Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zmiana obciążenia "przez guzik lub ruch gałki"

majka_co_szuka 26 Nov 2012 18:24 1002 1
GoodRam konkurs
  • #1
    majka_co_szuka
    Level 9  
    Witajcie ;)

    Bawię się w tworzenie urządzenia do ćwiczeń różnych partii mięśni. Chciałabym by były możliwe tam ćwiczenia zarówno z obciążeniem, jak i bez niego.

    Była opcja z obciążeniem w postaci dokładania ciężarków. Wiem że można też wykorzystać taśmy o różnej elastyczności.

    A czy potrafi mi ktoś wytłumaczyć jak działa zmiana oporu ruchu/obciążenia poprzez "guzik" czy też pokrętło? Np. w rowerach rehabilitacyjnych lub bieżniach? Tam przekręcam sobie gałkę i z rekreacyjnej jazdy na rowerku dostaję "przyczepkę z cegłami pod górę";)

    Jak ten efekt jest osiągnięty?

    Z góry dzięki :)
  • GoodRam konkurs
  • #2
    wieswas
    Level 33  
    Rowerki treningowe są dwojakiego rodzaju:
    1.Z hamowaniem mechanicznym
    2.Z hamowaniem magnetycznym (lub czasem elektromagnetycznym)
    Hamowanie mechaniczne polega na opasaniu koła zamachowego luźnym pasem.
    Końce pasa przez ucho w ramie połączone są do linki w pancerzu(takiej jak linka hamulcowa w rowerach). Drugi koniec linki wyprowadzony jest w okolicę kierownicy i nawijany jest na szpulkę z gałką. Obracając gałkę w prawo nawijamy linkę na szpulkę naciągając silniej pas na kole zamachowym. Opory pedałowania są więc większe.
    Hamowanie magnetyczne napędzane jest tak samo, ale elementem hamującym jest nie pas skórzany ale silny magnes, Im bliżej przyciągniemy magnes do koła zamachowego ,tym silniejsze hamowanie.
    Ten sposób jest lepszy, gdyż jest bezgłośny i nie zużywają się żadne elementy.
    Przy mechanicznym słychać szum hamowania.
    Elektromagnetyczny jest jeszcze doskonalszym sposobem hamowania.
    Elektromagnes jest zawsze w tej samej odległości od koła zamachowego, a regulujemy przepływ prądu przez elektromagnes regulując w ten sposób siłę hamowania. Ten proces łatwo zautomatyzować sterując mikroprocesorem gotowe cykle hamowania. Wadą jest konieczność zasilania sieciowego.