Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Naświetlarka UV do płytek PCB z touch sensorem

J_Bravo 27 Dec 2012 14:43 25389 40
Altium Designer Computer Controls
  • #31
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ja bez większego starania mogę zrobić ścieżki 8mils, 4mils też wychodzą ale nie ma pewności ich ciągłości... Link
  • Altium Designer Computer Controls
  • #32
    KGS
    Level 23  
    Witam !
    W skrócie opowiem to tak :
    Wydruk przygotowany w PDF 2400DPI i wydruk na przemysłowej drukarce-maszynie kolororowej Xerox DocuColor 250 (tylko kolor czarny-nasycenie 115% _nasysenie jak dla fotoszablonnów czy pieczątek polimerowych). Papier kredowany -"kreda" 115g/m². Jest to "kreda" ECO ulegająca b.szybkiej biodegradacji - zaleta przy "odmaczaniu" (dostawca Cezex - paleta 700kg oszczędnie cenowo wychodzi). Przez czały czas pracy-obróbki mam na rękach rękawiczki stosowane do pracy z urządzeniami optycznymi (bezpyłowe). Gwarantuje to ZERO tłuszczu na papierze, wydruku, laminacie. Sam laminat matuję na mokro papierem WODNYM gradacji 500 , zmywam-odtłuszczam acetonem technicznym oraz przez 15÷20 sekund "podtrawiam w roztworze B327, by uzyskać matową powierzchnię i drobne "mikro-wżery". Do tak zmatowionej powierzchni rozgrzany toner (czyli proszek poliestrowy) w procesie termotransferu wykazuje doskonałą adhezję - przyczepność.
    Proces "odmaczania" opisywałem już wielokrotnie, ale się powtórzę. B.gorąca woda z enzymatycznym proszkiem do prania tkanin białych + odrobina octu spozywczego. Papier ulega w tym roztworze degradacji-rozpadu włókien (niszczona jest lignina, będąca lepiszczem celulozy, a także rozpuszcza się węglan wapna, czyli kreda-do której toner przylega). W pojemniku z roztworem "odmaczającym" pozostaje rozwłókniona "pulpa" z papierowych włókien.
    "Kreda" użyta do termotransferu odchodzi praktycznie sama i wystarczy resztki spłukać pod dość mocnym strumieniem bieżącej wody z kranu (ciepła-zimna - wszystko jedno).
    Nigdy NIE stosuje "wesołych: rad mówiących o powolnym odrywaniu papieru pod strumieniem wody, a tym bardziej skrobania PCB paznokciem, by przyspieszyć schodzenie papieru - takie rady są szkodliwe !. Do usuwania resztek kredy i włókien papieru wystarczy delikatne potarcie opuszkiem palca.

    Laminuję na laminatorach GBC H535 oraz rolowym Excelam 355Q, w temperaturze 190°C (toner Xerox, Brother zaczyna topić się w 165°C), stosując spowolnioną prędkość laminacji, by dobrze wygrzać laminat - toner znacznie lepiej się przykleja.
    ===============
    NIGDY - PRZENIGDY nie używam nowszych-nowych drukarek HP z technologia RET ! To czego nie zobaczy ludzkie oko doskonale "zobaczy" wytrawiacz. Pozdrawiam !
  • Altium Designer Computer Controls
  • #33
    Freddy
    Level 43  
    joy_pl wrote:
    4mils też wychodzą ale nie ma pewności ich ciągłości

    No więc właśnie ... czyli lepiej nie robić :)
  • #34
    ljmp
    Level 14  
    Nie mam teraz żadnych płytek, żeby zrobić zdjęcia, a nawet nie mam czym zrobić zdjęć żeby to pokazać w odpowiedniej jakości. Ścieżki o szerokości 5 mils robiłem tylko raz i bardzo, ale bardzo trudno jest uzyskać wymaganą jakość a o powtarzalności to nie wspominam. Żadna drukarnia nie mogła mi tego wydrukować w wymaganej jakości, a o papierze kredowym w ogóle nie chcieli słuchać, więc drukowałem na swoim samsungu ML-2240 tak długo póki udało się dopasować wszystkie parametry druku. Oczywiście trochę też zależało od szczęścia bo ta drukarka ma 600DPI więc kilka razy musiałem powtarzać drukowanie zanim tak trafiło w ścieżki że wszystkie wydrukowało. Wątpię aby ścieżki w rzeczywistości wyszły 5 milsów ale pewnie coś koło tego było, projekt PCB miał 5 milsów. Rzadko robię takie eksperymenty, standardowo robię wszystko na 10 mils ścieżka i 10 mils odstęp i jest 100% powtarzalność i na pewno z dużą powtarzalnością pójdzie zrobić węższe.
  • #35
    yogi009
    Level 43  
    Kolego KGS, dziękuję za ten opis, widać profesjonalne podejście, w domu trudno osiągalne, niemniej kilka patentów można śmiało wykorzystać (np. to podtrawianie, tego nie próbowałem). Moczenie robiłem z gorącym roztworze octu i wody, bez detergentu (przynajmniej ostatnio), może pora dodać nieco IXI :-) Ten papier "500" jest "na oko" zadziwiająco gruboziarnisty, ale być może właśnie dlatego takiego nie używałem, pora sprawdzić. A 8milsów miałem w metodzie fotochemicznej, choć nie dopracowałem jej na pewno na tip-top. Pozdrawiam.
  • #36
    KGS
    Level 23  
    @yogi009
    papier "wodny" do szlifowania na mokro (mój jest akurat zielony" przy zastosowaniu wody wcale nie "drapie" miedzi, za to usuwa z niej syf wszelaki zostawiając lśniącą powierzchnię, która jest ładnie zwilżana wodą. Rzeczywiście szlifowanie nim na sucho zbyt mocno ja "podrapie"zostawiając głębokie rysy.
    Może być i IXI (im tańszy proszek ,tym lepszy), wyraźnie musi na nim pisać ENZYMATYCZNY - do tkanin białych, bo to enzymy (a nie fosforany) skutecznie niszczą i rozpuszczają strukturę papieru. Podtrawianie w B327 daje jednolicie matową i chropowatą powierzchnię. A tej toner trzryma się już doskonale.Pozdrawiam !
  • #39
    spid53
    Level 11  
    J.Bravo
    Jakiej farby użyłeś do pomalowania szkła?
  • #40
    J_Bravo
    Level 27  
    up:
    Zwykła farba olejna. Każda farba się nada. Maluje się przecież na wewnętrznej stronie.