Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Hamowanie silnika pradu stalego DC

Mad Bekon 27 Nov 2012 15:29 1599 2
  • #1
    Mad Bekon
    Level 23  
    Witam szanownych kolegów.

    Opiszę po krótce mój problem. Pewien czas temu kupiłem wkrętarke Bosch GWI 10.8V-Li. (W tym właśnie miejscu muszę przyznać, że zakup był kiepski).
    Od pewnego czasu coraz częściej nie chciała reagować na przycisk załaczenia.
    Przetrzepałem cała wkrętarkę, dosłownie całą, włącznie z przelutowaniem WSZYSTKICH elementów. Wychodzi na to, że z jakichś powodów procesor będący w środku (ST7FLITE09M), nie wystawia sygnałów sterujących do drivera A3940. Postanowiłem zastąpić procesor czymś innym.

    Mój problem:
    Przy puszczaniu włacznika, wkrętarka oryginalnie zatrzymywala silnik. Chcialbym ten efekt utrzymac.



    Aplikacja jest żywcem ściągnięta z noty katalogowej A3940.
    Do dyspozycji mam sygnały ENABLE, RESET, PHASE, SR pochodzące z A3940.
    Dodatkowo jeden pin wystawiający stan wysoki po puszczeniu przycisku na ok 100ms, po czym rozładowuje się napięcie zasilania i wkrętarka się wyłącza.

    Jak nic wychodzi mi, że pierwotnie w ramach zatrzymania musiał być zmieniany kierunek obrotów. Zastanawiam sie tylko czy to bezpieczne dla silnika i sterownika.

    http://www.youtube.com/watch?v=ha4B1cEc5nc
    1:25 - widac lekkie iskrzenie podczas hamowania

    Prosiłbym kolegów o jakąś podpowiedź.
  • Helpful post
    #2
    korrus666
    Level 40  
    W tej nocie katalogowej http://www.allegromicro.com/Products/Part-Num...~/media/Files/Datasheets/A3940-Datasheet.ashx masz na 11 stronie tabelkę. Tam jest pozycja: "Slow decay, braking mode" dla obrotów lewo i prawo. Różnią się jednym bitem (PHASE) reszta taka sama. Sprawdź tą kombinację.
  • #3
    Mad Bekon
    Level 23  
    Umknela mi ta tabelka, dzieki korrus666.

    Dla pewnosci:
    Oryginalnie ten pin MODE, podciagniety jest do stany wysokiego, wiec wychodzi na to, ze hamowanie wynika z podania stanu wysokiego na SR.

    Patrzac na tabelke, w takim stanie SA i SB są jako LO, czyli mam rozumiec ze hamowanie to zalaczenie tylko obu dolnych tranzystorow czyli zwarcie obu wyprowadzen silnika do masy??

    Pytanie ekstra:
    Czym można zaprogramowac ST7FLITE?
    Najprosciej byloby wstawic identyczny mikrokontroler... Moze wtedy nawet zrealizowalbym hamulec od obciazenia (momentu dokrecenia sruby). Nie chce tego teraz implementowac, bo ST7 umozliwia pomiar do 250mV, a nie mam tam miejsca na zadnego op-ampa.

    Właśnie przetestowałem działanie pinu SR. Strzał w 10, dzięki Ci Korrus666 jeszcze raz. Jak to czasami człowiek zaćmiony.