Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Sklep ElwronSklep Elwron
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Błąd konstrukcyjny inst. CO?

03 Gru 2012 18:48 2973 32
  • Poziom 27  
    Zauważyłem taki myk w mojej instalacji. Waszym zdaniem jest to do przełknięcia?

    Błąd konstrukcyjny inst. CO?


    Chodzi mi o to, czy tak ni z gruchy i z pietruchy mądrze jest przejść z fi 18 na 15mm. Moim zdaniem można dopiero przy odejściu na ten większy grzejnik.
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Poziom 42  
    Takie przejście nie ma żadnego sensu. Albo powinno się zaczynać przy "spotkaniu "dwóch grzejników, albo trzeba było zachować przekrój Φ15 do końca
  • Poziom 27  
    Tak też sądzę. Druga gałązka od trójnika koło kotła jest fi 18 aż do spotkania z pierwszym od strony kotła grzejnikiem. I teraz się zastanawiam, czy poza bezsensownością takie podłączenie ma wpływa na gorszą wydajność ogrzewania tam, gdzie jest to przejście z 18 na 15.
  • Poziom 42  
    FOSGEN1 napisał:
    I teraz się zastanawiam, czy poza bezsensownością takie podłączenie ma wpływa na gorszą wydajność ogrzewania tam, gdzie jest to przejście z 18 na 15.

    To głównie zależy od typu instalacji. Przy instalacji z cyrkulacją pompową, ma to znacznie mniejsze znaczenie. Natomiast przy instalacji bez pompki cyrkulacyjnej,może być powodem zakłóceń(gorszego grzania jednego ,lub obu grzejników).
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Poziom 27  
    Mam ogrzewanie kotłem gazowym immergas zeus mini. Jest pompa. Tylko szumią mi grzejniki właśnie tam, gdzie jest ta różnica przekrojów. I się zastanawiam, co może być najbardziej prawdopodobnym powodem.
  • Poziom 42  
    Jeśli chodzi o szum w grzejnikach, to spróbuj może zakręcić jeden z grzejników, posłuchaj, a następnie zrób taką samą próbę z drugim. Czy jest jakaś różnica.Czy praca tylko jednego z grzejników daje ciszę?
  • Poziom 27  
    Te grzejniki na rys. są w różnych pomieszczeniach. Szum jednak jest niezależny od zakręcenie tego mniejszego, jak również od prędkości pompy :(
  • Poziom 42  
    A zakręcenie tego większego, a otwarcie mniejszego-co daje?,też szumi?
  • Poziom 42  
    Myślę,że jeśli masz zawory z regulacją przepływu na powrocie,można by spróbować poregulować. Jest szansa,że choć trochę wyciszy szum.
  • Poziom 27  
    stanislaw1954 napisał:
    choć trochę wyciszy szum


    bez obrazy, kolego, ale równie dobrze mogę trochę głośniej włączyć radio.
    Z zaworami już walkę zaliczyłem, zarówno powrotnymi jak i nastawą wstępną. Mz w tego typu skuchach może być tylko efekt zerojedynkowy, bo takie "mniej szumi - więcej szumi" jest kompletnie bez sensu.

    Dziś zauważyłem, że ktoś kiedyś płodząc instalację zrobił myk. I podstawowe pytanie brzmi, czy ten patent jest do przełknięcia. Jeśli tak, to pewnie muszę szukać innych rozwiązań wyłączenia szumów.

    W pozostałych grzejnikach szumy występują na krótko i tylko w fazie poprzedzającej odcięcie ze względu na ustawienia głowic. W związku z tym przypuszczam, że w ciągle szumiących grzejnikach musi być jakieś zakłócenie przepływu.
  • Poziom 34  
    Masz na powrotach z grzejników zawory odcinające/kryzujące? Jak tak, spróbuj nimi poregulować.
    EDIT: Sorry, przeoczyłem. Piszę, bo walczyłem z szumiącym grzejnikiem, który miał przydławiony odpływ...
    V.
  • Poziom 32  
    FOSGEN1 napisał:
    Chodzi mi o to, czy tak ni z gruchy i z pietruchy mądrze jest przejść z fi 18 na 15mm. Moim zdaniem można dopiero przy odejściu na ten większy grzejnik.


    Jak najbardziej może to mieć sens. Jeśli ktoś liczył instalację (a nie robił "na pałę") to mogło mu wyjść, że samo 15, choć miałoby wystarczający przekrój, dałoby zbyt duży opór hydrauliczny. Z kolei zastosowanie tylko 18 byłoby nieekonomiczne. Policzył, dobrał i tak jest dobrze.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Zmniejsz bieg pompy, szumienie ucichnie.
    Wg norm średnica rur jest ok.
  • Poziom 27  
    Już mi ktoś spoza forum radził zmniejszenie prędkości pompy do I biegu, bo w tej chwili mam na II. Problem w tym, że w instrukcji kotła jest napisane, że on ma działać tylko na III biegu. Zupełnie nie rozumiem, po co w takim razie wkładają pompę z trójstopniową regulacją prędkości. Może ktoś z bardziej obeznanych zerknie w link poniżej i powie, czy można ją przełączyć na I-szy bieg.

    TU JEST TA INSTRUKCJA
  • Poziom 42  
    William Bonawentura napisał:
    Jak najbardziej może to mieć sens. Jeśli ktoś liczył instalację (a nie robił "na pałę") to mogło mu wyjść, że samo 15, choć miałoby wystarczający przekrój, dałoby zbyt duży opór hydrauliczny. Z kolei zastosowanie tylko 18 byłoby nieekonomiczne. Policzył, dobrał i tak jest dobrze.
    Nie wiem,czy przejście z przekroju grubszego na cieńszy w przypadkowym miejscu ma sens. Oczywiście zwężenie za trójnikiem, w kierunku do grzejników -jest jak najbardziej zrozumiałe.
  • Poziom 27  
    Hm, w tym całym pasztecie najbardziej dręczy mnie to, czy takie zmniejszenie przekroju nie powoduje, że jest większy opór przepływu i czy w związku z tym woda nie płynie bardziej wartko drugą gałązką, gdzie zwężenie jest na odejściu na pierwszy grzejnik.
  • Poziom 32  
    FOSGEN1 napisał:
    Hm, w tym całym pasztecie najbardziej dręczy mnie to, czy takie zmniejszenie przekroju nie powoduje, że jest większy opór przepływu i czy w związku z tym woda nie płynie bardziej wartko drugą gałązką, gdzie zwężenie jest na odejściu na pierwszy grzejnik.


    Na rozkład przepływu pomiędzy grzejnikami nie ma wpływu odcinek trójnik - reszta instalacji i kocioł. Tylko opory grzejników, zaworów grzejnikowych i gałązek do trójnika decydują o tym ile wody pójdzie w każdy z tych dwóch obwodów.

    Dodano po 12 [minuty]:

    stanislaw1954 napisał:
    ]Nie wiem,czy przejście z przekroju grubszego na cieńszy w przypadkowym miejscu ma sens. Oczywiście zwężenie za trójnikiem, w kierunku do grzejników -jest jak najbardziej zrozumiałe.


    Jeśli jesteś elektrykiem, to pewnie przekona cię taka analogia:

    Wyobraź sobie, że masz długą linię, na końcu której jest rozgałęzienie i podłączone dwie lampy po 1kW każda. Dajesz standardowo przewód 1,5mm2 bo wystarczy on do tego obciążenia przekrojem - zarówno na odcinku "wspólnym" jak na odgałęzieniu do lampy (analogia do rurki "15", która wystarcza do przeniesienia ciepła do grzejników). Ale jesteś dobrym elektrykiem, więc liczysz też spadki napięcia i okazuje się, że przekraczają one dopuszczalne wartości (włączenie jednej lampy będzie widoczne jako przygaśnięcie drugiej). Podejmujesz więc decyzję o powiększeniu przekroju przewodu. Nie musi być to cały wspólny odcinek. Jeśli z obliczeń wynika ci, że problem rozwiąże pogrubienie połowy to "wzmacniasz" połowę odcinka. Jak pogrubisz całość to oczywiście jest "jeszcze lepiej" ale nieekonomicznie.
  • Poziom 27  
    Coś mi się zdaje, że sensowniej byłoby rozrysować całą instalację. Bo tak to się niczego nie dowiem.
  • Poziom 42  
    William Bonawentura napisał:
    Podejmujesz więc decyzję o powiększeniu przekroju przewodu. Nie musi być to cały wspólny odcinek. Jeśli z obliczeń wynika ci, że problem rozwiąże pogrubienie połowy to "wzmacniasz" połowę odcinka. Jak pogrubisz całość to oczywiście jest "jeszcze lepiej" ale nieekonomicznie.

    W swojej praktyce jeszcze się z czymś takim nie spotkałem.Jeśli się zmniejsza przekrój to na odpływie(rozgałęzienie-puszka, odpływ w rozdzielni), a nie w połowie kabla.A jeśli przekrój przewodu jest za mały (spadek napięcia)to daje się najbliższy większy.
  • Poziom 27  
    Błąd konstrukcyjny inst. CO?

    Tak mniej więcej wygląda instalacja. Od kotła do zielonego kółka fi22, dalej aż do czerwonych kółek fi18, od czerwonych kółek fi15.

    Wątpliwość mam właśnie odnośnie górnej gałązki, bo w niej już od kółka idzie fi15 do obu grzejników, natomiast w dolnej dopiero przy podłączeniu pierwszego od strony kotła.
    Edit - przy G5 już oczywiście nie powinno być czerwonego kółka.

    Czy może się ktoś odnieść do mojego postu nr15? Chodzi mi o to zmniejszenie prędkości pompy
  • Poziom 38  
    Prawidlowo wykonane stopniowanie rur w instalacji, to takie przy ktorym bez uzycia kryz i zaworow, woda bedzie przeplywala w miare w rownomiernych proporcjach do wydajnosci grzejnikow.
    Wiadomo ze nie da sie idealnie wystopniowac, ale wlasnie wtedy uzywa sie kryz, aby precyzyjniej ustawic przeplywy.
    Przy spapranym stopniowaniu, kryzowanie, czy dlawienie zaworami, to "musztarda po obiedzie."
  • Poziom 27  
    Czyli sposób, w jaki u mnie jest wykonana nie do końca jest poprawny, tak?
  • Poziom 29  
    napisane, że on ma działać tylko na III biegu. Zupełnie nie rozumiem, po co w takim razie wkładają pompę z trójstopniową regulacją prędkości. Może ktoś z bardziej obeznanych zerknie w link poniżej i powie, czy można ją przełączyć na I-szy bieg.

    immergas :) tego można się było spodziewać. Dziś dowiedziałem się, że w jednym z kotłów aby działało ogrzewania pokrętło wyboru ma być nie na co/cwu tylko wyłącznie na cwu :)

    Przyczyna szumów, które Cię dręczą może leżeć w niektórych elementach instalacji.
    Szumieć mogą tanie zawory. Zdejmij głowice i rozruszaj popychacze.
    Sprawdź czy nie zamienione są zasilanie i powrót. Inną przyczyną bywa stosowanie kolan zamiast łuków i/lub zła obróbka rur. Nieogratowane mają zawężoną średnicę i potrafią mocno gwizdać.


    pozdrawiam Piotr


    Moderowany przez serwisant73:

    Jako, że kolega od nie dawna ,, błyszczy" na forum, tym razem tylko pouczenie. Proszę na forum nie wypisywać bredni wyssanych z palca! Tutaj praktykujemy zasadę, że jeśli nie mamy do powiedzenia nic z sensem, nie odzywamy się wcale. Zalecam lekturę regulaminu.
    Post raportowany przez serwisanta autoryzowanego przez firmę Immergas.

  • Poziom 38  
    FOSGEN1 napisał:
    Czyli sposób, w jaki u mnie jest wykonana nie do końca jest poprawny, tak?


    Zmiana srednicy rur powinna byc robiona na trojnikach, od ktorych ida galazki do grzejnikow lub instalacja sie rozwidla (rozdziela).

    Dodano po 5 [minuty]:

    Oraz im dalej na instalacji polozony jest grzejnik, tym wieksze przeplywy powinny byc brane pod uwage ze wzgledu na wieksze opory przeplywu do ostatnich grzejnikow.
    Czyli, srednice galazki do grzejnikow blisko kotla (pionu) mozna troszke zanizyc, a daleko od kotla troszke zawyzyc.
  • Poziom 27  
    Czy dobrze rozumiem - jeśli do trójnika na dwa grzejniki gałązka ma fi15, to samo przyłączenie od trójnika do grzejnika może być fi18? Czy przeczytałem bez zrozumienia?
  • Poziom 42  
    Przed trójnikiem,od strony pieca rurka powinna być grubsza,a za trójnikiem w kierunku na grzejniki cieńsza.Ale to samo powinno być tak na zasilaniu, jak i na powrocie(ciepła, zimna).
  • Poziom 27  
    No dobrze, ale jeśli u mnie jest wg tej zasady na jednej gałązce, natomiast na drugiej ni z gruchy ni z pietruchy jest sporo przed trójnikiem przejście z fi 18 na fi 15? Obie gałązki zasilają po dwa grzejniki... Można tak zostawić czy jak się znajdą chęci to przerobić?
  • Poziom 42  
    FOSGEN1 napisał:
    Można tak zostawić czy jak się znajdą chęci to przerobić?


    Mam wrażenie ,że w tym tkwi przyczyna szumów, wiec,może jednak, jak będą chęci,przerobić, w końcu to pewnie kilka metrów rurki.
  • Poziom 27  
    stanislaw1954 napisał:
    Mam wrażenie ,że w tym tkwi przyczyna szumów, wiec,może jednak, jak będą chęci,przerobić, w końcu to pewnie kilka metrów rurki.


    Oj, zapomniałem powiedzieć, że wczoraj przeniosłem powrót w największym grzejniku na stronę przeciwną zasilaniu. Przy okazji wymieniłem zawór powrotny. Szumy zanikły. I nie wiem, co było ich przyczyną.