Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Belarus MTZ 952.3 - Zasada działania alternatora

04 Gru 2012 17:35 10368 13
  • Poziom 9  
    Witam serdecznie mam mały problem z alternatorem od ciągnika Belarus MTZ 952.3 z 2006 roku wyposażony jest on w alternator 1150 W. Uszkodził się on niestety samoczynnie a mianowicie popękały uzwojenia stojana. Jednak po zlutowaniu i zabezpieczeniu tych uzwojeń dalej nie działa dodatkowo z tego co wiem jedno uzwojenie jest połączone z obrotomierzem który strasznie faluje i fałszuje obroty silnika. Czy może ktoś spotkał się z tym przypadkiem i jak ewentualnie wyeliminować ta usterkę. i jeszcze jedno czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć po co są te małe diody i czemu aż pięć?
    Belarus MTZ 952.3 - Zasada działania alternatora Belarus MTZ 952.3 - Zasada działania alternatora Belarus MTZ 952.3 - Zasada działania alternatora
  • Poziom 28  
    Dołącz zdjęcia Twoich napraw, bo ja nie mogę zlokalizować.
    Nie rozumiem jak uzwojenia mogły popękać. Trzeba znaleźć przyczynę.
    Te 5 małych diod dostarcza prądu na wzbudzenie podczas normalnej pracy alternatora.
    W ogóle to ten alternator wygląda na 5-fazowy - zauważ, że dużych diod też masz 2x5.
    Pomierz dokładnie wszystkie diody, wiele więcej nie zrobisz w warunkach domowych.
  • Poziom 34  
    Tak, to jest alternator pięciofazowy. To uszkodzenie to standard w tych sprzętach. Twoje naprawy nic nie pomogły. Stojan nadaje się tylko do wymiany/przezwojenia. Możesz też spróbować pomierzyć stojan, czy nie ma przebić izolacji. Diody też do pomierzenia. Tylko nie multimetrem. Możliwe, że źle podłączyłeś cewki wzbudzające, jednak najprawdopodobniej uszkodzenie nadal jest w stojanie. W zasadzie oscyloskop pokazałby wszystko.
  • Poziom 9  
    Rzeczywiście zgadzam się z tobą kolego Grzegorz_madera moje naprawy stojana nie pomogły (przewody w stojanie same sie rozerwały nie wiem z czego to wynika ze słabego materiału czy zbyt dużych naprężeń). Ogólnie zostałem zmuszony niestety kupić kolejny alternator ze względu na czas i skończenie pracy w polu przed zimą. Jednak jestem ciekawy jak on działa(wiem że jest to trochę nietypowy alternator bo samowzbudny i znalazłem trochę materiału na ten temat jednak nie do końca rozumiem co i jak) i po co aż 5 faz domyślam się że może być to związane z uzyskaniem dużej mocy z tego alternatora. Chętnie posłucham ludzi którzy wiedzą jak działa i dlaczego 5 faz aby na przyszłość wiedzieć gdzie szukać usterek.
  • Poziom 2  
    Może ktoś wie jaki inny alternator tzn.od jakiegoś auta lub ciągnika spełniał by tutaj swoją rolę?
  • Moderator Samochody
    Jakikolwiek, byle z regulatorem i mechanicznie dał się zainstalować. W czym jest problem z naprawieniem/dokupieniem oryginalnego?>
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Większość alternatorów wzbudzi się bez kontrolki, kwestia tylko przy jakiej prędkości obrotowej to zrobi - niewielki magnetyzm szczątkowy wirnika.
  • Poziom 9  
    A może ktoś wie jak na jakiej zasadzie działa obrotomierz/ licznik motogodzin w ciągnikach rosyjskich. Obrotomierz mam doprowadzony sygnał właśnie z alternatora jako odczep z jednej faz. Jestem bardzo ciekaw tego rozwiązania i czy mógłby mi ktoś to wytłumaczyć?