Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Olejarka, porady, wyjasnienie

MIRKO1991 27 Nov 2012 20:48 5004 18
  • #1
    MIRKO1991
    Level 9  
    Witam serdecznie wszystkich zacnych forumowiczów elektroda.pl. Często korzystałem z waszych porad znajdując odpowiedzi przez wujka google, dziś jednak nadszedł moment na rejestrację gdyż potrzebuję Waszej pomocy/porady.
    Jest to mój pierwszy post na forum więc jeśli piszę to w złej zakładce to proszę o podpowiedź gdzie przenieść. No ale do rzeczy:)

    Zbliża się zima a jako, że lubić sobie coś pomajsterkować a nie lubię się nudzić nadszedł czas na stworzenie oliwiarki do mojego motorku, która znacznie wydłużyłaby żywotność systemu napędowego. Grzebałem trochę w sieci i jako, że każdy ma inny pomysł na stworzenie swojej oliwiarki wyciągnąłem najbardziej potrzebne dla mnie info i będę coś tworzył. Mój ogólny plan wygląda następująco:



    1) zbiorniczek na olej od ursusa (jest niewielki, TANI, ma korek doprowadzający powietrze)
    2) elektrozawór z benzyny lub gazu (problem1 nie wiem na jakiej zasadzie działa bardzo proszę o wyjaśnienie) do którego prąd byłby podciągnięty od świateł.
    3)chciałbym żeby elektrozawór się wyłączał, kiedy motor będzie na biegu jałowym (luzie) w tym celu chciałbym podpiąć coś od światełka pokazującego czy motor jest na "luzie". problem2 Czego użyć (jak to się nazywa) żeby odcinało prąd do elektrozaworu kiedy się do tego czegoś dostarczy prąd, na jakiej zasadzie działa czy się nie spali jak będzie załączony przez kilka godzin Smile
    4) jakiś kranik/zaworek którym bym regulował dozowanie oleju- na jakimś forum polecali akwariowy od CO2 ale się jeszcze zobaczy (najmniejszy problem)
    5) to wszystko poprowadzę przewodem miedzianym albo jakąś inną rurką na końcu igła lub jakaś inna dyszka, myślałem też o pędzelku ale nie wiem czy to dobry wybór Smile

    Ufff ale ja to łopatologicznie napisałem, mam nadzieję, że dosyć logicznie (chociaż wątpię). Chciałbym dodać, że konstrukcja musi myć możliwie tania, mała, estetyczna, niezawodna, funkcjonalna.
    Jeszcze raz proszę o pomoc/podpowiedzi/propozycje zmiany koncepcji itd.
    czekam na odpowiedzi.

    mniej więcej ma to działać tak: http://www.youtube.com/watch?v=2KAokE_yGT8 tylko w mojej koncepcji na biegu jałowym ma nie kapać a jemu kapie:)

    Pozdrawiam Mirek
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    MIRKO1991
    Level 9  
    Oleju w buteleczce jest raptem 250mil a dozowanie to 1 mała kropelka powiedzmy na 2 minuty :) więc nie przesadzajmy

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jerzykowski widziałeś filmik??
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    MIRKO1991
    Level 9  
    Nie będzie bardzo dużo jest użytkowników, którzy mają takie coś założone wiadomo coś chlapnie na koło więc i na drogę ale tak jak mówię są to ilości śladowe (podobnie z resztą po nasmarowaniu łańcucha w inny sposób). Urządzenie takie można kupić tylko kosztuje trochę. Możesz cokolwiek pomóc w tej sprawie??
  • #6
    polonez15
    Level 33  
    A jak ta kropla zachowa się przy 100km/h? :)
  • #7
    MIRKO1991
    Level 9  
    No właśnie sam nad tym myślałem dlatego rozważam pomysł założenia na końcu jakiegoś pędzelka lub coś w tym typie coby na kropelka była rozsmarowana na ogniwa łańcucha. Jak się zachowa bez niej... hmm ciężko powiedzieć ja sobie wyobrażam tak że część zostanie na łańcuchu a reszta na koło...

    Dodano po 1 [minuty]:

    chociaż jeśli dysza zostanie przeprowadzona tak jak tu http://moto.allegro.pl/lubrixa-kit-lancuch-oliwiarka-dysza-scottoiler-i2775356973.html to może i tak wiele się nie rozpyli.

    Dodano po 3 [minuty]:

    a tu http://moto.allegro.pl/scottoiler-automatyczna-olejarka-lancucha-ktm-kit-i2789484752.html jest rysunek jak to się powinno według producenta rozchodzić XD

    Dodano po 26 [minuty]:

    Więc mam nadzieję że znajdzie się ktoś kto pomoże w moich problemikach :)
  • #8
    Kaszpir77
    Level 21  
    Brak smarowanai na "luzie" można rozwiązać dodatkowym przekaźnikiem sterowanym z kontrolki luzu i po wysterowaniu otwierającym obwód zasilający zawór oleju.
    Układ ma same zalety, miałem taką samoróbkę w XJ600. Olej był podawany na wewnętrzną stronę łańcucha przy dużej zębatce.
    Przy zachowaniu rozsądku w ustawieniach nic nie kapie na asfalt, a koło jest bardziej czyste niż przy stosowaniu smarów w spray'u. Jeżeli jeżdzi się dużo turystycznie i "nawija" setki kilometrów to nakład pracy na wykonanie oliwiarki szybko się zwraca. Do jazdy "wokół komina" nie warto się w to bawić.
    Zresztą obejrzyj:
    http://www.scottoiler.com.pl/scottoiler_html.html#Mon
    lub wejdź na wersję oryginalną.
  • #9
    saskia
    Level 39  
    Czego to juz ludzie nie wymysla z lenistwa.

    Jak masz czas w zimie na robienie pompki, to lepiej sciagaj wtedy lancuch i po oczyszczeniu z brudow zrob porzadna konserwacje w odpowiednim smarze grafitowym.
    Lancuch i zebatki wtedy rzeczywiscie posluza ci dluzej.

    Smarowanie olejem powoduje przyklejanie sie kurzu i piasku, przez co lancuch i zebatki zuzywaja sie szybciej mielac ten piasek i brud.
    Olej podczas jazdy nie jest w stanie wejsc pod tulejki lancucha, a wlasnie tam potrzebne jest smarowanie, ktore najlepiej robi smar grafitowy.
    Innym sposobem przedluzenia zywotnosci lancucha i zebatek jest po prostu szczelna oslona lancucha.
  • #10
    Kaszpir77
    Level 21  
    saskia wrote:
    Czego to juz ludzie nie wymysla z lenistwa.
    Smarowanie olejem powoduje przyklejanie sie kurzu i piasku, przez co lancuch i zebatki zuzywaja sie szybciej mielac ten piasek i brud.
    Olej podczas jazdy nie jest w stanie wejsc pod tulejki lancucha, a wlasnie tam potrzebne jest smarowanie, ktore najlepiej robi smar grafitowy.
    Innym sposobem przedluzenia zywotnosci lancucha i zebatek jest po prostu szczelna oslona lancucha.

    Oryginalne instrukcje do motocykli japońskich mówią o smarowaniu olejem i tylko olejem. Miałem automatyczną oliwiarkę i łańcuch miał się dobrze, wbrew temu co piszesz nic się do niego nie kleiło.
    Jakikolwiek smar w formie stałej jest nie do zaaplikowania w łańcuchu motocyklowym. Upaćkasz po wierzchu, a w o-ringi i tak nic się nie dostanie. Smary w sprayu są bardzo rzadkie, dopiero po wniknięciu w łańcuch i odparowaniu rozpuszczalnika gestnieją.
    Osłona odpada, dobra była w MZ z jej 20 KM albo w Simsonie. Jeżeli zrobisz to w 100 konnym "japońcu" łańcuch się ugotuje.

    I jeszcze do twórcy tematu. Zajrzyj na:
    http://forum.motocyklistow.pl/
    i w wyszukiwarkę wpisz scottoiler - będziesz miał sporo do czytania :)
  • #11
    MIRKO1991
    Level 9  
    Dzięki Kaszpir77, więc powiadasz że to moje COŚ to po prostu przekaźnik ;) czy ma jakąś specjalną nazwę?? Ile takie coś może kosztować??

    Dodano po 8 [minuty]:

    saskia, może i lenistwo ale z drugiej strony również dbałość o swój sprzęt, smarowanie sprayem fakt może i jest ok ale po pierwsze trzeba o nim pamiętać, jest kłopotliwe jak nie masz centralki, brudzisz się, jak jedziesz w trasę musisz go zabrać i zajmuje ci miejsce, musisz się zatrzymać żeby go zaaplikować. Wiadomo wszystko ma swoje plusy i minusy :)
  • #12
    Kaszpir77
    Level 21  
    MIRKO1991 wrote:
    Dzięki Kaszpir77, więc powiadasz że to moje COŚ to po prostu przekaźnik ;) czy ma jakąś specjalną nazwę?? Ile takie coś może kosztować??

    Jakikolwiek mały i samochodowy na 12V, przy czym musi mieć styk NC. Koszt: na szrocie pewnie 0 PLN.
  • #13
    MIRKO1991
    Level 9  
    Dzięki, jutro może gdzieś zakupię:)
    A i kolejne pytanko bo jak się dowiedziałem do tej kontrolki luzu jest stale podciągnięty + v12 a świeci się dopiero jak dostanie masę od jakiegoś tam czujnika w skrzyni więc ten przekaźnik podpiąć normalnie pod te przewody koło lampki kontrolki??
  • #14
    Kaszpir77
    Level 21  
    MIRKO1991 wrote:
    Dzięki, jutro może gdzieś zakupię:)
    A i kolejne pytanko bo jak się dowiedziałem do tej kontrolki luzu jest stale podciągnięty + v12 a świeci się dopiero jak dostanie masę od jakiegoś tam czujnika w skrzyni więc ten przekaźnik podpiąć normalnie pod te przewody koło lampki kontrolki??

    Równolegle do kontrolki. Masz "luz", świeci kontrolka, wysterowuje przekaźnik, przekaźnik odcina zasilanie zaworu oleju, zawór się zamyka na czas postoju.
  • #15
    MIRKO1991
    Level 9  
    PIĘKNIE :) o to mi chodziło dzięki :)
  • #16
    carot
    Level 26  
    Panowie którzy tak sceptycznie podchodzą do smarowania oleju w czasie jazdy, poszukają sobie w google: "scotoiler" Potem zobaczą ceny i przemyślą swoje słowa.
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    MIRKO1991
    Level 9  
    Niestety to nie jest tanie udogodnienie :) ale dla chcącego nic trudnego i można sobie bez problemu coś na podobieństwo scotoiler wyrzeźbić ;)
  • #19
    IMEX
    Level 20  
    Cześć

    Dodam swoje 3 grosze choć nie posiadam 2 kółek.

    Projektuję i pisze programy do sterowników.
    Z rozmów tel. z ludzmi instalującymi sobie takie cudeńka instalują 2 rodzaje "pomp" do podawania-dozowania oleju. z silniczkiem i cewką.
    Z silniczkiem wiadomo sekunda i poda dawkę oleju co jakiś ustalony czas.
    Z cewka potrzeba kilku załączeń żeby naoliwić odpowiednią dawką co 10 czy 15 min.

    Mam sterownik cykliczny przerywacz w którym elementem wykonawczym jest przekaźnik. Ustawiasz czas przerwy w sekundach i czas pracy przekaźnika w sekundach lub jest nastawa ze skokiem co 100ms.
    http://imex.elektroda.eu/galeria/index.php?p=news&title=przerywacz-czasowy-cykliczny-timer-webasto

    Mam jeszcze pomysł na sterownik - przerywacz cykliczny ale troszeczkę z inna zasadą działania. Ustalasz czas przerwy miedzy dozowaniem oleju na na 10 min. ustalasz teraz dodatkową nastawę przerywacza który steruje cewką wł/wył np. co 3 sek 1 wytrysk - i jeszcze jedna nastawa ile ma być tych wytrysków z pompki np 4.
    Podsumowanie, co 10 min będą 4 wytryski w odstępach 3 sekundowych.

    Jeśli się mylę proszę o sprostowanie poprawności działania takiego układu.

    Grzesiek

    IMEX wrote:
    Witam

    Jest to post pod postem ale ten dotyczy innego projektu gotowego sterownika olejarki - dla zaworu " elektrozaworu" olejowego od skutera - choć nie tylko.

    Film z działania układu na YouTube - http://youtu.be/dnvWF-7ky0Q

    Jeśli masz jakieś sugestie to pisz proszę a układ udoskonalę.
    Strona Domowa Projektu

    pozdr.
    Grzesiek



    Posty scalono
    A.