Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[VW Polo 6n1] - Wysokie obroty w ruchu na biegu jałowym

08 Gru 2012 11:41 6645 2
  • Poziom 12  
    Witam.

    Mam mały problem z moją polówką. Stara polówka 6n1 97' z litrowym silnikiem AER. Falowały mi strasznie obroty. Wyjąłem przepustnice i wyczyściłem z nagaru. Potem zrobiłem adaptacje i niby wszystko by bylo ok gdyby nie jeden fakt.

    Mianowicie, (nie jestem specjalista wiec Wam wytłumaczę na chłopski rozum jak to czuć). Silnik na biegu (czuć na niskich biegach głownie) dąży do podciągnięcia obrotów do około 1500RPM. Przy puszczonym pedale gazu i obrotach rzędu 1000rpm jadąc na drugim biegu w korku czuć jak samochód przyspiesza a obroty rosną. W granicach tych 1500 rpm czuć charakterystyczne szarpniecie (takie jak gdy jedzie się w korku powiedzmy na 1 biegu tak kulając poniżej pewnych obrotów czuć takie szarpniecie jakby silnik przełączał się w inny tryb i jak tylko dotknie się gazu to znowu szarpniecie jakby wracał w normalny tryb).

    Ale głównym problemem, który raczej jest źródłem tego co opisałem wcześniej jest wysoka wartość obrotów na biegu jałowym. Jadąc na biegu czuć ze silnik próbuje dociągnąć się do tych 1500rpm wiec mniej zamiast hamować silnikiem to na przepustnicy idle i tak przyspiesza. Więcej hamuje normalnie jak przy "zdrowym" układzie sterowania obrotami. Po wciśnięciu sprzęgła obroty idą do 1560RPM i tam stoją do momentu gdy się nie zatrzymam do zera. W momencie kiedy się zatrzymuję obroty spadają do tego 800-900 czyli tyle ile powinno być.

    Adaptacja była zrobiona wszystko niby ok. Poczytałem ze trzeba skasować w niektórych silnikach ustawienia na zerowym kanale adaptacji. Wczoraj to skasowałem i pojechałem na mala przejażdżkę po osiedlu. Zrobiłem żeby rysował się graf pierwszej i 98 grupy na blokach pomiarowych. Sytuacja wygląda tak:

    [VW Polo 6n1] - Wysokie obroty w ruchu na biegu jałowym

    Oznaczyłem kilka momentów pionowymi zielonymi liniami. Pierwsza to rozpoczęcie jazdy. Czerwona linia oznacza obroty silnika pomarańczowa otwarcie przepustnicy (idle wskazuje 4.1V) po wciśnięciu pedału "do dechy" mam 1V. Widać gdzie przyspieszałem etc.

    Druga zielona linia, to moment gdy dojeżdżałem pod dom wcisnąłem sprzęgło i zdjąłem z biegu po czym puściłem sprzęgło widać jak obroty momentalnie idą w górę.

    Trzecia zielona linia to moment gdy się zatrzymałem. Tylko pedał hamulca żadnego gazu czy sprzęgła. Obroty spadaja do tylu ile powinno być.

    Analizując ten graf idzie zauważyć, że przepustnica nie ma tu nic do rzeczy jeżeli chodzi o wysokie obroty na biegu jałowym (według VAG'a jest zamknięta, a obroty mimo to są wysokie). Należy jednak zauważyć, że linia niebieska pokazuje zwiększenie się napięcia w momencie zatrzymania co w tym samym momencie powoduje spadek obrotów silnika.

    Można też zauważyć, że niebieska linia w momencie jazdy ma wiele wspólnego z tym jak otwierała się przepustnica.

    Problem jest taki. Przeszukałem całą mase stron i poradników dotyczących VAG'a i nie mogę nigdzie znaleźć co niebieska linia oznacza. Według grafu to jest grupa 098 i drugi blok. Pierwszy idzie się domyśleć ze to faktycznie położenie przepustnicy, bo wartość zmienia się wraz ze zmianą położenia pedału gazu. Trzecia tekstowo opisuje jak wygląda otwarcie przepustnicy i zakres zawiera się między IDLE a Part. Throthle. Czwarty blok pokazuje ADAP. O.K. Nie mam pojecia co oznacza blok drugi.

    Znalazłem cos takiego:

    http://www.ross-tech.com/vag-com/m_blocks/

    Niestety grupa 098 opisuje tam całkiem inne rzeczy. Dodatkowo w całej tamtej liscie nie znalazłem grupy, która mogłaby opisywać ten który mnie interesuje (2 pierwsze wartości w [V] podczas gdy 2 ostatnie zmieniają się IDLE/Part. Throthle i ADAP. Run/ADAP. O.K.

    Więc pytanie do ludzi którzy tu zaglądają i mają jakieś lepsze pojęcie o VAGu niż ja. Co oznacza wartość podana w Voltach w grupie pomiarowej 098 i bloku drugim?

    Myślę, że wartość ta ma wiele wspólnego z usterką, które mnie męczy.

    PS jeżeli ktoś ma jakiś pomysł dlaczego te obroty są takie tylko w momencie poruszania się, i twierdzi, że problem ten ma niewiele wspólnego z wartością w VAGu o którą pytam. Też byłbym wdzięczny o wszelkie porady i informacje.
  • Poziom 8  
    Witam.
    Mam podobny problem wręcz identyczny. Ktoś może pomóc co może być przyczyną??
  • Poziom 12  
    Wpisze to tutaj bo wiele osób do mnie w tej kwestii pisze.

    Sytuacja naprawila się sama w wiosnę. Aby przeprowadzić adaptacje w vcds potrzebny był nagrzany silnik do temperatury roboczej (tak aż włączył się wentylator chłodnicy). A że moje polo miało problem z dogrzaniem w zimie to po wyczysczeniu adaptacja niby się robiła ale wynik był jak wyżej. Albo zrobić adaptacje w ciepłym garażu albo poczekać do wiosny. Innej propozycji nie mam.