Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

FF MK1 1,8TDCi - przygasanie świateł na wolnych obrotach i zimnym silniku

29 Lis 2012 14:29 6333 10
  • Poziom 10  
    Wymieniłem ostatnio padnięty alternator na regenerowany i już żałuję, że nie regenerowałem swojego starego (Focus MK1, 2004r, 1,8TDCi)...

    Po odpaleniu na zimnym ładowanie bardzo powoli rośnie od ok 12V do ponad 13V (przygasają światła na wolnych obrotach) i dopiero po około 30s nagle ładowanie skacze do 14,4V i wtedy już się trzyma niezależnie od obrotów czy obciążenia...

    Czego to może być wina? Właśnie regulatora? Mostek prostowniczy? Diody? Chciałbym coś o tym wiedzieć zanim pojadę z reklamacją, bo przez telefon twierdzą, że to normalne bo cały prąd zabierają świece żarowe... Tylko że ja dałbym sobie głowę uciąć że na oryginalnym alternatorze nigdy nie przygasały mi światła... Możliwe, że regenerowany jest słabszy? Czy nie ma mocnych na cztery świece żarowe? ;)

    No i moja prośba do użytkowników diesla - na zimnym silniku po odpaleniu samochodu też Wam przygasają światła przez jakiś czas (grzania świec po uruchomieniu)?

    Dorzucam filmik: http://youtu.be/tze2GHqNOec

    P.S. Do wyświetlanej wartości doliczcie ok 1V - odkąd pamiętam tryb serwisowy licznika zaniżał ładowanie o 1V w porównaniu do tego na akumulatorze
  • Testo
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 32  
    W TDCI jest w sumie 7 świec. Po jednej na cylinder i trzy jako grzałka płynu chłodzącego. Więc jak te wszystkie ruszą to nie ma takiego alternatora co by na wolnych wydał 70A. Ja się tylko zastanawiam, czy jest już tak zimno, że włącza Ci świece? Sądziłem dotychaczas że dla TDCI powinny ruszyć od -5°C, ale może się mylę?
  • Poziom 10  
    świece grzeje nawet przy +10C i więcej. zmienia się tylko czas ich grzania. jeśli silnik nie jest rozgrzany to grzeją jeszcze ok 30s po odpaleniu (względy ekologiczne). w moim TDCi po lifcie są tylko dwie świece żarowe do ogrzewania płynu i działają razem tylko przy minusowych, ale też PCM wyłącza je przy słabym ładowaniu, więc sądzę że przez pierwsze 30s świecą tylko cztery świece, a tyle dobry altek na wolnych chyba powinien udźwignąć... czy się mylę?
  • Testo
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 32  
    W TDCI z nieoryginalnym regulatorem napięcia zawsze coś jest nie tak. Co jakiś czas wywala błąd, napięcie skacze czasem ponad 15V. Tak ja zaobserwowałem. Czy w takim przypadku nie będzie włączał świec? Ostatnio coś sprawdzałem w takim silniku i wyszło mi że nie grzeją, a na bank miał regulator nie Magnet Marelli. Myślałem że włączają się jak jest zimniej, a może to wina regulatora? Tym bardziej, że klient nażekał na kiepski rozruch.
  • Poziom 10  
    możecie jeszcze rzucić okiem na te filmy

    coś jest źle - zobaczcie jak skacze ładowanie na wolnych i spada pod obciążeniem:
    [url="http://www.youtube.com/watch?v=AyLG5E5nvsg"]MOV 0783 - YouTube[/url]


    a tu dla porównania 5 letni opel (zero przygasania świateł i trzyma napięcie pod obciążeniem, a co najważniejsze napięcie nie skacze!)
    [url="http://www.youtube.com/watch?v=QPHL86wh4XQ"]MOV 0784 - YouTube[/url]

    dalej obstawiacie regulator?
  • Poziom 32  
    Po wyłączeniu silnika napięcie spada gwałtownie. Dlaczego? Jest włączone jakieś spore obciążenie czy akumulator jest rozładowany? W związku z powyższym całe badanie jest niewiarygodne. Żeby zaoszczędzić trochę prądu zaraz po rozruchu, należy wyłączyć nadmuch wewnętrzny, nie będą też pracować grzałki płynu chłodzącego. Tak jak napisał Motronic, alternator uzyskuje moc znamionową od około 2000obr/min silnika. Porównanie do Opla to pomyłka. Tam nie ma żadnego obciążenia po rozruchu. W celu zrobienia doktoratu pod tytułem "Wahania napięcia alternatora 30 sekund po starcie" proponuję oscyloskop podłączony pod zacisk na alternatorze. Potem może znajdzie się ktoś, kto podyskutuje o przenikalności magnetycznej rdzeni, prądach wirowych twornika, pasożytniczej pojemności diod, kompensacji temperaturowej itp.
  • Poziom 10  
    więc po dzisiejszych testach przy włączonych światłach, halogenach, ogrzewaniu tylnej szyby i dmuchawie na maksa (świece już nie grzały i webasto też nie, klima wyłączona) jest 12,1V na wolnych obrotach. pobór prądu to ok 50A. elektryk stwierdził że focusy mają za słabe alternatory i zawsze wymiana na 120A załatwia sprawę.
    co do obrotów to problem, bo głównie jeżdżę 1750 obrotów (najlepsza sprawność silnika), a w trasach oszczędnie 1500... przy tej wartości ładowania przez zimę zabiję akumulator, który na testerze boscha ma 67% prądu rozruchowego...

    co do wahań napięcia, to porównuję do opla gdzie jest jak zaczarowane i przy światłach mijania, drogowych, halogenach, dmuchawie na full, klimie, oświetleniu wnętrza i radiu jest 14,1V! więc o czym my mówimy? mój nagrzany (bez webasto i świec) na obciążeniu 12,1V, opel 14,1. bez obciążenia i mój i opel 14,35V... więc chyba nie sugerujesz, że u mnie jest OK?
  • Poziom 32  
    W praktyce przyjmuję tak: silnik rozgrzany, żadne swiece nie grzeją, włączone światła mijania, nadmuch powietrza bieg 2, cała reszta wyłączona, obroty biegu jałowego, bez włączonego wentylatora chłodnicy, akumulator naładowany. Przy spełnieniu powyższych warunków napięcie na zaciskach akumulatora powinno przekraczać 13,80V. Jeżeli tak jest, samochód jeżdzi i zapala zimą. Na moim testerze wydajność prądowa akumulatora 67% to koniec pieśni. Zacznij od naładowania akumulatora, bo alternator elektrownią nie jest, ale działa. (rozładowany aku ma małą rezystancję i pobiera z 10-15A) Coś mi się przypomina, że w Focusie sprawnym na świecach zimą ładowanie rzeczywiście nie jest imponujące i spada chwilowo. Przez te kilkadziesiąt sekund świat się jednak nie zawali.
  • Poziom 10  
    podmienili mi alternator na 110A.

    przygasanie świateł przy działaniu świec minęło. spadek na pełnym obciążeniu do 12,1V też.
    generalnie mam 14,5V bez obciążenia, a 14,3V przy włączonych światłach mijania, halogenach, przeciwmgielnym, ogrzewaniu tylnej szyby, dmuchawie na maksa i oświetleniu wnętrza (12 żarówek, 65W). przy takim obciążeniu po załączeniu długich spada do 13,7V, ale wraca do 14,5V już od 1000obr/min

    regulator też chyba działa dużo szybciej niż poprzedni albo efekt placebo hehe
    ogólnie na rynku jest org Magntti Marelli za ok 200zł (trudno dostępny), oryginalny zamiennik MM za ok 130zł AfterMarket (już nie ta jakość), no i chińszczyzna za ok 70zł.

    mam nadzieję, że napięcie nie jest za wysokie?
    po wyłączeniu (2:35 na filmie) napięcie na akumulatorze spada OK? wcześniej jakoś momentalnie leciało...
    czyli albo dwa poprzednie 90A były lipne, albo ford dawał za słabe i dlatego kolejne generacje dostały już 120A...

    REGENEROWANY ALTERNATOR 110A (Ford Focus Mk1, 2004r, 1,8TDCi):
    silnik rozgrzany, temperatura -5C

    http://youtu.be/d-uOTXTF7cM

    10s - otwarcie drzwi (oświetlenie przodu i tyłu kabiny oraz oświetlenie "skarpetek")
    13s - wyłączone oświetlenie
    18s - włączenie zapłonu
    23s - uruchomienie silnika i pozostawienie na wolnych obrotach
    38s - światła mijania
    50s - ogrzewanie tylnej szyby
    55s - najwyższy bieg dmuchawy
    1:03 - halogeny i przeciwmgielne
    1:17 - oświetlenie wnętrza (12 żarówek, 65W)
    1:25 - długie
    1:45 - 3000 obrotów
    1:54 - 1500 obrotów
    2:00 - bieg jałowy
    2:07 - wyłączenie długich
    2:11-18 - wyłączenie oświetlenia wnętrza
    2:20 - wyłączenie halogenów i przeciwmgielnego
    2:23 - wyłączenie tylnej szyby
    2:27 - dmuchawa na pierwszy bieg
    2:35 - wyłączenie zapłonu
    2:36 do końca - spadek napięcia akumulatora