Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik jednofazowy - ciągłe wyłączanie

mckrzysiek007 08 Dec 2012 01:38 2769 8
  • #1
    mckrzysiek007
    Level 8  
    Witam

    Mam problem z silnikiem jednofazowym 1,5 kW firmy Wiefamel, którym napędzam małą piłę tarczową. Mianowicie silnik po przecięciu 2, 3 desek po prostu się wyłącza. Wcześniej też się wyłączał, ale dopiero jak go dobrze zagrzałem. Myślałem, że to wina wyłącznika zabezpieczającego, ale po jego obejściu silnik po krótkiej pracy traci obroty i przy niewielkim obciążeniu staje w miejscu. Czy kondensatory mogą mieć wpływ na taki stan? Jak mogę je sprawdzić?

    Zdjęcia usunięte- instrukcja wstawiania zdjęć znajduje się w ogłoszeniach!
    [Akrzy]
  • #2
    User removed account
    Level 1  
  • #3
    nikusert
    Level 40  
    Witam
    Jak pracuje bez pasków,jaki prąd pobiera,kondensatory jeżeli stare (brak pojemności )też mają wpływ na pracę silnika.Może być już przypalone uzwojenie.
  • #4
    mckrzysiek007
    Level 8  
    Silnik bez pasków przez 10 minut testowania pracuje bez problemu. Z paskami, bez cięcia drewna wyłączył się po około 4 minutach. Nie posiadam obecnie porządnego amperomierza do zmierzenia poboru prądu. Jak mogę sprawdzić czy kondensatory nie trzymają już pojemności?
  • #5
    User removed account
    Level 1  
  • #6
    gilus1
    Level 28  
    Jeśli jest tam silnik indukcyjny to kondensator służy tylko do rozruchu i nie ma wpływu na późniejszą pracę. Jeśli jest to silnik szeregowy, to kondensator tylko tłumi zakłócenia. Wstaw jakieś zdjęcia to będzie można coś wydedukować. Być może silnik się przegrzewa w skutek zatkania otworów pyłem, może ma uzwojenia przegrzane i jedynym wyjściem jest jego przezwojenie lub wymiana na nowy. Być może pas jest za mocno naciągnięty lub łożyska do wymiany (zużyte łożysko grzeje się podczas pracy).

    Edit: O, widzę kolega 15kVmaciej szybciej napisał post niż ja.
  • #7
    fanatic93
    Level 13  
    Sprawdź stan połączeń i ciągłość przewodu, możliwe że styki są zaśniedziałe przez wilgoć.

    Edit: tak jak koledzy powyżej sprawdź łożyska może się po prostu zatarły. Jeżeli silnik będzie tracił obroty przyłóż rękę w okolicy wyjścia wału czy zbytnio się nie nagrzewa.
  • #8
    nikusert
    Level 40  
    Dobrze byłoby zrobić pomiar jaki prąd pobiera,jeżeli go rozkręcisz to będziesz miał możliwość oględzin czy nie jest przypalony.
  • #9
    mckrzysiek007
    Level 8  
    Witam
    Koledzy mieli racje z za dużym napięciem pasków. Poluzowałem trochę ich naciąg i jest zauważalna poprawa. Zapominałem że problem pojawił się po założeniu nowych pasków. Kupiłem je wg oznaczeń na starych, ale widocznie te stare były dłuższe lub trochę rozciągnięte. Dziękuje wszystkim za pomoc.