Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozdzielnie elektryczne w domu jednorodzinnym

Super_Virtualny 28 Lis 2012 00:53 13116 20
  • #1 28 Lis 2012 00:53
    Super_Virtualny
    Poziom 8  

    Czy mógłby ktoś sprawdzić mój projekt rozdzielni elektrycznej?

    Projekt polega na tym, że jest mała rozdzielnia główna i 3 dodatkowe na każdym poziomie mojego domu. W przyszłości oczywiście dojdzie jeszcze trzy na ogród, część wypoczynkowo i garaż.

    Zacznę od tego, że od skrzynki przy ogrodzeniu idzie kabel ziemny YKY 5x10

    Od skrzynki głównej do każdej innej będzie szedł kabel YADY 5x4. Taki sam do gniazd siłowych

    Do świateł kabel 3x15
    Do gniazdek kabel 3x2.5
    Do rolet kabel 3x1.5

    Dodatkowe oznaczenia jakich użyłem to np.

    12G to ilość gniazdek na jednym bezpieczniku. (Gniazdka np. podwójne liczyłem jak 2 gniazdka)

    5S to ilość punktów świetlnych

    Resztę oznaczeń powinno być wam znajome.

    Dodatkowe pytanie to czy jest sens montować tyle różnicówek i czy gdzieś można było by ich dać trochę mniej?

    Czy może dobrałem złe parametry np. FRa, różnicówek, przepięciówki czy nadprądowe? jak tak to czy może to ktoś poprawić

    I jeszcze jedno pytanie. Czy jak z różnicówki wychodzi minus to musi on iść koniecznie na ten obwód, czy można puścić wszystkie wyjścia z różnicówek na jedną wspólną listwę i dalej te minusy rozprowadzać na wszystkie obwody na piętrze.

    Znam się trochę na elektronice więc i może z elektryką se poradze.

    Dom w przyszłości ma współpracować z KNX/EIB więc można to też uwzględnić.

    Za pomoc z górki dziękuje.

    Rozdzielnie elektryczne w domu jednorodzinnym Rozdzielnie elektryczne w domu jednorodzinnym Rozdzielnie elektryczne w domu jednorodzinnym Rozdzielnie elektryczne w domu jednorodzinnym

    0 20
  • Sklep HeluKabel
  • #2 28 Lis 2012 11:15
    KonradGatek
    Poziom 19  

    Czy jak z różnicówki wychodzi minus to musi on iść koniecznie na ten obwód, czy można puścić wszystkie wyjścia z różnicówek na jedną wspólną listwę i dalej te minusy rozprowadzać na wszystkie obwody na piętrze.
    Piszę tak, ponieważ: Znam się trochę na elektronice więc i może z elektryką se poradze.
    Kilka błędów jest, mi in. kontrola faz, a także za mało danych. Przeliczyłeś warunki zwarciowe?
    Dodatkowe pytanie to czy jest sens montować tyle różnicówek i czy gdzieś można było by ich dać trochę mniej?
    Można. Jedną na całą chałupę z chińczykiem, żeby co chwilę załączał. A na marmury-glazury to nie szkoda kasy...
    konrad.

    0
  • #3 28 Lis 2012 13:29
    Super_Virtualny
    Poziom 8  

    Odnośnie Kontroli to instalacja ma być dla typowego domu jednorodzinnego i tak więc np.

    w Piwnicy ma być Hydrofor(1400W), Sterownik koła węglowego(300W), bojler z możliwością podgrzania elektrycznego choć mam nadzieje tego nie robić(1800W), pompy wody typu grundfos(60W może kilka to maksymalnie 300W)i chyba nic więcej.

    Serwerownia to kilka urządzeń głównie elektronicznych bez dużego obciążenia tak jak rejestrator monitoringu, zasilanie kilku kamer, alarm, monitor i może w przyszłości rozdzielnia KNX/EIB obciążenie nie większe niż (2000W)

    Dodatkowo Kuchnia to wiadomo. Lodówka(1500W), Piekarnik(3000W), Mikrofala(2000W), czajnik(1200), Pralka(1600W), zmywarka(1500W), płyta grzewcza zakładam, że będzie indukcyjna elektryczna(5200W), ale może będzie typowa na gaz i to chyba na tyle ale jak co to na siłę.

    Obciążenia w pokojach czy salonie będą dość niskie bo tv, komputer może kilka lamp stołowych.

    Może w przyszłości dojdzie kilka dodatkowych urządzeń.

    Co do garażu to będzie dodatkowa rozdzielnia której nie zrobiłem jeszcze rysunku, bo nie wiem jak to będzie wszystko jeszcze tam wyglądać ale tam chciałbym z czasem uruchomić na pewno sprężarkę czy spawarkę do takich robótek domowych.

    Myślałem też o wymianie FR na 32/A ale na razie na czas budowy mam podłączono 16stkę i dlatego przez jakiś czas chciałbym z niej korzystać. Jak zobaczę, że będzie mi go wybijać to go wymienię.

    tak więc

    Kotłownia 3300W
    Kuchnia 11000W + Kuchnia indukcyjna 5200W ale pod siłę
    Serwerownia max 2000W
    Każdy pokój i łazienka max 2000W
    Salon może 4000W

    Co do ilości różnicówek to tak tylko pytam czy musi być ich aż tyle, czy można dać ich jednak trochę mniej.
    Co do wspólnej masy to pytam tylko ze względu na ilość kabli bo fajniej by było wszystko podpiąć do jednej minusowej listwy,(większy Porządek) ale masz racje. Nie zaszkodzi zrobić ich kilka.

    A co do oszczędności, to chyba każdy budujący dom wie, jak to jest. Zaczyna się z kupą pieniędzy i się nie oszczędza na początku, bo chce się mieć wszystko najlepsze tak więc ławy i fundament Beton B25 Pustak drogi bo powiedzmy Ytong 36.5, Dach Ruki, Okna wypas a później patrzy się i tych pieniędzy już nie ma tak dużo więc zaczyna się oszczędzać.

    1
  • #4 28 Lis 2012 14:39
    KonradGatek
    Poziom 19  

    Zauważ, że oszczędza się wewnątrz, a nie na zewnątrz. Glazurę też można dać co drugą płytkę. Może porwałeś się na byt dużą chałupę w porównaniu do posiadanych środków.
    Wracając do tematu: Okrojona instalacja będzie się mściła w eksploatacji - przez całe jej życie.
    konrad.

    0
  • #5 28 Lis 2012 15:09
    andrefff
    Poziom 36  

    Można by zrezygnować z RCD na oświetleniu wewnętrznym. O jaki przydział mocy będziesz występował, bo te zabezpieczenia to malutkie. Brak zabezpieczenia obecności faz.

    1
  • Sklep HeluKabel
  • #6 28 Lis 2012 15:28
    kosmos99
    Poziom 34  

    Super_Virtualny napisał:
    Od skrzynki głównej do każdej innej będzie szedł kabel YADY 5x4.

    Miedziany byłby lepszy.

    0
  • #7 28 Lis 2012 19:06
    Super_Virtualny
    Poziom 8  

    Do KonradGatek
    Nie pisałem, że to dobrze jest oszczędzać na wszystkim, ale w życiu tak jest, że jak się ma kupę kasy to się rzuca, a jak jest jej mniej to się zaczyna oszczędzać.

    Co do Okrojonej instalacji. To czego tam brakuje?

    Do Andrefff

    Przydział mocy to 15KW

    Jeżeli chodzi o brak zabezpieczenia obecności fazy to ok. sprawdzałem. Nie jest drogi. Ale czy można go wstawić zamiast kontrolki faz czy na każdą dodatkową skrzynkę oddzielnie musi być?

    Co można by było jeszcze dołożyć by poprawić projekt? RCD na oświetleniu zobaczę, jak będzie z funduszami ok. to je zostawię, jak nie to może zrobię tak by móc je zainstalować w przyszłości.

    Do kosmos99

    Masz na myśli YDY 5x4? Sprawdzałem. Cena 2 x droższy, ale dużo go nie będę potrzebował, więc może zaryzykuje.

    0
  • #8 28 Lis 2012 19:13
    jacur
    Poziom 32  

    Super_Virtualny napisał:
    Od skrzynki głównej do każdej innej będzie szedł kabel YADY 5x4. Taki sam do gniazd siłowych


    A co z zakazem stosowania aluminium o przekrojach mniejszych od 10mm^2 w instalacjach elektrycznych??

    0
  • #9 28 Lis 2012 19:17
    kosmos99
    Poziom 34  

    Super_Virtualny napisał:
    Cena 2 x droższy, ale dużo go nie będę potrzebował, więc może zaryzykuje.

    Nie ryzykuj, zastosuj miedziany.

    0
  • #10 28 Lis 2012 20:34
    Super_Virtualny
    Poziom 8  

    Do Jacur.

    To jest taki zakaz?

    Do kosmos99

    W takim razie tak zrobię, ale wracając do projektu to co byś tam jeszcze zmienił lub co dołożył?

    0
  • #11 28 Lis 2012 21:46
    jacur
    Poziom 32  

    Super_Virtualny napisał:
    Do Jacur.

    To jest taki zakaz?


    To bierzesz się za robotę na której się nie znasz ?? :D

    A z drugiej strony gdzie jest dostępny w sprzedaży YADY 5x4 mm^2 ??

    0
  • #12 28 Lis 2012 22:06
    kosmos99
    Poziom 34  

    - Wyłącznik FR masz na 16A, a wyłącznik nadprądowy za nim 20A
    - Kontrolki powinny być zabezpieczone
    Muszę przyznać, że RCD nie żałoweś, ale to błędem nie jest.

    0
  • #13 28 Lis 2012 23:12
    Super_Virtualny
    Poziom 8  

    Zgadza się. FR trzeba będzie wymienić. Wpisałem go, bo na razie mam taki założony na czas budowy i chciałem go jeszcze czasowo wykorzystać. W przyszłości trzeba go będzie wymienić, ale na razie jest to trochę problematyczne, bo nie dostałem kluczyka od skrzynki przy ogrodzeniu a energetyk jakoś się nie śpieszy by mi go dać i nie wiem czy w ogóle ma taki zamiar.
    Pod napięciem nie chciał bym go w domu wymieniać.

    Co do kontrolki i że powinny być zabezpieczone, to jak?
    Mam zrobić jakby dodatkowy układ gdzie będzie bezpiecznik przed kontrolką czy można ją wstawić pomiędzy S304C20 a ogranicznik przepięć?

    Co do RCD to może faktycznie nie rezygnować z żadnych. Aż tak drogę nie są, a zawsze jakoś lepiej.

    0
  • Pomocny post
    #14 29 Lis 2012 11:37
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Super_Virtualny napisał:
    Zgadza się. FR trzeba będzie wymienić. Wpisałem go, bo na razie mam taki założony na czas budowy i chciałem go jeszcze czasowo wykorzystać. W przyszłości trzeba go będzie wymienić, ale na razie jest to trochę problematyczne, bo nie dostałem kluczyka od skrzynki przy ogrodzeniu a energetyk jakoś się nie śpieszy by mi go dać i nie wiem czy w ogóle ma taki zamiar.
    Pod napięciem nie chciał bym go w domu wymieniać.

    Co do kontrolki i że powinny być zabezpieczone, to jak?
    Mam zrobić jakby dodatkowy układ gdzie będzie bezpiecznik przed kontrolką czy można ją wstawić pomiędzy S304C20 a ogranicznik przepięć?

    Co do RCD to może faktycznie nie rezygnować z żadnych. Aż tak drogę nie są, a zawsze jakoś lepiej.


    1. Kluczyka do skrzynki przyłącza nie dostaniesz, zapomnij w ogóle o tym. Możesz dostać kluczyki tylko i wyłącznie do malutkich drzwiczek umożliwiających odczytanie stanu licznika oraz załączenie/wyłączenie zabezpieczenia głównego.

    2. Nie stosuj przewodów aluminiowych, bo za ileś lat będziesz miał z nimi problem, a oszczędność pieniędzy także jest pod znakiem zapytania, gdyż do łączenia przewodów aluminiowych z miedzianymi czy też mosiądzem należy używać specjalnych złączek bimetalicznych. Ponadto aluminium ma wredną cechę. Zachowuje się jak plastelina pod naciskiem śruby, dlatego należy stosować specjalne zaciski z podkładkami sprężynującymi. Nie dość, że drogie to jeszcze trudne do zdobycia.

    3. Na pojedynczym obwodzie można instalować maksymalnie do 10 gniazd. Przy czym gniazda o większej mocy powinny być zasilane oddzielnymi obwodami.

    4. Pisałeś o chęci późniejszej rozbudowy instalacji o system inteligentnego budynku. W związku z tym wypadałoby już teraz pomyśleć jaki system chcesz zainstalować.
    System centralny, wymaga, aby każde sterowne gniazdo czy punkt świetlny był zasilany oddzielnym przewodem z rozdzielnicy, gdzie tez należy przewidzieć miejsce na urządzenia sterujące.
    Systemy rozproszone z kolei nie mają takich wymagań, ale finalnie są droższe zarówno jeżeli chodzi o koszt budowy (każdy sterowany punkt musi być wyposażony w kawałek elektroniki) jak i koszt eksploatacji (konieczność zasilania modułów wykonawczych).
    Ponadto systemy te komunikują się na różne sposoby i tak:
    - Przewodowo po dodatkowej linii komunikacyjnej, która należy "położyć"
    - Bezprzewodowo drogą radiową, gdzie nie ma specjalnych wymagań co do instalacji
    - Bezprzewodowo z transmisją po sieci elektrycznej, co zmusza do instalowania specjalnych modułów sprzęgających poszczególne obwody i pozwalające na przekazanie transmisji z jednego obwodu do drugiego, gdyż aparatura modułowa (eSki, RCD) tłumi tę transmisję. W tym celu należy przewidzieć odpowiednią ilość takich modułów, a im więcej obwodów w instalacji, tym więcej ich będzie potrzeba.

    5. Narysowałeś na swoim schemacie dobezpieczenie ogranicznika przepięć w postaci S304 C20 . Tak zamontowane dobezpieczenie pogarsza ochronę przeciwprzepieciową, ponieważ tego typu wyłączniki nadmiarowo-prądowe są urządzeniami indukcyjnymi, wprowadzającymi impedancję.

    Jak coś mi się jeszcze coś rzuci w oczy czy przypomni to napiszę.

    0
  • #15 29 Lis 2012 11:52
    elpapiotr
    Specjalista elektryk

    Witam.

    Plumpi napisał:
    2. Nie stosuj przewodów aluminiowych, bo za ileś lat będziesz miał z nimi problem, a oszczędność pieniędzy także jest pod znakiem zapytania
    A to są jeszcze w sprzedaży ?
    Mowa oczywiście o przewodach 2,5 czy też 1,5 mm².

    1
  • #16 29 Lis 2012 15:12
    Super_Virtualny
    Poziom 8  

    Do Plumpi

    1. Wiem, że do skrzynki przyłącza nie dostane kluczyka, ale mam problem z dostaniem kluczyka do skrzynki z zabezpieczeniem głównym, ale już tak czasem jest z urzędami. Czasem robią problemy. Coś wykombinuje.

    2. Co do przewodów aluminiowych to faktycznie sprawdziłem i choć ze wszystkimi dodatkami wychodzi trochę taniej to i tak kupie jednak miedziany. Nie ma co aż tak oszczędzać, a tego przewodu przecież aż tak dużo nie potrzebuje. może z 50m wystarczy.

    3. Dzięki za podpowiedź. W takim razie tam gdzie gniazdek będzie więcej to je podzielę i założę jedną nadprądówke więcej.

    5. To co? nie dobezpieczać ogranicznika przepięć? To by było nawet dobrze bo i miejsca tam mało.

    4. Co do rozbudowy o system inteligentnego domu to sporo o tym czytałem, ale jeszcze nie zrobiłem konkretnego planu i wyceny. Wiem natomiast, że gniazda elektryczne raczej nie będę uwzględniał w systemie KNX, a jak już to zrobię to na całym obwodzie. ale faktycznie trzeba będzie to przemyśleć. Choć znalazłem gniazdka z przekaźnikiem w środku który rozłącza lub włącza napięcie i jest przewidziane dla EIB
    - Boje się trochę ilości kabli na ścianie i że będzie ich tak dużo, że przykrycie ich tynkiem będzie wyzwaniem, a co dopiero wbicie gwoździa w ścianę by powiesić obrazek
    Przejrzałem też kilka takich projektów instalacyjnych które zakładają jak ma wyglądać instalacja elektryczna tzw. hybryda do rozbudowy później na KNX/EIB i to tak.

    Rozdzielnie elektryczne w domu jednorodzinnym Rozdzielnie elektryczne w domu jednorodzinnym

    To takie w skrócie rysunki obrazujące jak powinny być prowadzone przewody

    Myślałem o rozwiązaniu rys.2 bo chyba najbardziej uniwersalny, ale może masz jakieś inne pomysły?

    A i tak jeszcze jedno pytanie. Na zachodzie spotkałem się z takim rozwiązaniem prowadzenia przewodów jak.

    Rozdzielnia-gniazdka-rozdzielnia lub rozdzielnia-puszka-gniazdka-puszka-rozdzielnia

    Czyli robią tzw. pętle a w niej gniazdka szeregowo połączone gdzie pierwsze otwiera a ostatnie zamyka pętle w rozdzielnicy a w niej wyłącznik nadprądowy. Co sądzisz o takim rozwiązaniu? Ma sens?

    0
  • #17 29 Lis 2012 19:46
    jacur
    Poziom 32  

    Plumpi napisał:
    1. Kluczyka do skrzynki przyłącza nie dostaniesz, zapomnij w ogóle o tym.


    A w tauronie niema problemu z uzyskaniem kluczyka do kłódki energetycznej do szafki pomiarowej, w ogóle zrezygnowali w WTP z szafek z drzwiczkami rewizyjnymi.

    0
  • #18 29 Lis 2012 21:05
    gogi20
    Poziom 24  

    elpapiotr napisał:
    Witam.
    Plumpi napisał:
    2. Nie stosuj przewodów aluminiowych, bo za ileś lat będziesz miał z nimi problem, a oszczędność pieniędzy także jest pod znakiem zapytania
    A to są jeszcze w sprzedaży ?
    Mowa oczywiście o przewodach 2,5 czy też 1,5 mm².

    Tak. Przekierowuje na najsłynniejszy portal aukcyjny. Oczywiście wraz z opisami, że przewód instalacyjny do układania pod tynkiem.

    0
  • #19 30 Lis 2012 08:15
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Super_Virtualny napisał:

    5. To co? nie dobezpieczać ogranicznika przepięć? To by było nawet dobrze bo i miejsca tam mało.


    W małych instalacjach domowych zazwyczaj zabezpieczenie główne spełnia rolę dobezpieczenia. Sprawdź tylko czy wartość prądowa zabezpieczenia w skrzynce licznika spełnia warunki dobezpieczenia dla tego ochronnika przepięć. Jeżeli nie to poszukaj takiego ochronnika, dla którego ten warunek będzie spełniony.

    Pamiętaj, że każdy element wpięty w obwód (wyłącznik nadmiarowo-prądowy, FR, czy nawet kawałek przewodu) wprowadza dodatkową impedancję. Oczywiście FR i przewód wprowadza impedancję o kilka rzędów mniejszą niż wyłącznik nadmiarowo-prądowy, ale jednak. Każda taka impedancja w czasie przepięć powoduje spadek napięcia na tej impedancji, którego wartość jest tym wyższa im większa jest ta impedancja.
    Te impedancje nie mają znaczenia w przypadku prądów roboczych czy zwarciowych, ale w przypadku przepięć, które charakteryzują się bardzo krótkimi czasami narastania mogą sprawiać, że ochronnik nie będzie spełniał swojego zadania i zamiast odcinać przepięcie przy 275V przepuści do instalacji impuls o napięciu 500, 700 czy więcej woltów, które może uszkodzić sprzęt domowy. Dlatego też rozgałęzienie do głównych listew L1, L2, L3 wyprowadź z zacisków znajdujących się jak najbliżej przepięciówki.
    Jeżeli zamontujesz FR-a odcinającego przepięciówkę to z zacisków FR-a.
    Jeżeli nie będzie FR-a to wprost z zacisków przepięciówki.
    Jeżeli przepięciówka będzie miała wymienne wkładki, które będzie można wyjąć w razie awarii (zwarcia) we wkładce to nie montuj dodatkowego FR-a odcinającego przepieciówkę.

    Super_Virtualny napisał:

    Czyli robią tzw. pętle a w niej gniazdka szeregowo połączone gdzie pierwsze otwiera a ostatnie zamyka pętle w rozdzielnicy a w niej wyłącznik nadprądowy. Co sądzisz o takim rozwiązaniu? Ma sens?


    Uważam, że nie ma sensu.

    Podpowiem Ci jeszcze jeden pomysł, który stosuję u swoich klientów, myślących o rozbudowie instalacji i systemu IB
    Każdy punkt oświetlenia prowadzę oddzielnymi przewodami od skrzynki rozdzielczej poprzez puszkę łączników, a następnie do lamp. Zatem w każdej puszce łącznika oświetlenia znajdują się przewody fazowe, neutralny i ochronny. Ponadto do każdego zestawu puszek łączników oraz gniazd prowadzę skrętkę.
    Gniazda zaś dzielę na obwody. Obwody, które muszą być zasilane podczas nieobecności domowników oraz obwody, które powinny być wyłączane podczas nieobecności domowników.

    Dzięki tak wykonanej instalacji mogę ją później wzbogacać o dowolny system IB, włącznie z własnymi projektami opartymi o sterowniki PLC, a także opartymi o centrale alarmowe typu Satel Integra.
    Przewody do instalacji alarmowej układam tak, aby czujki mogły pełnić rolę ochrony, ale także i rolę sterowania oświetleniem.

    0
  • #20 30 Lis 2012 22:58
    INTOUCH
    Poziom 30  

    Super_Virtualny napisał:
    Znam się trochę na elektronice więc i może z elektryką se poradze.

    Dom w przyszłości ma współpracować z KNX/EIB więc można to też uwzględnić.


    Kolego zostaw lepiej projekt rozdzielnic i instalacji elektrycznej projektantowi.

    0
  • #21 01 Gru 2012 00:15
    retrofood
    Moderator

    Temat zamykam. Autor szuka wyłącznie potwierdzenia swoich wydumanych teorii, za nic mając przepisy, normy i wiedzę techniczną.
    Podpowiem tylko, że projekt to się zaczyna od technicznych warunków zasilania, a nie od fantazjowania o KNX/EIB.

    0