Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citron Berlingo 1.4 benz - Zapowietrzający się układ chłodzenia po inst. gazu

10 Gru 2012 18:43 6252 8
  • Poziom 9  
    Witam
    Jakieś 3 miesiące temu zainstalowałem w Berlingo (rocznik 98 benzyna 1.4) instalacje SEQUENT 24 marki BRC , od tego czasu mniej więcej pojawiły się problemy z nagrzewnicą (zapach, parę razy wydmuchało płyn na szybę), zbyt wysokim ciśnieniem w ukł. chłodzenia (twarde przewody, wiecznie mokry odpowietrznik na chłodnicy), oraz dziwnymi stanami płynu w chłodnicy (z minimum na zimnym silniku potrafił wylać 1L przez korek na gorącym po czym wraz z stygnięciem szybko wraca do pierwotnego poziomu lub nieco niżej).

    Początkowo wyglądało mi to na zapowietrzenie układu więc odpowietrzyłem i tak już 3 raz średnio co 200km dochodzi do zapowietrzenia - głowica tam gdzie termostat gorąca jak diabli - przewód ten gruby od chłodnicy (górny) zimny, chłodnica zimna a płyn pod korkiem, gdy go odkręcić od razu wywala (na wył. silniku), do tego twarde przewody.

    Z tego co mi się wydaje na 95% będzie to uszczelka ale pewien nie jestem bo od ostatniej wymiany zrobiłem zaledwie 50tyś. Druga opcja to reduktor który puszcza gaz w układ - ale to raczej mało prawdopodobne.

    Autko jest zrywne (jak na ten silnik ;)) nie kopci, nie ma masła na bagnecie tudzież śladu oleju w płynie chłodzącym, pali na dotyk.
  • Poziom 42  
  • Poziom 34  
    A termostat sprawdzałeś ( piszesz , ze "przewody i chłodnica zimna") ? Może się zwyczajnie nie otwiera , albo nazbierało się w nim śmieci ? Wymontuj i sprawdź wkładając do gorącej wody sprawdzisz czy się otwiera. A jak wysoko zamontowany reduktor lpg ?
  • Poziom 38  
    dughi napisał:
    Początkowo wyglądało mi to na zapowietrzenie układu więc odpowietrzyłem i tak już 3 raz średnio co 200km dochodzi do zapowietrzenia - głowica tam gdzie termostat gorąca jak diabli - przewód ten gruby od chłodnicy (górny) zimny, chłodnica zimna a płyn pod korkiem,

    A po odpowietrzeniu układu, chłodnica zrobiła się aby na chwilę gorąca? Bo jeżeli nie, to też przyjrzałbym się termostatowi.
    dughi napisał:
    Druga opcja to reduktor który puszcza gaz w układ - ale to raczej mało prawdopodobne.

    Ale prosta do sprawdzenia. Zakręć gaz na butli, spuść lub wypal pozostały gaz w instalacji, odpowietrz układ chłodzenia i pozostaję parę dni pojeździć tylko na benzynie. Jak problem się nie pojawi, to dalszego komentarza chyba nie trzeba.
  • Poziom 9  
    Termostat się zamyka jak i otwiera tj. nagrzewnica grzeje jak powinna kilka minut po odpaleniu zimnego silnika, gdy jest odpowietrzony czuć jak puszcza gorący płyn do chłodnicy po rozgrzaniu silnika do odpowiedniej temperatury. Reduktor zabudowany na samej górze przegrody zaraz pod szybą - wyżej niż nagrzewnica (jednak zawsze jest ciepły a nawet gorący - nie ma mowy jakimkolwiek szronie).

    Dodano po 2 [godziny] 36 [minuty]:

    Dzisiaj zrobiłem test na co2 w ukł. chłodzenia - wynik wyszedł negatywny tj. wszystko w porządku -nie ma wysokiego ciśnienia ani płyn nie odbarwił się w żaden sposób.

    Reduktor założony w samochodzie również (podobno) nie ma technicznej możliwości zapowietrzania tj. wymiana ciepła wykonywana jest przez odlew (korpus wymiennika)

    Co ważne zauważyłem że odpowietrznik na chłodnicy jest mokry i cieknie z niego płyn. Z nagrzewnicy w dalszym ciągu czuć zapach "smażonego" płynu chłodniczego.

    Szczerze mówiąc skończyły mi się pomysły - może zacinający się termostat?? Zacinający bo dzisiaj przy badaniu chłodnica była gorąca po rozgrzaniu silnika, podobno też jeżeli nagrzewnica dobrze grzeje (a grzeje) nie ma mowy o zapowietrzeniu - więc zastanawiam się skąd to powietrze które spuściłem już 3 razy z odpowietrznika przy głowicy...
  • Poziom 34  
    Moim zdaniem to za wysoko zainstalowany reduktor może być przyczyną : jak samochód ostygnie , stygnie układ chłodzenia , płyn zmniejsza swoją objętość , spada ciśnienie w instalacji - w reduktorze wytwarza się wtedy podciśnienie ( jak w odwróconej butelce z wodą) i napełnia się powietrzem. Uruchamiasz silnik , układ chłodzenia pracuje na małym obiegu i łatwo wygania powietrze z reduktora zapowietrzając jednocześnie cały układ i tak cyklicznie przy każdym wychłodzeniu silnika i ponownym uruchomieniu :) Zamontuj reduktor poniżej nagrzewnicy.
  • Poziom 9  
    Kupuje to, nie do końca jednak rozumiem skąd dostawało by się powietrze do reduktora - nieszczelność przewodów??
  • Poziom 34  
    Nawet niewielkie podciśnienie powoduje zassanie powietrza, obniż reduktor , dolej płynu do max poziomu w naczynku.
    Porównaj montaż swojej instalacji z uniwersalnymi wytycznymi
  • Poziom 9  
    Tak więc jeszcze raz sprawdziłem co2 tym razem na zimnym silniku, jest przedmuch na uszczelce odczynnik zabarwił się ale dopiero po ok 30 minutach. Pierwszy test trwał max 5 minut dlatego wynik wyszedł negatywny. Z tego co pamiętam tak działo się ostatnio uszczelka nie uległa nagłemu zniszczeniu lecz zaczęła się starzeć i powoli coraz bardziej przepuszczać aż w końcu na postoju zalało cylindry.

    Gaz przechodzacy przez uszczelkę po prostu zamyka się w obiegu, stąd to wyrzucanie płynu oraz brak bąbelków w naczyniu - mozna go wypuscić jedynie odpowietrznikiem na termostacie - gdzie zbiera sie to powietrze z którym mam problem, o dziwo krótki obieg się nie zapowietrza albo go szybko udrażnia ruch płynu na zimnym silniku.

    Uszczelkę wymieniam na dniach. Dzięki za podpowiedzi. Temat (mam nadzieję) do zamknięcia.