Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Powermikser LDM SMX-11 - problem z zabezpieczeniem

EjBi 05 Lut 2005 12:57 2933 9
  • #1 05 Lut 2005 12:57
    EjBi
    Poziom 10  

    Witam

    Dotychczas tylko czytałem forum, ale dziś czas poprosić wprost o pomoc.

    Problem dotyczy wysterowania wzmacniacza LDM SMX-11 w warunkach scenicznych. Zdarza mi się że zabezpieczenie włacza sie podczas imprezy i wszystko milknie na 3..4 sekundy! To mój koszmar.

    Korzystam jedynie z jego końcówki i wysterowuje go własnym mikserem (Behringer). I co ważne: nigdy nie ustawiałem potencjometrów stopnia mocy na wiecej niż 3/4! Próbowałem dwóch wariantów:
    1. Wyjścia z miksera -> wejścia PWR-IN (moim zdaniem podręcznikowe)
    2. Wyjscia z miksera -> wejscia 1 i 2 (linia) i panoramy kanałów odpowiednio na L i R

    W obu przypadkach zabezpieczenie sie właczało przy głośniejszych momentach (krzyku do mikrofonu). Kalibrowałem wyjście z miksera by sygnały oscylowały wokół +4dB (bo to najlepiej dla miksera), ale LDM nie podaje nominalnego poziomu sunału na wejsciu PWR-IN. Podaje natomiast czułosc (co to znaczy?) na wejsciu LINE jako -18dBu, co by sugerowało by max (a moze min) poziom z miksera ustawić na te wartość. Tylko wtedy wskaźniki na mikserze prawie nigdy nic nie wskazują (najniższe diody to -30dB,-20dB).

    Sygnały miksowane wewnątrz miksera mają być na poziomie +4dB i tu nie ma wątpliwości (chyba). Pytanie moje jednak brzmi:

    Jak sterować tym powermikserem by zabezpieczyć sie przed włączaniem zabezpieczenia?
    - Wyjscie miksera na -18dB -> potencjometr LINE LDM na max -> potencjometry stopnia mocy na 3/4?
    - Wyjscie miksera na 0dB -> potencjometry LINE skręcone a mocy na 3/4 (albo LINE na max a mocy mniej)?

    A może mój LDM jest uszkodzony? Bo w/g instrukcji to zabezpieczenie powinno sie właczyć przy uszkodzeniu lub zwarciu/przywarciu impedancji głosników?

    EjBi

  • #2 05 Lut 2005 15:34
    Vault Dweller
    Poziom 29  

    Oj, przydałby ci się zewnętrzny limiter...

  • #3 05 Lut 2005 15:43
    EjBi
    Poziom 10  

    Limiter - zgoda.

    Pozostaje pytanie jak go ustawić?
    -18dB i w powermikserze potencjometry na max?
    Czy może jednak 0dB (+4dB) i zmniejszyc wzmocnienie w stopniu mocy?

    Tak naprawde to nie wiem co powoduje zadziałanie zabezpieczenia. Czy przesterowanie wejścia i przesterowanie stopnia mocy. Tak na logikę wydaje sie że to drugie, ale wtedy zbyt wysoki poziom na wejściu powinien objawić sie przesterowaniem a nie wyłączeniem końcówki.

    LDM milczy na ten temat. Może ktoś z Was ma wiecej informacji?

    EjBi

  • #4 05 Lut 2005 20:52
    Vault Dweller
    Poziom 29  

    Pytałeś się kolegi irek2? On siedzi w LDMie (chyba w ich serwisie ale nie pamiętam), bardzo możliwe, że coś wie.

  • #5 06 Lut 2005 21:50
    EjBi
    Poziom 10  

    Zapytałem kolegi na priv, ale chyba jest zajęty:(

    Czy ktoś ma może taki sprzęt i mógłby co nieco pomierzyć?
    (ja mam dostęp do niego na 1/2 godziny przed imprezą)

  • Pomocny post
    #6 06 Lut 2005 23:41
    irek2
    Poziom 40  

    Spisz numerek plytki koncowki mocy i zabezpieczenia dowiem sie czy te modele mialy jakies typowe usterki.
    W pracy bede za tydzien bo pourlopowac sie troche musze :)

    Czulosc -18dB oznacza ze przy maksymalnym rozkreceniu potencjometrow w power mikserze wzmacniacz osiaga pelna moc przy sygnale wejsciowym ok 100mV.

    Wylaczanie koncowki mocy moze wiazac sie z silnym przesterem albo ten model koncowki jest wrazliwy na zmienna impedancje podlaczonych kolumn. Glownie chodzi o indukcyjnosc. Duze glosniki niskotonowe to zmora dla ukladow zabezpieczen. Czasem klopoty wprowadzaja tez kable glosnikowe. Dobrze jakbys sprawdzil czy ten efekty wystepuje na innych kolumnach albo chociaz bez nich.

  • #7 07 Lut 2005 00:15
    EjBi
    Poziom 10  

    Sprawdze te dane jak tylko dorwe ten sprzet i podam ci.
    Z innymi kolumnami istnieje "drobny problem kabelka" - miliony standardów. Ale przypomniałem sobie że w tych kolumnach były zmieniane głosniki (przez osobe w której fachowości nie ufam).
    Bede musiał pomierzyc czy one na pewno maja 4 omy:(
    A może można coś zrobić by obniżyć czułość tego zabezpieczenia?
    W każdym razie dzieki za te -18dB. Gdybyś jeszcze mógł sprawdzić jakie powinno być nominalne napiecie na wejsciu PWR-IN byłbym wdzięczny.
    Zakładam, że przy mocy obnizonej potencjometrami mocy mogę bezpiecznie podać na wejscie wiecej niz te -18dB (narażając sie w najgorszym przypadku na przesterowania)?
    --------------------------------------------------
    Witam
    Pozbierałem troche danych. Miałem jej podac na priv, ale pomyslałem, że może ktoś bedzie miał podobny problem - więc może sie przyda tutaj.
    LDM SMX-11 wyprodukowany w styczniu 1997. Numery płytek:
    końcówki (2 szt) 001PP4 815521
    zabezpieczenie (wyjście) 014ZAB 815086
    zasilacz 012ZAS 815420
    Zanim powiem o kolumnach - pierwsze pytanie: Zasilacz na pierwszy rzut oka (nie mam schematu!) wygląda symetrycznie, ale od spodu płytki są przylutowane dwa różne (!) rezystory 5W. Jeden ma 100 Ohm a drugi 180 Ohm.
    Czy tak powinno być? Czy może ktoś przede mną go "tuningował"?
    Teraz kolumny. Gdy je częściowo rozkręciłem i przemierzyłem, to pomyślałem że to najbardziej podejrzane typy:)
    Dobra wiadomośc to fakt że znamionowo mają (mają mieć:) 8 Ohm. Więc chyba mogę założyć, że ich impedancja nigdy nie spada poniżej 4 Ohm. A co za tym idzie nie zbyt mała impedancja jest przyczyną zadziałania zabezpieczenia.
    Zła wiadomość jest taka, że wzmacniacz jest niesymetrycznie obciążony. Rezystancja (impedancji nie mam czym zmierzyć) jednej z nich to 7,6 Ohm a drugiej 8,8 Ohm. Czy róznica w pracy kanałów (oprócz oczywiście wydzielanej mocy i głośności) może powodować niestabilne działanie zabezpieczenia?
    Pierwotnie - z tabliczki znamionowej - były to kolumny EL-Estra 200W/8 Ohm (z 1987 roku). Oczywiście głośniki były wymieniane wielokrotnie.
    Śruby z wytartymi łebkami prawie jak nity, żeby wykręcić głośnik - trzeba by rozwiercać. Więc nie udało mi sie spisać wszystkich głośników ani rozrysować zwrotnicy, ale:
    - niskotonowy 15" (w jednej z nich Alphard - typ nieznany)
    - średnio-niskotonowy 8" 2 x Alphard SW803Z (już wiem czemu tak słabo graja - 85dB SPL:)
    - wysokotonowy - 2 x nierozpoznany (pisze na nim PURE TITANIUM DOME TWEETER, Made in USA) - może ktoś rozpoznaje?
    Udało mi się wykręcić tylko te SW i uderzyło mnie coś dziwnego: Te głosniki mają 4 Ohm. Nie znam sposobu podłączenia (zwrotnicy) ale
    jakoś nie wyobrażam sobie go podłączonego szeregowo z basem a już tym bardziej z gwizdkiem. Ktoś wie jak to powinno być w oryginale?
    Czy przypadkiem nie powinny być 8 Ohm?
    Chciałbym doprowadzić to do ładu. Albo wymienić głośniki mozliwie zgodne z oryginałem, albo zmienic je wszystkie i zrobić z tego kolumne 4 Ohm. Za jakiekolwiek sugestie będe wdzięczny.

    EjBi

    Scalono dwa posty. (ob)

  • #8 08 Lut 2005 18:27
    filip.s
    Poziom 23  

    W końcówkach ldm'u są orginalnie rezystory montowane od strony druku ale tylko w niektórych modelach, jeśli piszesz ze jeden głośnik niskotonowy jest inny i drugi inny to nie ma co sie dziwic ze oporność jest różna.


    Pozdrawiam!
    dj_stopa(malpa)interia.pl

  • #9 11 Lut 2005 20:57
    irek2
    Poziom 40  

    SW803Z w kolumnie estradowej.
    bez komentarza...

  • #10 12 Lut 2005 12:06
    EjBi
    Poziom 10  

    :irek2

    Może jednak pare słów komentarza...?
    Takie stwierdzenie wcale mi nie pomaga w rozwiązaniu problemu:(

    W poprzednich postach wypisałem wiele pytań i swoich wątpliwości co do których właśnie Ty (jak sądze) mógłbyś wyjaśnić najlepiej (np. rezystory w zasialczu, wybór wejść i poziomów). Opowiedz co mogą powodować takie anomalie. Może jakieś bardziej konstruktywne sugestie?

    Najbardziej zalezy mi na informacji jak ustawiać poziomy w poszczególnych stopniach toru audio (mikser, przedwzmacniacz, końcówka) żeby było maksymalne wykorzystanie mocy a jednocześnie nie przeciążania wzmacniacza. I które wejście powinienem wykorzystać LINE-IN czy jednak kanałowe (mic? liniowe?). Im więcej informacji - tym lepiej. Pozwoli mi to reagować odpowiednio "w warunkach bojowych".

    Jestem myślącym człowiekiem i nie czekam na gotowe recepty. Potrafie wyciągać wnioski, ale potrzebuje "danych wejściowych":)

    Stwierdzenie "bez komentarza" czy też "wyrzuć te głośniki" nie rozwiązuje problemu.


    Przy okazji jeszcze jedno pytanie:
    Podłączając kablami XLR wyjście z miksera do wejścia mic mam jedynie brum. Czyżby wejścia były niezbalansowane? W/g manuala na złączu podłączone są tylko dwa piny - dlaczego?

    Pozdrawiam (rozgoryczony)
    EjBi

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME