Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zrobić 1.5V / 1.2V z 12V akumulatora samochodowego.

DamianRTV 12 Gru 2012 16:03 8502 23
  • #1 12 Gru 2012 16:03
    DamianRTV
    Poziom 27  

    Witam pytanie może dość banalne ale nie dla mnie ponieważ: posiadam zegarek, taki na baterię 1.5V (lub akumulatorek 1.2V ) a ten zegarek pokazuje godzinę i temperaturę w IN oraz OUT.
    To urządzenie chciałem podłączyć zamiast oryg. zegarka w samochodzie pod 12V (podczas pracy silnika jest około 14V.
    Oryginalny zegarek pobiera 15mA (wyświetla cały czas godzinę nawet jak się kluczyk wyjmie)

    Ten zegarek pobiera 6uA z baterii.
    Po obliczeniu z prawa ohma wyszło, że mam zastosować 2Mohmy. Owszem podałem taki opornik i zegarek ani nie drgnął tylko się "dławił" i nie umiał wystartować. Prąd "udarowy" jest zbyt wysoki - już tłumaczę : po włożeniu baterii świecą wszystkie sekcje i ósemki na wyświetlaczu ciekło-kryst. i po unormowaniu (resecie) już pobiera te 6uA a jest to taki krótki okres że nie jestem tego wstanie zmierzyć podchodzi to pod 5mA w tym momencie włożenia baterii.

    Więc czy mam kilka opcji :

    1. wkładać baterie co jakiś czas 1.5V (zima to częściej bo mróz, lato większe prawdopodobieństwo wylania)
    2.włożyć akumulatorek 1.2V i małym prądem tym 6uA czyli przez 2Mohmy będzie doładowywany aku - przez diodę dodatkowo,
    3.zrobić szereg (no dużo będzie) diody prostownicze i zbijać 0.7V aż uzyskam te pożądane napięcie,
    4. podpiąć się tu diodą zenera w szereg - jaką tu zastosować diodę zenera, jak ise to oblicza ?

    Zależy mi bardzo na bardzo małym poborze prądu na postoju.
    Stabilizator LM317 (1.2V minimalne) nie wchodzi w grę ponieważ on sam "zjada" prąd i na dodatek "podgrzewa" klimat ;)

    0 23
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 12 Gru 2012 16:32
    mietekn
    Poziom 35  

    Owe zjadanie prądu to maksymalnie jakieś 0,1mA więc nie ma mowy o podgrzewaniu klimatu. Każde inne rozwiązanie nawet zwykły rezystor + dioda Zenera i tak "zje" większy prąd więc nie ma sensu kombinować. Układ LM317 ma wg noty katalogowej minimalne prąd wyjściowy 5mA tak więc poza zegarkiem równolegle powinieneś podłączyć rezystor 250Ω.

    0
  • Pomocny post
    #3 12 Gru 2012 16:32
    wieswas
    Poziom 33  

    Cytat"Stabilizator LM317 (1.2V minimalne) nie wchodzi w grę ponieważ on sam "zjada" prąd i na dodatek "podgrzewa" klimat".
    Z wyjątkiem baterii 1,5V wszystkie te rozwiązania wiążą się z niską sprawnością, a więc i grzaniem się elementów. Przy zasilaniu max 14V potrzebujesz 1,5V/15mA, więc zawsze przy stabilizacji liniowej minimalna moc strat wyniesie:
    P=(14V-1,5V)*15mA=187,5mW (dzień i noc)
    Stosując układ scalony stabilizatora na własne potrzeby zużyje jeszcze trochę mW.
    Rozwiązanie z diodą Zenera też zużyje trochę prądu na ustawienie punktu pracy diody tak, aby dobrze stabilizowała.
    Dzielnik oporowy także wytraci tą moc minimalną plus conieco na własne potrzeby.
    Czyli sprawność nie przekroczy 10%.
    Pozostaje dobra przetwornica impulsowa mikromocy, ale to już trochę bardziej skomplikowane.
    Musisz poszukać schematu przetwornicy z wyjściem transformatorowym stabilizującą jak najniższe napięcie wyjściowe (nawet 5V).Nawijając kilka zwojów dodatkowych na takim transformatorku miałbyś dodatkowe wyjście o napięciu stabilnym i wartości np.2V .Z tego wyjścia prostujesz napięcie diodą germanową lub schottkyego i na wyjściowym elektrolicie masz stabilne 1,5V
    Sprawność takiego układu przekroczy zapewne 70%, ale jest bardziej trudne do wykonania. Dodatkowo miałbyś do dyspozycji jeszcze inne niskie stabilizowane napięcia np.5V[/b]

    0
  • Pomocny post
    #4 12 Gru 2012 17:35
    vodiczka
    Poziom 43  

    DamianRTV napisał:
    Po obliczeniu z prawa ohma wyszło, że mam zastosować 2Mohmy. Owszem podałem taki opornik i zegarek ani nie drgnął tylko się "dławił" i nie umiał wystartować.

    Opornik w szereg zamiast dzielnika napięcia? Zwykły dzielnik napięcia lub opornik + dioda Zenera i problem rozwiązany.

    mietekn napisał:
    Owe zjadanie prądu to maksymalnie jakieś 0,1mA
    mietekn napisał:
    Układ LM317 ma wg noty katalogowej minimalne prąd wyjściowy 5mA tak więc poza zegarkiem równolegle powinieneś podłączyć rezystor 250Ω.

    No tak, czego nie zje stabilizator to zje opornik który trzeba podłączyć jako obciążenie aby stabilizator poprawnie pracował :D

    Dodano po 4 [minuty]:

    DamianRTV napisał:
    4. podpiąć się tu diodą zenera w szereg - jaką tu zastosować diodę zenera, jak ise to oblicza ?

    Nie w szereg kolego, opornik do +12V, dioda Zenera 1,5 V jednym końcem do opornika, drugim do masy a zegarek do połączenia diody z opornikiem (+) i do masy (-) Wartość opornika taka aby popłynął pożądany prąd startowy.

    0
  • #5 12 Gru 2012 18:19
    DamianRTV
    Poziom 27  

    No tak : Każdy dostanie, że mi coś pomógł naświetlić temat ;) bardzo Wam za to dziękuję.

    - sprawdzę ile tak naprawdę pobiera ten LM317 + układ (zegarek i pomiar temp. IN i OUT)
    - zrobię układ opornik dioda zenera,
    - potem poszukam jakieś ładowarki do telefonu i sprawdzę ile ona na jałowym "biegu" pobiera i ewentualnie nawinę te zwoje by zrobić 1.5V

    vodiczka napisał:
    Nie w szereg kolego, ...


    To znaczy miałem, że podłączyłem to tak: do plusa 12V dałem opornik drugi koniec tego opornika do + z zegarka, GND razem.

    vodiczka napisał:
    opornik do +12V, dioda Zenera 1,5 V jednym końcem do opornika, drugim do masy, a zegarek do połączenia diody z opornikiem (+) i do masy (-) Wartość opornika taka aby popłynął pożądany prąd startowy.


    No bo na ten "restart" by zaświeciły się wszystkie segmenty potrzebny jest ten "kopniak" prądowy. by potem 6uA pobierał zegarek przy normalnym wskazaniu na wyświetlaczu.

    Ale ten podobny sposób pewnie wykorzystam, może go jeszcze jakoś uszlachetnię. Czy mógłbym do tego układu dodać np. akumulatorek 1.2V? On by był podtrzymywany cały czas , tylko jak to "ugryźć" ten temat - bo świta mi coś ale nie umiem... Wystarczy w kieszeń baterii dać aku. i diodę prostowniczą - wystarczy ?A pod zaciski "baterii" dać ten układ z diodą i zenera.
    By i układ był podtrzymany w razie wyjęcia aku. oraz by jak włożę aku. to wtedy by ten mały 1.2V się ładował ale tak prawie tylko go "łaskotał" nie mówię by go ładował jak prostownik akumulator samochodowy. Tak jak jest w tunerach radiowych z pod pamięci. Coś gdzieś taki schemat widziałem.

    0
  • Relpol
  • #6 12 Gru 2012 19:00
    vodiczka
    Poziom 43  

    Kolego, nie przedobrzyj. Jeżeli dasz akumulatorek 1,2 V to starczy Ci na rok działania zegarka. Albo i dłużej - jak mówił Smoleń w roli przodownicy pracy. Nie ma sensu podłączać dodatkowo do akumulatora samochodowego.
    Zapomnij o przetwornicy i LM 317 (szkoda pieniędzy) chyba że walają się w szufladzie.
    Prąd potrzebny do startu sprawdzisz bardzo prosto - akumulatorek 1,2v lub bateria 1,5V do tego podłączasz zegarek w szereg z opornikiem około 1 kΩ. Patrzysz czy zegarek ruszył, jeżeli ruszył to znaczy że wystarczy"kopniak" 1,2-1,5 mA. Jeżeli nie ruszył zmniejszasz opornik o połowę (470-560 Ω) i znów sprawdzasz ruszuł - nie ruszył. Gdy już ustalisz przy jakim prądzie rusza, przyjmij prąd o 25-30% większy i dla takiego prądu oblicz wartośc opornika pracującego z diodą Zenera.

    DamianRTV napisał:
    To znaczy miałem, że podłączyłem to tak: do plusa 12V dałem opornik drugi koniec tego opornika do + z zegarka, GND razem.

    Czyli zrobiłeś połączenie szeregowe opornika i zegarka. Poszukaj w Google jak wygląda "dzielnik napięcia"

    0
  • #7 12 Gru 2012 19:37
    luke666
    Poziom 33  

    vodiczka napisał:
    Kolego, nie przedobrzyj. Jeżeli dasz akumulatorek 1,2 V to starczy Ci na rok działania zegarka.

    Pod warunkiem, że akumulatorek jest nowy i ma niski prąd samorozładowania. Nie można zapominać, że przy mrozach jakie panują spada wydajność baterii i zegarek może zwyczajnie się wyłączyć.

    0
  • #8 12 Gru 2012 19:47
    vodiczka
    Poziom 43  

    luke666 napisał:
    Pod warunkiem, że akumulatorek jest nowy i ma niski prąd samorozładowania.

    Zegarek pobiera tak niewielki prąd, że tylko samorozładowanie odgrywa decydującą rolę. Zapomniałem o zimie mimo że już po pierwszych mrozach :D
    Ja kiedyś w Wartburgu rozwiązałem to tak. Na desce rozdzielczej był termometr mocowany na magnes. Termometr przylepiłem obok na taśmę dwustronnie przylepną a na magnes mocowałem zegarek elektroniczny, który zimą zabierałem do domu.

    0
  • Pomocny post
    #9 12 Gru 2012 19:58
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Zakładając że akumulator samochodowy ma 45Ah zegarek pobierający 15mA wyczerpie go po 125 dniach (jeśli kiedykolwiek będzie stał tak długo) - nie liczę samorozładowania i innych urządzeń w samochodzie.

    Zegarek pobierający 6uA możesz zasilić przez rezystor, a równolegle do niego dać dwie, lub trzy, zwykłe diody krzemowe, połączone szeregowo, zamiast diody Zenera których, na tak niskie napięcia, się nie produkuje, prąd możesz ustalić dowolnie w zakresie 10uA-1mA, to dla akumulatora i tak prawie zero (mniej niż samorozładowanie). Diody powinny wystarczyć dwie dadzą ok 1,2V, przy bardzo małych prądach trzy diody mogą dać napięcie bardziej zbliżone do nominalnego.
    Możesz dać kondensator równolegle, żeby umożliwić chwilowe oddawanie "dużych" prądów.

    1
  • #10 12 Gru 2012 20:10
    DamianRTV
    Poziom 27  

    No właśnie się zastanawiam na akumulatorkiem 1.2V i jego ładowania podczas podłączenia aku. w zimę. Czyli się doładuje ten 1.2V. No trzeba przyjąć że też jest autoalarm (35mA) i radio pamięć (15mA) i jeszcze jakaś inna elektronika w aucie, która pobiera 10mA (w tym właśnie org. zegarek)

    Więc zaraz spróbuję zrobić na stole na "pająku" i dam znać - ale może zrobię to na akumulatorku że będę go ładował lecz nie do końca sprawny aku.1.2V będę go musiał ładować co około 2tyg. wiec bateria wchodzi w grę.
    A jak bym zrobił taki układ ? - jak już co niektórzy wspomnieli :

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/reg_zas_1725.gif
    https://obrazki.elektroda.pl/0_1244143527.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/65_1262906622.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/6_1262907261.jpg

    - idę potestować te układy

    0
  • #11 12 Gru 2012 20:19
    vodiczka
    Poziom 43  

    jarek_lnx napisał:
    zamiast diody Zenera których, na tak niskie napięcia, się nie produkuje,

    C1V5 to chyba na półtora wolta?
    Oczywiście, że się produkuje :|

    0
  • #13 13 Gru 2012 15:59
    DamianRTV
    Poziom 27  

    Witam może pytam o banalne sprawy ale co "dwie głowy to nie jedna" bo ja np. bym to inaczej rozwiązał, a Wy podpowiedzieliście mi kilka fajnych rad :) za które Wam dziękuję.

    Mam taką propozycję - otóż : na 1 schemacie jest całość jak to jest podłączone a na 2 schemacie jest co mnie interesuje i co chciałem omówić.

    Więc 3 diody wystarczą bo dioda do masy o 0,7V nam zmniejszy (tak jest w oryginalnym zegarku podłączone do GND samochodu, wole tego nie zmieniać oraz uruchamia się dioda imobilajzera poprzez podanie gnd. Ale nie o to chodzi poprzez opornik 1k idzie na 3 diody i tu dałem w razie czegoś 3,3V diodę jakby tak nagle wzrosło napięcie by mi nie spaliło zegarka. Tu jest dany ten kondensator (czyli ten bufor który działa w tych impulsach co niby ten zegarek tak pobiera - już ktoś taką cenna uwagę tu dał) no i tu chciałem dać / czy nie dawać ten akumulatorek i dalej do zegarka.

    Czy tak to mogę zastosować ?

    to jest schemat cały:

    Jak zrobić 1.5V / 1.2V z 12V akumulatora samochodowego.

    A to fragment który mnie interesuje co idzie do zegara:

    Jak zrobić 1.5V / 1.2V z 12V akumulatora samochodowego.

    0
  • #14 13 Gru 2012 17:30
    vodiczka
    Poziom 43  

    Po pierwsze - po co akumulatorek jeżeli chcesz zasilać z samochodowego? Sztuka dla sztuki?
    Po drugie - co da dioda Zenera 3,3 V połączona równolegle z dwoma diodami 1N4007 połączonymi szeregowo? Albo Zenerka C1V5 albo te dwie diody, wystarczy. Trzecia 1N4007 niepotrzebna.
    Po trzecie - jeżeli dokładasz kondensator aby zapewnić "kopa na rozruch" to sprawdź, czy wystarczy opornik o większej wartości np. 3-5 kΩ, będzie jeszcze mniejszy pobór prądu.

    0
  • #15 17 Gru 2012 18:40
    DamianRTV
    Poziom 27  

    Witam - dioda zenera... no chciałem coś wymyślić jakby tak dioda przerwa dostała to będę mieć 12V na zegarku. Właśnie spaliłem zegarek, poszło 12V na zegarek i zegarek poszedł PA PA - teraz podpiąłem 2 zegarek i muszę dac 4.7k i 3 diody do masy a między opornikiem a diodą mam 1.9V daję jeszcze w szereg diodę i zmniejszam napięcie o 0,7V i mam 1.5V.

    Jak zrobić to zabezpieczenie ? Czy jednak może zastosuję LM317 i na minimum napięcia 1.2V poleci zegarek.

    0
  • #16 17 Gru 2012 19:32
    vodiczka
    Poziom 43  

    DamianRTV napisał:
    Właśnie spaliłem zegarek, poszło 12V na zegarek

    Z jakiego powodu? Samo z siebie nie poszło.

    Dodano po 2 [minuty]:

    DamianRTV napisał:
    muszę dac 4.7k i 3 diody do masy a między opornikiem a diodą mam 1.9V daję jeszcze w szereg diodę i zmniejszam napięcie o 0,7V i mam 1.5V

    Daj opornik i DWIE diody do masy, będzie prościej :D

    0
  • #17 19 Gru 2012 19:31
    DamianRTV
    Poziom 27  

    No tak się przez przypadek np. odlutowało się coś ;P.

    Kurde założyłem drugi i wszystko pięknie ładnie, podświetlanie się prezentuje OK zegarek też lecz gdy silnik jest włączony i alternator ładuje akumulator to co 2 min. restartuje się zegarek - no szlag by to... i co około 2 min. muszę nastawić go. Czy zastosowanie mostka gretza na wyjściu tego mojego (pseudo) zasilacza co idzie już na zegarek to 1.5V coś to zmieni ? Może go będzie bardziej prostować (może jakieś piki są tam szkodliwe) Co zrobić ? Może jednak włożę tam baterie - ehh tyle zachodu i nici z tego teraz.

    0
  • #18 21 Mar 2013 12:01
    DamianRTV
    Poziom 27  

    No i zrobiłem to wtedy i okazało się że mrugała dioda smd którą dałem pod wyświetlacz - zegarek działał dobrze i autko sprzedałem z tym bajerkiem - podobało się nawet nowemu właścicielowi :)

    A dziś już mam inne autko i chciałem tu też założyć lecz ulepszoną wersję ;)
    ______________________________________________________________________

    SERDECZNIE PROSZĘ O SPRAWDZENIE MOJEGO PROJEKTU CO MU DODAĆ CO ZROBIŁEM
    DOBRZE A CO ŹLE


    Chciałem zrobić coś z zabezpieczeniem przed np. przerwą w diodzie lub jakimkolwiek elementem, który nagle przestanie działać i na zegarek poleci 12V i zegarek - PA PA.

    Wymyśliłem taki układ, BAZA spolaryzowana jest do masy i przez tranzystor nie płynie prąd i "zegarek" (w miejscu zegarka podpiąłem diodę LED dla testów ) LED nie świeci.Po podaniu napięcia BAZA jest wysterowana przez 100ohm opornik ograniczający prąd Bazy. W momencie zaniku napięcia na diodzie baza przestaje przewodzić i nie ma napięcia na LED.

    Oj - teraz pomyślałem a jak mi się spali dioda przy Colektorze to na tranzystor idzie przez zegarek napięcie do masy - oj tam coś mi mój pomysł nie wypalił.

    Jak uchronić zegarek przed przypadkowym popsuciem się tych naszych 2 diod z opornikiem.

    Jak zrobić 1.5V / 1.2V z 12V akumulatora samochodowego.

    0
  • #19 21 Mar 2013 12:32
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Nie kombinuj jak "koń pod górkę". Ten schemat jest bez sensu.
    Nie da się zabezpieczyć przed tym (jeśli masz niepewny montaż i stad awarie - to i wszelkiego rodzaju zabezpieczenia też bedą takie), wystarczy pewny układ i pewny montaż na kawałeczku płytki (nie wiszący pająk)
    Przetestuj taki układ: opornik ok. 10-100k do napięcia 12V, z opornika dwie diody szeregowo do masy, równolegle do diod kondensator elektrolityczny ok. 10uF/16V, zegarek równolegle do diod (i kondensatora).
    Zmieniając opornik zmieniasz prąd pobierany z akumulatora, przy dużej jego wartości niestety zmniejszy się napięcie na diodach - można je oraz ich ilość dobierać -np. 1N4148, 1N4001, a także diody typu Schottky typ np. BAT85 - one mają dużo niższe napięcie niż zwykłe. W ten sposób uzyskasz:
    -opornik 10k/2x1N4148 - napięcie ok. 1,25V,
    -opornik 100k/2x1N4148 - napięcie ok. 1,0V, dodając BAT85 będzie ok. 1,3V.
    Zwiększając opornik zmniejszasz pobór prądu - o co Ci chodziło, ale wtedy musisz dobrać ilość i rodzaj diod aby napięcie wynosiło ok. 1,2-1,5V (sugeruję raczej 1,4-1,5V), i wtedy musisz zastosować kondensator aby zmagazynował energię dla startu zegarka (przy dużym oporniku) - też jego pojemność trzeba dobrać.

    P.S. Nie produkuje się diod Zenera 1,5V. Nie istnieją takie. Produkuje się diody stabilizujące na napięcia 1,5V czy 2,1V ale to po prostu dwie albo trzy zwykłe diody krzemowe połączone w szereg i pracujące w kierunku przewodzenia - tak jak proponowane wyżej.

    P.S.2
    To co wyżej napisałem to dla sytuacji (jak zrozumiałem), że to zasilanie zegarka jest wpięte pod 12V non-stop a tylko zegarek podłączasz do niego/odłączasz.
    Jeśli chcesz włączać/wyłączać całość, albo jednorazowo połączyć do pracy non-stop ( a przy pierwszym włączeniu brak tego "kopniaka" jak to nazwałeś)- trzeba ten kondensator włączyć równolegle nie do diod ale do opornika. Przy włączeniu do 12V kondensator da prąd startowy. Proponuję dobieranie pojemności kondensatora zacząć od małych pojemności (10uF ?).

    0
  • #20 21 Mar 2013 16:13
    DamianRTV
    Poziom 27  

    trymer01 napisał:
    (jeśli masz niepewny montaż i stad awarie - to i wszelkiego rodzaju zabezpieczenia też bedą takie), wystarczy pewny układ i pewny montaż na kawałeczku płytki (nie wiszący pająk)


    Kolega nie widział mojego układu więc po co te pisanie - płytka jest ;) cała reszta normalnie przylutowana tak jak należy, a jedynie diody były na tgz. "pająku" i sklejone klejem termo. do wyświetlacza. Ale tamten układ to już przeszłość pojechało z fordem pa pa.

    Nie chciałem pisać kolejne tematu bo to się kręci wokół tego samego. lecz już inny układ.

    Tu chce zrobić już inny z pewnymi przemyśleniami ;) dlatego pytałem co ulepszyć. Tak zgodzę się z kolegą co napisał, dziękuję za poświęcony mi czas ale to co kolega napisał to już było zrobione w tamtej płytce i tamta tak właśnie działa jak kolega tu napisał, że jest i kondensator do "kopniaka" 10uF wystarczyło i dwie diody itp. Tam jeszcze było podświetlanie wyświetlacza, tu też zrobię lecz podpinane do ściemniania całego kokpitu - to już działa i jest to inna bajka.

    Chciałem zapobiec przerwaniu przewodzenia ( samo od siebie np. tak od po prostu dioda dostała sama w sobie przerwę i ... - spalił by się zegarek) Tego chcę uniknąć bo nie chcę znów wymieniać zegarka.

    A może po prostu dać LM317 ale ? to już 4.7mA pobiera sam stabilizator, to dość sporo.
    Chciałem zrobić coś takiego że jak braknie napięcia z zepsucia się jakiegoś elementu to odetnie się zasilanie. Miałem też pod uwagę układ z przekaźnikiem ale zawsze jest to ale, że może...
    Kolega mnie chyba zrozumiał i się nie pogniewał. ;)

    A taki układ ? Jak zrobić 1.5V / 1.2V z 12V akumulatora samochodowego.

    0
  • #21 21 Mar 2013 16:56
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    To co piszesz jest bez sensu.
    Niemożliwe, aby "dioda dostała sama w sobie przerwę" - ot, tak sobie. Przyczyną awarii może być tylko nieprawidłowy montaż, nieprzystosowany do warunków ("pająk" i drgania, naprężenie kabla itp).
    Równie dobrze możesz zakładać awarię alternatora i napięcie 20V, uderzenie pioruna itp.
    Nie chcesz zasilania z Lm317 bo chodzi Ci o 5mA a rozważasz przekaźnik? - to jest dopiero bez sensu.
    Absolutnie tego nie rozumiem, chyba dlatego że rozumiem jak działa elektronika.
    Jedyne zabezpieczenie jakie tu można wymyślić (a to trudne, gdyż napięcie jest niskie) to drugi zestaw tak połączonych diod wpięty równolegle z pierwszym. Pierwszy zestaw na 1,4V pracuje normalnie, drugi zestaw dobrany na napięcie 1,6V byłby rezerwowym zabezpieczeniem na wypadek awarii pierwszego.
    Idąc tym tokiem myślenia, należy przewidzieć możliwość awarii drugiego i zamontować trzeci.... to tak aby uzmysłowić Ci absurdalność takich pomysłów.

    0
  • #22 21 Mar 2013 17:31
    DamianRTV
    Poziom 27  

    Może i bez sensu OK ... ale zapytać się chciałem i ten układzik z ostatniego schematu.
    Czy jest prawidłowy do mojego wynalazku ;) a za to kolega mnie "smaruje" tym, że robię jak koń pod górkę - zgoda, Ja tylko chciałem się dowiedzieć o schemat ostatni - czy ma sens, w ostateczności dam tylko diody i kondensator i po sprawie.
    - pozdrawiam.

    0
  • #23 21 Mar 2013 17:38
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Schemat też bez sensu.
    Opornik 100Ω spowoduje, że tranzystor zachowa się prawie jak kolejna, czwarta dioda, przez nie popłynie prąd ograniczony opornikiem 1k/10k czyli prąd w diodach wyniesie ok. 10mA/1mA co na 3 diodach Si da napięcie ok. 2-2,4V.
    Są i inne wady.
    Więcej elementów - większe prawdopodobieństwo awarii - to wynika i z teorii i praktyki.

    0
  • #24 27 Mar 2013 16:23
    DamianRTV
    Poziom 27  

    Tak ale chciałem zrobić tak że jak na bazie nie będzie napięcia to układ się wyłączy, a jak się pojawi to będzie to wymagane do zasilania zegarka.

    Inaczej - mogę dać do zasilania zegarka akumulatorek, w momencie pojawienia się 12V po stacyjce to będzie się ładował akumulatork. Będzie podpięty pod 2 diody - co o tym sądzisz ?

    0