Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki zastosować przewód na 24V 300A?

tixel 12 Gru 2012 18:54 18198 58
  • #31
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #33
    robokop
    Moderator Samochody
    15kVmaciej Znasz angielski? To przeczytaj i przeanalizuj tekst z obrazka, który nam tu wkleiłeś, a potem bądź uprzejmy go odnieść, do zagadnienia poruszanego w wątku. Innymi słowy co mają przewody rozruchowe, których przytoczone parametry i tak potwierdzają zdanie Motronica, do pojedynczego kabla ułożonego w ramie, a mającego wytrzymać "długotrwale" (???) 300A. Bo w tej chwili to już bredzisz sam nie wiesz o czym, aby tylko wykazać swoją rację. Wiesz jaką wartość może osiągnąć prąd zablokowanego rozrusznika?
    15kVmaciej napisał:

    Oj mało ty jeszcze w życiu widziałeś... :D

    Słuchamy więc, jakie to źródło i w jakim samochodzie - tylko konkretnie- jest w stanie zapewnić długotrwale te 300A.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    15kVmaciej napisał:
    Oj mało ty jeszcze w życiu widziałeś...

    300A x 3h = 900Ah
    Romuś, ze dwa razy tyle, bo w miarę rozładowania napięcie akumulatora spada. Więc z prawa Ohma...
  • #34
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    robokop napisał:
    Może kolega przestanie się jednak kompromitować?

    Nie wiem, czy kolega kieruje tę uwagę do mnie, czy bohatera postu, który spowodował usunięcie do kosza niewygodnych opinii.

    robokop napisał:
    W przypadku samochodu, czy innego sprzętu z silnikiem spalinowym, ta ciągła obciążalność to będą sekundy-minuty - nie ma źródła które było by zapewnić taki prąd w dłuższym czasie, może za wyjątkiem prądnicy spawalniczej, napędzanej z silnika samochodu.

    Założyłem (nie wiadomo, czy słusznie), że to ma być urządzenie przewoźne 230/24V, dlatego napęd samochodu jest nie istotny.
    Dalsze dywagacje bez dodatkowych informacji autora wątku są nieuprawnione, tym bardziej, że patronat nad wątkiem przejęli koledzy z branży motoryzacyjnej .
  • #35
    masonry
    Poziom 30  
    Maciuś znowu bredzisz, ale cóż taka już twoja uroda :sm3:
    I tak cię lubię. :D
  • #36
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #37
    robokop
    Moderator Samochody
    Jak możesz wymagać czegoś, o czym nie masz pojęcia? Zdefiniuj mi proszę jaki upływ czasu rozumie się przez pojęcia "długotrwałe" i "chwilowe", a także gdzie jest różnica pomiędzy "kablem luźnoleżącym" a przewodem pojedynczym, leżącym w luźnej ramie, czyli profilu zawierającym powietrze.
  • #38
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #39
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    robokop napisał:
    Zdefiniuj mi proszę jaki upływ czasu rozumie się przez pojęcia "długotrwałe" i "chwilowe", a także gdzie jest różnica pomiędzy "kablem luźnoleżącym" a przewodem pojedynczym, leżącym w luźnej ramie, czyli profilu zawierającym powietrze.

    I co tu definiować? Czy branża automoto ma jakieś istotne powody, aby kwestionować reguły prawne?
    Ten profil, o którym mowa, może być również zamkniętą ramą, a wtedy wypada zapoznać się z tablicą 52-B2 (vide poz. nr 15,16).
    Może ta lektura coś ci wreszcie wyjaśni.
  • #40
    Akrzy74
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Witam.
    Przypominam kolegom nad czym zastanawiamy się:
    kenezzz napisał:
    Jakiej średnicy powinien być przewód optymalny dla napięcia 24V i prądu rzędu 300A ?? przy pracy ciągłej?


    kenezzz napisał:
    długość około 5m
    dodam jeszcze że prąd stały. Układany będzie na pojeździe ciężarowym w ramie.

    Z tego jasno wynika, że mamy dobrać przewód na napięcie 24V obciążony długotrwale- praca ciągła. Nie dorywcza, nie przerywana, nie okresowo przerywana, nie okresowo przerywana z rozruchem, nie rozpatrujemy pracy okresowo długotrwałej z równoczesnymi zmianami obciążenia (itp. itd...), ale rozpatrujemy to, co autor oszczędnie napisał- praca ciągła 300A dla przewodu o długości 5m umieszczonego w profilu- ramie.
    Proszę skorzystać z odpowiednich tablic lub z PBUE i podjąć merytoryczna dyskusję, lub poczekać na autora który być może uzupełni dane o źródło prądu. Na tą chwilę źródło prądu ma taką moc, że jest w stanie zapewnić długotrwale prąd 300A, i dla tego źródła rozpatrywany jest przekrój przewodu. :)

    Proszę pisać odpowiedzialnie a nie pod wpływem chwilowych emocji. Nie należy używać wulgaryzmów i zwrotów powszechnie uznanych za obraźliwe.

    Pozdrawiam.
  • #41
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #42
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    Nareszcie właściwa ręka zaprowadziła tu porządek.

    Akrzy74 napisał:
    Z tego jasno wynika, że mamy dobrać przewód na napięcie 24V obciążony długotrwale- praca ciągła.

    praca ciągła 300A dla przewodu o długości 5m umieszczonego w profilu- ramie.



    Moim zdaniem należy przyjąć dopuszczalną długotrwałą obciążalność prądową dla przewodów instalacyjnych jednożyłowych o izolacji z polwinitu.
    Obciążalność dobieramy dla temperatury otoczenia 30 st. i temperatury przewodu 70 st. zgodnie z PN-IEC 60364-5-523:2001.
    Wybieramy linkę np. H05(7)V-R i metodę ułożenia B1.
    I tak oto norma wyznacza wartości dopuszczalne prądu dla przekrojów żył, jakie zostały wymienione w dyskusji, czyli 50, 90, 120 i 150mm² odpowiednio na poziomie 151, 192, 232 i 269 Amper.
    Tu zaczyna się problem, bo dla tej metody norma nie podaje wartości dopuszczalnych dla wyższych przekroi, dlatego wydaje mi się, że bezpiecznym przekrojem będzie ten o wielości 150mm², uwzględniający współczynnik poprawkowy dla wyższych temperatur otaczającego go powietrza.

    Takie jest moje osobiste stanowisko, a teraz pora na konkretne wypowiedzi reszty kolegów.
  • #43
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #44
    zbich70
    Moderator - Elektryka
    jarecki 86 napisał:
    Nareszcie właściwa ręka zaprowadziła tu porządek.

    Nie do końca, bo przeważnie takie burzliwe tematy są zamykane a Autor proszony jest o PW, jeśli chce coś dodać.

    Tak czy owak, po lekturze tego wątku mam zupełnie inne spojrzenie na obecność gaśnicy w samochodzie... :D
  • #45
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #46
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #47
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #48
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #49
    robokop
    Moderator Samochody
    Cóż, panowie teoretycy nigdy nie spotkali się z przewodem 10 czy 16mm2 łączącym 110A alternator z instalacją pojazdu, albo 4 świecami żarowymi, o poborze 7A każda podłączonych przewodem 4mm2, ew. 2x1,5mm2 i zabezpieczonych bezpiecznikiem 50A.
  • #50
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #51
    saly
    Poziom 32  
    Czy nie powinno się najpierw policzyć pętli zwarcia.
    z tego co pamięt
    Jaki zastosować przewód na 24V 300A?

    Do tego trzeba by liczyć dalej uwzględnić ułożenie sąsiedztwo innych przewodów, temperaure otoczenia. Mam kumpla w biurze projekowym i mówił że to strasznie zawiłe obliczenia.

    W EN57 na jeden silnik idzie średnio 200A i mamy tam 50mm2 długość przewodów około 35m (dwie żyły razem), w izolacji WN, gdyż to zasilanie 3kV.

    Ciekawe jaka moc wydzieli się na rezystancji wewnętrznej akumulatora 900Ah, przy ciągłym 300A, pewnie po chwili będzie można sobie jajka na nim gotować.


    Myśle że te 50mm2 przy 5m to akurat, nawet z zapasem.
  • #52
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #53
    Akrzy74
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    robokop napisał:
    Cóż, panowie teoretycy nigdy nie spotkali się z przewodem 10 czy 16mm2 łączącym 110A alternator z instalacją pojazdu, albo 4 świecami żarowymi, o poborze 7A każda podłączonych przewodem 4mm2, ew. 2x1,5mm2 i zabezpieczonych bezpiecznikiem 50A.

    Ależ spotkali się, ale dla obciążeń dorywczych a nie dla obciążenia stałego.

    Do wszystkich kolegów wypowiadających się w temacie- ponawiam prośbę o powrót do rzeczowej dyskusji na argumenty- ale nie te skierowane do osoby (ad personam) – czyli pozamerytoryczny sposób argumentowania, w którym dyskutant porzuca właściwy spór i zaczyna opisywać faktyczne lub rzekome cechy swego przeciwnika.
  • #54
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    motronic napisał:
    No to napisałem ile wystarczy z zapasem. Napisałem, że 50 mm² ? I tyle!

    A ta wartość, to wynika z jakichś obliczeń lub tabel, czy tylko własnego widzimisię (zwanym szumnie „praktyką”)?
    Jeśli to drugie, to trochę za mało, ponieważ ten dział odwiedzają również odpowiedzialni elektrycy.
  • #55
    zbich70
    Moderator - Elektryka
    Akrzy74 napisał:
    Do wszystkich kolegów wypowiadających się w temacie- ponawiam prośbę o powrót do rzeczowej dyskusji na argumenty

    Ponawiam prośbę do Admina o zamknięcie tematu.
    Od zawsze wiadomo, że elektrycy "instalacyjni" nie mogą dogadać się z "sieciowymi" a co dopiero gdy dołączy się "samochodowych". :D
  • #56
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #57
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #58
    Akrzy74
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Coś mi się wydaje, że nic nowego- co istotne koledzy nie napiszą (chociaż wg mnie to co istotne zostało napisane- biorąc pod uwagę dane jakimi dysponujemy) , więc żeby mieć spokojny sen i abym nie zaspał do pracy, zamknę temat.
    Poprosiłem autora na pw o więcej danych, więc wszystko jest jeszcze możliwe.

    Pozdrawiam, spokojnej nocy :wink:

    Edit- Poprosiłem autora aby odpowiedział mi na kilka pytań- odpowiedział, niestety w sposób nieco lakoniczny :(
    Zastosował przewód LgY 50mm2 na każdy biegun, kończąc gniazdem typu Hella 8JB001 935-001 które idealnie spełnia jego wymagania. Z tego gniazda zasilany będzie silnik elektryczny w naczepie.

    W mojej ocenie zastosowany przekrój LgY 50mm² to również zdecydowanie za mało dla stałego/ciągłego obciążenia 300A. Niestety nie dowiedziałem się co to za silnik oraz z jakiego źródła będzie on zasilony, więc podejrzewam, że prąd 300A dla tego silnika jest zawyżony (przeszacowany) oraz charakter jego pracy (ciągły, dorywczy...) , niemniej jednak pytanie dotyczyło ciągłego/stałego obciążenia 300A.

    Na prośbę użytkowników wątek (warunkowo) otwieram- może faktycznie któryś z kolegów ma coś istotnego do dodania co będzie podsumowaniem tej dyskusji- ale bez zbędnych pyskówek i zwracania się bezpośrednio do adwersarza. :|
  • Pomocny post
    #59
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1