Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sklejony i zawieszony stycznik

23 Nov 2012 06:09 2658 10
  • Level 10  
    Witam,

    Mam pytanie dotyczące styczników.
    Otóż klient ma na obiekcie maszynę, która ma silnik (2,2 kW) sterowany za pomocą styczników, silnik pracuje lewo-prawo.
    Problem w tym iż styczniki sterujący tym silnikiem bardzo często sie zawieszają - zwora nie odbija do końca - styki główne są już rozwarte ale styki pomocnicze jeszcze nie są zwarte, przez co drugi stycznik nie może być załączony.
    Ostatnio stycznik "wytrzymał" tydzień.
    Mieliście może podobny przypadek?
    Dodam jeszcze ze maszyna pracuje w dość czystym środowisku, szafa jest zamknięta tak ze brud i kurz można wykluczyć.
  • Level 33  
    Co to za styczniki? Każdy typ i model ma swoje określone parametry, w tym wytrzymałość mechaniczną styków, jest to przeważnie co najmniej paredziesiąt tysięcy załączeń przy przy prądzie znamionowym. A może styczniki są przeciążone?
  • Level 31  
    Dokładnie, wygląda to na przeciążone styki.
  • Level 39  
    A mnie wygląda na zużytą sprężynę lub zacierający się rdzeń zwory. Być może coś ze sprężynami styków pomocniczych. Wytrzymał tydzień oznacza, że wymieniono na nowy?
  • Level 31  
    Stwierdzenie, że ostatnio stycznik wytrzymał tydzień , raczej wyklucza zużytą sprężynę czy zacierający się rdzeń cewki.

    Pomierzyć prądy i będzie wszystko jasne
  • Level 35  
    Może by tak kolega autor podał typ/producenta tych styczników?
    Starsze Moellery, Telemecanique, AEG, Danfos wytrzymywały kupę lat ciężkiej roboty, nowsze wykonania już nie. O chińskich produktach nieraz nawet trudno dyskutować.
    V.
  • Automation specialist
    A to nie jest tak, że styczniki nie wytrzymują "nawrotów"?

    Na szybko z jakiejś pracy"
    Ze szczególnie dużymi wartościami prądów przy załączaniu silników indukcyjnych można nic liczyć w
    następujących stanach ich pracy
    · przy powtórnym załączeniu jeszcze wirującego silnika,
    · przy nawrocie jeszcze wirującego silnika,
    · przy zwarciu uzwojenia stojana silnika odłączonego od sieci."

    źródło: http://www.ee.pw.edu.pl/~chmielak/AE/cwiczenie-2.pdf
  • Level 39  
    Code:
    Problem w tym iż styczniki sterujący tym silnikiem bardzo często sie zawieszają - zwora nie odbija do końca - styki główne są już rozwarte ale styki pomocnicze jeszcze nie są zwarte, przez co drugi stycznik nie może być załączony. 


    Panowie. A co niby miało to wspólnego z przeciążeniem?
  • Level 35  
    Tu w grę wchodzi mechaniczne zużycie/uszkodzenie elementów ruchomych stycznika, nie samych zestyków.
    Nawrót dla stycznika nie jest czymś niezwykłym, inna sprawa, że dla układów nawrotnych wykonuje się wersje specjalne podwójnie sprzężonych styczników, z blokadą mechaniczną zapobiegającą jednoczesnemu zamknięciu zestyków.
    V.
  • Automation specialist
    W grę może wchodzić "sklejanie" styku ruchomego do jednego lub obydwóch styków stałych - wtedy mechanika nie mając siły (sprężyna) - nie wraca na pozycję OFF. Dobrą diagnozę postawił kol. gervee - koniecznie trzeba przeanalizować sposób sterowania: czy są wprowadzone pauzy między nawrotami obrotów?. Jeżeli nie ma - żaden stycznik długo nie wytrzyma!
  • Level 35  
    Proszę sobie przeanalizować działanie układów sterowania silników w urządzeniach dźwignicowych. Większość suwnic ma układy jezdne na systemie przemiennika częstotliwości, ale wciągarki dwubiegowe na układach stycznikowych, nawet sporych mocy, nadal są produkowane na stycznikach i od wieeelu lat działają całkiem sprawnie.
    Inna rzecz, że układ nawrotny, który pozwala na szybki nawrót bez wcześniejszego wyhamowania napędu to projekt poroniony. Tu nie tylko stycznik się rozsypie ale i sam napęd też z czasem.
    V.