Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czujnik zużycia klocków Scania

30 Nov 2012 15:38 12114 29
  • Level 10  
    Witam serdecznie
    Nie znalazłem niczego podobnego więc zakładam nowy temat.
    Otóż posiadam Scanie R 420 z 2007 roku, problem polega na tym że owy pojazd wyposażony jest w czujni zużycia klocków hamulcowych (jest to nowsza wersja w porównaniu do Scani "4" ponieważ na desce rozdzielczej na wyświetlaczu komputera pokładowego pokazuje procentowe zużycie klocków hamulcowych), w których( a w zasadzie jednym) tkwi problem.Na prawym przednim kole pokazuje zużycie - - - czyli nawet nie 0 % tak jak jest to przy całkowicie zużytych klockach i sprawnym czujniku.Pomyślałem sobie uszkodzony jest pewnie czujnik, wyjąłem cały zacisk hamulcowy , wymontowałem czujnik i zawiozłem go do firmy która zajmuje się naprawą zacisków hamulcowych oraz tych właśnie czujników w celu wymiany na drugi działający. Na miejscu mechanik podłączył mój czujnik i stwierdził że mój jest w 100 % sprawny i może mi sprzedać dokładnie taki sam i nic to nie zmieni.Tak więc zamontowałem czujnik i zacisk z powrotem, i ... dalej ten sam błąd wyświetla na ekranie komputera.Sprawdziłem połączenia kostek przewodu na długości od czujnika do ramy dalej przewód wchodzi razem z innymi w pętle/warkocz i gdzieś idą...wydaje mi się że ten który mnie interesuje idzie dołem na drugą stronę.
    Może ktoś przerabiał już ten temat i wie jak rozwiązać problem, lub może wie dokąd idzie ten przewód i gdzie jest wpinany tak żebym mógł go prześwietlić czy nie jest przypadkiem gdzieś przetarty bo na moje oko tu będzie przyczyna.
    Z góry dziękuje za podpowiedzi przeczytanie mojego postu (chyba trochę długiego :-) )
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 34  
    Czujnik zasilany jest napięciem 5V, sprawdź na wtyczce. Sprawdź oporność szujnika ma ok 4,5 kOhm na dwóch z trzech pinów. Przewody o które pytasz biegną do kasety GMS.
  • Level 10  
    Do miler80
    Sprawdzałem czy jest jakieś napięcie w przewodzie idącym na czujnik ale zarówno z prawej jaki i z lewej prądu nie znalazłem.
    Mógłbyś w przybliżeniu określić gdzie znajduje się kaseta GMS do któtej podpięte są te przewody ?
  • Trucks specialist
    miler80 wrote:
    Czujnik zasilany jest napięciem 5V, sprawdź na wtyczce. Sprawdź oporność szujnika ma ok 4,5 kOhm na dwóch z trzech pinów. Przewody o które pytasz biegną do kasety GMS.


    Bzdura!

    Przewody zarowno od czujników zużycia klocków oraz od czujników prędkości kół idą do modulatorów. Dla tylnej osi jest to dwukanałowy modulator ktory znajduje sie w ciągniku pod siodlem natomiast w tzw. solówkach w okolicach mostu napędowego. Dla przedniej osi sa dwa jednokanałowe modulatory po jednym na każdą ze stron. Prawy znajduje sie pomiedzy filtrem powietrza a amortyzatorem a lewy z tego co pamietam pod skrzynką akumulatorowa. Z w/w modulatorów sygnał zużycia klocków idzie CANem do BMS.

    W sprawie twojego problemu to odczytaj z deski będy z BMS. Wtedy bedzie wiadomo dokladnie co go boli.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 34  
    Tył się zgadza, po CAN z modulatorów V95 i wleczonki V86, ale przód sprawdzę jutro w schemacie w SDP3, to może powiesz jakim napięciem są zasilane czujniki i jaką oporność ma czujnik skoro piszesz że to bzdura?
  • Level 10  
    Do modulatorów idą jedynie przewody z czujników ABS a te z czujników zużycia idą w wiązkę
    i idą albo na drugą stronę pojazdu pod chłodnicami albo do kabiny (nie mogę tego właśnie wybadać)
  • Trucks specialist
    Nie mialem na mysli ze czujniki nie sa zasilane 5V bo oczywiscie że są. Ale bzdurą jest ze sygnały z czujników oda bezpośrednio do BMS. Zarówno na tylnej jak i na przedniej osi idą najpierw do modulatora (tył do V95 a przód do V82). Przed chwilą doczytalem ze to R wiec u niego na przodzie też bedzie jeden pojedynczy modulator w okolicach skrzynki akumulatorowej.

    Dodano po 5 [minuty]:

    pylekd wrote:
    Do modulatorów idą jedynie przewody z czujników ABS a te z czujników zużycia idą w wiązkę
    i idą albo na drugą stronę pojazdu pod chłodnicami albo do kabiny (nie mogę tego właśnie wybadać)


    Co masz na mysli pisząc modulator?? rys 1 czy 2??
  • Trucks specialist
    pylekd wrote:
    Do modulatorów idą jedynie przewody z czujników ABS a te z czujników zużycia idą w wiązkę
    i idą albo na drugą stronę pojazdu pod chłodnicami albo do kabiny (nie mogę tego właśnie wybadać)


    Oba czujniki zużycia idą do jednego modulatora V82. Na rysunku czujniki sa oznaczone jako T39 i T40
    Attachments:
  • Level 10  
    Te modulatory ze zdjęcia 2.JPG są przykręcone z obu stron ramy przy przedniej osi i do nich napewno nie idzie przewód od czujnika zużycia klocków
  • Trucks specialist
    Wiec szukaj modulatora ze zdjecia nr 1. Tak wygląda wlasnie modulator V82 i to do niego ida przewody o ktorych mowisz
  • Level 10  
    OK dzięki jutro postaram się to sprawdzić
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    miler80 wrote:
    Przewody o które pytasz biegną do kasety GMS.
    GMS to jest gearbox management system, system sterowania skrzynią a BMS –brake management system- system zarządzania hamulcami i napewno do GMS-a nie idą.....
    idą do modulatorów tak jak opisał Kol. "saron22" wrzucił schemat wiec poszukaj zgodnie z nim.
  • Level 10  
    Do saron22
    Szukałem dzisiaj tych modulatorów położyłem się pod autem na wysokości akumulatorów i zdjąłem plastikową osłonę i znalazłem coś w podobie do tego z rysunku lecz nie jestem pewien czy aby na pewno to jest to, powiedz mi kolego czy jeden modulator obsługuje obie strony z przodu ? ponieważ tam znajduje się tylko jeden
  • Helpful post
    Level 34  
    Jasne, BMS nie GMS (kaseta retardera) sorry literówka zię wdała :| W V85 czujniki zużycia są odpowiednio wpięte w oznaczone na modulatorze złącza:
    Złącze LWS A/B - styk4 - masa czujnika A
    LWS A/B - styk5 - zasilanie napięciem czujnika A
    LWS A/B - styk6 - sygnał z czujnika A

    LWS A/B - styk1 - masa czujnika B
    LWS A/B - styk2 - sygnał czujnika B
    LWS A/B - styk3 - zasilanie napięciem czujnika B
    Napięcia sygnałowe, wychodzące z modulatora:
    1V- odpowiada nowym hamulcom
    3,5V- odpowiada zużytym hamulcom.
    Oporność czujnika jeśli ok.wynosi od 4,5kOhm - 5,2 kOhm.
  • Helpful post
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Dodam że pomiar odbywa się dopiero po naciśnięciu hamulca.
  • Level 10  
    w poniedziałek wjadę na kanał i przyjże się temu dokładniej i dam znać co i jak
  • Level 30  
    witam pylekd jesteś mechanikiem czy kierowcą
  • Level 34  
    szaman108 wrote:
    witam pylekd jesteś mechanikiem czy kierowcą

    Pytanie za 100 pkt. Mogliśmy odrazu zapytać :-D
  • Trucks specialist
    pylekd wrote:
    Do saron22
    Szukałem dzisiaj tych modulatorów położyłem się pod autem na wysokości akumulatorów i zdjąłem plastikową osłonę i znalazłem coś w podobie do tego z rysunku lecz nie jestem pewien czy aby na pewno to jest to, powiedz mi kolego czy jeden modulator obsługuje obie strony z przodu ? ponieważ tam znajduje się tylko jeden


    Tak, jeden modulator moze obslugiwac obie strony.
  • Level 10  
    Do szaman108
    Z wyuczonego zawodu jestem mechanikiem poj. samochodowych a z wykonywanych prowadzę firmę transportową a w związku z tym jestem i kierowcą i staram się samemu (w miarę możliwości) naprawiać swoje auta, w których niestety jest coraz więcej elektroniki która to często płata różne figle.
  • Helpful post
    Level 30  
    witam i dziękuję za odpowiedz nie miałem nic złego na myśli tylko lubię wiedzieć komu pomagam po prostu czy warto poświęcić czas.Nie tak dawno pomagałem pewnej osobie na owym forum problem dotyczył przekażnika pytałem czy go podmienił odpisał,że tak wykopałem mu wszystkie wszystkie dane schematy podałem kolory kabli i oznaczenia jak się okazało samochód trafił do aso problemem był przekażnik do tego piję.A ja z zawodu jestem tokarz frezer

    Dodano po 22 [minuty]:

    no to do dzieła powiadasz prawa strona jest tam i z lewej też montowany taki krótki przewód długości około 60cm zamocowany jest jedną stroną do zacisku drugi koniec ma łącznik obok zaworu sterującego ABS to to ustrojstwo ze zdjęcia No2 oznaczenia są literowe A,B,C wypnij go i sprawdz często pękają w nich kabelki są często bardzo mocno zaginane na kąt 180stopni podczas montażu.

    Dodano po 25 [minuty]:

    a to wszystko biegnie do modułu sterującego EBS ustrojstwo ze zdjęcia No1,który z tego co piszesz zlokalizowałeś jest tam kostka uzbrojona w sześć przewodów trzy na prawy zacisk i trzy na lewy kolega saron22 zapodał schemat elektryczny LWS A/B na załączonym materiale

    Dodano po 1 [minuty]:

    materiały do V82
  • Level 38  
    pylekd wrote:
    Sprawdzałem czy jest jakieś napięcie w przewodzie idącym na czujnik ale zarówno z prawej jaki i z lewej prądu nie znalazłem.

    To napięcie +5V pojawia się tylko po włączeniu zapłonu przez kilka sekund- tak było w serii 4 i tutaj chyba też, w końcu to takie same nadajniki.
  • Level 15  
    Napięcie o ile nie jest cały czas to pojawi się za każdym razem kiedy z poziomu kierowcy będziemy chcieli odczytać poziom zużycia klocków. Niestety 95% w takich przypadkach pada potencjometr w zacisku, a niestety jest to cześć nie wymienna. Jedynie co zostaje to nowy zacisk ewentualnie poszukać jakiegoś magika co wymieni potencjometr w czujniku. niestety potem trzeba się bawić i jakoś to wszystko skalibrować. jeśli będą to przewody to proponuje zacząć szukać od zagięcia w siłowniku hamulcowym.
  • Trucks specialist
    habi7 wrote:
    napiecie o ile nie jest cały czas to pojawi sie za kazdym razem kiedy z poziomu kierowcy bedziemy chcieli odczytac poziom zuzycia klockow. niestety 95% w takich przypadkach pada potemcjometr w zacisku, a niestety jest to czesc nie wymienna. jedynie co zostaje to nowy zacisk ewentualnie poszukac jakiegos magika co wymieni potencjometr w czujniku. niestety potem trzeba sie bawic i jakos to wszystko skalibrowac. jesli beda to przewody to proponuje zaczac szukac od zagieciach w silowniku hamulcowym


    Dlaczego piszesz ze potencjometry sa nie wymienne?? One sa jak najbardziej demontowalne i sa bez problemu dostepne w sieci sprzedaży AUTOS.
  • Trucks specialist
    Spoko, czlowiek cale zycie sie uczy i glupi umiera.
  • Level 10  
    Witam po przerwie
    Niestety nie udało mi się zlokalizować usterki, sprawdzałem przewody (te które są przy kole i najwięcej pracują przy skręcaniu) na przewodność odpinając je od instalacji i podpinając pod miernik, sprawdzałem modulator koło akumulatorów wszystkie wtyczki były w bardzo dobrej kondycji, ale problem zaczyna się pogłębiać ponieważ na lewym kole zaczyna dziać się to samo tzn. czasami w ogóle nie pokazuje wartości a czasami pokazuje bardzo rozbieżne wartości od 30%-95%
  • Level 10  
    Witam Panowie. Potrzebuję dalej pociągnąć temat ponieważ mam ten sam problem z czujnikami zużycia klocków. SC. R-420 2006 rok. System nie widzi klocków z lewej strony przód. Pytanie do kolegi "Pylekd" który założył temat- jak się Twój problem skończył? Czy znalazłeś przerwę w obwodzie , lub inaczej załatwiłeś temat usterki i Scania teraz :śmiga: ? Napisz o tym gdyż to dosyć popularna sprawa-jak widzę. Pozdrawiam
  • Level 16  
    temat bardzo prosty prześwietlic trzeba jeden przewód trzy żyłowy pomiędzy modulatorem przedniej osi a zaciskiem najczęściej uszkodzony jest między zaciskiem a wtyczką przy zaworze redukującym
  • Level 38  
    Potwierdzam. Bardzo często jest uszkadzany przy demontażu zacisku, może też przy wystrzale opony. Nic nie widać, natomiast przerwa jest wewnątrz kabla.
    Informacja o zużyciu jest formowana w modulatorze z analogowej na sygnał CAN. Znalezienie usterki jest faktycznie proste.
    Wielu mechaników popełnia też błąd przy remoncie zacisków, zakłada na pałę ten potencjometr, co nie pozwala na poprawny odczyt i właściwe poziomy zużycia po wymianie klocków.
    Zdaża się też, że dostała się woda do zacisku, wtedy cała elektronika jest zgnita w nadajniku.