Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

MITSUBISHI/CARISMA/1.6, 103KM - Włączanie i wyłączanie instalacji LPG

Ibex82 21 Nov 2012 22:59 4137 9
  • #1
    Ibex82
    Level 2  
    Witam,
    Posiadam Mitsubishi Carisma, 1.6, 103KM z 2002r. Od ponad roku posiadam instalację gazową LPG, zrobiłem już 30tys. Ostatnio pojawił się problem, po przełączeniu auta w tryb zasilania LPG po jakimś czasie zaczyna układa zasilania samoczynnie przełączać się: benzyna>gaz, gaz>benzyna, szczególnie przy przyspieszaniu, ale im bardziej rozgrzany silnik tym szybciej to następuje i praktycznie nawet przy obrotach silnika mniejszych niż 2tys./min. Od ok. pół roku pojawiało się zjawisko że w trakcie wyprzedzania gdy obroty silnika przekarczały 3tys.-4tys. obr./min. miał tendencje przełączania czasowego w tryb zasilania benzyną(ale tylko w takich sytuacjach i bardzo rzadko). Obecnie praktycznie po pełnym rozgrzaniu silnika nie da się jeździć w trybie LPG, gdyż praktycznie nieustannie instalacja przełacza się LPG>benzyna, benzyna>LPG - no i jestem zmuszony jeździć na benzynie:(. Po wczorajszych 50km przejeżdżonych na benzynie dziś auto nie wyświetlało żótej kontrolki sygnalizującej błędne strowanie wtryskiami silnika(praktycznie standard przy autach z LPG) i nawet przy rozgrzanym silniku przełączanie LPG>benzyna, benzyna>LPG następowało tylko przy przyspieszaniu przy przekroczeniu ok. 2,5tys. obr./min.
    Kolega mi zasygnalizował że ma dwóch znajomych którym podobne zjawisko przytrafiło się i w obydwu przypadkach okazało się że była to uszkodzona sonda lambda. Być może i u mnie tak jest? Sondy są dwie więc nie chciałbym wymieniać metodą prób i błędów - ta przed katalizatorem ma 2 przewody białe, 1 szary i 1 czarny - nie sprawdziłem jescze tej za katalizatorem.
    Czy ktoś ma jakieś sugestie odnośnie problemu w moim aucie?
    Informuję, że świece ostatnio zmieniłem oraz komplet filtrów LPG oraz wykonałem autokalibrację LPG, mam interfejs jednak i kalibracja nie pomogła.
    Proszę o ewentualne podpowiedzi.
  • #2
    manio123
    Level 34  
    Nie napisałeś podstawowej informacji : jaka to instalacja. Twój kolega nie ma pojęcia o lpg , sonda lambda nie ma żadnego wpływu na pracę sterownika lpg. Jej podłączenie służy wyłącznie wizualizacji wskazań.
    Prawdopodobną przyczyną jest spadek ciśnienia gazu poniżej ustawionego progu. Po jego przekroczeniu w wyniku wzrostu ilości pobieranego gazu , sterownik przełącza się na benzynę i powraca na gaz jak ciśnienie wzrośnie.
    Przyczyną jest instalacja zbyt małego reduktora, zanieczyszczenie filtrów itd.
    Autokalibracja nie jest procesem naprawczym instalacji , w jej wykonanie na niesprawnej może spowodować pogorszenie sytuacji.
  • #3
    Ibex82
    Level 2  
    Posiadam instalację STAG 4Plus. Dziś rano jechał do pracy i żóta kontrlka dalej nie świeci i auto nie szaleje(nie ma przełączania benzyna>gaz i na odwrót) Tak jak pisałem filtry wymieniłem ostatnio, a gdyby reduktor był za mały to problem powinien pojawiac się od początku aa nie po 30tys. - tak sądzę. Na jednym z forów czytałem włąsnie że źle działająca sonda lambda, które jak wiemy generuje komunitakty do komputera który na podst. tych infromacji ustala mieszankę paliwowo-powietrznąj, powoduje takie przełączanie. Sterownik wtedy przełącza na beznzynę aby auto nie traciło mocy - zaznaczam, że w oprogramowaniu sterownika instalator ustawił próg automatycznego przełączania w tryb benzyny przy 6000tys. obr./min.
  • #4
    dino777
    Level 26  
    podepnij się fehsem i daj scriny w programu, a to co piszesz o standarcie żółtej lampki jak ma się LPG to jakiś mit, jakoś mi się nie zdarza taka sytuacja
  • #5
    Ibex82
    Level 2  
    Dziękuję za zainteresowanie. Podaję linka do mojego albumu z "PrntScr-ami".
    https://picasaweb.google.com/1148145698102224.../InstalacjaLPG?authkey=Gv1sRgCMuFmdGd3Iyu7AE#

    Każdy z plików opisałem w którym momencie był wykonywany(stan pracy instalacji LPG czy diagnostyki). Problem po dwóch dniach przerwy ponownie wrócił(przełącza się praktycznie cały czas benzyna>gaz i na odwrót). Być może coś z czujnikiem ciśnienia gazu, ale niby cały czas utrzymuje się w granicach: 1,27-1,30bara.
    Jeżeli chodzi o żółtą lampkę to nie mit:) Mam trzecie auto na LPG(pierwszy Peugeot 306, 1.4, potem Lancia Kappa 2.0, a teraz Mitsubishi Carisma 1.6). Gdy pojeżdżę trochę na benzynie żółta lampka gaśnie, a gdy praktycznie cały czas na LPG to po pewnym czasie się zaświeca i świeci sobie, a gdy robię diagnostykę silnika to pokazuje że źle przeprowadzana korekcja dawki paliwa na bloku silnika nr 1. Moim zdanie to parametry spalania gazu się odbijają, gdyż jak wiem gaz jest suchy w stosunku do paliwa. Zresztą rozmawiałem na temat z różnymi osobami i to samo potwierdzają. Druga sprawa to nie każdy silnik tak samo dobrze pracuje na LPG. Jeden z lepszych silników to z tego co wiem to 1,6 w Audi A4. Są może bardzo dobrzy specjaliści którzy potrafią tak dostroić parametry instalacji LPG do danego auta, że ten problem nie występuje, jednak ciężko takich spotkać.
  • #6
    dino777
    Level 26  
    hmmm na poczatek rozwierć dysze i obniż ciśnienie
    ja mam już ponad 250kkm na LPG i brak żółtej lampki, samochody w które wkładałem gaz tez się nie świecą, czyli dalej twierdzę, ze to mit, ale widząc jak masz ustawioną instalację to nie dziwne :D do tego jeszcze dochodzi dobór podzespołów
  • #7
    Montrres
    Level 21  
    Co to za bzdura o lampce. Jak jest dobrze wyregulowana instalacja to nie ma prawa się nic świecić.
    A co do przełączania... Ktoś pisał o za małym reduktorze. Problem nie występował od początku bo reduktor był nowy. Możliwe że po prostu w miarę eksploatacji troszeczkę jego wydatek się zmniejszył, a wcześniej był dobrany na styk i wystarczał. Być może jest to fałszywy trop, ale bardzo prawdopodobny.
  • #8
    Ibex82
    Level 2  
    Dzięki koledzy za podpowiedzi - spróbuje trochę pobawić się z ustawieniami. Jeżeli macie jakieś uwagi to proszę o sugestie, nie wiem czy tylko chodzi o samą mapę czy jescze coś innego źle ustawione(wiem że może mnożnik również do korekty, ale co jeszcze?) Wiem że przy reduktorach są śruby regulujące, może tam coś jescze podkędcić, choć jak widać ciśnienie chyba OK.
  • #9
    tzok
    Moderator of Cars
    Na instalacji 4 generacji nie ma prawa się świecić kontrolka MIL! Od tego należy zacząć - dlaczego się świeci. Awaryjne przełączenie gaz->benzyna nie może się odbywać na podstawie sygnału lambdy, jedynie w oparciu o ciśnienie gazu i temperaturę reduktora.

    Ciśnienie masz bardzo wysokie, mapy zupełnie niepokryte - gołym okiem widać, ze sterownik benzynowy koryguje czasy wtrysku podczas jazdy na LPG. To nie ma wpływu na przełączanie, ale świecenie się kontrolki - tak.

    Sondę masz albo nieodpiętą do instalacji (nie musi być) albo "stoi".

    Na jednym ze zrzutów masz ciśnienie gazu 1,99 bar...

    Masz co najmniej dwie usterki - jedną jest rozkalibrowana instalacja, drugą prawdopodobnie niepewne połączenie elektryczne bądź w obwodzie czujnika ciśnienia LPG, bądź zasilania centralki.
  • #10
    coolombo
    Level 29  
    Też mam silnik 4g92 i instalację STAG 4 tyle że w lancerze.
    Kontrolka CE zapalała się na biegu jałowym.
    Poniżej 1000obr/min ECU zgłaszał błąd obwodu wtryskiwacza, pomogło założenie zewnętrznego emulatora. Problem polega na nieprawidłowej oporności rezystorów emulatora w sterowniku stag.
    Gazownik nie ustawił mi dobrze instalacji, mapa wyglądała podobnie jak na powyższych zrzutach auto nie przyspieszało równomiernie i na niskich obrotach dostawało zadyszki. Na dodatek podczas jazdy często zapalała się kontrolka CE.
    Co do rozwiercania dysz to zanim kolega zacznie kombinować proponuje wykonać autokalibrację i pojeździć trochę z laptopem i zestroić ręcznie. W instrukcji STAG-a jest opisane co i jak.
    U siebie mam dosyć wysoki mnożnik ale dało się to wszystko zestroić tak że mapy praktycznie się pokrywają auto jedzie tak samo na benzynie i na LPG.
    Kontrolka CE sporadycznie się zapala na chwilę ale można to olać bo w niczym nie przeszkadza.

    Tak to wygląda u mnie.

    http://zapodaj.net/576f3a719d267.png.html