Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik trójfazowy - sterowanie falownikiem .

02 Gru 2012 20:57 4404 20
  • Poziom 11  
    Mam taki problem - kupiłem silnik trójfazowy z przekładnią ślimakową, ponieważ napęd ten musi być regulowany w bardzo dużym zakresie dlatego muszę zastosować falownik . Niestety po przekroczeniu przez falownik 70Hz silnik hamuje ( słyszalny jest tylko pisk ). Sprawdzałem na falownikach różnych firm i efekt jest ten sam. Czy ktoś mógłby mi doradzić co jest tego powodem ?
  • Relpol przekaźniki
  • Użytkownik obserwowany
    Zabezpieczenie wewnątrz silnika.
    Część silników wysokiej mocy posiada zabezpieczanie uniemożliwiające pracę przy prędkości większej niż 150% prędkości nominalnej. Nie wiem jak jest to realizowane, ale jest potrzebne ze względu na to aby nie uszkodzić łożyskowania i wirnika.
    Proponuję wybrać inny silnik - o większej mocy i prędkości maksymalnej.
    Z doświadczenia wiem że silniki do 2kW kręcą się bez problemu jeszcze przy 100Hz, potem są problemy, większe silnik mają problemy powyżej 80Hz.
    Wszystko zależy od producenta.
  • Spec od Falowników
    Coś mi tutaj nie gra.
    Możesz napisać jaki typ silnika ?
    To minimum jakie powinieneś podać !!!
  • Specjalista elektryk
    onatos napisał:
    Czy ktoś mógłby mi doradzić co jest tego powodem ?
    Hamulec elektromagnetyczny.
  • Poziom 12  
    Czy ten "pisk" jest słyszalny w całym zakresie obrotów? może wystarczy zwiększyć częstotliwość kluczowanie tyrystorów.
  • Poziom 11  
    Silnik elektryczny 3-fazowy 0,25kW 2710 obr. Pisk jest słyszalny w momencie zatrzymywania się silnika i trwa przez cały czas podnoszenia częstotliwości . Silnik wraz z przekładnią kupiłem na all.. nowy . Najpierw zamówiłem silnik z obrotami 850 a później zamówiłem silnik jak wyżej . Efekt był identyczny, niezależnie od falownika .
  • Relpol przekaźniki
  • Użytkownik obserwowany
    Odpowiedź już padła -- hamulec elektromagnetyczny - da się go odłączyć, ale producent zamontował go po to aby zbyt wysokie obroty (częstotliwość zasilania) nie uszkodziły silnika.
  • Poziom 9  
    Spróbuję coś podpowiedzieć w tym temacie.
    Piszczenie oczywiście spowodowane jest piszczeniem hamulca a to dlatego iż cewka jego jest obliczona na 50 Hz i należy ją odłączyć.
    Samo hamowanie silnika i jego czas ustala się na falowniku.
    Życzę powodzenia i mile widziana odpowiedź.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 33  
    Hamulec elektromagnetyczny nie powinien być zasilany przez przemiennik. Do tego należy zastosować osobny stycznik, sterowany przez przekaźnik wewnętrzny przemiennika (najczęściej przez wysterowanie go sygnałem RUN).
    Napięcie zasilania hamulca należy "pobrać" sprzed przemiennika.
    V.
  • Poziom 28  
    Koledzy, autor nic nie wspomniał na temat hamulca na silniku, tym bardziej dziwi mnie, że to nie pierwszy silnik, który testował przy tej przekładni, nie wie co ma?

    Kolego onatos, jak sprwdzałeś te silniki, spięte były z przekładnią, czy bez, jaki był prąd pobierany przez silnik podczas zatrzymywania silnika, prawdopodobnie silnik utyka (dlatego piszczy), tylko trzeba znaleźć powód, zrób test bez przekładni.
  • Poziom 11  
    Witam .
    Dodam dokładne dane z tabliczki silnika - Typ. MS 63 2-2 B34 , obr. 2710 , 0.25 kW , IEC34-30, isol F, IP 55, S 1, CosΦ 0.78, V 230/400 D/Y ,producent PRO-MOTOR . Silnik, o ile się orientuję, nie posiada hamulca ( myślę o hamulcu mechanicznym )
    Może te dane będą bardziej pomocne.
    Piszczenie nie ma dla mnie żadnego znaczenia. Zależy mi tylko na bardzo szerokiej możliwości regulacyjnej prędkości obrotowej .
    Silnik tak samo zachowuje się z przekładnią jak i bez niej .
  • Poziom 19  
    Charakterystyka silnika oraz jego budowa.Wraz ze wzrostem częstotliwości spada jego moment. Przy przekroczeniu pewnej częstotliwości silnik się zatrzyma. Kiedyś na laboratorium maszyn elektrycznych zatrzymałem silnik przy 400 Hz. Pojawia się wtedy charakterystyczny pisk.
    A tu link do strony gdzie masz to w prosty i transparentny sposób wyjaśnione.

    http://www.hfinverter.pl/index.php/poradnik/5...a-falownik-przemiennik-czestotliwosci?start=2

    oraz do kolejnej gdzie jest to wyjaśnione dokładniej.

    http://www.abctechniki.pl/index.php/automatyk...falownik-zrozumiale-automatyka.html?showall=1

    Pozdrawiam i powodzenia
  • Poziom 11  
    Nie jestem z wykształcenia automatykiem ale wiem więcej od zwykłego użytkownika maszynerii, dlatego prosiłem o pomoc w rozwiązaniu problemu . Próbowałem na innych silnikach, nawet do 200 hz i nie było problemu ,ale akurat ten , pasujący mi do przekładni nie funkcjonuje jak potrzeba. Rozumiem zwiększenie do 200 czy 400 hz i silnik nie działa, ale zwiększenie o 15 lub 20 hz i silnik staje, tego nie rozumiem . Działanie falownika nie jest dla mnie obce , rozwiązywanie teoretyczne mnie nie interesuje i mam nadzieje że znajdzie się ktoś, kto pomoże mi skutecznie rozwiązać problem albo mnie zniechęci do dalszych poszukiwań. :cry:
  • Specjalista elektryk
    Witam
    To może kolega napisze czy aby silniki które pracowały poprawnie nie mają zdecydowanie niższych obrotów znamionowych (więcej par biegunów) od testowanego?
    Dodatkowe 20Hz to jakby nie patrzeć 40% wzrostu od wartości nominalnej w tym przypadku będzie to dodatkowe 1080 obr. co w sumie daje około 3800 obr/min. Nie każda konstrukcja pewnie to wytrzyma.
    Co jest powodem że inne testowane silniki nie pasują do tej aplikacji?
    pozdrawiam
    pm001
  • Poziom 11  
    Silniki które testowałem, przyłączeniowo nie różnią się ilościami przyłączy elektrycznych . Problem polega na konstrukcji połączeń montażowych ( mechanicznych ). Prędkości obrotowe - przybliżone .
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Może popełniłeś błąd w połączeniu silnika, jeżeli masz falownik zasilany 1f, to silnik łączysz w trójkąt, jak falownik jest zasilany 3f, to silnik ma być spięty w gwiazdę.
  • Poziom 19  
    To może inaczej - a czy pojawia się komunikat o błędzie na przemienniku. Jeżeli tak to jaki i na przemienniku jakiego producenta.
  • Poziom 11  
    Falownik nie pokazuje żadnego błędu, podaje częstotliwość - każdą zadaną. Falownik firmy LENZE .

    Jutro podłącze w w trójkącie ( tego jeszcze nie sprawdzałem ) . Falownik 1 fazowy.
  • Poziom 11  
    Dziękuję Rafik4 . Silnik zupełnie inaczej pracuje, wchodzi na obroty bez problemu .
    Pozdrawiam onatos.