Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[EAGLE]Sterownik pieca na olej - sprawdzenie schematu i pomoc w PCB

21 Lis 2012 16:53 5148 24
  • Poziom 16  
    Popełniłem właśnie taki schemacik, z wielką prośbą do Was o sprawdzenie poprawności, ewentualnie jakieś poprawki i spostrzeżenia.

    Każde wyjście z przekaźnika POMPA, ELEKTROZAWÓR, WENTYLATOR będzie zabezpieczone gniazdem AC z oddzielnym bezpiecznikiem dlatego nie rysowałem tego już na schemacie. Przekaźniki zastosowałem przełączalne ponieważ łatwiej jest je dostać (docelowo miały być zwieralne)

    Przycisków dałem aż nadto, ponieważ jest na tyle wolnych portów, a mogą się przydać. Podobnie z magistralą 1-wire, dodatkowy może się przydać.
    Nie wiem jakiej wartości wybrać fotorezystor oraz jaki dobrać do niego potencjometr, aby wykorzystać cały zakres ADC. I czy połączenie jest poprawne.

    Brzęczyk alarmu, jeden na płytce w kotłowni oraz wyprowadzenie na drugi do mieszkania.

    [EAGLE]Sterownik pieca na olej - sprawdzenie schematu i pomoc w PCB
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 41  
    Mad Jaro napisał:
    Popełniłem właśnie taki schemacik

    Popełnić możesz błąd, a schemat narysowałeś
    Mad Jaro napisał:
    Nie wiem jakiej wartości wybrać fotorezystor oraz jaki dobrać do niego potencjometr, aby wykorzystać cały zakres ADC

    A jaki problem to sprawdzić na płytce stykowej?

    Reszta w miarę poprawna.
  • Poziom 16  
    Zmieniłem jeszcze trochę schemat, dodałem diody sygnalizujące pracę przekaźników, diodę alarmu. Zdecydowałem się na 5 przycisków, aby było łatwiej sterować w menu.

    Chciałbym teraz zrobić PCB. Obudowę na jaką się zdecydowałem to Z1A. Teraz mam problem bo nigdy nie robiłem płytki gdzie mam napięcia sieciowe 230V i nie wiem jak to oddzielić, żeby miało ręce i nogi. Druga sprawa jest taka, że chciałbym żeby cały projekt stanowiły dwie płytki. Jedna główna i druga tzw. front panel, gdzie znalazły by się diody led, przyciski i lcd. I tutaj też leżę, bo nigdy nie miałem styczności z łączeniem takich dwóch płytek, a gdzie jeszcze dopasować to do obudowy.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 16  
    Przedni panel z diodami LED i przyciskami jakoś zrobiłem. Męczę się teraz nad tą płytką główną, nie wiem czy dobrze poprowadziłem to oddzielenie 230V, i ciężko mi poukładać resztę. Prośba o jakąś pomoc.

    Wygląda to mniej więcej tak:
    [EAGLE]Sterownik pieca na olej - sprawdzenie schematu i pomoc w PCB
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 16  
    Poprawiłem strony, zmieniłem rezystory na leżące i troszkę prowadzenie ścieżek, jednak dalej brakuje mi kilku połączeń. Płytka ma takie rozmiary ponieważ chcę ją umieścić w obudowie Z1A wykorzystując otwory montażowe.
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    Na schemacie masz błąd podłączenia dodatkowych diod LED, które mają pokazywać na płycie czołowej zadziałanie poszczególnych przekaźników.

    Rezystory które mają ograniczać ich prąd powinny być podłączone od strony katody diod podłączonych równolegle do cewki przekaźników.
    [EAGLE]Sterownik pieca na olej - sprawdzenie schematu i pomoc w PCB

    Na niższym przekaźniku przykładowo jak to powinno wyglądać.
    Chyba że miałeś inną koncepcję, ale to trudno zgadnąć bez całościowego schematu. :D
  • Poziom 16  
    Racja wygląda to miej więcej tak (załącznik). Nie wiem, jak połączyć dwie płytki na jednym schemacie dlatego zrobiłem tak jak jest teraz (załącznik)

    Czyli muszę się podpiąć pod tranzystor bo inaczej będą świecić cały czas. :D
  • Poziom 16  
    Marco powiedz mi jak robisz takie łączenia płytka-płytka:
    [EAGLE]Sterownik pieca na olej - sprawdzenie schematu i pomoc w PCB
    Chciałem takiego użyć zamiast pinhed

    EDIT:

    Poradziłem sobie jakoś, chyba tak to się robi :D
    [EAGLE]Sterownik pieca na olej - sprawdzenie schematu i pomoc w PCB
    Jeszcze raz proszę o sprawdzenie płytki, jutro chcę wytrawiać.
  • Poziom 41  
    Z tym trawieniem płytki, to bym zaczekał.
    Jeszcze długa droga zanim ten projekt będzie zdatny do zrobienia. :D
    [EAGLE]Sterownik pieca na olej - sprawdzenie schematu i pomoc w PCB
    Na początku musisz inaczej poprowadzić ścieżki w obrębie czerwonej obwódki.
    Co najmniej 1.5mm musi być odległość miedzy ścieżkami a punktami lutowniczymi.

    Druga sprawa to niepoprawnie poprowadzona masa od stabilizatora do kondensatorów wejściowych i mostka prostowniczego.
    To jest pokazane pomarańczowym mazakiem.

    Również poprowadzenie masy od procka taką okrężną drogą (żółty mazak) do stabilizatora jest niepoprawne.

    Przy prowadzeniu ścieżek na pierwszym miejscu jest prowadzenie masy (i zasilania), później ważnych sygnałów, a na końcu reszta ścieżek nie mająca bezpośredniego wpływu na szybkość i niezawodność działania układu.
  • Poziom 16  
    A już myślałem, że pójdzie z górki...

    Próbuję coś pozmieniać jak podpowiadasz, ale słabo mi to idzie.Nie wiem jak poprowadzić te ścieżki z 230V między przekaźnikami. A z resztą jedyne co mi przychodzi do głowy to dodatkowe przelotki.
    Dodałem też dodatkowe zabezpieczenie wyjść bezpiecznikami, ponieważ gniazda które do mnie dotarły miały być żeńskie z bezpiecznikiem a przyszły męskie... i muszę się ratować zwykłymi złączkami na kable, a zarazem płytką bez wcięcia.

    Załączę jeszcze aktualny stan w pliku EAGLE, może udało by Ci się jakoś trochę pomóc. :D
    Poprzednie załączniki usuwam, żeby się nie mieszało.


    Aha i jeszcze może jest jakiś sposób, żeby to miejsce bez poligonu jakoś wypełnić? Żeby nie było tyle do trawienia.
  • Poziom 41  
    Dodane dodatkowe bezpieczniki F2,3,4 są zbędne jeżeli zabezpieczasz dodatkowo cały układ bezpiecznikiem F1.
    No chyba że F1, ma tylko zabezpieczać transformator TR2, to wtedy należy przenieść linię L dodatkowych bezpieczników przed ten bezpiecznik F1, bezpośrednio do gniazda zasilającego X6.

    Co do koncepcji połączenia tych dwóch płytek, to zrobiłbym to inaczej.
    W Twoim wykonaniu płytki łączysz na styk, później całość lutując ze sobą.

    W tym przypadku jest do błędne podejście, mając na uwadze wielkość płyty czołowej i umieszczenie na niej przycisków i ciężkiego wyświetlacza LCD.

    Równocześnie zastosowanie wyświetlacza LCD, które masz zamiar połączyć z płytką czołową za pomocą płaskich padów, a nie gniazda z otworkami, też jest błędne.
    Zauważ że na wskazanym przez Ciebie przykładzie modelu 3D płytki z takim połączeniem, jest zastosowany wyświetlacz LED, a wielkość tej płytki czołowej jest niewielka.

    Przeprojektowałbym tak płytkę główną, aby gniazdo do wyświetlacza LCD, znalazło się na dolnej krawędzi płytki.
    Zastosowałbym gniazdo kątowe, aby wyświetlacz połączyć bezpośrednio z tą płytą główną.

    Na osobnej płytce umieściłbym przyciski, również łączone z płytą główną za pomocą gniazda kątowego.

    Na dolnej krawędzi płytki jest dość miejsca , aby diody sygnalizacyjne były umieszczone bezpośrednio na płycie głównej w pozycji leżącej.
  • Poziom 16  
    Zdecydowałem, że płytkę główną obcinam o połowę, wykorzystując 3 org. otwory montażowe w obudowie (mniej laminatu, mniej trawienia), a panel przedni z płytą główna łączę taśmą (nie mam złączy kątowych, a nie chcę już zamawiać i czekać). Dodatkowo zostawiam jeden bezpiecznik, który w zupełności wystarczy. Dodałem też wyjście na włącznik kołyskowy zasilania.
    Panel przedni pozostaje bez zmian, połączę go z wyświetlaczem, który i tak będzie przykręcany co przodu także nie ma obawy że łączenie lutowane nie wytrzyma.

    To z tych prostych spraw, gorzej z prowadzeniem ścieżek, teraz to jest tak pogmatwane, że się załamałem. Nie mam pomysłu na te przekaźniki, węższe ścieżki będą za cienkie, grube zaś prawie dotykają. Zima już puka do okna, a ja utknąłem.

    Wielka prośba do Ciebie marco o jakieś sensowne poprowadzenie tych ścieżek.
  • Poziom 41  
    Jeżeli nie możesz poradzić sobie z przekaźnikami, to zastosuj tylko przełączanie jednej linii zasilającej poprzez oba obwody przełączające w każdym przekaźniku.
    Wtedy łatwiej będzie z prowadzeniem ścieżek, ich odległościami i szerokością każdej z nich.
    Takie rozłączanie pojedynczej linii nie spowoduje zmian w zasilaniu dodatkowych obwodów które maja być zasilane z każdego przekaźnika.
    Mad Jaro napisał:
    Wielka prośba do Ciebie marco o jakieś sensowne poprowadzenie tych ścieżek.

    W tej kwestii mogę jedynie doradzać jak Sam to powinieneś zrobić, bo na tyle pozwala regulamin tego działu. :D
  • Poziom 13  
    W części wysokich napięć zastosuj potrójne złącza zamiast podwójnych oznaczone jako L N PE (przewód ochronny) wszystkie N podłącz razem, wszystkie PE podłącz razem a tylko L ( czyli przewód fazowy ) puść na styki przekaźnika i tylko ten przewód powinno się rozłączać ( generuje to mniejsze przepięcia). Oczywiście styki powinieneś zmostkować (na tym samym przekaźniku) zmniejszy to jego zużycie.

    P.S.

    Ścieżka L powinna iść przez bezpiecznik.
  • Poziom 16  
    Spróbowałem, tak jak proponowaliście, ze złączami bez uziemienia nie było by problemu ale stosując potrójne złącza z zabezpieczeniem brakuje mi 2 połączeń

    [EAGLE]Sterownik pieca na olej - sprawdzenie schematu i pomoc w PCB
  • Poziom 13  
    Witam, zrób dwie przelotki na górze i po sprawie, gniazdo wyłącznika umieść szeregowo przed bezpiecznikiem na ścieżce L.
  • Poziom 27  
    Włącznik w obwodzie przewodu neutralnego!?
    3A na zabezpieczenie trafa 12W!?

    Pozdrawiam, dioda.
  • Poziom 16  
    Moja pomyłka - wyłącznik miał być na linii L. Co do bezpiecznika ma zabezpieczać sterowane urządzenia.
    Przelotek nie chciałem stosować, żeby na gorze płytki nie mieć odkrytego wysokiego napięcia.
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    Witam, przelotki możesz spokojnie zrobić na przewodzie ochronnym (PE), na nim nie wystąpi wysokie napięcie.

    Zaproponowałem Ci złącza potrójne bo tak mają profesjonalne rozwiązania, a przewód PE jest najważniejszy, bo każde urządzenie podłączone do pieca CO (pompa, elektrozawór, itp.) może dostać przebicia na obudowę i razić prądem i to w całym domu na każdym grzejniku.

    P.S.
    Tak na marginesie: wszystkie elementy kotłowni powinny być połączone osobnym przewodem połączeniami wyrównawczymi i wpięte pod główną szynę wyrównawczą.
  • Poziom 16  
    Faktycznie, na przewodzie ochronnym może być przelotka, nie wpadłem na to :D

    Zrobiłem jak poleciłeś:
    [EAGLE]Sterownik pieca na olej - sprawdzenie schematu i pomoc w PCB
  • Poziom 13  
    No widzisz jaka ładna płytka wyszła, odsuń trochę te przelotki od złącz (trochę się czepiam) i warto przemyśleć sprawę drugiego bezpiecznika (osobny na urządzenia i osobny na elektronikę).

    Miejsca masz sporo, możesz dołożyć jeszcze zabezpieczenia przepięciowe (warystory).
  • Poziom 16  
    Czyli jeden bezpiecznik na urządzenia, a drugi przed transformatorem?
    [EAGLE]Sterownik pieca na olej - sprawdzenie schematu i pomoc w PCB
  • Poziom 16  
    Dzięki wszystkim za rady, płytka wykonana i sprawdzona.
    [EAGLE]Sterownik pieca na olej - sprawdzenie schematu i pomoc w PCB [EAGLE]Sterownik pieca na olej - sprawdzenie schematu i pomoc w PCB

    Zamykam