Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

napęd bramy oraz sterowanie jaki typ?

21 Lis 2012 17:44 13500 41
  • Poziom 18  
    Dostałem od kolegi takie urządzenie jest to prawdopodobnie napęd bramy.
    Jako że planuję zrobić u siebie taką bramę przesuwną ten automat był by
    akuratny. A teraz moje pytanie czy ktoś już z czymś takim miał styczność.
    Chodzi mi szczególnie o zbadanie czy działa silnik i elektronika . Na pewno można
    to włączyć bez pilota ,ale gdzie podłączyć ręczny włącznik.
    Najlepiej przydał by się schemat elektroniki i od tego musiał bym zaczynać.
    Szukałem w necie ale nic nie znalazłem.
    załączę zdjęcia może ktoś pomoże. napęd bramy oraz sterowanie jaki typ? napęd bramy oraz sterowanie jaki typ? napęd bramy oraz sterowanie jaki typ? napęd bramy oraz sterowanie jaki typ?
  • OptexOptex
  • Poziom 36  
    Wstaw większe zdjęcie płytki.
  • Użytkownik obserwowany
    To jest stary amerykański napęd do bramy garażowej uchylnej a nie do przesuwnej.
  • Poziom 18  
    napęd bramy oraz sterowanie jaki typ?

    nr 1 to złącze coś tam było podłączone bo śrubki są luźne
    nr 2 to jest takie sprężynowe zworki są zapięte
    nr 3 tu jest założona zworka
    nr 4 tu są podłączone 2 wyłączniki krańcowe
    Z drugiej strony płytki jest podłączenie 220v
    i są dwa luźne (para) kabelki zakończone złączką może to być światło
    widać to na zdjęciach zamieszczonych wczoraj
    Zastanawiam się też na jakiej to może pracować częstotliwości i
    czy dopasował by jakiś pilot
    A co do tego czy to jest napęd bramy garażowej czy wjazdowej
    to kolega wykręcił te ustrojstwo ze słupka przy bramie przesuwnej szkoda
    że od sprzęgła zostawił resztę na bramie.

    Dodano po 3 [godziny]:

    Taaak metodą prób i błędów sprawdziłem działanie tego urządzenia DZIAŁA!!!!!
    Silnik obraca się w lewo i prawo krańcówki (na kontraktronach) wyłączają .
    Tak mam już załatwioną sprawę elektroniki. Ciekawe czy jest w tej elektronice jakieś
    zabezpieczenie przeciążeniowe (np: jak brama dojedzie do przeszkody) wydaje mi się że coś takiego powinno być, może to widać na płytce.
    A teraz sprawa sterowania pilotem .Widziałem na płytce z drugiej strony napis
    433 Mhz i teraz czy to jest kod stały czy zmienny i czy można dokupić takiego pilota. To było by bardzo proste rozwiązanie. Może ktoś po wyglądzie płytki coś będzie wiedział.
    A potem zostaną mi już sprawy mechaniczne .
    Ale na razie PILOT!!!
  • Poziom 18  
    Jeśli na płytce znalazłeś wejścia sterujące to najprościej i chyba najtaniej będzie zakupić jakiś uniwersalny sterownik zamka centralnego lub radiolinię sterującą sygnałami poprzez wbudowane przekaźniki.
  • Poziom 18  
    Myślałem o zakupie dodatkowej centralki bo po awarii innego automatu do bramy
    garażowej mam tak zrobione . Ale czy nie romantycznie było by mieć oryginalny
    pilot?
  • Poziom 18  
    Zakupiłem centralkę centralnego zamka z dwoma pilotami za 43 zł tak że sprawę
    elektroniki mam z głowy. Teraz sprawy mechaniczne Czy ktoś widząc te zdjęcia
    powie mi co brakuje w tym urządzeniu . Czy musi być jeszcze jakaś przekładnia
    czy tylko już sama zębatka . Jak rozwiązać odłączenie napędu gdy zabraknie prądu.
    Na zdjęciu może tego nie widać ale na wystającej ośce silnika jest takie (sprzęgło)
    gumowe na wielowypust .
    Oczywiście dalej szukam oryginalnego pilota ewentualnie coś co by zadziało
    z tym odbiornikiem.
  • Poziom 36  
    Jesteś w stanie przekręcić ośką ? Jeżeli nie, to przekładnia jest zbędna. Pokaż zdjęcie tego sprzęgła.
  • OptexOptex
  • Poziom 18  
    Może to źle nazwałem (sprzęgło) raczej to spełnia jakąś funkcję zabezpieczającą
    przed spaleniem silnika w razie zablokowania bramy.
    Po prostu się ukręca chroniąc silnik i przekładnię . napęd bramy oraz sterowanie jaki typ? napęd bramy oraz sterowanie jaki typ?

    Jeszcze jedno pytanie. Ile powinno być mniej więcej obrotów na ośce
    już z zębatką napędzającą bramę .W moim sterowaniu jest regulacja obrotów.
  • Poziom 18  
    Prosił bym jakiegoś znawcę elektroniki ,lub fachowca od bram żeby przyjrzał się
    tej płytce i napisał czy jest tam coś takiego jak zwalnianie bramy pod koniec zamykania .Czy jest jakieś zabezpieczenie po dojechaniu do przeszkody .
    Bo w bramie garażowej mam tak jak brama dotknie lekko przeszkody to się zatrzymuje ,jak dam sygnał z pilota to się cofa .
  • specjalista -automatyka bramowa
    Zwalniania nie ma raczej - na płytce nie widać żadnych półprzewodnikowych elementów mocy typu triaki, tranzystory, tyrystory (są dwa elementy tego rodzaju ale jeden przy diodach prostowniczych to pewnie stabilizator do elektroniki a drugi w lewym dolnym rogu to może być stabilizator zasilania radyjka). Co do wykrywania przeszkód - jeśli ten biały element obok wyjścia przekładni silnika podłączony na siwych kablach to na 100% krańcówki (bo to wygląda na kontaktron enkodera ale moge się mylić) to też nie ma.
    PS. Dlaczego andrefff napisał że to stary amerykański napęd? Opisy po niemiecku na płytce i GmbH (Gesellschaft mit beschränkter Haftung - Spółka z O.O.) na tabliczce to raczej nie US?! - zresztą to niemiecka firma WECLA (chyba była)
  • Poziom 18  
    Nie wiele się dowiedziałem z tego tematu o sterowniku. Szukam dalej jakiejś instrukcji programowania tego ustrojstwa ( Wecla typ Nr 2500 ) . Inne sterowniki są do niego podobne tu nie ma jakiś cudów wszystkie są podobnie zbudowane .Tylko jedne mają więcej bajerów inne mniej ale zasada działania jest bardzo podobna. Ten co programuje (montuje to na co dzień ) w ciemno wie jak to zaprogramować
    i właśnie takiego fachowca potrzebuję , co by mi wytłumaczył łopatologicznie
    jak to zaprogramować . Może ma ktoś podobny sterownik ?
    W tym sterowniku po środku na górze są dwa potencjometry nastawne opisane
    (KRAFTEINSTELLUNG ZU AUF MIN-MAX) za co one są odpowiedzialne?
    JESZCZE RAZ PROSZĘ O JAKĄŚ INSTRUKCJĘ PROGRAMOWANIA
  • specjalista -automatyka bramowa
    Siła na silniku (lub siła zadziałania zabezpieczenia amperometrycznego) zamykania (zu ) i otwierania (auf) - max i min to chyba wiadomo... .
    Jakbyś odczytał symbole na tych dwóch większych elektronicznych elementach (lewy dół i prawa góra przy trafie i diodach prostowniczych) to wiadomoby było czy to triaki/tyrystory/tranzystory od zwalniania (czyli czy ma zwalnianie) lub stabilizatory zasilające (wtedy prawdopodobniejsza byłaby amperometryka)

    Centralki niestety nie są wszystkie do siebi podobne (a raczej są ale tylko wizualnie) - te mikroswitche są podłaczone do nóżek procesora - a jak reaguje na nie program to już tylko zalezy od inwencji autora. Pozostaje tylko doświadczalne sprawdzanie (aby tylko za duzo nie namieszać)
  • Poziom 18  
    napęd bramy oraz sterowanie jaki typ?

    elemeny
    nr 1 L7805CV ST 99140
    nr 2 ULN 2003A 99130
    nr 3 CNY 17-4 9122
    nr 4 cny 17-2 m9127
    Teraz już coś będzie wiadomo?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Trochę - 7805 to zasilacz elektronki, ULN to sterownik przekaźników - elementów mocy nie ma (chyba że coś jest po drugiej stronie płytki) - czyli te gałki to pewnie siła progowa zabezpieczenia na otwarciu/zamknięciu.

    PS- Fotki z ebaya (tak to wyglądało oryginalnie):
    napęd bramy oraz sterowanie jaki typ? napęd bramy oraz sterowanie jaki typ?

    Dość nietypowy napęd - żadnych przekładni i zębatek nie ma bo ruch wózka zrealizowany (jak w siłownikach do bram rozwiernych) 2,5 metrową śrubą pociągową umieszczoną wewnątrz prowadnicy.

    Zapytaj sprzedawcę - może podeśle ci skan instrukcji:
    http://www.benl.ebay.be/itm/110971618333
  • Poziom 18  
    (Siła na silniku (lub siła zadziałania zabezpieczenia amperometrycznego) zamykania (zu ) i otwierania (auf) - max i min to chyba wiadomo)
    kotbury - do czego to służy ? Czy to wyłącznik w razie zablokowania bramy?
    A tak nawiasem to teraz już wiem jak był podłączony ten napęd . I to nie jest napęd do bramy przesuwnej jak pisałem wcześniej tylko napęd do bramy garażowej i teraz ciekawe czy zamontowany tam silnik (0,08KW z przekładnią) da radę pociągnąć bramę.
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    To jest zabezpieczenie przeciw zarówno zgnieceniem lub uszkodzeniem przedmiotu, który został w świetle bramy podczas otwierania lub zamykania (np samochód lub noga dziecka...) jak i uszkodzeniem silnika lub przekładni przy zablokowaniu (np z powodu awarii prowadnicy lub krańcówki) napędu.
    Jeszcze inne takie zabezpieczenia to fotokomórki i/lub listwa krawędziowa.
    Ogólnie są 3 rodzaje takiego zabezpieczenia:
    1. Bazujące na pomiarze natężenia prądu pobieranego przez silnik zwane amperometrycznym (takie jak prawdopodobnie u ciebie) - zatrzymanie silnika poowoduje wzrost natężenia prądu pobieranego przez silnik, centralka wykrywa ten fakt i przeciwdziała - zatrzymuje lub zatrzymuje i cofa bramę - co prawda takie zabezpieczenie używane jest obecnie dośc rzadko jako podstawowe (częściej jest używane jako wykrywanie punktów krańcowych dla zabezpieczenia opartego na enkoderze) i to głównie w napędach na 24V - jeden z nielicznych przykładów użycia jako podstawowe to napęd bram rozwiernych Nice POP z centralką PA1.
    2. Używające enkodera - czyli ipmulsatora liczącego obroty silnika - układ wykrywa zmianę prędkości obrotowej silnika przy najechaniu na przeszkodę i interweniuje - w sprzeżeniu z w/w zabezpieczeniem amperometrycznym dodatkowo służy do zapamiętania położeń krańcowych bramy bez konieczności używania wyłączników krańcowych - takego zabezpieczenia używają właściwie wszystkie nowoczesne napędy drzwi garażowych z silnikami na 24V i niektóre droższe siłowniki bram rozwiernych na 24V
    3. Najprostsze - ustawialne ograniczenie natężenia prądu pobieranego przez silnik - układ nie reaguje czynnie na przeszkodę a jedynie naciska na nią siłą nie maksymalna a ustawioną przez użytkownika (dodatkowo ten układ używany jest do realizacji spowolnienia bramy przed końcem ruchu) - takie "zabezpieczenie" stosowane jest w większości napędów do bram rozwiernych z siłownikami na 230V i niektórych napędach z silnikiem 230V do bram przesuwnych (np FAAC 740/741) - mogłoby być u ciebie ale nie widać na płytce potrzebnych a sporych elementów mocy - triaków/ tyrystorów/tranzystrów - ale z drugiej strony piszesz że jest regulacja obrotów - to może potrzebne elementy są na kablach (na fotce nie widać) i ograniczenie siły jednak jest.

    PS. Nie widać na tabliczce ile obrotów ma silnik ale pewnie ok. 300/min albo więcej, jeśli tak to do napędu bramy musisz użyć przekładni zwalniającej - bramy fabryczne jadą z prędkością 10-12 m/min czyli przy typowym kółeczku średnicy 65 mm 16 zębów obroty na kółku to 60-80/min (jak napisał andrefff).
    Moc motorka trochę mizerna - najmniejsze fabryczne napędy mają ponad 300W, z drugiej strony mam brame o wadze ok. 180 kg (rurki i pręty zbrojeniowe gięte) a za napęd chodzi silnik od pierwszej pralki Polar o mocy na wale 65 W i spokojnie daje radę - jako przekładni użyłem łebka od spalonej szlifierki kątowej. Lepsza by była ślimakowa (z racji samohamowania - nie ruszysz bramy reką - i wolniejsza - moja jest ciut za szybka) ale wszystko działa i jest za darmo.
  • Poziom 18  
    Mam jeszcze jedno pytanie na zdjęciu sterowania pod częścią oznaczoną nr 3
    jest element w którym znajduje się śrubka regulacyjna .Na elemencie pisze 470K
    a obok na płytce pisze MAX. Do czego to może służyć ? Dziwne te moje sterowanie
    chciałem zamiast silnika 230v założyć silnik 12v ale na kabelkach od silnika po załączeniu prąd pokazuje się tylko na ułamek sekundy styczniki nie trzymają ani w lewo ani w prawo.
    I jeszcze jedno na przewodzie żółto/zielonym podłączonym do masy silnika
    jest pod koszulką zaraz koło wsuwki tak jak by nawinięta cewka z kilkoma zwojami około15
    nie rozcinałem koszulki żeby to sprawdzić wizualnie bo nie chcę narobić szkody.
    Dlatego najpierw się pytam do czego to jest potrzebne?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Potencjometr ?- nie mam pojęcia - a na fotkach trochę mało widać.
    Brak sterowania stycznikami (po co styczniki? - wystarczą zwykłe małe przekaźniki - oczywiście styki o odpowiednim amperażu (16 A) z cewką na 220V) może wynikać z braku obciążenia na wyjściu na silnik - amperometryka (albo cokolwiek tam jest) nie działa jeśli przez obwód nie płynie jakiś minimalny prąd - a cewki stycznika to właściwie zerowe obciążenie dla 220V - podepnij zamiast oryginalnego silnika 2 żarówki 60-80W (po jednej na kierunek) i dopiero do nich równolegle cewki styczników - może zadziała.
    A w ogóle to co ci zostanie z oryginału po tych wszystkich przeróbkach? - kaleka centralka (bo nie bedzie działać żadne zabezpieczenie - zamiast silnika przekaźniki - a poza tym dalej nie znasz większości funkcji) - i plastikowa podstawa. To nie lepej nabyc pełnowartościową tanią centralkę na 12V (Bramster , ta stąd: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2481812.html itp...) i zrobić wszystko od nowa (wykorzystując na upartego ta plastikową podstawę)......
  • Poziom 18  
    Kombinuje z tym sterowaniem bo założyłem napęd zrobiony ze wspomagania
    clio II na 12v podłączony do zasilania (transformatora) na żywca chodzi dobrze Dlatego to zrobiłem bo silnik co widać na zdjęciach ten z przekładnią ma około 300 obrotów i tylko 80w 230v a brama waży około 300 kg i myślałem że nie pociągnie. Teraz muszę to znowu przerobić na ten silnik 230v tylko dodam dodatkową przekładnie żeby było około 80 obrotów . Jak zamontuję dodatkową przekładnie to teoretycznie zwiększę moc silnika. Ale to będzie trochę roboty i nie wiadomo czy będzie działać a taka robota trochę kosztuje szmalu i czasu.
    Ten napęd ze sterowaniem był jednak od bramy garażowej i napędzał długą śrubę
    napędową dlatego ma takie obroty.
    Obliczyłem że jak dodam jeszcze jedną przekładnie to wyjdzie 60 obrotów/1 min
    ciekawe czy to będzie nie za wolno. listwa zębata ma 4m. Brama będzie się otwierać
    24 sek. To dużo czy mało ?
  • Poziom 18  
    Już wykonałem większość prac przy bramie.Chodzi bardzo ładnie .Jeszcze zostały mi
    do podłączenia fotokomórki i włącznik ręczny. Bardzo mnie denerwuje sygnał świetlny
    bardzo długo lampa świeci po zamknięciu bramy, jest na płytce potencjometr
    470 Kilo. Ciekawe czy nim zmienię czas działania lampy? Potencjometr zaznaczyłem liczbą 5 ,proszę o podpowiedź.
    napęd bramy oraz sterowanie jaki typ?
  • Poziom 18  
    [quote="kotbury"]Siła na silniku (lub siła zadziałania zabezpieczenia amperometrycznego) zamykania (zu ) i otwierania (auf) - max i min to chyba wiadomo... .
    Na górze płytki są dwa duże potencjometry po 100k które są właśnie odpowiedzialne za siłę zadziałania zabezpieczenia . Miałem awarię przekładni i musiałem wymienić przekładnie z nowym podobnym silnikiem . Silniki mają podobne parametry a nawet ten nowy jest słabszy .I nie działa zabezpieczenie przeciw zgnieceniu .Przekręciłem potencjometry na minimum i bramę jak przytrzymam silnik (stoi i buczy) jak puszczę to idzie dalej do wyłączenia krańcowym .Jak mam zrobić żeby się zatrzymywała po zablokowaniu.
    Przekładnia jest szybsza ma chyba ze 110 obrotów/min, może tu leży problem. napęd bramy oraz sterowanie jaki typ?
  • specjalista -automatyka bramowa
    A wcześniej zatrzymywała się?
    Jesli też nie to wg tłumacza google to "ustawienie mocy" - czyli chyba jednak siła na silniku.
    Większość napędów z silnikami na 230V (np FAAC 741 lub niemal wszystkie napędy do skrzydłówek z silnikami 230V) nie ma klasycznej ampreometryki tylko właśnie ograniczenie mocy - nie ma zatrzymania i cofnięcia bramy przy przeszkodzie a tylko nacisk na przeszkodę z ustawioną siłą (dlatego stosuję się czasem dodatkowe zabezpieczenie antyzgnieceniowe - edge- czyli listwę wrażliwą na nacisk na krawędzi bramy - o fotkach nie wspominając). Aktywna amperometryka jest w napędach z silnikiem na 24V i niektórych 230V z wbudowanym enkoderem (czujnikiem obrotów - wtedy właściwie układ nie mierzy amperażu tylko wykrywa zatrzymanie wirnika silnika),
    Oczywiście wszystkie isniejące u ciebie regulacje nie zadziałają jeśli użyłeś silnika 12V sterowanego przez przekaźniki - zadziałają tylko na motorku na 230V.
    Przytrzymaj bramę przy różnych ustawieniach potencjometrów - powinieneś wyczuć ręką zmiany siły napędu.
    Jak napisano wcześniej - optymalna prędkość obrotowa napędu to 60-80 obr/min. Jak będzie więcej (a silnik tej samej co poprzednio mocy) - brama będzie szybciej jeździć ale będzie odpowiednio słabsza (może czasem nie dać rady przełamać zwiększonych oporów mechanicznych). - no i wysilony silniczek może się grzać - ale sporo zależy od przełożenia, masy bramy, mocy i prędkości obrotowej silnika razem wziętych. Próby na bramie wszystko pokażą.
  • Poziom 18  
    Wcześniej mogłem zatrzymać ręcznie bramę przy otwieraniu stawała i trochę cofała się do tyłu. Wyczytałem we fragmencie tej instrukcji (siła zamykania powinna być na tyle mała żeby przy uderzeniu w przeszkodę siła nacisku nie przekraczała 15 kg) .
    W tej instrukcji pisze o sile zamykania/otwierania nie wiem czym te potencjometry sterują (większym poborem prądu czy zliczaniem obrotów ) . Żeby to zabezpieczenie
    zadziałało trzeba by chyba zamienić te potencjometry a teraz nie wiem czy na mocniejsze czy słabsze (więcej lub mniej omów ) i dlaczego one są stosunkowo takie duże ?
    A przekładnie (1 do 14) zrobiłem z wspomagania ele. z clio II . Silnik 12V wymontowałem a na jego miejscu jest silnik chyba od pralki nie był opisany . jak ma 1400 ob/mi to zębatka ma 10 obrotów , a moc sprawdzałem ręcznie ten silnik co był wcześniej trudniej go było zatrzymać ten (nowy) jest słabszy .
    Te potencjometry ustawiłem z MAX na MINI. i nie działa brama jedzie jak zatrzymam ją ręcznie muszę użyć sporej siły to silnik byczy puszczę to jedzie dalej.
  • Poziom 18  
    Jeżeli nikt mi nie pomoże z tymi potencjometrami to będę musiał założyć dodatkowe mechaniczne krańcówki bo wiem jak to zrobić. Znowu dodatkowe kable ręce opadają. Dlatego bo już raz nie zadziałała krańcówka na kontrakton po zamknięciu silnik buczał ,dobrze że byłem obok bramy przesunął się magnes (neodymowy).
    Nie wiem czy dobrze myślę ale potencjometr nastawiony na minimum ma 0 omów
    czyli w tej materii chyba nic się nie zrobi.
  • Poziom 9  
    Witam kolego goldboss.

    Mam pytanie dotyczące twojego napędu. Zastanawiam się jaką zastosowałeś centralkę z pilotami do sterowania napędem i w którym miejscu i jak należy ją podłączyć? Tutaj mam zdjęcia swojego układu WECLA.

    https://plus.google.com/u/0/photos/1044144069...lbums/5874914344758979953/5874915444689712242

    Może posiadasz jeszcze jakiś manual do tego napędu?
    Domyślam się że do sterowania z zewnętrznej centralki wykorzystałeś wejście "taster extern" (przycisk zewnętrzny)??? Ogólnie jest to napęd bramy garażowej do którego mam jeden pilot. Aby nie kombinować z kolejnymi pilotami chciałbym podobnie jak Ty dołożyć zewnętrzne sterowanie.

    Pozdrawiam
    Marcin
  • Poziom 18  
    Dobrze myślisz do sterowania z zewnętrznej centralki wykorzystałeś wejście "taster extern" (przycisk zewnętrzny). Centralkę zewnętrzną kupiłem na allegro za około
    100 zł posiadała 2 piloty działa dobrze.
  • Poziom 18  
    instrukcja napęd bramy oraz sterowanie jaki typ?

    wpisz na allegro ( radiolinia 4-przekaźniki zdalne sterowanie bramą)
  • Poziom 9  
    Dzięki za odpowiedź. Sprawdziłem u siebie to wejście zewnętrzne i jest tak jak napisałeś. Jak już wiem że elektronika jest sprawna to zamówię centralkę. (Radiolinia 2-kanałowa - ALLEGRO - 59zł)

    Ile takie centralki pobierają prądu? Muszę jeszcze dobrać jakiś zasilacz 12V do centralki, a w specyfikacji nie ma takich parametrów podanych. Wydaje mi się że cała elektronika pobierze maksymalnie 0.5A w momencie wysterowania 2 przekaźników.? (Na szybko znalazłem parametry przekażników GH-1c-12L Coil voltage 3-48VDC
    Coil power 0.36W,0.8W czyli prąd powinien być stosunkowo mały + pobór prądu elektroniki to myślę że z 0.5A to MAX).