Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Focus mk1 1,6 16v - przegrzewanie silnika w czasie jazdy(wymieniona pompa i term

RAFAŁ D 07 Mar 2013 22:31 45897 59
  • #31
    gimak
    Level 39  
    W książkach też zdarzają się błędy, przynajmniej ja kilkakrotnie się na nie natknąłem.
    Po zastanowieniu się, nie twierdzę, że kierunki przepływu są źle zaznaczone.
    Z rysunku nie wynika, co wymusza przepływ w małym obiegu (blok - nagrzewnica - termostat - blok), czy to robi pompa, czy obieg jest grawitacyjny (wg mnie nielogiczne).
    W poprzednim poście napisałem co dla mnie jest nielogiczne. Teraz doprecyzuję - jest to według mnie umiejscowienie termostatu. Dla mnie logiczne miejsce dla termostatu, to kwadracik po prawej stronie bloku silnika z którego odchodzi przewód do nagrzewnicy i do chłodnicy, w tym miejscu termostat widziałby faktyczną temperaturę płynu wypływającego z bloku.
    Umiejscowienie, albo oznaczenie termostatu tak jak jest zaznaczony na rysunku jest wg mnie błędne, chociaż, może się mylę. Może zasada działania termostatu jest trochę inna niż w tych które dotychczas znam, tzn. czy termostat otwiera się pod wpływem temperatury płynu który go opływa, czy temperaturę przejmuje bezpośrednio z bloku silnika. W pierwszym przypadku temperatura, która działa na termostat nie jest temperaturą jaka jest w bloku, jest zaniżona o spadek temperatury na nagrzewnicy, a ten spadek może być różny w zależności od tego jak intensywnie grzejemy kabinę i ile ciepła zabierze reduktor. Temperatura którą widzi termostat, może być poniżej progu otwarcia termostatu (wąż do chłodnicy ciepły lub zimny, a powrót zimny) lub na granicy otwarcia termostatu (wąż do chłodnicy gorący, a powrót ciepły lub zimny - jak na rysunku), a w bloku sahara (temperatura może być do kilkunastu stopni wyższa). To rozwiązanie jest dla mnie nielogiczne.
    W drugim przypadku (nie wiem jak to jest technicznie rozwiązane), musi być coś z komunikacją termiczną miedzy blokiem i termostatem (a przyczynę należy ustalić i usunąć), że termostat widzi temperaturę niższą niż jest faktycznie w bloku i skutek jest ten sam co opisany wyżej.
  • #32
    panam
    Level 29  
    Sam nie wiedziałem co zrobiłem że jest ok. Po sprawdzaniu każdej drobnostki na raz temperatura unormowała sie. Very Happy
    Wczoraj za uwarzyłem przypadkiem że mam czujnik temperatury nie dokończa dokręcony-więc dokręciłem go.
    A dziś zdziwienie jak temperatura weszła na czerwone.
    Zluzowałem półtora obrotu że jast luźno a temperatura na na liczniku na środku.
    I tu pytanie co może być powodem tego? Question Question Question Question Question
    I to jest odpowiedź na ten problem . w fokusach tego czyjnika nie dokręca się na maxa tylko trochę do pewnego oporu,bo gwint ma na sobie trochę kleju, jak się dokręci mocniej to końcówka opiera się o głowicę i czujnik przekłamuje. pozdrawiam.
  • #33
    dżudżo
    Level 11  
    A może po prostu masz zabrudzoną chłodnicę, i pomimo wiatru jest tak brudna, że się nie chłodzi spotakałem się już z takimi przypadkami.
  • #34
    PiotrGr
    Level 14  
    Troszkę dużo tych "może". Proponuję pirometr w dłoń i pomierzyć realne temperatury w układzie. Przynajmniej będziesz wiedział czy to problem fałszywych wskazań czy też innych przyczyn o których piszą koledzy.
  • #35
    gimak
    Level 39  
    Gdyby tak było jak sugeruję dżudżo, to powrót z chłodnicy powinien mieć temperaturę podobną jak do chłodnicy, a w tym przypadku podano, że powrót jest zimny, co sugeruje słaby przepływ płynu (zdąży wyziębnąć), a nie powietrza.
  • #36
    panam
    Level 29  
    termostat się nie otwiera, bo temperatura jest za mała, a wszystkie wskazania na liczniku i przyrządzie diagnostycznym wskazuje wysoką. Focus ma to do siebie że wywala wodę bez korka przy 90
  • #37
    adrianb100
    Level 10  
    analizując wasze wypowiedzi :] i zakłdając że ten układ ze schematu jest prawidłowy to wg mnie sprawa wygląda tak:

    Na samym początku silnik jest zimny, termostat zamknięty.
    Załączam silnik grzeje się mały obieg przy 30 st przełącza się na gaz zaczyna pracować reduktor który ma być podgrzewany przez mały obieg, a jednocześnie schładza on ciecz przelatującą przez niego, podobnie z nagrzewnicą tam też ciecz się schładza, ogrzewając wnętrze samochodu.
    Temperatura głowicy rośnie wskazówka pionowo a termostat (82st) otwarty częściowo.
    Im wyższe obroty silnika tym większy wtrysk i większa ilość gazu przelatująca przez reduktor (większe schładzanie cieczy przez niego)
    Termostat otwarty tylko częściowo, pracujący wentylator i pęd powietrza schładzają ciecz maksymalnie w chłodnicy, stąd zimna rura za chłodnicą co dodatkowo przymyka termostat.

    to potwierdziło by słowa damianst220 o zamontowaniu termostatu o nizszej temp otwarcia

    czyli dalej... żeby sprawdzić czy ta teoria jest prawdziwa trzeba by było wyciągnąć termostat i sprawdzić jak funkcjonuje na pełnym obiegu ..

    co myślicie ??
  • #38
    gimak
    Level 39  
    Pytanie zasadnicze - na jaką temperaturę reaguje termostat? Jeżeli na temperaturę płynu który wraca z nagrzewnicy i reduktora to jest wg mnie kardynalny błąd konstruktora silnika. Takie rozwiązanie nigdy nie będzie prawidłowo realizowało właściwej stabilizacji temperatury bloku. Za tą temperaturę należy uznać temperaturę płynu opuszczającą blok, tu należy sprawdzać (mierzyć - tu powinien być czujnik termostatu), tu prawdopodobnie jest umieszczony czujnik temperatury pokazywanej na desce rozdzielczej. Dlatego napisałem, że termostat powinien być umieszczony w kwadraciku po prawej stronie bloku (trzymając się powyższego rysunku).
    Napiszę jak ja bym to próbował rozwiązać na podstawie tego rysunku - nie wiem na ile to jest wykonalne w realu.
    Przewód z nagrzewnicy i niezaznaczonego reduktora, który w tej chwili wprowadzony jest do kwadracika-termostat wpiąłbym w powrót z chłodnicy (niebieski). Na przewodzie z bloku do nagrzewnicy (zaraz przy bloku wstawiłbym trójnik i z tego trójnika ocieplonym przewodem wpiąłbym się w uwolnioną końcówkę kwadracik-termostat. Ocieplony dlatego, aby po drodze zminimalizować spadek temperatury oraz wstawiłbym kryzę ograniczającą przez niego przepływ do minimum, aby nie zmniejszać radykalnie przepływu przez nagrzewnicę i reduktor. To jest rozwiązanie w tych warunkach najbardziej optymalne - termostat widzi faktyczną (bardzo zbliżoną) temperaturę bloku.
    adrianb100 wrote:
    zamontowaniu termostatu o nizszej temp otwarcia

    To tylko połowiczne rozwiązanie, bo tylko przesunie temperaturę w dół, ale jej nie ustabilizuje wahania jej będą nadal duże, ale na niższym poziomie
    adrianb100 wrote:
    żeby sprawdzić czy ta teoria jest prawdziwa trzeba by było wyciągnąć termostat i sprawdzić jak funkcjonuje na pełnym obiegu ..

    Nie wiem czy to tak bezpośrednio będzie widoczne. Na pewno długi będzie czas dochodzenia silnika do właściwej temperatury, nie będzie wyskoków nadmiernej temperatury, ale też będą duże wahania temperatury w dół, jako wynik braku termostatu.
  • #39
    fopietan
    Level 2  
    Śledziłem problem przegrzewającego silnika 1,6 w Ford Focus od dłuższego czasu. Odpowiedź jak sądzę znalazłem na angielskim forum http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=95156
    Już w 2001 roku została wydana przez ford instrukcja jak należy tę usterkę (konstrukcyjną) usunąć. Ford produkuje na potrzeby usunięcia tej usterki części. Termostat na temp bodajże 74 stopnie oraz wąż do wykonania "bajpasu" zgodnie z wydanym biuletynem "Bulletin TSB 005/2001". Jak wpiszecie w wyszukiwarkę TECHNICAL SERVICE BULLETIN. No.005/2001. Car and Light/Medium Commercial. 17.05.2001. Section: 303-03 (24). Model: Focus with 1.4L/1.6L Zetec-SE znajdziecie instrukcję pozbycia się tego problemu.

    Dodano po 44 [minuty]:

    W załączeniu do mojej wcześniejszej informacji zdjęcie węża do wykonania "bajpasu" produkcji motorcraft.

    Dodano po 40 [sekundy]:

    Focus mk1 1,6 16v - przegrzewanie silnika w czasie jazdy(wymieniona pompa i term
  • #40
    adrianb100
    Level 10  
    Nie wiesz gdzie moge to kupić ?? z termostatem nie będzie problemu ale ta rurka mnie mogę nigdzie znaleźć ,
  • #41
    fopietan
    Level 2  
    Ja kupiłem na allegro, wyszukując po numerze części w Google. Dowiadywałem się w sklepie z częściami Forda.
    Nie mieli, ale mogą sprowadzić. Należy podać numer części, czyli 1 139 359.
    Koszt w sklepie to około 375 zł.
  • #42
    adrianb100
    Level 10  
    cena za rurę i dwa trójniki masakryczna :O rozumiem że to rozwiązało wszystkie problemy z wahaniami temperatury.?
  • #43
    adrianb100
    Level 10  
    problem rozwiązany ;)

    moja teoria okazała się słuszna. to wina schładzającego ciecz w układzie reduktora!! zimniejsza woda trafia na termostat i go przymyka. stąd wahania temparatury.

    Dzisiaj ucisnełem wąż przed termostatem ograniczając tym samym przepływ wody przez reduktor i wszystko wróciło do normy wskazówka temperatury pionowo, wszystkie węże się nagrzały chłodnica również: zero wahań ;];]

    planuję założyć zawór na ten właśnie wąż którym będe regulował przepływ
    wody przez reduktor, żeby tylko nie zamarzł ;p
  • #44
    mczapski
    Level 39  
    A może fachowo należałoby myśleć o zmianie przyłącza reduktora? Tyle, że chyba ciężko będzie o wiarygodne doświadczenia.
  • #45
    adrianb100
    Level 10  
    Mówisz o zmniejszeniu średnicy węża do reduktora?
  • #46
    adomani
    Level 8  
    Rozwiązanie problemu ze skakaniem temperatury to odpowietrzenie FOKI
    Walczyłem z odpowietrzeniem około miesiąca. Konsultowałem się z macherami czarodziejami
    mówili (wymień TERMOSTAT , POMPĘ WODY , USZCZELKA POD GŁOWICĄ ) he he czary mary a koszta niesamowite.
    Postanowiłem wymienić płyn na nowy fordowski , w końcu FOKA ma ponad 10 lat.
    Jak postanowiłem tak zrobiłem i teraz problemu nie ma. Układ odpowietrzony
    A tu macie jak prawidłowo zalać i odpowietrzyć UKŁAD CHŁODZENIA FORD FOCUS
    http://www.fordclubpolska.org/pliki/plyn_chlodzacy.pdf
    Życzę przyjemnej zabawy i pozdrawiam wszystkich posiadaczy FOCUSÓW.
  • #47
    pnucha
    Level 2  
    Witam troche drążyłem temat jeżeli chodzi o odpowietrzenie układu chłodzenia u siebie zrobiłem tak .. (zasada jest właściwie taka sama ale prostrza nie potrzeba zadnych lejków) zalałem zbiorniczek wyrównawczy prawie pod korek tak aby te cienkie weżyki były zanużone i widać jak powietrze z nich wychodzi, jak termostat otworzy zaczyna sie przelewać w zbiorniuczku wyrównawczym poczekałem do wystudzenia płyn troche opadł ew. upuścić do prawidłowego poziomu i to właściwie tyle pozdrawiam...
  • #48
    kubik40
    Level 11  
    Witam
    Miałem taki sam problem z temperaturą silnika jak opisujecie że skakała na czerwone pole potem komputer odcinał 2 gary i lipa do dzisiaj nie poradził se z tym mój mechanik, lecz znalazł jeden nietypowy sposób zaraz opisze.

    W warsztacie próbowali 1 miesiąc z tym walczy zakres robót poniżej wykonany :
    -podpinany komputer nic nie wykazało
    -wymiana rozrządu plus pompa wody bo już czas był na to
    -wymiana termostatu na 3 różne rodzaje inne temp. miały otwierania nie pomogło
    -wymiana uszczelki pod głowicą plus sprawdzanie całej głowicy czy nie pęknięta zwichrowanie itp.
    -wymiana czujnika temperatury silnika
    -parokrotnie odpowietrzanie układu plus wymiana płynu chłodniczego
    -pożyczyłem nową chłodnice do próby i dalej nic

    Wyjście z całej tej sytuacji jeżdże teraz bez termostatu i temp. jest spoko dłużej się grzeje wiadomo, między chłodnice włożyłem karton i to trochę pomogło szybciej się grzeje ale nareszcie mogę jeździc tym autem !!!
  • #49
    RAFAŁ D
    Level 9  
    TAK odpowietrzyłem dobrze,według mnie.
    DO zainteresowanych u mnie pomogło nie dokręcenie czujnika jest ciągle poluzowany około półtora obrotu i jest ok.
    Przejeździłem pół roku tak i jest wszystko dobrze więc to moim zdaniem ,focusy mogą mieć jakiś problem z czujnikami temperatury.
  • #50
    andexp
    Level 20  
    Jak ktoś wcześniej wspominał ten silnik ma trochę "dziwną" architekturę układu chłodzenia. Coś w stylu - Wczoraj działał, dzisiaj nie działa. W każdym przypadku pomogło nawiercenie w termostacie w górnej części otworu 4 mm który ułatwia odpowietrzenie i obieg płynu dla przewodów zrzutowych/odpowietrzających.
  • #51
    kubik40
    Level 11  
    Przegrzewanie silnika wreszcie zrobione po tylu wymianach itp różne warsztaty problem rozwiązany.
    W moim przypadku poświęcone 2 dni po 5 godzin nie poszły nadaremnie okazało się że powodem tego był uszkodzony reduktor gazu doszłem do tego metodą prób eliminacji poszczególnych podzespołów próbowałem czy nagrzewnica nie zatkana było k potem reduktor gazu najprostszym sposobem na jego sprawdzeniem zakręcic gaz w butli do kanału weszedłem spuścic płyn i od spodu wypiąc 2 przewody z układu chłodzenia co idą przez reduktor zrobic wstawkę z jakiejś rułki metalowej 2 objemki napełnic układ chłodzenia i zrobic próbę na samej benzynie jak będzie ok to pozostaje wymienic parownik.

    W moim przypadku trochę się pocił przy przyłączach.

    przejechałem 1000 km i super nareszcie da się tym autem jeździc i grzeje !

    pozdrawiam !!
  • #52
    pawelek11287
    Level 8  
    Jedno pytanie jak kolego zamontować ten bajpas, przed czy za chłodnicą? jak do nagrzewnicy? Mam ten sam problem ze starego obiegu został tylko zbiornik... pozdrawiam
  • #53
    glatos
    Level 1  
    Winą za przegrzewanie teoretyczne silnika jest uszkodzony lub zbyt mocno wkręcony czujnik temp. głowicy umiejscowiony pomiędzy 3-4 świeczką daje zły sygnał do komputera i tu mamy problem
  • #54
    panam
    Level 29  
    glatos wrote:
    Winą za przegrzewanie teoretyczne silnika jest uszkodzony lub zbyt mocno wkręcony czujnik temp. głowicy umiejscowiony pomiędzy 3-4 świeczką daje zły sygnał do komputera i tu mamy problem
    . Pisałem ci to dwa lata temu, pozdrawiam.
  • #55
    peukot
    Level 2  
    Walczył z tym mój kolega z pracy i osiągnął sukces. Po kilku wymianach termostatów oraz odkamienianiu układu cały czas niezmiennie się przegrzewał. W pewnym momencie odłączył od układu nagrzewnice do której podłączył wąż z wodą i okazało się , że przelot jest niezwykle utrudniony i wypłynęła ogromna ilość fuzlu. ominął nagrzewnicę i przez jakiś czas tak jeździł. Z tego co pamiętam to odkamieniał nagrzewnicę środkiem radiner. Chyba pomogło ponieważ temat ucichł a widzę, ze nadal tym samochodem jeździ.
  • #56
    mattii35
    Level 1  
    Witam.
    Do ww tematu mam pytanie a mianowicie czy jak wykręcę czujnik temperatury który jest między 2 a 3 świecą poleci płyn chłodniczy? walczę już od jakiegoś czasu z tą wskazówką temperatury . pytam dlatego że wcześniej ktoś pisał " czujnik nie ma styku w głowicy z płynem "
  • #57
    wwrodarczyk
    Level 1  
    Miałem ten sam problem, po wymianie płynu chłodniczego auto na wolnych obrotach reaguje poprawnie (otwiera się obieg i zamyka), podczas jazdy silnik się przegrzewa. Walczyłem z tym 2 lata, ASO Forda, nieautoryzowane serwisy Forda, każdy polecał bypass i kwitował, że to błąd konstrukcyjny silnika. Bypass, z drugi termostatem i zbiornikiem wyrównawczym to w aso koszt 1600 zł. nieautoryzowany serwis zrobił dziurę w termostacie i było ok latem, ale zimą ogrzewanie nie dawało rady, więc miałem dwa termostaty - letni i zimowy.
    U każdego (innego) mechanika pytałem o ewentualną przyczynę, i kiedyś robiąc tłumik opowiedziałem gościowi sytuację, a na drugi dzień facet stwierdził "że na jego gust jest termostat założony do góry nogami, sprawdził instrukcję w fordzie i wg instrukcji dobrze, a wg niego źle - mówi, że - na próbę obróci termostat" I objaw jak ręką odjął.
    Piszę to dla potomnych. Może komuś się przyda.
    Generalnie było to logiczne, na postoju ciepło nagrzało termostat od strony zimnej i otwarło go na ciepłej, w jeździe był chłodzony powietrzem, więc zjawisko nie działało.
    Informacjnie termostat powinien otwierać się przy 95 st. wskazówka analogowa na zegarze jest po środku pomiędzy 75 a 105, dopiero potem leci na czerwone (przy ok. 115). Tryb serwisowy pokazuje wartości rzeczywiste.
  • #58
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Termostat może też - ale są termostaty różnych firm, niektóre mają większą część zbiorniczka z parafiną po stronie chłodnicy (te można odwrócić), niektóre po stronie silnika - tych nie obracać. Ale obracanie też nie do końca halo - zaworek kulowy, który pomaga w odpowietrzaniu ma się otwierać w kierunku " do silnika” , odwrócenie termostatu go zblokuje (chyba że w ogóle wywalić kulkę).
    Po kilkuletnich bojach w końcu zdecydowałem się na Bypass (i termostat 74 stopnie) i w końcu pełen sukces - silnik grzecznie trzyma 96-7 stopni, po silnym zagrzaniu i zdjęciu nogi z gazu (kiedy to wcześniej miałem automatycznie bulgot z głowicy i wskazówka termometru na końcu skali) max 108-110 stopni. Ogrzewanie chyba nie ucierpiało (nigdy nie miałem okazji ustawić na full - teraz też nie muszę).

    Układ złożyłem z trójnika 32x20x32 od Skody Octavii (25 zł), trójnika 16x16x16 (15 zł u gaziarza), redukcji 20 na 16 (10 zł), wężyk 30 cm fi 16 (10 zł) i opaski (10 zł), łącznie 80 zł. I 3 godziny pracy z tego 2 na napełnienie i odpowietrzenie układu...
    Aha , termostat 74 stopnie - 80 zł, a zwykły (90 stopni) 20 zł - ktoś tu już coś przewidywał.

    PS - ten silnik ma faktycznie dziwny układ chłodzenia - termostat nie siedzi na wyjściu dużego obiegu z bloku (jak zazwyczaj) i nie kąpie się w gorącej wodzie z bloku tylko siedzi na wejściu zimnej wody z chłodnicy i w razie potrzeby dopuszcza ją po trochu dla schłodzenia małego obiegu. I kąpie się w zimnej wodzie z chłodnicy. Wystarczy zakłócenie przepływu dużego obiegu w głowicy (która ma chyba błąd konstrukcyjny) ub niedokładny termostat - i (co początkowo wydaje się nielogiczne - zwłaszcza zimą) termostat sprawny, silnik się gotuje a chłodnica zimna jak trup. W/w bypass przepuszcza część gotującej się wody z głowicy "bokiem" poza (zamkniętą termostatem) chłodnicą i puszcza ją w blok obok termostatu powrotnym przewodem nagrzewnicy. Pewnie wyrównuje w ten sposób temperature w całym silniku i normalizuje sytuację
  • #59
    kw65
    Level 2  
    Możesz wrzucić zdjęcie tego połączenia? Chyba czeka mnie to w samochodzie znajomego.