Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Brama przesuwna Wiśniowski rusza i wraca

lukash3 24 Nov 2012 21:01 8073 29
  • #1
    lukash3
    Level 16  
    Witam, mam problem z bramą wiśniowski. Kiedyś przestała działać, podejrzenie padło na silnik (podobno z wycieraczek 24v, jak ktoś wie od czego prosiłbym o info), po rozebraniu był ciemny (osmolony), ale po podaniu napięcia okazało się, że działa. Rozebrałem sterownik (sterownik BR-3), spalony był rezystor, wymieniłem go. Brama zaczęła działać, ale po przejechaniu 50cm wraca.

    - czy wie ktoś jaki silnik tam siedzi i gdzie go kupić? - ten nie wygląda na taki co długo pociągnie
    - ma ktoś schemat tego sterownika?
    - czemu się cofa? jakieś zabezpieczenie przeciążeniowe?
    - brama jest z ok. 1996-7 r na 24v

    Najchętniej bym załatwił nówkę silnik i wymienił sterownik, gdyż do tego podobno nie da się dorobić pilotów.
  • #2
    glecki
    Level 20  
    dlaczego od razu silnik ?
    Ta centrala ma zabezpieczenie przeciążeniowe.Jeśli się cofa to sugerował bym uszkodzenie rolek (brama ciężko chodzi więc centrala sugeruje "jest przeszkoda"). Sprawdź czy brama jeździ płynnie (czyli lekko w całym zakresie pracy).
  • #3
    jaco11
    Level 14  
    Dokładnie jeśli brama źle chodzi ma opór trzeba ją przesmarować zakonserwować i powinno być dobrze.

    Każda brama jeśli ma opór będzie się zacinała !!!!!
  • #4
    lukash3
    Level 16  
    Po prostu po rozbiórce silnik nie wyglądał najlepiej. Brama po odłączeniu silnika kluczykiem chodzi bardzo lekko, można ją przesuwać jednym palcem.
  • #5
    kwantor
    Level 38  
    Czy ten rezystor wstawiłeś taki jaki był?
    Może to na nim jest mierzony spadek napięcia, wykorzystany do funkcji "przeszkoda"
  • #6
    lukash3
    Level 16  
    Tak, pomimo, że był okopcony to udało mi się z niego odczytać oznaczenia 0R10 5%, 3W.
  • #7
    kwantor
    Level 38  
    To wyglada na ten co opisałem, więc to on decyduje o cofnięciu, pewno deklarowane 5% jest przekroczone i wartość nieco większa.
    Inna możliwość, to wspomniane opory mechaniczne i większy prąd w obwodzie- zresztą, czemuś się spalił..
  • #8
    lukash3
    Level 16  
    A czy kontaktrony mogą powodować taki efekt? ew. co z regulacją? Istnieje podejrzenie, że brama mogła kiedyś być załączana na odłączonym napędzie i stąd się spalił, ale nie jestem pewien czy to możliwe.
  • #9
    kwantor
    Level 38  
    Dołóż drugi taki sam rezystor równolegle i sprawdź zachowanie jak i też spróbuj zatrzymać rękami bramę.
    Ale to tylko dla próby, i dobrze było by zmierzyć prąd silnika podczas pracy i porównać z nominalnym przewidzianym dla tego silnika, całkiem możliwe że ma zwarcie w uzwojeniu.
  • #10
    lukash3
    Level 16  
    Dzięki, spróbuję zrobić to co piszesz. Bramę jednak już próbowałem zatrzymywać rękoma i zwalniała, ale jednak nie zatrzymywała się.
  • #11
    kwantor
    Level 38  
    Więc masz uszkodzoną elektronikę i nawet nie ma sensu tego robić co pisałem.
    Trzeba to naprawić, zanim komuś obetnie głowę, lub złamie nogę.
  • #12
    nikusert
    Level 40  
    Witam
    Każdy napęd ma potencjometr do regulacji przeciążenia ,spróbuj podregulować.Co do silnika to zrób pomiar prądu jak wcześniej pisze kolega Kwantor.Silnik gdy przypalony ,można przewinąć.Gdy uszkodzone kontaktrony ,(to gdy brama jest na środku )pojedzie tylko w jedną stronę.
  • #13
    KS2507
    Level 23  
    [quote="nikusert"]Witam
    Każdy napęd ma potencjometr do regulacji przeciążenia ,spróbuj podregulować.Co do silnika to zrób pomiar prądu jak wcześniej pisze kolega Kwantor.Silnik gdy przypalony ,można przewinąć.Gdy uszkodzone kontaktrony ,(to gdy brama jest na środku )pojedzie tylko w jedną stronę.[/quote

    Napędy z lat 90tych miały potencjometr do regulacji siły.
    W obecnych napędach nie reguluje się siły potencjometrem.
  • #14
    nikusert
    Level 40  
    Sterowniki z firmy Eldrim posiadają regulację przeciążenia silnika,i nie są wcale z lat 90-tych.Chroni to silnik i nie tylko.
  • #15
    KS2507
    Level 23  
    nikusert wrote:
    Sterowniki z firmy Eldrim posiadają regulację przeciążenia silnika,i nie są wcale z lat 90-tych.Chroni to silnik i nie tylko.


    Każdy napęd posiada regulację siły ,tylko nie reguluję się jej potencjometrem.
  • #16
    lukash3
    Level 16  
    Czy ktoś wie jaki pobór ma mieć taki silnik? Jeszcze zerknę w tygodniu, ale z tego co pamiętam tam nie ma oznaczeń na nim.
  • #17
    kierbedz4
    Level 36  
    Nie orientuję się zbytnio jaki to jest model tego napędu bramy ale będę się starał pomóc
    Na pewnej długości bramy przesuwnej są zamontowane dwa okrągłe magnesy.Jeden jest na otwarcie bramy oraz jej postój a drugi na zamknięciem bramy.W trakcie otwierania bramy umieszczony na niej magnes po jej otwarciu najeżdza na kontaktron wklejony silikonem w otwór umiejscowiony z tyłu skrzynki i wówczas kontaktron podaje sygnał na płytkę.Z tyłu skrzynki są wklejone dwa kontaktrony.Również przyczyną usterki może być wpadnięcie kontaktronu do środka skrzynki z elektroniką .jego uszkodzenie lub też odpadnięcie magnesu od belki bramy na której zamocowany jest magnes.Kontaktrony w zabudowanym plastiku są częścią zamienną i mogą być jako część zamienna zamówione u producenta bramy.
  • #18
    kwantor
    Level 38  
    Bywa też krańcówka ze sprężynką, na którą najeżdża krzywka.
  • #19
    lukash3
    Level 16  
    Ja mam kontaktrony, takie pastylki plastikowe, wklejone na silikon, są zamocowane dobrze, sprawdzę je miernikiem czy działają tak jak trzeba. Czy powodowały bo one takie działanie bramy? Próbowałem ją startować od środka praktycznie i to samo, szła kawałek i cofała się.
  • #20
    kierbedz4
    Level 36  
    Może brama ma za duże luzy i odległość magnesu umieszczonego na belce przesuwnej bramy jest za duża od zamontowanej na stałe skrzynki w której zabudowane są kontaktrony i jest brak sygnału z kontaktronu.Sprawdz magnesy zabudowane na belce bramy.Muszą one być precyzyjnie zabudowane na belce aby precyzyjnie najeżdzały w odpowiednim momencie na zabudowane kontaktrony. Odległość i regulację odstępu bramy przesuwnej od skrzynki i korekcja luzów ustawia się z przodu bramy ustalając odpowiednio na mimośrodzie przez poluzowanie nakrętki i odpowiednio ustalając pozycję mimośrodu i ponownie aretując nakrętką.
  • #21
    kwantor
    Level 38  
    Czy jest tam bariera podczerwieni?
  • #22
    nikusert
    Level 40  
    Jak pisałem wcześniej ,gdy uszkodzone kontaktrony ,a brama jest w pozycji środkowej ,to wówczs pojedzie w jedną stronę.Jak bariera podczerwieni (uszkodzona)brama nie będzie się otwierać.Puść bramę odblokowaną ,to będzie wiadomo czy wina elektryczna czy mechaniczna.
  • #23
    kierbedz4
    Level 36  
    Nie ma bariery podczerwieni.Wszystko opiera się na dwóch magnesach zabudowanych na belce ruchomej bramy o odpowiednim rozstawie oraz na dwóch kontaktronach zabudowanych na tylnej ściance kasety z elektroniką usytuowaną na stałe na stałym słupku ogrodzenia.
  • #24
    lukash3
    Level 16  
    Jest dokładnie tak jak napisał kolega kierbedz4, nie ma bariery podczerwieni i są dwa kontaktrony. Jeśli bym je odłączył całkowicie to powinna poruszać się bez przerwy? Spróbuje też ją włączyć z rozłączonym napędem.
  • #25
    nikusert
    Level 40  
    Wszystko zależy czy są NO,czy NC,możesz odłączyć je od elektroniki i osobno sprawdzić.Gdy będą NO ,to nic to nie da,natomiast gdy będą NC ,to brama nie ruszy.
  • #26
    mikus1982
    User under supervision
    Sprawdź wszystkie podłączenia od początku i te kontaktrony.
  • #27
    kierbedz4
    Level 36  
    Sprawdż również czy magnesy zabudowane na belce bramy przesuwnej są prawidłowo zamocowane bo przecież praca kontaktronów zależy od prawidłowego montażu magnesów które sterują pracą kontaktronów.Może brama za daleko jest odsunięta od kontaktronów i magnesy nie są w stanie sterować pracą kontaktronami.
  • #28
    mikus1982
    User under supervision
    Jeżeli idzie kawałek i cofa się to jeden z kontaktronów do wymiany.Zrób zwory na stykach gdzie są podłączone kontaktrony w centrali.
  • #29
    lukash3
    Level 16  
    Dzięki wszystkim za podpowiedzi, mam dzięki wam fajną listę rzeczy do sprawdzenia. Może coś wyjdzie i wtedy się odezwę i dam znać co się dzieje, ew. co było do naprawy.
  • #30
    lukash3
    Level 16  
    Późny odzew, ale może komuś się przyda. Silnik oddany został do przewinięcia i zamówiłem nowy sterownik, innej firmy. Na starym nie było szans na zaprogramowanie pilota, a nowy może zapamiętać ponad 100. Wpadłem jednak na to, że stary sterownik mógł mieć programowany czas pracy silnika, co mogło mieć wpływ na takie zachowanie. Mimo wszystko jestem bardzo zadowolony z przeróbki.