Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Punto I 1.2 8V [bez ABS] - Serwo hamulcowe, objawy uszkodzenia / swap z PuntoII?

BukeR00 02 Dec 2012 22:08 9654 10
  • #1
    BukeR00
    Level 9  
    Witam.



    Borykam się z problemami z hamulcami, a mianowicie - rozpędzam auto do przykładowo 60KM/H energicznym ruchem wciska pedał hamulca do końca, koła się blokują, hamuje ok (no może trochę mocniej trzeba wcisnąć pedał niż rok temu jak narzeczona kupiła samochód). Rozpędzam 2 raz, lekko hamuje pulsacyjnie, hamulec robi się twardy, skok pedału znikomy, hamowanie jak na zgaszonym silniku, trzeba złapać za kierownice, żeby hamował.

    Czy powyższe objawy nie sugerują na uszkodzone serwo hamulcowe? Robiłem test, na zgaszonym silniku pompuje pedałem aż robi się twardy, trzymam wciśnięty i włączam silnik - pedał powoli opada, czyli jakby nie patrzeć teoretycznie serwo działa. Zauważyłem też, że na biegu jałowym, jak lekko nacisnę na hamulec to pedał delikatnie pulsuje pod nogą, praktycznie nie wyczuwalne, ale jednak pulsuje. Układ odpowietrzony, płyn praktycznie nowy, bo wymieniane były przewody gumowe na przodzie i miedziane z tyłu w odstępie pół roku, więc podczas odpowietrzań na dolewkę poszło ponad 1l DOT4. Zresztą twardy pedał z tego co wiem nie jest objawem zapowietrzonego układu.

    Drugie pytanie jaki jest nr. katalogowy serwa do Punta 1.2 8V i czy jest możliwy swap z Kropka 2, bo serwa wizualnie są b podobne?
  • #2
    opamp
    User under supervision
    A zwór serwa sprawdzony?
  • #3
    Przemo9826
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A na moje to wszystko gra.
  • #4
    tzok
    Moderator of Cars
    Czy obroty biegu jałowego nie są podniesione, czy "pompowanie" pedałem hamulca powoduje wahania obrotów silnika na biegu jałowym?
  • #5
    BukeR00
    Level 9  
    Zawór nie sprawdzany, na moje oko jest On wciskany w serwo jak na obrazku, próbowałem wyciągnąć go, nic z tego.
    Mam porównanie z moim Lanos'em - Pedał w Lanosie też twardnieje, ale ma skok większy i jest hamowanie, a w Puncie zero.

    Silnik sam ma lekkie wahania obrotów na jałowym, ale pompowanie delikatnie zwiększa skoki obrotów, praktycznie nie da się tego zauważyć.
    Wczoraj oglądałem cylinderki i tłoczki, zero wycieków, ładnie wsuwają się, korozji nie stwierdziłem. Klocki z przodu jeszcze ok 50%, tylnie szczeki jak nowe (zakładane miesiące temu).

    Hamowanie jest zerowe tak jak pisałem, praktycznie jak na zgaszonym silniku. Pierwsze depniecie na hamulec - hamowanie w miarę ok idzie zablokować koła, pulsacyjne 2 depnięcia i 3 do końca - pedał twardy, hamowania zero, jak na zgaszonym silniku.

    A czy te objawy może dawać uszkodzona pompa hamulcowa?

    SERWO-obrazek
  • #6
    tzok
    Moderator of Cars
    W zależności czy masz MPI czy SPI spod korpusu przepustnicy/wtryskiwacza oprócz przewodu do serwa idzie jeszcze 1 lub 2 przewody podciśnieniowe - do czujnika MAP i regulatora ciśnienia paliwie na listwie (MPI). Sprawdź czy te przewody nie są popękane. Czy wolne obroty na ciepłym silniku trzymają się w okolicy 650 rpm, czy są wyższe?
  • #7
    BukeR00
    Level 9  
    Z tego co pamiętam idzie jeden przewód, ale dzisiaj zobaczę dokładnie jego stan / ilość. Obroty na jałowym skaczą od 800rpm do 1000.
  • #8
    tzok
    Moderator of Cars
    Pomiar podciśnienia w kolektorze dolotowym powinien sporo wyjaśnić. Przy okazji zdejmij przewód podciśnieniowy idący z kolektora do serwa i zaślep króciec w kolektorze - czy obroty biegu jałowego się ustabilizują?
  • #9
    BukeR00
    Level 9  
    No wiec jestem dzisiaj po wymianie serwa i pompki na używkę, oraz regeneracji tłoczka tylnych hamulców, 6 godzin pracy i nie do końca wiem czy było warto. Generalnie mogę pogratulować inżynierom z Fiata zaprojektowania komory silnika i dostępu do podzespołów - żeby komfortowo wyciągnąć serwo trzeba rozebrać połowę silnika, a przy LPG to już wgl kosmos.
    Hamulec ogólnie ma większy skok, przy pompowaniu na włączonym nie jest już taki twardy, jednak nie ma jak sprawdzić miarodajnie siły hamowania, bo zima nadeszła, na drodze szklanka i koła blokuje nawet delikatne muśniecie hamulca.
    Obroty bez zmian, jednak skakały od zawsze, więc tym się nie martwię.
  • #10
    opamp
    User under supervision
    BukeR00 wrote:
    Obroty bez zmian, jednak skakały od zawsze, więc tym się nie martwię.

    Kolejny filozof na forum co chce jedno "Potwierdźcie moją teorie albo się nie znacie".
  • #11
    scott37
    Level 9  
    Laguna IIphI 1,8 16V - spadek obrotów na postoju przy naciskaniu hamulca
    - na postoju silnik rozgrzany, obroty około 800-set, wcisnę mocniej hamulec, obroty delikatnie idą w górę, a później jest spadek do około 600-set i z powrotem obroty wyrównują się do około 800-set.


    https://www.youtube.com/watch?v=SCGsab4zung