Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu

barti879 24 Lis 2012 18:45 40035 34
  • Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu

    Witam wszystkich użytkowników. ;)
    Zacznijmy od początku. Wraz z przyjściem wiosny zamontowaliśmy z tatą bramę przesuwną, którą także sami zbudowaliśmy. Potem postawiliśmy słupki widoczne na zdjęciach. Brakowało jeszcze tylko jednego, a mianowicie napędu do owej bramy. Zabrałem się więc do myślenia. Przeszukałem internet i znalazłem 3 samodzielnie wykonane napędy oraz kilka opisów innych. Z tych opisów dowiedziałem się, jakiego silnika i sterownika użyć oraz jak całość ma mniej więcej wyglądać.

    Najpierw trzeba było kupić wszystkie potrzebne elementy. Silnik jest wraz z kolumną kierowniczą od wspomagania elektrycznego z Toyoty Corolli. Kupiłem go na znanym portalu aukcyjnym. ;) Sterownik to popularny Bramster kupiony w tym samym miejscu. Dalej mówiąc o elementach, trzeba wspomnieć o listwach zębatych oraz o kole zębatym, wyłącznikach krańcowych oraz profilach i blasze na obudowę-skrzynkę. Stal kupiliśmy na jednym ze złomów - wiadomo, dużo taniej niż nowe.

    Najpierw tokarz przetoczył i skrócił kolumnę, żeby pasowała do naszych potrzeb. Teraz można było zabrać się za budowę. Skrzynkę, w której znajduje się cały napęd wykonałem razem z tatą. Co dwie głowy to nie jedna - zawsze we dwóch wymyśli się coś lepszego. W ruch poszła spawarka, szlifierka, wiertarka i inne narzędzia. Wykonaliśmy ją z profili stalowych 20x30mm oraz blachy ok 2,5mm. Napęd posiada blokadę, która opuszcza go w razie zaniku napięcia. Bramę można było otworzyć ręcznie. Po kilku wieczorach wszystko było gotowe. W tym momencie do akcji wkroczyłem ja. Zaczęło się łączenie, skręcanie, montowanie elektroniki. Zajęło to dwa wieczory. Poniżej zdjęcie skrzynki z elektroniką oraz już po zmontowaniu - jeszcze w warsztacie.

    Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu

    Elektronika została "wsadzona" do hermetycznej skrzynki, bo jak wiadomo - nie lubi wilgoci.

    W końcu nadszedł czas malowania. Obudowa pomalowana jest farbą w kolorze aluminiowym, a pasy czarnym. Tak prezentowała się w warsztacie.

    Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu

    Myślę, że malowanie wyszło całkiem nieźle.

    Pierwsze uruchomienie nie było idealne. Brama poruszała się za szybko i przy hamowaniu skrzynką za bardzo "targało". Rozwiązaniem okazało się odwinięcie kilku zwojów z uzwojenia wtórnego transformatora. Teraz brama porusza się w idealnym jak dla mnie tempie. Lampka sygnalizacyjna to kierunkowskaz od przyczepy z wmontowanymi w środek pięcioma diodami LED.

    Teraz kilka słów na temat udoskonalenia, które wprowadziłem. Pewnie dziwią was dwa transformatory oraz dodatkowe przekaźniki przy sterowniku. Już wyjaśniam. Działa to tak, że po załączeniu przekaźników na płytce sterownika załączane są też te dodatkowe, które podają napięcie na duże trafo zasilające silnik. Dzięki temu nie jest on ciągle pod napięciem. Na stałe podłączone jest mały transformatorek do zasilania układu. Jest to bardziej energooszczędne.

    Piloty mają zasięg jakieś 30m. Dodatkowo w domu znajduje się przycisk do ręcznego otwierania lub zamykania bramy, a na dworze przy dzwonku jest stacyjka, którą także można uruchomić napęd.

    Kilka fotek napędu po zamontowaniu:

    Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu
    Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu

    Zdjęcie podstawy, do której zamontowana jest górna część:

    Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu

    Uchwyty do załączania krańcówek:

    Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu

    Opuszczony napęd - bramę można przesunąć:

    Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu

    Stacyjka i włącznik do dzwonka:

    Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu

    Brama zamyka się i otwiera w czasie około 15-16 s. Myślę, że jest to dobra prędkość.

    Koszty:
    Silnik - 120zł + 50zł za przetoczenie;
    Sterownik - 160zł;
    Listwy + koło zębate - 160zł;
    Stal na obudowę - 20zł;
    Elektronika (przekaźniki, diody, lampka, stacyjka) - ok. 25zł.

    Całość kosztowała około 500zł. Pewnie niektórzy powiedzą, że lepiej byłoby dołożyć i kupić oryginalny, ale jednak zrobione własnoręcznie cieczy bardziej. ;) Ja jestem bardzo zadowolony z jego działania. Czekam na wasze opinie.

    Pozdrawiam. ;)

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    barti879
    Poziom 18  
    Offline 
    barti879 napisał 386 postów o ocenie 281, pomógł 2 razy. Mieszka w mieście Dubielno. Jest z nami od 2011 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    ciapciok
    Poziom 20  
    Jakie zabezpieczenia zastosowałeś?
  • #3
    barti879
    Poziom 18  
    Zamontowany jest bezpiecznik do silnika oraz wyłącznik glównego zasilania.
  • #4
    Freddy
    Poziom 43  
    barti879 napisał:
    Zamontowany jest bezpiecznik do silnika oraz wyłącznik glównego zasilania.

    Gdzie jest jakaś bariera optyczna ?
  • #5
    KuReK93
    Poziom 17  
    Czym jest zasilany układ? Jakie zabezpieczenia zastosowałeś?
  • Relpol przekaźniki
  • #6
    barti879
    Poziom 18  
    Jak narazie nie ma bariery optycznej- jest w fazie budowy.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Uklad zasilany jest z transformatora 15V +mostek prostowniczy .
  • #7
    11111olo
    Poziom 43  
    Montowałem parę bram przesuwnych i zastosowana listwa to najgorsza z możliwych.
    Są specjalne listwy zębate przystosowane do montażu na bramie - przykręcasz blacho-wkrętem.

    Brak bariery optycznej prędzej czy później źle się skończy.

    Jaki użyłeś sterownik?
  • #8
    barti879
    Poziom 18  
    Dlaczego sądzisz, ze jest to najgorsza listwa? Sterownik to zwykły Bramster
  • #10
    barti879
    Poziom 18  
    No a jak z montazem jest? Jesli montaz na blachowkrety to czy one nie przejda na wylot i nie beda blokowaly rolek?
  • #11
    tech-com
    Poziom 11  
    Silniki od wspomagania są bardzo dobre do zastosowania w amatorskich konstrukcjach ale są trudne do sterowania, prąd przy lekkim obciążeniu często przekracza 30A.
    Trafo które widać na fotkach pewnie nie podoła takiemu obciążeniu nie mówiąc już o przekaźnikach w sterowniku (a idzie do zimy).
    Dlatego ważniejszym od bariery byłby układ przeciążeniowy i odpowiednie źródło zasilania.
  • #12
    Zbych034
    Poziom 38  
    Proponuję podnieść transformatory do góry konstrukcji (może nastąpić zalanie) i koniecznie uziemić konstrukcję. Po za tym grunt iż jesteś zadowolony ale bariery optyczne radzę kupić gotowe.
  • #13
    Mariojas
    Poziom 17  
    tech-com napisał:
    Silniki od wspomagania są bardzo dobre do zastosowania w amatorskich konstrukcjach ale są trudne do sterowania, prąd przy lekkim obciążeniu często przekracza 30A.

    Mam silnik ze wspomagania Suzuki Ignis i nie ma niczego takiego o czym mówisz. Mam cały przebieg poboru prądu w czasie jazdy mojej bramy i maksymalny prąd wynosi 6,5A (przy rozpędzaniu).
  • #14
    tech-com
    Poziom 11  
    Mariojas napisał:
    Mam cały przebieg poboru prądu w czasie jazdy mojej bramy i maksymalny prąd wynosi 6,5A (przy rozpędzaniu).

    Mam dwie bramy garażowe sterowane takimi silnikami jeden od Corsy C drugi od Citroena C3. Ten od Corsy przy przytrzymaniu ręką pobiera ponad 20A.
  • #15
    zygfryd.W
    Poziom 20  
    Można wykonać taniej i inaczej, wykonywałem niedawno byłemu szefowi elektryczny napęd do drzwi w hali, ot taka wielka roleta, wykonane bardzo proste, do czego zmierzam, tam napęd przenoszony jest jedną linką zpiętą w okrąg, równie dobrze można zastosować to tutaj, A co do bariery optycznej wież mi przydaje się, listonosz pewnego razu w zaprzyjaźnionym tartaku uderzył w bramę i uszkodził fotokomórkę następnego dnia kierowca tira jak to miał w zwyczaju stał w bramie i czekał aż będzie mieć miejsce na placu, po minucie brama zaczęła się zamyka tir miał małą ryskę ale brama straciła listwę zębatą koło na silniku a silnik do tej pory nie ma już siły tak szybko zamykać i otwierać bamy po naprawie, wyobraź sobie teraz co by było gdyby stał tam twój osobowy samochód:P
  • #16
    11111olo
    Poziom 43  
    barti879 napisał:
    No a jak z montazem jest? Jesli montaz na blachowkrety to czy one nie przejda na wylot i nie beda blokowaly rolek?


    W bramach firmy które montowałem była powyżej listwa która specjalnie do tego służyła. Wiązało się to także z podniesieniem napędu.

    Na tym zdjęciu widać jak to wygląda.

    http://www.ogro.pl/data/files/1263214875_ogrodzenia_ogro.pl__45_.jpg
  • #17
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #18
    Demmo
    Poziom 16  
    Zastanawia mnie ta "hermetyczna skrzynka". Nie wiem czy zdjęcie przedstawia docelowy sposób wprowadzania do niej kabli i przewodów, ale takim sposobem chyba już nie jest hermetyczna? Wiadomo, że te gumki na wejściu to nie to samo co dobry, skręcany dławik, ale idea jest taka, że jak wchodzi tamtędy pojedynczy kabel (okrągły) to guma dolega na obwodzie kabla i teoretycznie jest szczelnie. Jak wprowadzasz pojedyncze przewody lub kilka kabli, to niestety szczelności nie ma i wilgoć będzie się przedostawać.
    Najlepiej zgrupuj to co możesz w ramach maksymalnie 4 kabli, bo tyle masz otworów wejściowych do puszki i pasuj na ciasno z gumką. Pamiętaj o rozdzieleniu w ramach tych kabli części zasilającej 230VAC od sygnałów i zasilania DC.

    Nie wiem też na ile transformatory lubią wilgoć ;) W każdym razie jak już ktoś wspomniał powinny być wyżej, na wypadek zalania skrzynki.

    Skrzynkę koniecznie uziemić, żeby w razie przebicia na obudowę wywalało zabezpieczenia. Tam do małego trafa leci przewód żółto-zielony, ale nie wiem, czy jest tam dobre połączenie z resztą obudowy.

    Fajny patent ze stacyjką przy dzwonku :)
  • #19
    wyrokulicy
    Poziom 23  
    11111olo napisał:
    barti879 napisał:
    No a jak z montazem jest? Jesli montaz na blachowkrety to czy one nie przejda na wylot i nie beda blokowaly rolek?


    W bramach firmy które montowałem była powyżej listwa która specjalnie do tego służyła. Wiązało się to także z podniesieniem napędu.

    Na tym zdjęciu widać jak to wygląda.

    http://www.ogro.pl/data/files/1263214875_ogrodzenia_ogro.pl__45_.jpg


    Dokładnie, również montowałem te listwy, z tym że na zwykłe śruby. Potem ew trzeba było delikatnie doregulować wysokość automatu na podstawie tak aby między zębatką a listwą był z 1-2mm przerwy i wszystko chodziło lekko...

    Bariera optyczna to podstawa, bo o ile stały użytkownik bramy pamięta o jej braku to ktoś kto pierwszy raz będzie używał jej może się zdziwić...

    Czy jest jakiś układ który wykrywa przeciążenie przy zamykaniu bramy i zaczyna ją otwierać oraz rozruch (przydatny zimą) ?
  • #20
    czarny_1963
    Poziom 21  
    Witam, widzę że kolejny szczęśliwiec nie musi wysiadać z samochodu żeby wjechać na posesje, jeżeli mogę to też coś dorzucę od siebie bo wydaję mi się że inspirowałeś się troszkę moją konstrukcją co mnie cieszy.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1572820&highlight=

    Jeżeli chodzi o uwagi to koniecznie zamontuj barierę opto, co do trafa to radzę zamienić na toroidalne bo te trafko może długo nie pożyć i koniecznie daj go wyżej jak ktoś poprzednio zauważył.

    Cytat:
    11111olo
    Montowałem parę bram przesuwnych i zastosowana listwa to najgorsza z możliwych.


    Kolego olo nie zgadzam się z Tobą zupełnie a te listwy które ty montowałeś , to mam paru znajomych którzy mają oryginalne napędy na tych właśnie listwach i reklamowali jeszcze na gwarancji awarię właśnie tych listew, coś tam się wyłamywało , nie wiem, może to wina samego montażu, ustawienia itp., ale awaria była.

    Moja brama chodzi już prawie trzy lata i zero awarii a naprawdę jest otwierana bardzo dużo razy na dobę , jest obsługiwana 6-cioma pilotami czyli 6 samochodów wjeżdża i wyjeżdża po parę razy dziennie.
    Myślę że twoja konstrukcja kolego "barti879" będzie równie niezawodna jak moja.
    Pozdrawiam.
  • #21
    barti879
    Poziom 18  
    Przewody w tych gumach w puszce sa dodatkowo uszczelnione silikonem. Zielono-zólty przewód idzie do stacyjki. Jako wyłącznik przeciażeniowy jak narazie działa zwykły bezpiecznik ale z czasem powstanie cos bardziej profesjonalnego.
  • #22
    11111olo
    Poziom 43  
    czarny_1963 napisał:


    Cytat:
    11111olo
    Montowałem parę bram przesuwnych i zastosowana listwa to najgorsza z możliwych.


    Kolego olo nie zgadzam się z Tobą zupełnie a te listwy które ty montowałeś , to mam paru znajomych którzy mają oryginalne napędy na tych właśnie listwach i reklamowali jeszcze na gwarancji awarię właśnie tych listew, coś tam się wyłamywało , nie wiem, może to wina samego montażu, ustawienia itp., ale awaria była.


    Wszystko musi być wykonane z należytą starannością czyli brama musi sama na wózkach przesuwać się w pionie bez dodatkowy rolek prowadzących.
    Jeśli to osiągniesz to połowa sukcesu. Listwę raczej ciężko przykręcić krzywo. Do tego należy napęd zamontować również w poziomie - skos powoduje nierównomierne przenoszenie siły na listwę i z każdym kolejnym przesuwem coraz większe jej męczenie, co skutkuje szybszym zużyciem koła zębatego jak i listwy.
    Także trzeba zostawić lekki luz między kołem zębatym a listwą.

    Osoba montująca którąś z wymienionych rzeczy zaniedbała i stąd problem.

    Jak pewnie wiesz dobrze wyregulowana brama lekkim pchnięciem sama się zamknie.
    Nie wiem ile ważą bramy w których był problem z listwą, ale te co montowałem były stosunkowo lekkie - 120kg. Nie bez znaczenia jest także przeciwwaga która powinna mieć odpowiednią długość. Jeśli będzie za krótka to trzeba użyć większej siły aby przesunąć bramę. Wózki na jakich jeździły miały rolki z poliamidu.
  • #23
    bruno360
    Poziom 16  
    Twoje listwy są bardzo dobre,montuje je od lat w swoich instalacjach bramowych.Nie trzeba ich malować bo są ocynkowane .Tych plastikowych żaden instalator nie montuje,a jeśli już to na pewno nie na blachowkręty.Gratuluje pomysłowości,fotokomórki zainstaluj na zamykaniu i będzie git.
  • #24
    Mariojas
    Poziom 17  
    11111olo napisał:
    Nie bez znaczenia jest także przeciwwaga która powinna mieć odpowiednią długość. Jeśli będzie za krótka to trzeba użyć większej siły aby przesunąć bramę. Wózki na jakich jeździły miały rolki z poliamidu.

    I prosty profil prowadzący... Nie będę komentować naszego polskiego stylu składowania.
  • #25
    trance123
    Poziom 21  
    Ta rolka jeździ po ziemi? Nie sądzisz, że w zimie to kompletnie nie zda egzaminu ?
  • #26
    11111olo
    Poziom 43  
    Wiesz w ogóle o co chodzi?

    Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu

    To wózek na którym jeździ kształtownik kwadratowy pół otwarty (zwykle zimnogięty).

    Rolki - zwykle gumowe - tylko stabilizują bramę aby podczas silnych wiatrów nie ocierała o słupki.

    Nie wiem skąd pomysł że jeździ po ziemi.
  • #27
    czarny_1963
    Poziom 21  
    Cytat:
    11111olo
    Jak pewnie wiesz dobrze wyregulowana brama lekkim pchnięciem sama się zamknie.
    Nie wiem ile ważą bramy w których był problem z listwą, ale te co montowałem były stosunkowo lekkie - 120kg. Nie bez znaczenia jest także przeciwwaga która powinna mieć odpowiednią długość. Jeśli będzie za krótka to trzeba użyć większej siły aby przesunąć bramę.


    Oczywiście że brama powinna być wyregulowana itd., a druga sprawa te 120kg, to nie wiem z czego była ta brama bo sam profil 80-stka chyba tyle waży a obojętnie z czego jest zrobiona to jeszcze troszkę tych profili na nim jest dospawanych (szkielet musi być zrobiony), moja brama waży dwa razy tyle, jest oczywiście kuta.


    Cytat:
    11111olo napisał:
    Nie bez znaczenia jest także przeciwwaga która powinna mieć odpowiednią długość. Jeśli będzie za krótka to trzeba użyć większej siły aby przesunąć bramę. Wózki na jakich jeździły miały rolki z poliamidu.


    Moim zdaniem przeciwwaga nie ma znaczenia przy przesuwaniu tylko cały ciężar bramy , druga sprawa profile występują w kilku długościach 6m, 8m, i dlatego trzeba wiedzieć jaki będzie wymiar bramy w świetle i wtedy ustalasz jaka będzie przeciwwaga i kupujesz odpowiednią długość profila.
    Jeszcze sprawa rolek czyli niby z "poliamidu" , wszystko jest ok do czasu jak nie siądzie łożysko , wtedy trzeba wymienić całą rolkę bo łożysko jest wtopione w tę rolkę i to jest do kitu , dlatego wymieniłem wszystkie rolki na stalowe utoczone z nierdzewki.

    Cytat:
    bruno360
    fotokomórki zainstaluj na zamykaniu i będzie git.


    Nie rozumiem tego określenia "na zamykaniu" , Fotokomórka to fotokomórka powinna być zamontowana w odpowiednim miejscu i spełnia różne funkcje jak na zamykaniu tak i na otwieraniu w zależności od programu sterownika i nie rozumiem dlaczego niektórzy piszą o czymś o czym nie mają zielonego pojęcia chyba tylko żeby coś napisać.
  • #28
    dj-RafalAS
    Poziom 10  
    Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu

    Co do sterownika, to ostatnio wykonałem taki model.
    Posiada wbudowane zabezpieczenie termiczne od niebezpiecznej temperatury otoczenia, jak również sygnalizację niezależną od "życia" ATmega32
    Dzięki dedykowanym prze zemnie algorytmom, ten sterownik monitoruje pracę wszystkich krańcówek, jak również foto + bg (fotokomórka i brak gotowości automatyki wykonawczej)
    Zaprogramowałem funkcję wyświetlającą status bramy, jak również datę i zegar pokazywaną w stanie spoczynku bramy... (w układzie są także zastosowane super-kondensatory podtrzymujące pracę zegara RTC na wypadek braku zasilania)
    Sterownik posiada wbudowane 3 przekaźniki , gdzie ten trzeci jest zaprogramowany jako "przerywacz" sterujący żarówką w przypadku otwierania, bądź też zamykania.
    Napisałem także algorytm umożliwiający pracę w tzw. pętli logicznej, dzięki któremu wystarczy jedno wejście binarne do pełnej obsługi bramy (Otwórz / niedomknięta / zamknij / niedomknięta )

    Oto kilka zdjęć (nie chcę śmiecić serwera, więc wybrałem kilka podstawowych)
    Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu

    Tak na marginesie pragnę dodać iż ów sterownik jest wyposażony w port USB, a więc tym samym jego przeznaczenie może być zupełnie inne (wszystko zależy od programisty, oraz indywidualnych potrzeb użytkownika)
    Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu



    ----
    Wydzielono z tematu: Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu
    przez joy_pl dnia 26.11.2012 9:44
  • #29
    dj-RafalAS
    Poziom 10  
    I będzie działać... (po to jest sygnalizacja)
    Zanim sterownik się zablokuje, to pierw uruchomi się sygnalizacja, mogąca załączyć np. zwykły rezystor tht 2W znajdujący się w sterowniku. (ogrzewanie)

    Po za tym status bramy jest przydatny, zwłaszcza iż ów sterownik może znajdować się w domu.
    W nocy np. w czasie imprezy działkowej można odczytać z wyświetlacza jaki jest status bramy. (to nie jest mój wymysł, a jedynie ludzi biznesu którzy pragną by programować dla nich takie bajerki )

    Szczerze mówiąc, to po optymalizacji programu powinna jeszcze "odpalić" klawiatura z programowanym szyfrem.



    ----
    Wydzielono z tematu: Napęd bramy przesuwnej według własnego pomysłu
    przez joy_pl dnia 26.11.2012 9:44
  • #30
    Tarnus
    Poziom 20  
    czarny_1963 napisał:

    Oczywiście że brama powinna być wyregulowana itd., a druga sprawa te 120kg, to nie wiem z czego była ta brama bo sam profil 80-stka chyba tyle waży
    a obojętnie z czego jest zrobiona to jeszcze troszkę tych profili na nim jest dospawanych (szkielet musi być zrobiony), moja brama waży dwa razy tyle, jest oczywiście kuta.


    profil 80mm długi na 6m waży 60kg. Moja cała brama (prześwit 4,5m) waży 95kg bez sztachetek. Wypełnienie ze sztachetek drewnianych o przekroju 100mmx30mm z odstępem co 30mm ale nie wiem ile one ważą.

    czarny_1963 napisał:

    Kolego olo nie zgadzam się z Tobą zupełnie a te listwy które ty montowałeś , to mam paru znajomych którzy mają oryginalne napędy na tych właśnie listwach i reklamowali jeszcze na gwarancji awarię właśnie tych listew, coś tam się wyłamywało , nie wiem, może to wina samego montażu, ustawienia itp., ale awaria była.


    Ewidentnie zły montaż. Bez luzu albo listwa za nisko i kamyczki z nad drogi wpadały między listwę a zębatkę. Ja mam dokładnie te listwy i taki napęd jak na zdjęciu kolegi 11111olo. Używam od 6 lat lat i tylko raz, z mojej winy uszkodziłem jeden ząbek. Podczas prac przy ogrodzeniu nie zauważyłem że mały kawałek drutu naciągowego z ogrodzenia leżał i został wciągnięty. Te listwy są stalowe i oblewane jakimś tworzywem ale to tworzywo jest naprawdę trwałe. W stalowe zębatki jak by się dostał drut albo kamyczek to też wyłamie zęba ale szybciej się ścierają i zużywa się zębatka w napędzie.


    czarny_1963 napisał:

    Nie rozumiem tego określenia "na zamykaniu" , Fotokomórka to fotokomórka powinna być zamontowana w odpowiednim miejscu i spełnia różne funkcje jak na zamykaniu tak i na otwieraniu w zależności od programu sterownika i nie rozumiem dlaczego niektórzy piszą o czymś o czym nie mają zielonego pojęcia chyba tylko żeby coś napisać.


    Wszystko jest w normach. Ilość, rodzaj i wysokość zainstalowania zabezpieczeń.
    Aby prosta brama była dopuszczona do eksploatacji i abyś miał dupochron w razie tragedii (gdy dziecku główkę zgniecie) wpierw poczytaj normy na jakich wysokościach i jakie czujki trzeba zainstalować. Jeśli dobrze pamiętam to minimum jakie jest wymagane przez normę, to czujka która pilnuje kiedy brama jest zamykania. Czujka ma być bodaj na wysokości 50cm od gruntu. Istotnym też jest aby zainstalowane było pulsujące światło sygnalizacyjne. Tak, to też jest wymóg.

    Marek