Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

zamiana biegunów na masie

tomek11 04 Feb 2005 12:58 5646 9
  • #1
    tomek11
    Level 11  
    Konkretnie biega o taką rzecz. pojazd posiada na masie + biegun akumulatora a - idzie np. do rozrusznika. Chciałem zamienić prądnicę 180w na alternator lecz jak wiadomo alternator (fiat, lub inny) posiada na masie -. Jeden znajomy elektryk powiedział że trzeba tylko zamienić przewody na masie i na rozruszniku i wszystko będzie ok.
    Generalnie chodzi mi o to czy po zamianie nbiegunów rozrusznik nie będzie kręcił w drugą stronę 9 ten elektryk twierdzi że nie) czy to prawda
    Proszę o pomoc i dzięki za chęci
  • Helpful post
    #2
    john_t
    Level 29  
    Prawda, jeśli rozrusznik posiada zarówno stojan jak i wirnik uzwojony.
    A o ile mi wiadomo we fiatach i większości samochodów tak jest.
  • Helpful post
    #3
    jozgaw
    Level 15  
    Witam!
    Zamiast prądnicy założyć alternator najlepiej z wewnętrznym regulatorem napięcia. Co się tyczy rozrusznika to moim zdaniem elektryk nie ma racji, bo to jest silnik prądu stałego, w którym chcąc zmienić kierunek obrotów zamieniamy bieguny zasilania. W twoim wypadku trzeba by może dobrać z jakiegoś innego ( z "-" na masie) samochodu. Chodzi oto że w rozruszniku jeden biegun jest podłączony do masy trzeba by przerobić stojan rozrusznika (obudowa z cewkami) poprostu poprzekładać końcówki uzwojeń. Poza tym możesz spróbować rozrusznik podłączając do akumulatora grubymi przewodami tylko trzeba uważać żeby śię nie poparzyć bo bardzo szybko się nagrzewają raz minus na obudowę a drugi raz plus na obudowę i zaobserwować kierunek obrotów.
    Pozdrowienia
  • Helpful post
    #4
    Jka
    Level 16  
    To prawda co twój znajomy elektryk mówi.Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #5
    john_t
    Level 29  
    jozgaw wrote:
    Witam!
    Zamiast prądnicy założyć alternator najlepiej z wewnętrznym regulatorem napięcia. Co się tyczy rozrusznika to moim zdaniem elektryk nie ma racji, bo to jest silnik prądu stałego, w którym chcąc zmienić kierunek obrotów zamieniamy bieguny zasilania. W twoim wypadku trzeba by może dobrać z jakiegoś innego ( z "-" na masie) samochodu. Chodzi oto że w rozruszniku jeden biegun jest podłączony do masy trzeba by przerobić stojan rozrusznika (obudowa z cewkami) po prostu poprzekładać końcówki uzwojeń. Poza tym możesz spróbować rozrusznik podłączając do akumulatora grubymi przewodami tylko trzeba uważać żeby śię nie poparzyć bo bardzo szybko się nagrzewają raz minus na obudowę a drugi raz plus na obudowę i zaobserwować kierunek obrotów.
    Pozdrowienia


    Dla silnika z magnesem trwałym na stojanie Twój wywód jest prawdziwy.
    ale
    Jeśli silnik ma uzwojony wirnik i stojan, to zmiana biegunowości zasilania spowoduje odwrócenie biegunowości pola magnetycznego zarówno w stojanie jak i wirniku nie powodując zmiany kierunku obrotów.
  • Helpful post
    #6
    Gerri
    Mercedes specialist
    Lata temu ojciec zmieniał biegunowość w Moskwiczu. dla zwykłego kaprysu że taki układ jest lepszy. Obroty rozrusznika pozostały te same (obróceniu uległo pole zaróno stojana jak i wirnika czyli suma zmian=0.
    Resztkowe pole magnetyczne prądnicy się przebiegunowało samo- po mocniejszym dodaniu gazu pojawiło się wzbudzenie o odwrotnej polaryzacji pola magnetycznego. Ingerencji wymagał silniczek dmuchawy, gdyż stojan miał stałe magnesy, wycieraczka miała napęd linką od silnika 8-), to nie wymagało zmian. W drugą stronę pokazywał jeszcze amperomierz w obwodzie ładowania akumulatora.
    To wszystko.
    Uwaga!: Niektóre nowoczesne szybkoobrotowe rozruszniki z przekładnią redukcyjną mają magnesy stałe- tutaj obroty będą przeciwne
  • Helpful post
    #7
    john_t
    Level 29  
    Gerri ma rację, sam mam samochód z rozrusznikiem ze stojanem na magnesy stałe. Jest dużo mniejszy niż tradycyjny.
  • Helpful post
    #8
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #9
    zodiak318
    Level 34  
    Kiedyś brat montował alternator z Fiata do Syreny (mającej wcześniej + na masie) po modernizacji (był już "-" na masie) rozrusznik działał normalnie - nic nie trzeba było kombinować.
  • #10
    tomek11
    Level 11  
    DZIĘKUJĘ WSZYSTKIM ZA ODPOWIEDZI
    faktycznie sprawdziłem i rozrusznik bez względu na bieguny kręcił się w swoją stronę (czyli bez zmian)
    dzięki i pozdrawiam