Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik trójfazowy - sterowanie falownikiem .

onatos 02 Gru 2012 20:57 4170 20
  • #1 02 Gru 2012 20:57
    onatos
    Poziom 11  

    Mam taki problem - kupiłem silnik trójfazowy z przekładnią ślimakową, ponieważ napęd ten musi być regulowany w bardzo dużym zakresie dlatego muszę zastosować falownik . Niestety po przekroczeniu przez falownik 70Hz silnik hamuje ( słyszalny jest tylko pisk ). Sprawdzałem na falownikach różnych firm i efekt jest ten sam. Czy ktoś mógłby mi doradzić co jest tego powodem ?

    0 20
  • #2 02 Gru 2012 21:08
    unitral
    Użytkownik obserwowany

    Zabezpieczenie wewnątrz silnika.
    Część silników wysokiej mocy posiada zabezpieczanie uniemożliwiające pracę przy prędkości większej niż 150% prędkości nominalnej. Nie wiem jak jest to realizowane, ale jest potrzebne ze względu na to aby nie uszkodzić łożyskowania i wirnika.
    Proponuję wybrać inny silnik - o większej mocy i prędkości maksymalnej.
    Z doświadczenia wiem że silniki do 2kW kręcą się bez problemu jeszcze przy 100Hz, potem są problemy, większe silnik mają problemy powyżej 80Hz.
    Wszystko zależy od producenta.

    0
  • #3 02 Gru 2012 23:12
    falowniki.com
    Spec od Falowników

    Coś mi tutaj nie gra.
    Możesz napisać jaki typ silnika ?
    To minimum jakie powinieneś podać !!!

    0
  • #4 03 Gru 2012 12:15
    e-sparks
    Specjalista elektryk

    onatos napisał:
    Czy ktoś mógłby mi doradzić co jest tego powodem ?
    Hamulec elektromagnetyczny.

    0
  • #5 03 Gru 2012 18:11
    Teodor_2000
    Poziom 12  

    Czy ten "pisk" jest słyszalny w całym zakresie obrotów? może wystarczy zwiększyć częstotliwość kluczowanie tyrystorów.

    0
  • #6 03 Gru 2012 21:40
    onatos
    Poziom 11  

    Silnik elektryczny 3-fazowy 0,25kW 2710 obr. Pisk jest słyszalny w momencie zatrzymywania się silnika i trwa przez cały czas podnoszenia częstotliwości . Silnik wraz z przekładnią kupiłem na all.. nowy . Najpierw zamówiłem silnik z obrotami 850 a później zamówiłem silnik jak wyżej . Efekt był identyczny, niezależnie od falownika .

    0
  • #7 03 Gru 2012 21:55
    unitral
    Użytkownik obserwowany

    Odpowiedź już padła -- hamulec elektromagnetyczny - da się go odłączyć, ale producent zamontował go po to aby zbyt wysokie obroty (częstotliwość zasilania) nie uszkodziły silnika.

    0
  • #8 03 Gru 2012 22:36
    Andrzej4860
    Poziom 9  

    Spróbuję coś podpowiedzieć w tym temacie.
    Piszczenie oczywiście spowodowane jest piszczeniem hamulca a to dlatego iż cewka jego jest obliczona na 50 Hz i należy ją odłączyć.
    Samo hamowanie silnika i jego czas ustala się na falowniku.
    Życzę powodzenia i mile widziana odpowiedź.
    Pozdrawiam.

    0
  • #9 03 Gru 2012 23:42
    vorlog
    Poziom 33  

    Hamulec elektromagnetyczny nie powinien być zasilany przez przemiennik. Do tego należy zastosować osobny stycznik, sterowany przez przekaźnik wewnętrzny przemiennika (najczęściej przez wysterowanie go sygnałem RUN).
    Napięcie zasilania hamulca należy "pobrać" sprzed przemiennika.
    V.

    0
  • #10 04 Gru 2012 00:33
    Rafik4
    Poziom 26  

    Koledzy, autor nic nie wspomniał na temat hamulca na silniku, tym bardziej dziwi mnie, że to nie pierwszy silnik, który testował przy tej przekładni, nie wie co ma?

    Kolego onatos, jak sprwdzałeś te silniki, spięte były z przekładnią, czy bez, jaki był prąd pobierany przez silnik podczas zatrzymywania silnika, prawdopodobnie silnik utyka (dlatego piszczy), tylko trzeba znaleźć powód, zrób test bez przekładni.

    0
  • #11 04 Gru 2012 19:07
    onatos
    Poziom 11  

    Witam .
    Dodam dokładne dane z tabliczki silnika - Typ. MS 63 2-2 B34 , obr. 2710 , 0.25 kW , IEC34-30, isol F, IP 55, S 1, CosΦ 0.78, V 230/400 D/Y ,producent PRO-MOTOR . Silnik, o ile się orientuję, nie posiada hamulca ( myślę o hamulcu mechanicznym )
    Może te dane będą bardziej pomocne.
    Piszczenie nie ma dla mnie żadnego znaczenia. Zależy mi tylko na bardzo szerokiej możliwości regulacyjnej prędkości obrotowej .
    Silnik tak samo zachowuje się z przekładnią jak i bez niej .

    0
  • #14 05 Gru 2012 08:30
    Pritend
    Poziom 19  

    Charakterystyka silnika oraz jego budowa.Wraz ze wzrostem częstotliwości spada jego moment. Przy przekroczeniu pewnej częstotliwości silnik się zatrzyma. Kiedyś na laboratorium maszyn elektrycznych zatrzymałem silnik przy 400 Hz. Pojawia się wtedy charakterystyczny pisk.
    A tu link do strony gdzie masz to w prosty i transparentny sposób wyjaśnione.

    http://www.hfinverter.pl/index.php/poradnik/5...a-falownik-przemiennik-czestotliwosci?start=2

    oraz do kolejnej gdzie jest to wyjaśnione dokładniej.

    http://www.abctechniki.pl/index.php/automatyk...falownik-zrozumiale-automatyka.html?showall=1

    Pozdrawiam i powodzenia

    0
  • #15 05 Gru 2012 09:19
    onatos
    Poziom 11  

    Nie jestem z wykształcenia automatykiem ale wiem więcej od zwykłego użytkownika maszynerii, dlatego prosiłem o pomoc w rozwiązaniu problemu . Próbowałem na innych silnikach, nawet do 200 hz i nie było problemu ,ale akurat ten , pasujący mi do przekładni nie funkcjonuje jak potrzeba. Rozumiem zwiększenie do 200 czy 400 hz i silnik nie działa, ale zwiększenie o 15 lub 20 hz i silnik staje, tego nie rozumiem . Działanie falownika nie jest dla mnie obce , rozwiązywanie teoretyczne mnie nie interesuje i mam nadzieje że znajdzie się ktoś, kto pomoże mi skutecznie rozwiązać problem albo mnie zniechęci do dalszych poszukiwań. :cry:

    0
  • #16 05 Gru 2012 10:03
    pm.001
    Specjalista elektryk

    Witam
    To może kolega napisze czy aby silniki które pracowały poprawnie nie mają zdecydowanie niższych obrotów znamionowych (więcej par biegunów) od testowanego?
    Dodatkowe 20Hz to jakby nie patrzeć 40% wzrostu od wartości nominalnej w tym przypadku będzie to dodatkowe 1080 obr. co w sumie daje około 3800 obr/min. Nie każda konstrukcja pewnie to wytrzyma.
    Co jest powodem że inne testowane silniki nie pasują do tej aplikacji?
    pozdrawiam
    pm001

    0
  • #17 05 Gru 2012 11:45
    onatos
    Poziom 11  

    Silniki które testowałem, przyłączeniowo nie różnią się ilościami przyłączy elektrycznych . Problem polega na konstrukcji połączeń montażowych ( mechanicznych ). Prędkości obrotowe - przybliżone .

    0
  • Pomocny post
    #18 05 Gru 2012 15:02
    Rafik4
    Poziom 26  

    Może popełniłeś błąd w połączeniu silnika, jeżeli masz falownik zasilany 1f, to silnik łączysz w trójkąt, jak falownik jest zasilany 3f, to silnik ma być spięty w gwiazdę.

    0
  • #19 05 Gru 2012 15:24
    Pritend
    Poziom 19  

    To może inaczej - a czy pojawia się komunikat o błędzie na przemienniku. Jeżeli tak to jaki i na przemienniku jakiego producenta.

    0
  • #20 05 Gru 2012 20:27
    onatos
    Poziom 11  

    Falownik nie pokazuje żadnego błędu, podaje częstotliwość - każdą zadaną. Falownik firmy LENZE .

    Jutro podłącze w w trójkącie ( tego jeszcze nie sprawdzałem ) . Falownik 1 fazowy.

    0
  • #21 07 Gru 2012 11:12
    onatos
    Poziom 11  

    Dziękuję Rafik4 . Silnik zupełnie inaczej pracuje, wchodzi na obroty bez problemu .
    Pozdrawiam onatos.

    0