tygla grafitowo-ceramicznego.
    3.Można topić przy pomocy koksu ( aluminium, znal, ołów, cynę ) do przetopienia mosiądzu, brązu czy miedzi trzeba zastosować koks hutniczy. Przy pomocy pieców opalanych olejem opałowym, gazem lub elektrycznym.
    4.Zalewanie form wykonanych z betonu jest bardzo niebezpieczne ( beton mimo wysuszenia może zawierać higroskopijne ilości wilgoci, co w momencie zalewnia ciekłym metalem może doprowadzić do wybuchu , a w konsekwencji do poważnych poparzeń.
    5.Widoczne pęcherzyki powstały z gazów będących w betonie . Aż dziw że nie rozerwało formy.
    6.Do odlewnia metali trzeba podejść z ogromną rozwagą, to dla nowicjusza bardzo niebezpieczna dziedzina.
    7.Nie zachowanie podstawowych zasad BHP dotyczących odlewnictwa może doprowadzić bardzo poważnych i niebezpiecznych poparzeń, zagrażający zdrowiu a nawet życiu.

    Jeżeli Chcesz wiedzieć coś więcej, to Musisz trochę popraktykować w jakiejś pobliskiej odlewni.

    0
  • #4 06 Gru 2012 18:15
    robokop
    Moderator Samochody

    Przy odlewaniu aluminium prymitywnymi metodami zawsze jakieś bąble będą się robić - wiem z praktyki, w czasach szkolnych, odlewaliśmy radiatory aluminiowe i "pucki" do wyrobu różnych większych detali aluminiowych metodą skrawania. Forma z masy formierskiej, nie gazująca przy zalaniu ciekłym metalem i źle przewodząca ciepło. Dochodzi jeszcze kwestia utleniania się roztopionego alu - trzeba zadbać albo o atmosferę ochronną, albo o dodatki redukujące tlenki.

    0