Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ocieplenie Stropu w nieocieplonym domu

pele1710 11 Dec 2012 12:53 27975 32
  • #1
    pele1710
    Level 10  
    Ocieplenie Stropu w nieocieplonym domu

    Witam, pisze bo nie znalazłem podobnego przypadku



    Mam problem mieszkam w domku jednorodzinnym piętrowym z połowy lat 80-tyc nieocieplonym z zewnątrz i na strychu również brak ocieplenia. W domu jest zimno. Na parterze jeszcze względnie ale na piętrze już zimno gdy na zewnątrz -5 stopni na piętrze jest 15, 16 stopni gdy palę w piecu. Stary 12-letni Zębiec na węgiel 16kW na około 180m2 domu.

    Chciałbym na wiosnę ocieplić Strop (betonowy) piętra bo na ocieplenie całego domu na razie nie pozwalają fundusze.
    Czy ocieplenie samego stropu coś da w sensie że na piętrze zrobi się cieplej?

    Jak to zrobić myślałem o styropianie na strychu i później jakaś wylewka tylko jakiej grubości styropian i wylewka? Strych jest użytkowany do przechowywania narzędzi i innych rzeczy taki ala magazynek na różnorodności. Dodam że dach jest równiez nie ocieplony jeszcze z eternitu. Chce dać stropian i wylewke bo zauważyłem że czasem mieszkają tam myszy.
    Na strychu są dwa filary czy je tż trzeba bedzie jakoś ocieplic ?
    W każdej ze ścian bocznych/nośnych są zrobione od samego dołu kanały wentylacyjne czy te kanały trzeba bedzie przedłużyc ocieplając strop?
    Czy dawać jakąś folie pod styropian i później na styropian pod wylewkę jeśli tak to jaką ?
  • #2
    mscgs24
    Level 21  
    Z doświadczenia wiem, że najlepiej zrobić na stopie stelarz drewniany i docieplić wełną 150 mm, na to płyty OSB 22-28 mm.
    Pojawią się zapewne i sceptycy tego rozwiązania, jednak trzeba wiedzieć o tym, że taka konstrukcja jest lekka i nie obciąża mocno stropu.
    Natomiast musisz w tym przypadku, dobrze zabezpieczyć krawędzie przy łączeniu płyt OSB ze ścianą, żeby futrzaki nie miały dojścia pod podłogę.

    Ocieplenie styropianem oraz wylewka, też jest często stosowanym zabiegiem, ale tu musisz wziąść pod uwagę ciężar wylewki oraz wytrzymałość stropu, żeby się nie okazało, że strop jest zbyt cienki.

    Pod wełnę nie dawaj folii, nie ma sensu (jesli to jest na stropie), natomiast pod płyty OSB na wełnę powinieneś dać membranę tekstylną taką jak stosuje się do pokryć dachowych.
    Dlaczego odradzam Ci położenie foli? Dlatego, że występuje różnica temperatur, strop może (nie musi jesli jest dobra wentylacja) się "pocić".
    Wełny też nie powinno się ubijać / upychać na siłę, jesli pozostają Ci większe szczeliny których nie masz możliwości utkania, zastosuj piankę niskorozprężną.
  • #3
    pele1710
    Level 10  
    Dlatego boje się dać wełnę i płyty OSB żeby gryzonie nie miały raju...
    Jeśli chodzi o teraźniejszy strop to jest ok 10cm i zbrojony drutami zbrojeniowymi. Zastanawiam się właśnie nad styropianem i wylewka jakieś 4cm tam nie będzie się skakać więc myślę że powinna wystarczyć.
    Tylko ile styropianu i jak to dokładnie zrobić ? i czy to coś da ?
  • #4
    michcio
    Electrician specialist
    Przynajmniej 20 cm, 15 cm raczej odpowiednie dla ściany.
  • #5
    saskia
    Level 39  
    pele1710 wrote:
    Dlatego boje się dać wełnę i płyty OSB żeby gryzonie nie miały raju...
    Jeśli chodzi o teraźniejszy strop to jest ok 10cm i zbrojony drutami zbrojeniowymi. Zastanawiam się właśnie nad styropianem i wylewka jakieś 4cm tam nie będzie się skakać więc myślę że powinna wystarczyć.
    Tylko ile styropianu i jak to dokładnie zrobić ? i czy to coś da ?


    4cm betonu? To lepiej juz poloz sama welne mineralna, przynajmniej nie bedzie wynoszenia gruzu ze strychu.

    Co do gryzoni to co one ci moga zrobic z welna mineralna? Czy tez z plyta wiorowa?
    Nawet jak dasz beton to gryzonie i tak beda biegaly opo strychu jesli sie tam dostana. Beton nie zatrzyma ich przed wejsciem na strych.

    Dodano po 3 [minuty]:

    michcio wrote:
    Przynajmniej 20 cm, 15 cm raczej odpowiednie dla ściany.


    Popieram!
    Poza tym ponad welna, a pod plyta, powinna byc luka min. 5 cm na wentylacje.
  • #6
    pele1710
    Level 10  
    chodzi mi o to że jeśli gryzonie się dostaną do wełny pod płytę osb czy nie zrobią sobie tam mieszkania i nie będą sie tam mnożyć bo bedzie im ciepło a ich wytępienie bywa ciężkie.
    czyli mówicie że lepiej dać wełne niż styropian ?
    jak juz to jakiej grubości wełna i czy pod nią dawać jakąś folie
  • #7
    saskia
    Level 39  
    Czy dac folie to mscgs24 juz wyjasnil, ze styropianem jest to samo.
    Poza tym gryzonie lubia kopac tunele w styropianie, a welna, czy chcialbys w niej spac? Myszy pewnie tez.:-)
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    mscgs24
    Level 21  
    Myszom wełna nie przeszkadza, a nawet jest ich ulubiony miejscem spotkań.
    Mam w domu starą kuchenkę EWA Wrozamet, piekarnik izolowany jest wełną szklaną i folią aluminiową, potrafiły gryzonie paskudne wygrzebać włókninę na styl kopca i tam urządziły sobie gniazdo - zaczęły uciekać jak zapaliłem w piekarniku.

    Dlatego przy wełnie bardzo ważne jest elastyczne ale dokładne uzupełnienie polączenia podłogi ze ścianą, jeśli dobrze się to wykona, to można spać spokojnie.
    Pisałeś o otworach wentylacyjnych, czy one się kończą na płycie stropowej?
    Jeśli tak, to musisz je przedłużyć przynajmniej do wysokości nowej podłogi.
    Filarów docieplać dodatkowo nie musisz.
    Z ciekawości zapytam do czego masz owe filary?

    Poniżej zamieszczam Ci kilka pomocnych linków:
    Link 1
    Link 2
    Link 3
  • #10
    pele1710
    Level 10  
    Właśnie odnośnie mysz i wełny to w okresie kiedy na dworze się robiło zimno a na strychu było jeszcze ciepło to uciekały tam gdzie cieplej wydaje mi się że wchodziły tymi właśnie kanałami wentylacyjnymi wydrożonymi w każdej ze ścian bocznych/nośnych i znalazłem jedną już padniętą właśnie w wełnie mineralnej którą ocieplałem zbiornik wyrównawczy C.O

    Te otwory wentylacyjne wynoszą się jakieś 15-20cm ponad strop.

    Filary nie są wcale ocieplone a są to filary kominowe i wentylacyjne-od pomieszczeń
  • #11
    mscgs24
    Level 21  
    W takim razie Szanowny kolego musisz:
    1. ) Założyć na otwory wentylacyjne kratki z siatką, lub zabezpieczyć siatką metalową i zacisnąć objemkami (nie wiem jak wyglądają u Ciebie owe wentylacje).
    Wentylacje możesz po wykonaniu podłogi "uciąć" do jej poziomu i założyć owe kratki, unikniesz potykania się o wystające przewody wentylacyjne.
    Dla bezpieczeństwa, kratki wentylacyjne możesz założyć na zewnątrz jak i wewnątrz budynku.

    2. ) Kominy (tak nazwijmy te filary) mogą zaostać narazie nieocieplone, ale również nic nie stoi na przeszkodzie by je docieplić.
    Ważne, żeby komin spalinowy był docieplony wełną (cały lub przynajmniej do kalenicy) w domach z lat osiemdziesiątych nie używało się kształtek kominowych, a jesli nawet to bardzo sporadycznie). Temperatury komina spalinowego mogą być wysokie, dlatego w żadnym wypadku na strychu nie wolno ocieplać styropianem, a elementy konstrukcyjne dachu (drewniane) powinny być odsunięte o min. 30 cm od takiego komina.
    Komin wentylacyjny możesz ocieplić styropianem o grubości np. 50 mm.
    Jesli nie myślisz prędko o wymianie pokrycia dachowego, to pamiętaj, żeby docieplić kominy również nad kalenicą, bo inaczej, kominy będą się "pocić" co spowoduje szybszą korozję kominów (spoiny, cegły) przez powstanie mchów i grzybów.

    Czy dom jest z cegły czy z pustaka?
    Pytam dlatego, że domy z cegły budowało się z tzw. poduszką powietrzną (szczelina między cegłami) w ktorej gryzonie też miały pole do popisu i z tamtąd też mogą się dostawać na strych.
  • #12
    pele1710
    Level 10  
    Zamierzam do tych kanałów wentylacyjnych przymocować blachę ocynkowaną i zrobić w niej otwory aby mogło się dostawać powietrze i zamocować kołkami do ściany.

    Otwór wentylacyjny pomieszczeń jest w jednym kominie co otwór dymowy wiec musiałbym ocieplić wata? jak już to jaką tzn. ocieplenie od podłogi do dachu i nad dachem też i zatynkować ?

    Jeśli strop chce ocieplić styropianem to czy pierwsza warstwa 8cm i druga 8cm na przekładkę wystarczy i jakieś 4 cm wylewki ?

    Dom jest z pustaka żużlowego całego wolna przestrzeń i później żużlowy połówka.
  • #13
    mscgs24
    Level 21  
    Nie wiem czemu chcesz blachą z otworami zatykać wentylacje - ładniejsze są kratki, ale to kwestia gustu.

    Jeśli komin spalinowy i wentylacyjny masz w jednym ciągu, to owszem, tylko wełna, nawet, możesz użyć 100-150 mm.
    Tu masz dwa rozwiązania do wyboru:
    1.) Możesz użyć miękkiej wełny do ocieplenia komina do wysokości kalenicy / dachu - wtedy musisz zastosować stelaż i obudowa z płyt np. gipsowo-kartonowych, ale nad dachem musisz dać twardą wełnę, by móc ją zazbroić siatką i otynkować.
    2.) Możesz cały komin ocieplić twardą wełną mineralną grubości np 100 mm i wtedy zazbroisz siatką i klejem od podłogi po szczyt komina. Zatynkujesz (najlepiej silikonowym tynkiem barankiem) nad dachem / lub cały komin.
    Wyjaśniam dlaczego tynk silikonowy i baranek :
    Silikonowy tynk ma najdłuższą odporność na działanie UV, a struktura baranka, nie przyjmuje tyle zanieczyszczeń co kornik (tynk drapany).

    Co do podłogi, to jeśli tak namiętnie uparłeś sie na styropian, to owszem tutaj dobrym pomysłem jest zastosowanie płyt na przekładkę (górna warstwa || i dolna warstwa =), nie musisz dawać styropianu 80 mm, wystarczy w zupełności 2x 50 mm do tego lekka wylewka stropowa. Weż pod uwagę współczynnik obciążenia stropu wylewką (dlatego piszę o wylewce lekkiej) oczywiście też powinieneś zazbroić tę wylewkę siatką stalową na dystansach.

    Przed ułożeniem styropianu i wylewki, zobacz czy nie masz dziur przy łączeniu stropu z pustakiem, bo jeśli gryzonie wejdą Ci w styropian, to będziesz maił na strychu "chatkę kopulatkę" dla gryzoni.
  • #14
    pele1710
    Level 10  
    Wiesz chce dać blachę bo ta wentylacja jest tak jakby wycięta w ścianie i po prostu zatkam to blachą i zrobię dziurki przez które nie przejdzie np mysz

    Pytam o grubość styropiany bo na innych forach mówili nawet o 2x10cm na przekładkę lub nawet 15cm i 10cm i później wylewka tylko czy np takie 4cm betonu wystarczy jak myślisz? dzięki Ci za poświecenie trochę czasu.
  • #15
    mscgs24
    Level 21  
    Jeśli dasz styropian 2x50 mm i do tego wylewkę np. STYROSYNT to zyskasz to samo co jak dałbyś 2x100 mm styropianu i wylewkę np C16 (dawniej B20)
    W zależności od powierzchni strzychu, wylewkę musisz wykonać w grubości od 50 mm,
    TUTAJ masz link do kalkulatora wylewki w styrosyncie.
    Taka grubość w zupełności powinna wystarczyć, po warunkiem, że dasz kratę zbrojącą metalową na dystansach 15-20 mm.

    Możesz wykonać wylewkę 70 mm z użyciem KERAMZYTU, to jest też dobra i ciepła izolacja, aczkolwiek mniej odporna na ściskanie. Keramzyt jest to palona glinka.

    Dodam tylko, że w tym systemie, który Ci opisałem masz gotową podłogę na przyszłość, jeśli zaistniałaby potrzeba adaptacji poddasza na mieszkalne, to masz naprawdę ciepłą podłogę.
    Warto też pomyśleć o dociepleniu elewacji w przyszłości, bo ten sposób o którym piszemy czyli docieplenie stropu, to jest 1/8 rozwiązania problemu.
    Pamiętaj też o tym, że jak ułożysz styropian, to wszelkie szpary koło ścian, wypełnij pianką niskorozprężną. Koniecznie.
    Układając styropian przy kominie, zostaw przestrzeń ok 30 cm i tę przestrzeń wypełnij wełną NIE STYROPIANEM.
  • #16
    pele1710
    Level 10  
    Rozumiem ale dla mnie ważne też są koszta.
    Wiec chyba styropian i zwykła wylewka mniej wyniesie jak myślisz ?
  • #17
    mscgs24
    Level 21  
    Napewno jeśli chodzi o koszty to mniej wyjdzie zwykła wylewka i styropian.
    Wiem, że czasy są ciężkie i każdy chce oszczędzić, ale jeśli poszukałbyś dobrze w sieci to znajdziesz dobrą cenę.
    Jeśli podałbyś mi metraż strychu to w przybliżeniu do 10% wyliczę Ci koszty w obu systemach.
    Z ciekawości zapytam, jaką kwotę jesteś w stanie zainwestować?
  • #18
    saskia
    Level 39  
    Czy podczas budowy byly uzyte materialy bitumiczne?
    Zazwyczaj ostatni strop wielu izolowalo lepikiem, papa bitumiczna, lub podobnymi materialami.
    Jesli tak to zapomnij o styropianie.
    Po kilku latach go nie bedzie.
  • #19
    zimny8
    Level 33  
    Po pierwsze, ma "goły" strop - betonową zbrojoną płytę, więc powinny być też widoczne betonowe belki stropowe, one właściwie utrzymują/usztywniają całość.
    Jeśli są te belki to można dać styropian i wylewkę, jeśli nie to jak ktoś pisał tylko watę szklaną w konstrukcji żeby można było to jeszcze przykryć płytą jako podłogą.
    Ja jednak zacząłbym od ocieplenia dachu, większy efekt mniejszym kosztem, i możesz to zrobić już teraz, sam.
    Zatkaj/uszczelnij wszystkie dziury, a myszy nie latają jak są na strychu to znaczy że w całym domu, po schodach zazwyczaj wchodzą.
  • #20
    pele1710
    Level 10  
    mscgs24 - Wymiary strychu to 9x9 metrów jeśli możesz to podaj orientacyjną cenę.

    Strop nie jest wylany lepikiem/smołą ani żadną papą pokryty leży na nim trochę trocin. Jak był dokładnie budowany nie jestem w stanie powiedzieć bo wprowadziłem się do niego w tym roku wcześniej mieszkali dziadkowie.

    Co do wystających lub widocznych belek stropowych nie zauważyłem takich jedyne co na tym stropie to trochę trocin i belki drewniane konstrukcyjne dachu.
  • #21
    mscgs24
    Level 21  
    zimny8 wydaje mi się, że nie ma sensu docieplać dachu, gdyż jest z eternitu, więc i tak przyszłościowo będzie do wymiany. Nawet, jeśli pele1710 ociepliłby dach, to przy wymianie pokrycia zostanie to zniszczone.
    Co do myszy, niejednokrotnie widziałem jak mysz ze sprytem pnie się po elewacji z tynkiem który był nałożony miotlą czy drapany grabkami. Te gryzonie to mistrzynie zdobywania poddaszy, wierz mi.

    Wstęipnie masz orientacyjną cenę docieplenia w kilku wariantach na styropianie:
    Powierzchnia 80 m2, styropian, izolacja, wylewka

    Styropian EPS Uniwersalny - Podłoga
    2x50 mm - koszt na 80 m2 = 1250 PLN
    lub
    2x80 mm - koszt na 80 m2 = 1960 PLN

    Izolacja pod wylewkę na 90 m2 - koszt ok 300 PLN (metraż zwiększony ze względu na to, że izolację musisz wywinąć nad wylewkę.

    Wylewka - tu podam Ci dwa warianty, StyroSynt oraz tradycyjna wylewka.
    Zwykła zbrojona wylewka 50 mm grubości:
    Cement ok. 520 kg - koszt na pow. 80m2 = 200 PLN
    Piasek ostry ok 150 kg - dla pow. 80 m2 = 40 PLN
    Krata zbrojąca fi 4mm dla pow. 80 m2 = 360 PLN
    Tu lepiej byłoby użyć grubszy styropian(*)

    Wylewka StyroSynt 55-60 mm :
    StyroSynt ok 55 worków - 900 PLN
    Cement ok. 520 kg - koszt na pow. 80m2 = 200 PLN
    Piasek ostry ok 150 kg - dla pow. 80 m2 = 40 PLN
    Krata zbrojąca fi 4mm dla pow. 80 m2 = 360 PLN

    Jak widzisz, największy koszt generuje styropian.
    Koszt jest porównywalny przy obu metodach, które Ci podałem.
    Warto się zastanowić nad tym, czy w przyszłości planujesz wykorzystać strych jako pomieszczenie mieszkalne?
    Jeśli tak, to liczy sie też niejako grubość podłogi, którą teraz wykonasz,
    robiąc na styropianie 2x80 mm i 50 mm wylewki, to już masz 21 cm podłogi, jeśli robiłbyć drugim spospbem to masz odpowiednio 2x50 mm i 55-60 mm wylewki co daje Ci ok 15 cm podłogi.
    Może nie jest to kolosalna różnica, ale biorąc pod uwagę spadek dachu i poziom podłogi to przy 5 cm potrafi się zaoszczędzić nawet kilka m2. powierzchni.
  • #22
    zimny8
    Level 33  
    pele1710 wrote:
    Co do wystających lub widocznych belek stropowych nie zauważyłem takich jedyne co na tym stropie to trochę trocin i belki drewniane konstrukcyjne dachu.

    Więc strop bez belek, dziatki tak kiedyś oszczędzały, teraz jeśli zostanie to tylko strych to pół biedy, ujdzie.
    Gorzej gdybyś tam chciał mieszkanie/pokój, co pewnie wcześniej czy później się stanie więc lepiej od razu coś z tym zrób.
    Belki można dołożyć,

    Dodano po 1 [minuty]:

    Pokrycie dachu można wykonać nie niszcząc niczego.
  • #23
    pele1710
    Level 10  
    Wydaje mi się że strychu już nie wykorzystam bo to jest domek piętrowy czyli pomieszczenia na strychu byłyby tak jakby na 2 piętrze wiec nie wiem czy to byłoby dobrym rozwiązaniem. A jeśli już to od razu wtedy trzeba by było robić nowy dach.

    Tylko teraz zastanawia mnie czy mój obecny strop (około 10cm i zbrojenie) wytrzyma obciążenie ocieplenia z wylewką jak myślicie ?
  • #24
    zimny8
    Level 33  
    Czy sufit/strop w pomieszczeniach poniżej jest obwiśnięty (po latach) ?
    Można to zmierzyć, będąc na strychu weź prostą deskę (ok. 4-5m) połóż ją przez środek pokoju poniżej, upadek powyżej 5cm kwalifikuje do założenia tam belki/wzmocnienia.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jakie jest największe (wymiary) pomieszczenie na dole?
  • #25
    pele1710
    Level 10  
    Sufity w pomieszczeniach na dole nie są obwiśnięte przynajmniej nie widać tego z dołu.


    Wymiary pomieszczeń na dole to dwa pokoje 4x4m kuchnia 5x3 i mniejsze łazienka i przedpokój.
  • #26
    michcio
    Electrician specialist
    @mscgs24, nie gniewaj się, ale 10 cm styropianu to jakieś nieporozumienie. Przepisy (warto dodać, że już dosyć stare) wymagają dla stropów i dachów współczynnika poniżej 0,25 a 10 cm daje prawie 2 razy tyle (szczególnie gdy uwzględni się mostki na kominach itd). A jeśli chodzi o ceny, to na obecną chwilę nie opłaca się stosować lepszych materiałów o mniejszych grubościach, zawsze taniej wychodzi gorszy materiał (czyli zwyczajny styropian czy wełna) o większej grubości. Są sytuacje kiedy warto tak zrobić, ale gdy nie ma innej możliwości. Na niezamieszkanym strychu taka możliwość jak najbardziej jest, nawet i na pół metra izolacji.

    Skoro strych nie będzie adoptowany na poddasze, to warto tam położyć przynajmniej 20 cm izolacji. Obecnie dachy izoluje się warstwami 25-30 cm i więcej i jest do optymalne. A że robi się tak w nowym budownictwie nie znaczy, że nie można tak zrobić w starym. Przecież wygląda to tak samo i daje takie same oszczędności na ogrzewaniu.
    Izolacje ułożysz raz, po zrobieniu wylewki już tak łatwo jej nie wymienisz, także warto to zrobić porządnie. 10 cm czegokolwiek to, za przeproszeniem, było dobre na ściany 10 lat temu...
  • #27
    zimny8
    Level 33  
    Obwisły strop patrząc z "dołu" jest niewidoczny "na oko".
    Praktycznie zagrożony poprzez zwiększone obciążenie w sensie ocieplenia i wylewki, jest sufit pokoju 4x4m, jedna belka nad nim załatwiła by sprawę.
  • #28
    pele1710
    Level 10  
    michcio a jeśli dam 2x8cm na przekładkę będzie dobrze ?

    zimny8 o jakiej belce mówisz ? jak ją położyć ? pod styropian czy zatopić w wylewce ?
  • #29
    zimny8
    Level 33  
    michcio ma rację, nawet w starych domach dawało się ocieplenie do równa z wystającą belką często było to 15-17cm.

    Dodano po 14 [minuty]:

    Belki stalowe lub prefabrykowane można dać od spodu, ale wygodniej w Twoim przypadku kładąc taką od góry bezpośrednio na płycie stropu i mocując specjalnymi cybantami z sufitem poprzez otwory.
    Operacja trudna, wymaga stemplowania i unoszenia lewarem do równa, praca tylko dla fachowca.
  • #30
    mscgs24
    Level 21  
    Waga (przybliżona) docieplenia stropu to ok. 850-900 kg, belka od muru do muru lub od ściany do ściany rozwiąże sprawę. Fakt.
    michcio nie obrażę się o uwagę :) jednak powiedz mi co mają "przepisy" tak to ująłeś, do praktyki?
    Na strychu ma pomieszczenie nieprzewiewne, nieużytkowe, więc nie ma sensu robić ściemy.
    Pod wylewkę może dać "byle jeki" styropian, ale do kogo póżniej pretensje, jak zacznie pękać wylewka? Może się tak zdażyć nawet jeśli nie obciąży zbyt wylewki.

    Myślę, że nie stać teraz nikogo na robienie tanim kosztem (myślenie przyszłościowe).