Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo FH12 460KM 2004 r. - Brak świateł wstecznych , cofania

szczesniak2 20 Lis 2012 20:08 10977 12
  • #1 20 Lis 2012 20:08
    szczesniak2
    Poziom 8  

    Witam mam problem ze światłami cofania w Volvo FH12 2004 r "Chińczyk". Po załączenie biegu wstecznego nie zapalają się, a na komputerze nie wyświetla się żaden błąd ani informacja o ich braku. Sprawdzałem automat ich załączania, (ten przy wybieraku na górze skrzyni biegów) miernikiem na przejście po włączeniu biegu obwód jest zamykany. Sprawdziłem też napięcie w przewodzie który idzie do tego automatu i na jednym pinie jest wprawdzie napięcie ale jedynie ok 5 V (wydaje mi się ze to jakoś mało) ale gdy podałem napięcie od akumulatora 24V na ten drugi pin to robi się zwarcie i światła też nie było w lampach. Jeśli ktoś miał coś podobnego proszę o wskazówkę

    1 12
  • #2 20 Lis 2012 20:57
    serwisantscani1
    VIP Zasłużony dla elektroda

    szczesniak2 napisał:
    na jednym pinie jest wprawdzie napięcie ale jedynie ok 5 V (wydaje mi się ze to jakoś mało) ale gdy podałem napięcie od akumulatora 24V na ten drugi pin to robi się zwarcie i światła też nie było w lampach.

    Czyń tak dalej Kolego a usmażysz LCM-a...jeżeli wiesz co to jest ??? ......pod kaseta LCM-u są bezpieczniki sprawdź je dodaje rysunek gdzie są...... Volvo FH12 460KM 2004 r. - Brak świateł wstecznych , cofania

    2
  • #3 21 Lis 2012 19:46
    szczesniak2
    Poziom 8  

    Na tym rysunku to akurat nie widzę tych bezpieczników, ale domyślam się ze to pod płytą która jest pod bezpiecznikami w kabinie, z tego co pamiętam to jest ich chyba 4 czy 5, potwierdź kolego jeśli myślę o tych samych, w sobotę będę miał to autko na bazie to sprawdzę

    1
  • #4 21 Lis 2012 20:26
    serwisantscani1
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A ja widzę........ "A02L"........tak dobrze myślisz musisz odkręcić kasetę z bezpiecznikami wtedy zobaczysz LCM-a odkręcasz go i są wtedy te bezpieczniki.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Jak sprawdzisz bezpieczniki i będzie ok to wbij wsteczny bieg i zmierz napięcie pomiędzy dwoma pinami....... PC1-7 a PC1-21 powinno być bliskie napięciu akumulatorów. Tak dla wyjaśnienia Pin PC1-7 to wyjście na światła wstecznego do lamp.

    1
  • #5 23 Lis 2012 21:56
    ekka
    Poziom 17  

    Witam
    Panowie na jednym pinie ma kolega 5V bo tyle wychodzi ze sterowania uszkodzonego BTS-a w LCM-e ,a napięcie które podał na drugi pin dosmażyło tego BTS-a do końca, pozdrawiam

    0
  • #6 23 Lis 2012 22:07
    serwisantscani1
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ekka napisał:
    a napięcie które podał na drugi pin dosmażyło tego BTS-a do końca
    No własnie nie znajomość podstaw obwodów,sterowania itp. powoduje jeszcze większe straty. Pozdrawiam.

    0
  • #7 23 Lis 2012 22:51
    daro111
    Poziom 31  

    Witam.
    Jest jeszcze mała szansa że wszystko będzie ok,mianowicie po podaniu masy na we. LC2_2 LCM ,kaseta włącza zasilanie na św.cofania. Jeżeli 24v podane było na pin czujnika na którym nie było napięcia czyli biały przewód -masa czujnika ,to faktycznie doszło do zwarcia i jak nie upaliło przewodu masowego to ok.Gorzej jak napięcie poszło na we. LCM.
    Natomiast brak błędu nieświecących św.cofania może być spowodowana ,tu cytuję informację serwisową Volvo:
    "Uwaga! W pojazdach wyposażonych w ostrzeżenie cofania , uszkodzenie żarówki/żarówek nie powoduje
    wygenerowania kodu usterki, ponieważ ostrzeżenie cofania podłączone jest do tego samego przyłącza jednostki
    sterującej."
    Czyli może być uszkodzona wiązka od LCM do lamp tylnych.

    0
  • #8 23 Lis 2012 22:59
    ekka
    Poziom 17  

    Witam, istnieje taka szansa ale pomierz wszystko z głową bo popsuć tego LCM jest bardzo łatwo i przy tym module niewskazane jest stosowanie probówek skrótów i podawania lewych napięć, sprawdź wszystko i napisz.
    Pozdrawiam

    1
  • #9 23 Lis 2012 23:06
    serwisantscani1
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Pomiary podstawa ... ciągłości przewodów i nie miernikiem a pod obciążeniem, zasilania, a podstawa żarówki Kolego "ekka" większość osób myśli kryteriami "STAR-a" co jest ogromnie zgubne robią "pajęczyny" itp a potem ZBR usmarzony, LCM lub VECU a najlepsze jest powiedzenie "Panie to tak od nowości nikt tu nic nie robił"

    0
  • #10 28 Lis 2012 22:56
    szczesniak2
    Poziom 8  

    daro111 napisał:
    Witam.
    Jest jeszcze mała szansa że wszystko będzie ok,mianowicie po podaniu masy na we. LC2_2 LCM ,kaseta włącza zasilanie na św.cofania. Jeżeli 24v podane było na pin czujnika na którym nie było napięcia czyli biały przewód -masa czujnika ,to faktycznie doszło do zwarcia i jak nie upaliło przewodu masowego to ok.Gorzej jak napięcie poszło na we. LCM.
    Natomiast brak błędu nieświecących św.cofania może być spowodowana ,tu cytuję informację serwisową Volvo:
    "Uwaga! W pojazdach wyposażonych w ostrzeżenie cofania , uszkodzenie żarówki/żarówek nie powoduje
    wygenerowania kodu usterki, ponieważ ostrzeżenie cofania podłączone jest do tego samego przyłącza jednostki
    sterującej."
    Czyli może być uszkodzona wiązka od LCM do lamp tylnych.


    Witam miałem w końcu przez chwile autko na warsztacie i mogłem sobie posprawdzać wasze wskazówki i tak od początku... Bezpieczniki pod LCM-em były dobre, po włożeniu biegu wstecznego pomiędzy pinami PC1-7 a 21 nie ma zadnego napięcia, ale po podaniu napięcia na pin PC1-7 zapalały się światła w cofania w ciągniku ale nie w naczepie. Po podaniu masy na pin LC2-2 faktyczniu pojawiały się światła cofania zarówno w ciągniku jak i w naczepie, ale tylko na czas podawania masy ( nie było reakcji na wrzucanie biegu wstecznego). Z moich obserwacji wynika, że na drodze LCM - światła wszystko jest ok, a problem jest gdzieś pomiędzy włącznikiem tych świateł a LCM. Nie miałęm dużo czasu by szperać dłużej więc na szybko zamontowałem "pstryczek" w kabinie by dzieki ktoremu podaje się mase na pin LC2-2 by tak na potrzeby kontroli czy cofania nocą miał te światełka, ale przydałoby się znaleźć tą usterkę. Jeśli coś się wam nasuwa na myśl czekam na odp. pozdrawiam

    0
  • #11 28 Lis 2012 23:25
    serwisantscani1
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sprawdź połączenia czujnika........ do niego idą 2 przewody:

    biały to masa (ma na nim być cały czas)

    pomarańczowy to sygnał masy przy włączonym biegu wstecznym (zwarciu czujnika) na pin LCM-a własnie ten LC2-2

    zobacz czy na białym jest masa oraz czy masz dobre połączenie pomarańczowego przewodu czujnika z pinem LC2-2 kasety LCM-u (podejrzewam ze na nim masz przerwę)

    0
  • #12 29 Lis 2012 07:18
    daro111
    Poziom 31  

    szczesniak2 napisał:
    ale gdy podałem napięcie od akumulatora 24V na ten drugi pin to robi się zwarcie

    Masę powinieneś mieć dobrą chyba że się upaliła podczas zwarcia.Prawdopodobnie masz; tak jak kolega serwisantscani1 pisze, uwalony przewód pomarańczowy między LCM a czujnikiem.
    Najczęściej w Volvie leci wiązka na odcinku wyjście z kabiny do wlotu w ramę tam 90% wszystkich uszkodzeń instalacji w tych modelach.

    0
  • #13 08 Gru 2012 10:27
    tszpak
    Poziom 13  

    wykręć czujnik ze skrzyni i przetestuj a jak ma olej wewnątrz to go wyrzuć i załóż nowy jak czujnik ok to przewód pomiędzy kabina a skrzynią

    0