Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroniczna głowica termostatyczna

rsobczuk 12 Gru 2012 17:21 5292 15
  • #1 12 Gru 2012 17:21
    rsobczuk
    Poziom 11  

    Witajcie,
    ostatnimi czasy przykuła mojej uwadze jedna z ofert na głowice termostatyczne zakładane w miejsce tradycyjnych pokręteł na kaloryferach. Przykład - link poniżej:

    3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym). [retrofood]

    Co w ogóle sądzicie o czymś takim? Jest to warte zakupu? Czy na prawdę można zaoszczędzić pieniądze na ogrzewaniu?
    Mieszkam w bloku, gdzie na kaloryferach pozakładane są elektroniczne mierniki ciepła. Czy w takiej sytuacji zamontowanie takich głowic da mi jakieś korzyści?

    Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
    Rafał Sobczuk

    0 15
  • Fibaro
  • #2 12 Gru 2012 17:53
    stanislaw1954
    Poziom 39  

    rsobczuk napisał:
    Czy na prawdę można zaoszczędzić pieniądze na ogrzewaniu?
    Mieszkam w bloku,
    Niektórzy mieszkając w bloku tak robią, zwłaszcza gdy mają mieszkanie w środkowej klatce.Zakręcają wszystkie grzejniki.Żyją kosztem innych.

    0
  • Fibaro
  • #3 12 Gru 2012 17:57
    rsobczuk
    Poziom 11  

    Ja akurat nie mam na myśli życia kosztem sąsiadów. Pytam się o realne korzyści z tego płynące, a odpowiedzi typu "nie znam się, więc się wypowiem" możemy sobie darować.
    R

    0
  • #4 12 Gru 2012 21:24
    245292
    Usunięty  
  • #5 12 Gru 2012 21:28
    rsobczuk
    Poziom 11  

    OK. O coś takiego mi właśnie chodziło. Ja najczęściej używał bym właśnie takiego czegoś w łazience, gdzie ustawił bym sobie grzanie kaloryfera wieczorem oraz rano (w dzień i w nocy wyłączony), sypialni (rano) w dzień i w nocy wyłączone (śpię przy uchylonym oknie właściwie cały czas). Reszta pomieszczeń ma już mniejsze znaczenie - ale np w salonie można ustawić grzanie na rano, a reszta dnia wyłączone. Pokój dziecka to już ustawienie stałej temperatury. Myślicie, że taki zawór za 60zł spełni moje oczekiwania? Są też po 120zł, ale jaki ma sens kupowanie 2x droższego?

    Dzięki
    Rafał

    0
  • Fibaro
  • #6 13 Gru 2012 00:17
    245292
    Usunięty  
  • #7 21 Gru 2012 09:18
    didotom
    Poziom 16  

    Urządzenie takie zainstalowane w mieszkaniu podnoszą komfort. Np. w łazience podniosą temp wieczorem do 24 st, a obniżą do 20 w ciągu dnia. Obniżą też temp podczas snu do takiej jaką lubimy. Co oczywiście z pewnością przyniesie kilku procentowe oszczędności.


    ------------------------------------------
    Do 20stopni to obniżą w przeciągu 3dni jak jest -10-15 na zewnątrz :)
    no chyba, ze mieszkasz w nieocieplonym budynku albo szkieletowym
    w nowym budownictwie, wybudowanym jak nalęży (bo z tym cięzko jeśli chodzi o fachowców) to nie zadziała, bo ściany dobrze trzymają ciepło,
    testowane na własnej skórze mam w całym domu pozakładane HR20 mam tez i w innym miejscu, gdzie jest niezbyt docieplony budynek i tam bardziej się sprawdza.

    pozdrawiam

    0
  • #8 21 Gru 2012 13:53
    245292
    Usunięty  
  • #9 21 Gru 2012 15:13
    didotom
    Poziom 16  

    didotom napisał:

    Do 20stopni to obniżą w przeciągu 3dni jak jest -10-15 na zewnątrz :)
    no chyba, ze mieszkasz w nieocieplonym budynku albo szkieletowym
    w nowym budownictwie, wybudowanym jak nalęży (bo z tym cięzko jeśli chodzi o fachowców) to nie zadziała, bo ściany dobrze trzymają ciepło,
    testowane na własnej skórze mam w całym domu pozakładane HR20 mam tez i w innym miejscu, gdzie jest niezbyt docieplony budynek i tam bardziej się sprawdza.

    pozdrawiam


    No cóż kompletnie nie rozumiesz o co chodzi z oszczędzaniem na ogrzewaniu.
    Ustawienie 20 st, nie oznacza, że ma spaść do takiej temperatury, oznacza tylko, że dopóki nie osiągnie 20 st ma po prostu nie ogrzewać danego pomieszczenia.
    Nie ma większego znaczenia czy schłodzenie do 20st. osiągniemy w 3 dni czy w kilkanaście godzin.
    Masz jakieś tam regulatory, a one grzeją o godz. 1, 3, 4:30 w nocy i 11, 14 jak jesteś w pracy. Starają się utrzymać zadaną temperaturę.

    To, że ty testowałaś jest bez znaczenia. Ja też testuję u siebie, tylko że ja mam zrobione to tak jak być powinno. U mnie działa. Całością steruje Homeserwer3 Giry a instalacje mam w KNX.

    Wcześniej miałem na sterownikach salus controls i też działało.
    Ale gdzie mi tam do rozwiązań opartych na integrze.

    http://www.knx.org/fileadmin/downloads/05%20-...na/04a_Energy%20Efficiency_Mevenkamp_2006.pdf

    Jakimś dziwny cudem wszyscy specjaliści i inżynierowie twierdzą, że aktywne sterownia daje oszczędność, a ty przy pomocy kalkulatora i swojej niewiedzy opartej na miejskich legendach, twierdzisz co innego. Ale to twój problem.[/quote]


    Opartej na przeliczeniach i realiach, a nie marketingu producentów

    Proste mam nowoczesną instalację, wszędzie podłogówka jak i grzejniki, (tak po prostu chciałem) Przenikalność moich ścian to 0,15m2K/W, co n najważniejsze ocieplone szczytowe ściany czego nie ma w 90% polskiego budownictwa przez niewiedzę fachowców, jak i murłaty porządnie ocieplone, 35cm wełny, styro na ramki i piankę, , narazie ogrzewam kotłem z podajnikiem, zużywam poniżej (tyle wyszło mi z wyliczeń na certyfikacie energetycznym) 16tys kWh rocznie, koszt ogrzania przez sezon to ok 1200zł przy zakupie miału w cenie ok 420zł biorąc pod uwagę sprawność kotła i licząc, że 1kg węgla na czysto 4,5kWh.

    ile oszczędzić w złotówkach można na tej automatyce rocznie według ciebie?


    (metrów 2 nie podałem mam 180+90piwnica tez ogrzewana)

    Moim zdaniem jak dom jest zbudowany jak nalezy dobrze docieplony i nie jest domem szkieletowym to po prostu są to zbędne gadżety w przypadku ogrzewania na dziś dzień

    proste, im więcej energii potrzebujesz tym zysk będzie większy, może masz zle docieplony dom, skoro ci w kilka godzin temp spada o 4 stopnie, wtedy to faktycznie da jakieś korzysci
    ale to nie tędy droga, lepiej dom docieplić.

    0
  • #10 21 Gru 2012 21:46
    245292
    Usunięty  
  • #11 22 Gru 2012 12:59
    didotom
    Poziom 16  

    didotom napisał:

    ię z nimi udać.


    PS2
    Nie masz bladego pojęcia jaki masz współczynnik przenikalności ścian. Nie wiesz, ponieważ nie robiłeś pomiarów, a swoje wyliczenia opierasz na danych marketingowych pochodzących od ludzi biorących udział w spisku.

    Teoretycznie teoria powinna pokrywać się z praktyką. Z praktyki wiadomo, że tak nie jest.


    Pomiary każdy, kto oddaje budynek mieć musi (tak większość to sciema na piapierze), ale pomiary możesz policzyć sam. Te realne to najprościej po kilku sezonach licząc zużycie energii,natomiast współczynniki materiałów podaje producent. Co nie zmienia faktu, że bardzo ważna jest w budownictwie precyzja wykonania ze sztuką i dopilnowanie aby nie było mostków termicznych.

    Mieszasz się, bo niedawno pisałeś o inżynierach, którzy to wszystko obliczają, :) a teraz piszesz o marketingu.


    ta dyskusja do niczego nie prowadzi, przykre jest tylko to, że jak już nie nie masz argumentów to zaczynasz obrażać ludzi na tym forum.

    pozdrawiam

    0
  • #12 22 Gru 2012 22:31
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    Witam

    didotom napisał:

    .... koszt ogrzania przez sezon to ok 1200zł przy zakupie miału w cenie ok 420zł biorąc pod uwagę sprawność kotła i licząc, że 1kg węgla na czysto 4,5kWh.
    (metrów 2 nie podałem mam 180+90piwnica tez ogrzewana)


    Przyznam, że wynik jest dość imponujący przy tym metrażu, nie będziemy polemizować czy temperatura w domu była na poziomie 19-stu, czy 23 stopni, płynnie utrzymywana czy raczej w różnych cyklach - nikt teraz tego nie potwierdzi, a kolega raczej sam pomiarów codziennie nie robił, a nie oszukujmy się w stałopalnym piecu jest to dość trudne zadanie. Przy okazji pytanie- jak rozwiązałeś temat min. temp. powrotu na kotle ?

    didotom napisał:

    Moim zdaniem jak dom jest zbudowany jak nalezy dobrze docieplony i nie jest domem szkieletowym to po prostu są to zbędne gadżety w przypadku ogrzewania na dziś dzień


    Nie można zgodzić się z tym twierdzeniem, automatyka ogrzewania przynosi korzyści zarówno te komfortowe (zmniejszana temp. na noc, podwyższana w łazienkach, obniżana w innych mniej wymagających pomieszczeniach) jak i finansowe. Z różnych wyliczeń źródeł ciepła, czy to miejska energetyka, opalanie gazem, olejem, pompą ciepła - można przyjąć iż obniżenie temperatury o 1 stopień to oszczędności rzędu od 5-8% rocznie.
    Oczywiście wszystko uzależnione jest od indywidualnych sytuacji, kubatura, źródło ciepła, ilość użytkowników, czas przebywania, temp. zewnętrzna itd. ale zawsze w większym lub mniejszym stopniu czerpiemy z takiego rozwiązania korzyści.

    Pozdrawiam

    0
  • #13 24 Gru 2012 09:01
    didotom
    Poziom 16  

    kasprzyk napisał:
    Witam

    didotom napisał:

    .... koszt ogrzania przez sezon to ok 1200zł przy zakupie miału w cenie ok 420zł biorąc pod uwagę sprawność kotła i licząc, że 1kg węgla na czysto 4,5kWh.
    (metrów 2 nie podałem mam 180+90piwnica tez ogrzewana)


    Przyznam, że wynik jest dość imponujący przy tym metrażu, nie będziemy polemizować czy temperatura w domu była na poziomie 19-stu, czy 23 stopni, płynnie utrzymywana czy raczej w różnych cyklach - nikt teraz tego nie potwierdzi, a kolega raczej sam pomiarów codziennie nie robił, a nie oszukujmy się w stałopalnym piecu jest to dość trudne zadanie. Przy okazji pytanie- jak rozwiązałeś temat min. temp. powrotu na kotle ?

    didotom napisał:

    Moim zdaniem jak dom jest zbudowany jak nalezy dobrze docieplony i nie jest domem szkieletowym to po prostu są to zbędne gadżety w przypadku ogrzewania na dziś dzień


    Nie można zgodzić się z tym twierdzeniem, automatyka ogrzewania przynosi korzyści zarówno te komfortowe (zmniejszana temp. na noc, podwyższana w łazienkach, obniżana w innych mniej wymagających pomieszczeniach) jak i finansowe. Z różnych wyliczeń źródeł ciepła, czy to miejska energetyka, opalanie gazem, olejem, pompą ciepła - można przyjąć iż obniżenie temperatury o 1 stopień to oszczędności rzędu od 5-8% rocznie.
    Oczywiście wszystko uzależnione jest od indywidualnych sytuacji, kubatura, źródło ciepła, ilość użytkowników, czas przebywania, temp. zewnętrzna itd. ale zawsze w większym lub mniejszym stopniu czerpiemy z takiego rozwiązania korzyści.

    Pozdrawiam


    Na piętrze temperatura 21,5 na parterze 22-23 stopnie w piniwcy garaz 18stopni pozostałe pomieszczenia 21 stopni. Wcale nie imponujący są tacy co mają lepsze wynki poczytaj newsy na pl.misc.budowanie. Jak wspomniałem wystarczy odpowiednio przypilnowac dom przy budowie.

    Powrot temperatury powrotnej, staram się utrzymywać na poziomie 55-60stopni (najlepiej tobić to zaworem 4d) ze wględu na trwałość instalacji, tempraturę na początku miałem ustawioną na regulację godzinną, ale oszczędności były w zasadzie niezauważalne, obecnie mam ustawioną stałą temperaturę jak wyżej opisałem.


    Korzyści są to nie podlega wątpliwości tylko dla przeciętnej rodziny kilkuosobowej w dobrze docieplonym domu, gdzie większość czasu ktoś jest, dom jest dobrze docieplny są tak niewielkie, że koszt poniesiony na automatykę nie zwroci się przez kilka lat.

    Dlaczego twierdzisz, że jest cięzko utrzymac staą temperaturę na kotle.
    Ja u siebie mam koscioł z podajnikiem szufladowym (tłkowym) nie wygaszam go, zasypuję do pełna raz na 10dni (przy obecnych temperaturach), raz na ok 10 dni oprozniam popioł, temperaturę trzymam ok 70stopni na kotle, w calym domu na roznich poziomach mam stałe temperatury cały sezon.

    0
  • #14 24 Gru 2012 10:06
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    didotom napisał:


    Korzyści są to nie podlega wątpliwości tylko dla przeciętnej rodziny kilkuosobowej w dobrze docieplonym domu, gdzie większość czasu ktoś jest, dom jest dobrze docieplny są tak niewielkie, że koszt poniesiony na automatykę nie zwroci się przez kilka lat.


    Tak jak pisałem wyżej, wszystko to kwestia indywidualna. Na własnym przykładzie - ponieważ zawsze miałem wysokie dopłaty do ogrzewania, postanowiłem zabrać się za temat z domownikami - tylko na jednym pokoju z 2160jednostek za sezon 2010-2011 zszedłem na 688 za sezon 2011/2012 - przelicznik w pieniądzach - 597zł na plusie - dlaczego ?, dlatego, że nikt do tej pory nie przejmował się termostatem przy grzejniku, albo był skręcony na min, bo było za gorąco, kiedy zrobiło się chłodno ktoś rozkręcił na max i tak gałka pozostawała na dłuższy okres czasu. Na tym polega właśnie automatyka, która "prostuje" nasze błędny i łata dziury w pamięci oraz rekompensuje nasze lenistwo ;)
    didotom napisał:

    Dlaczego twierdzisz, że jest cięzko utrzymac staą temperaturę na kotle.
    Ja u siebie mam koscioł z podajnikiem szufladowym (tłkowym) nie wygaszam go, zasypuję do pełna raz na 10dni (przy obecnych temperaturach), raz na ok 10 dni oprozniam popioł, temperaturę trzymam ok 70stopni na kotle, w calym domu na roznich poziomach mam stałe temperatury cały sezon.

    A jak sprawuje się regulacja na podłogówce, 70 stopni to wysoki parametr dla tego typu instalacji, w jaki sposób ograniczasz temp. ?
    Pzdr

    0
  • #15 24 Gru 2012 11:31
    didotom
    Poziom 16  

    didotom napisał:

    Dlaczego twierdzisz, że jest cięzko utrzymac staą temperaturę na kotle.
    Ja u siebie mam koscioł z podajnikiem szufladowym (tłkowym) nie wygaszam go, zasypuję do pełna raz na 10dni (przy obecnych temperaturach), raz na ok 10 dni oprozniam popioł, temperaturę trzymam ok 70stopni na kotle, w calym domu na roznich poziomach mam stałe temperatury cały sezon.

    A jak sprawuje się regulacja na podłogówce, 70 stopni to wysoki parametr dla tego typu instalacji, w jaki sposób ograniczasz temp. ?
    Pzdr[/quote]


    Masz rację to zalezy od indywidualnych potrzeb.


    Mam na parter i piętro osobne rozdzielnie z pompkami, przy obu są zawory mieszające oraz termostat + regulacja każego obiegu osobno z rotametrami pokazującymi przepływ wody i temperaturę wchodzącą, do podłogówki wpływa mi woda max 25-45 stopni więcej nie da się nawet ustawić.
    cos takiego :

    http://e-dobrydom.com/nowy-rozdzielacz-ogrzewania-podlogowego-tecefloor/

    testowałem tez rozwiązanie z elektrozaworami sterowanymi bezpośrednio z regulatora temp auraton umieszczonego w każdym pokoju, ale ze względu na bardzo dużą bezwładnośc podłogówki nie za bardzo się to sprawdza działa ale spore opoznienie i jak ostygnie podłoga i włączą się wszystkie obiegi jednocześnie kocioł potrzebuje ogromnej mocy, moze się zdarzyć ze zgaśnie jak jest ustawiony na minimum podawania opału.

    Czyli zawór po osiągnięciu określonej temperatury zamykał obwód danego pokoju.

    To rozwiązanie lepiej sprawdza się z grzejnikami, które mając temperaturę w grzejnikach ok 70stopni szybko po prostu nagrzeją pomieszczenie i zamkną dopływ wody.
    O czym przestrzegało mnie kilku instalatorów przed zakupem i mięli rację :)


    Po 3 sezonach regulacji udało mi się zredukować zużycie, tak ze obecnie w granicach 3T opału się zamykam czyli zawyżając ok 14tys kWh na sezon z ciepłą wodą i cięzko coś więcej z tego wycisnać nawet stosując bardziej zaawansowaną automatykę, albo zastosowanie Pompy ciepła którą mam zamiar na stare lata wstawić nie będzie oszczędniejsze zakładając, że za 1T opału płacę 500zł, ale jak miałby kupować groszek w cenie 900zł jak niektórzy płaca to ogrzewania Pompą Ciepła z zastosowaniem odpowiednio dużego buforu grzejąc ok 75% w nocnej taryfie wyszłoby taniej.
    Koszt pompy ciepła jest taki sam jak kotła można kupić poniżej 10k, kilka pompek dodatkowo dochodzi do tego oraz kolektor zewnętrzny lub odwierty.

    0
  • #16 24 Gru 2012 13:42
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    didotom napisał:


    Mam na parter i piętro osobne rozdzielnie z pompkami, przy obu są zawory mieszające oraz termostat + regulacja każego obiegu osobno z rotametrami pokazującymi przepływ wody i temperaturę wchodzącą, do podłogówki wpływa mi woda max 25-45 stopni więcej nie da się nawet ustawić.
    cos takiego :

    http://e-dobrydom.com/nowy-rozdzielacz-ogrzewania-podlogowego-tecefloor/


    Jakby nie patrzeć to też automatyka ;)
    didotom napisał:

    testowałem tez rozwiązanie z elektrozaworami sterowanymi bezpośrednio z regulatora temp auraton umieszczonego w każdym pokoju, ale ze względu na bardzo dużą bezwładnośc podłogówki nie za bardzo się to sprawdza działa ale spore opoznienie i jak ostygnie podłoga i włączą się wszystkie obiegi jednocześnie kocioł potrzebuje ogromnej mocy, moze się zdarzyć ze zgaśnie jak jest ustawiony na minimum podawania opału.

    Dlatego właśnie pisałem na dobór automatyki ma wpływ wielu czynników, zupełnie inaczej wygląda to dla olejówki, pieca o którym piszesz w stosunku do np. pompy ciepła. W dwóch przypadkach zastosowaliśmy w rozdzielaczach zamiast zaworu mieszającego tylko elektrozawory na poszczególne pętle - sprawdza się bardzo dobrze. Co do kosztów, w sytuacji kiedy jest już centrala IB oraz czujki temp. zainstalowane we włącznikach systemowych, cała automatyka to zwiększenie kosztów o elektrozawory oraz moduł sterujący( coś koło 1200zł - nie znam obecnie dokładnej ceny). Tak więc nie jest to drastyczny koszt przy całej inwestycji.
    didotom napisał:

    Koszt pompy ciepła jest taki sam jak kotła można kupić poniżej 10k, kilka pompek dodatkowo dochodzi do tego oraz kolektor zewnętrzny lub odwierty.

    Owszem, osobiście wybrałbym P.C. -solanka, ale wiadomo koszty odwiertów spore, ale to inny temat do dyskutowania, nie będziemy robić off-topica z tego wątku.
    pzdr

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo