Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator-prędkość obrotowa

06 Gru 2012 21:28 6525 22
  • Poziom 23  
    Witam forumowiczów.

    Mam nietypowe pytanie.
    Posiadam alternator z auta Daihatsu Charade 1.0 taki jak na zdjęciach.
    Alternator-prędkość obrotowa Alternator-prędkość obrotowa
    Chcę go zastosować w silniku Zaporożec ale pytanie brzmi ;
    Z jaką minimalną prędkością ma się obracać ? Półtora raza, dwa razy większą od obrotów wału korbowego ?
    Bo nie wiem jakie przełożenie kół pasowych zastosować.
    W Zaporożcu jest o wymiarach 170 mm a jego wolne obroty to jakieś 850
  • Poziom 29  
    Montuj tak jak jest. Nie sądzę by były jakieś problemy.
    A jakie kółko było przy starym alternatorze?
  • Poziom 23  
    Jeśli zamontuję to tak jak jest to przełożenie wyjdzie 1:3
    Śr.koła pasowego na wale 170 mm
    Śr.koła na tym alternatorze to 60 mm
    Moim zdaniem takie przełożenie jest za duże.
    Śr.koła pasowego na orginalnym altku nie znam.
  • Poziom 29  
    Nie bój się nie będzie za duże.
    A alternatory w nich nie były wbudowane z wentylatorem?

    Do ilu obr./min. kreci się ten silnik?
  • Poziom 23  
    Wyczytałem że prędkość obrotowa biegu jałowego w Zaporożcu to 750-800
    Tak,alternatory były wraz z wentylatorem,ale mniejsza o to.
    Do ilu się kręci ?
    Jakieś 4500-5000obr/min.

    Pytanie podstawowe to jaki w Daichatsu jest stosunek przełożenia wału do alternatora.
    To by mnie najbardziej interesowało.
  • Poziom 39  
    Śmiem wątpić aby silnik Zaprożca kręcił 5 tys obr/min. Kolejne zagadnienie to czy użytkujesz go na maksymalnych obrotach i ile czasu? Generalnie alternator uzyskuje maksymalną wydajność przy obrotach 4-8 tys obr/min. Czyli w twoim przypadku 4000*2,5 = 10 000 tys. Należy też wziąć pod uwagę poślizg. Czyli, że nie jest źle.
  • Poziom 23  
    No może przesadziłem.Wyczytałem że ten silnik maksymalną moc (50KM) uzyskuje przy 4500 obr/min.
    Ale mniejsza i silnik Zaporożca.
    Bardziej mnie interesuje przełożenie kół pasowych w orginale czyli w Daichatsu Charade.
  • Poziom 11  
    Znając rozmiar koła na alternatorze wystarczy poznać rozmiar koła wału, takie informacje być może w jakimś motoryzacyjnym mógłbyś dostać, powinni mieć wymiary kół pasowych. Jak poznasz 2 wymiary to już chyba będzie łatwo policzyć jakie było przełożenie w oryginale. Wydaje mi się najszybszą metodą za telefon i do motoryzacyjnego z zapytaniem o koło pasowe wału do ble ble ble i jego wymiary?
  • Poziom 23  
    Dobrze prawisz tylko jest jedno ale.
    Trzeba wiedzieć czy ten altek pracował obok diesla czy benzyniaka w Daichatsu.
    Niestety tego nie wiem.
    Więc dlatego pytam tutaj.
  • Poziom 43  
    Alternatory uzyskują pełną moc przy około 6000obr/min. Dopusczalnego trwałe obroty to około 10000obr/min. Krótkotrwale wytrzymują 15000obr/min. Więc w zależności od mocy jaką chcesz uzyskać w stosunku do obrotów silnika przełozenie od 1.2 do 2.
  • Poziom 23  
    Chodzi mi tylko o to by obroty altka nie były ani za małe ani za duże.
    Jeśli miało by być przełożenie 1:2 to mus się rozejrzeć za kołem pasowym o śr. 90mm
  • Poziom 17  
    Tego typu alternator wzbudza się przy około 1000-1200 obr/min na swoim wałku, pełną wydajność osiąga przy 4500-5000 rpm. Jeśli silnik samochodu ma małą moc lepiej żeby przełożenie było duże, przy większych obrotach alternator stawia mniejszy moment. Alternatory z "azjatyckich" samochodów mogą śmiało się kręcić do 18000 obr/min. Jeśli coś ci to pomoże mogę podrzucić charakterystykę prądu ładowania w funkcji obrotów dokładnie tego alternatora (100211-4080)
  • Poziom 23  
    Wystarczy mi Twoja wypowiedź.
    Czyli wystarczy mi przełożenie jakieś 1:2
  • Poziom 29  
    Nie rozumiem dlaczego uparłeś się dorabiać- kupować koło pasowe do alternatora.
    Na obecnym przełożeniu będzie działać bez zarzutów a nawet poprawi się jego wydajność na niskich obrotach silnika co już wspomniał kolega @mpietras. Czyli nie będzie przygasania świateł stojąc na wolnych obrotach.
    To jest alternator z benzyniaka,(wydajność 45Amp.) który kręci się nawet 6500obr/min.
    Więc przy przełożeniu 1:3 będzie miał to samo co oryginalnie, a to tez chwilowo bo nie sadze żebyś tak piłował obroty.
    Jedyne co bym radził to sprawdzenie koła czy nie jest za bardzo wytarte, bo będzie zużywać pasek dość szybko i naciąganie nie wiele pomoże.
  • Poziom 23  
    Uparłem się bo chcę by altek pracował w Zaporożcu z takimi obrotami jak w Charade.
    Wątpię by w Daichatsu koło pasowe na wale miało 170 mm średnicy.
    Niestety na aledrogo nie ma, by porównać.
  • Poziom 43  
    fidotp napisał:
    chcę by altek pracował w Zaporożcu z takimi obrotami jak w Charade

    Bardzo nierostropnie, silnik zaporożca nie kręci się tak wysoko jak Charady, więc pomyśl.
  • Poziom 23  
    Wiem że nie ale jakbym poznał śr.koła pasowego to byłbym szczęśliwy.
  • Poziom 17  
    mtracz napisał:
    @mpietras. Czyli nie będzie przygasania świateł stojąc na wolnych obrotach.
    To co napisałem oznacza tyle że przy ~1100 obr/min (alternatora) napięcie przy obciążeniu 20A będzie wynosiło ok 13V.
    Moja wypowiedź jest oparta na metodzie testowania alternatorów w firmie, w której pracuje, gdzie obroty przy których wzbudza się alternator ustala się gdy zgaszona jest lampka ładowania a prąd ładowania przy wymuszonym napięciu "w instalacji" 13V osiąga 20A.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Oryginalny alternator zaporożca miał większe koło niż ten. Więc nie kombinowałbym i zostawił tak, jak jest. Do pojazdu, który planujesz, spokojnie wystarczy.
  • Poziom 23  
    Czyli przełożenie 1:3 ?
  • Poziom 23  
    Dorwałem rozmiar koła pasowego na wale.
    Wynosi 140 mm.
    A więc przełożenie w orginale to 1 do 2,3 i tak trzeba będzie dobrać w Zaporożcu czyli koło na wale 170 mm a na alternatorze jakieś 75 mm.
    Dobrze liczę ?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Więc spokojnie możesz zostawić większe koło. Nic złego się nie stanie. A jeśli już chcesz zmniejszyć przełożenie, to szukaj większego na alternator. Ale raczej niepotrzebnie. Ile będziesz kręcił silnik na wysokich obrotach?
    PS. ten alternator ty rozkręcałeś, czy nabyłeś taki rozebrany?
  • Poziom 23  
    Silnik Zapa nie będę kręcił na wysokich obrotach.
    Raczej w granicach niskich do średnich.

    Rozkręcałem go bo muszę go polutować jeszcze no i łożyska zmienić.
    Już zamówione.