Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Volvo FH12 2003r. - Usterka oświetlenia naczepy schmitz 2003r. burto-plandeka

kruk-kos 16 Dec 2012 00:20 14040 26
  • #1
    kruk-kos
    Level 9  
    Witam. Tak jak piszę w temacie mam problem z oświetleniem naczepy tzn. nie świeci się cała lewa strona oprócz lewej ostatniej obrysówki a z prawej strony nie świeci się tylna obrysówka, lewa lampa (pozycja) i lewa strona podświetlenia tablicy rejestracyjnej. Połączenie ciągnika z naczepą jest za pomocą przewodu 2/7 15-pin. Przewód sprawdzony za pomocą miernika, jest sprawny. Są momenty że nieraz w czasie jazdy przez chwilę działają te wszystkie lampki. Proszę o jakieś konkretne porady. Może ktoś miał podobne problemy.
  • #2
    KJaniczak
    Level 25  
    Witam.
    Najpierw sprawdź gniazdo (poszukaj sobie rozpiski) czy są napięcia tam gdzie powinny, najlepiej żarówką.
  • #3
    Cowboy zagrabie
    Level 30  
    kruk-kos wrote:
    Przewód sprawdzony za pomocą miernika

    Jak był sprawdzany przewód?
    Na przejście czy na obecność napięć?
    Z ciągnika ma wychodzić do naczepy 2x (+) pozycyjnyc. Jeden na lewą , drugi na prawą stronę. A obrysówki są na krzyż ąby w przypadku awarii nie jechać z całą ciemną stroną.
  • #4
    kruk-kos
    Level 9  
    Przewód był sprawdzany na przejście .
  • #6
    kruk-kos
    Level 9  
    Mam ten schemat i wszystko mi się zgadza w tych gniazdach. problem jest po wpięciu wtyczek pod zasilanie

    Dodano po 7 [minuty]:

    Od dłuższego czasu jeździłem ze spaloną żarówką w podświetleniu tablicy lewej strony i po opisach tych wtyczek wywnioskowałem że to może być przyczyną zgaśnięcia tych obrysówek, gdyż nie ma przejścia. Czy to może być przyczyną????
  • #7
    Cowboy zagrabie
    Level 30  
    Skoro z ciągnika wychodzą napięcia , następnie są na drugim końcu sprężyny, to kolejnym newralgicznym miejscem jest gniazdo kabla w naczepie.
  • #8
    kruk-kos
    Level 9  
    A jak sprawdzić to gniazdo kabla w naczepie przy podpiętych przewodach?????
  • #9
    Cowboy zagrabie
    Level 30  
    Żarówką , od drugiej strony.
  • #10
    saron22
    Trucks specialist
    Sadze ze problem jest w instalacji auta a z naczepa jest wszytko w porzadku. Najproscie jest ustalic to przepinając na chwile naczepe. Dzisiaj robilem blizniaczy przypadek tyle ze nie swiecila sie prawa strona obrysowek i lewy postoj. Przyczyna okazala sie wiazka w aucie a konkretnie szaro czarny przewod w peszli na wysokosci skrzyni biegow krotko przed laczeniem w jedna wspolna wiazke.
  • #11
    kruk-kos
    Level 9  
    jest inny sposób oprócz rozkręcenia tego gniazda w naczepie??????

    Dodano po 15 [minuty]:

    od tego gniazda w ciągniku do kąd idzie ta wiązka oprócz po tej skrzyni??????
  • #12
    daro111
    Level 31  
    Witam.Najpierw musisz sprawdzić co masz uszkodzone.Instalację ciągnika czy naczepy.Po złączeniu zestawu ,włącz pozycyjne i sprawdź (kontrolką,żarówką)czy masz na gnieździe naczepy zasilanie na 2 pinach (prawy i lewy postój).Jeżeli jest to instalacja naczepy do przeglądnięcia. :D
  • #13
    kwantor
    Level 38  
    W którychś naczepach pod plastikowymi osłonami podświetlenia rejestracji- są bezpieczniki, właśnie chyba w Schmitz.
    Trzeba wejść pod tył naczepy i przygladnąć się tej pajęczynie, czasem widać jakieś zgrubienia po reperacjach taśmą izolacyjną i tam lubi zgnić, poza tym jest tylna puszka, do której trzeba zajrzeć, aby wykluczyc kabel i gniazdo przednie.
  • #14
    kruk-kos
    Level 9  
    Witam wszystkich i dziękuję za rady. Problem już rozwiązałem. Sprawdziłem wszystkie gniazda w naczepie i po dojściu który jest od lamp obrysowych i stwierdzeniu że na tym gnieździe jest zwarcie więc zaczołem sprawdzać wszystkie lampy obrysowe i okazało się że jedna z nich robiła zwarcie. Po naprawie jej nastała światłość. Pozdrawiam i Życzę Wszystkim wesołych, szczęśliwych i zdrowych Świąt.
  • #15
    kwantor
    Level 38  
    Nie prawda, zwarcie w instalacji 24V skutkuje bezwzględnym uszkodzeniem bezpiecznika o prawidłowej wartości w ciągu 2 sek max. lub "paleniem się przewodu- smażeniem izolacji w przypadku wstawienia mocniejszego.

    Bardziej uwierzę w przerwę w kablu na którejś lampce, bo to idzie od jednej do drugiej i tak po kolei.
    Porządek musi być.
  • #16
    daro111
    Level 31  
    kwantor wrote:
    Nie prawda, zwarcie w instalacji 24V skutkuje bezwzględnym uszkodzeniem bezpiecznika o prawidłowej wartości w ciągu 2 sek max. lub "paleniem się przewodu- smażeniem izolacji w przypadku wstawienia mocniejszego.

    Kolega kruk-kos może mieć rację,widocznie to Volvo posiada kasetę LCM która steruje min. oświetleniem przyczepy/naczepy.Nie ma tam typowych bezpieczników.Obwody naczepy są kontrolowane poprzez tą właśnie kasetę ,jeżeli jest wykryte zwarcie system wyłącza zasilanie tego obwodu.Po usunięciu zwarcia i ponownym włączeniu świateł następuje kontrola obwodów ,jak wszystko ok, zasilanie jest załączane.
  • #18
    saron22
    Trucks specialist
    kwantor wrote:
    Nie prawda, zwarcie w instalacji 24V skutkuje bezwzględnym uszkodzeniem bezpiecznika o prawidłowej wartości w ciągu 2 sek max. lub "paleniem się przewodu- smażeniem izolacji w przypadku wstawienia mocniejszego.

    Bardziej uwierzę w przerwę w kablu na którejś lampce, bo to idzie od jednej do drugiej i tak po kolei.
    Porządek musi być.


    Absolutnie sie z tym nie zgodze!!

    Dokladnie dzisiaj mialem taka sytuacje w Scania R 2007 rok ze w naczepie bylo zwarcie - smażył sie kabel siedmiożyłowy przy jednej z tylnych lamp w miejscu w ktorym kiedys byl laczony. Ku mojemu wielkiem zdziwieniu żaden z bezpieczników nr 58, 59, 23 i 39 (czyli od świateł postojowych naczepy jedna i druga strona, swiatla stop, swiateł cofania) nie strzelil tylko stopily sie na nich te plastikowe oslonki oraz gniazda w tablicy bezpiecznikow. Nadmieniam, że każdy z bezpiecznikow mial prawidlowa wartosc czyli 10A i dokladnie tyle podaje producent pojazdu.
    Co powiesz na tą sytuacje??
  • #19
    kwantor
    Level 38  
    Powiem tyle, że to nie było rasowe zwarcie- posiadało stosunkowo dużą rezystancję- Mała powierzchnia styku, obecność tlenków siarczków, trochę wody i soli.
    Swiatła zapewne żażyły.
    Włóż śrubokręt do obsadki żarówki przy sprawnej instalacji i połącz styki na krótko. :P
  • #20
    saron22
    Trucks specialist
    Schajcowaly sie kable na odcinku 10 cm, wytopiło tą żółtą kostkę w lampie Haldexa a jak podłączylem gniazdo naczepy bezposrednio z macochy to stopilo izolacje na plusowym kablu a sam przewod rozgrzał sie do czerwoności wiec takie male zwarcie nie bylo... Sam jestem zdziwiony ze bezpieczniki nie skoczyly. Żaluje ze fotek nie porobilem bo to dosc ciekawy przypadek
  • #21
    kwantor
    Level 38  
    Jak się smaży to tak jest, produktem smażenia jest mndz.inn węgiel i inne dziwne związki powstałe z nagromadzonej wody i wszelkiego dziadostwa uwięzionego w okowach izolacji- czasem lepiej, żeby jej nie było.
    Trzeba robić koszulkami termokurczliwymi z klejem wenątrz.
  • #22
    saron22
    Trucks specialist
    Wczesniejsze łączenie nie ja robilem ale zdanie o osobie ktora to robila można wyrobic sobie po czerwonym kolorze koszulek termokurczliwych i izolacji... :P
    Ja tez uzywam tych z klejem w srodku choć tanie nie sa.
  • #23
    kruk-kos
    Level 9  
    Witam. Dokładnie mam tą kasętę LCM , bo jak przez przypadek zwarłem + z - to zgasło wszystko i zacząłem szukać który bezpiecznik strzelił i nie znalazłem żadnego spalonego i po kolejnym włączeniem świateł znów świeciły. A instalację obrysówek sam osobiście zmieniałem i zrobiłem tak że jak któraś się spali to i tak reszta świeci. Kolego "saron22" Scanie są za przeproszeniem nic nie warte. VOLVO FH 12 to jest dzida ;-D
  • #24
    kwantor
    Level 38  
    kruk-kos wrote:
    Scanie są za przeproszeniem nic nie warte. VOLVO FH 12 to jest dzida ;-D

    każdy chwali swoje i rzeczywiście swego czasu Volvo to była dzida, teraz to się zmienia- naszpikowane elektryką i zawodne jak każde auto.
    Dodatkowo z punktu mechaniki jest super nieprzyjazne i wybiera jaja pod każdym względem.
    Jestem świadom, że jest to klasa nieco wyższa od Scani, jednak mam porównanie w praktyce.

    Sciagnij sobie sam głowicę, albo wyjmij pompowtryska.. intercoolera.
    Jedno co pozostało, to piękny wygląd, dobra skrzynia biegów, zawieszenie i wspaniała praca silnika.
  • #25
    saron22
    Trucks specialist
    kruk-kos wrote:
    Kolego "saron22" Scanie są za przeproszeniem nic nie warte. VOLVO FH 12 to jest dzida ;-D


    Każdy Żyd swoj towar chwali...

    Ja na temat Volvo nie mam nic do powiedzenia ponieważ nie mam praktycznie w ogole do czynienia z tymi samochodami. Mialem kiedys maly epizod z modelami serii FL i nie najlepiej to wspominam...
    Natomiast przy Scani duzo pracuje i uważam ze to jest calkiem dobry samochod :)
  • #26
    kruk-kos
    Level 9  
    Mam to VOLVO już 3 lata i tylko wymieniłem pedał gazu i oczywiście filtry i oleje. I cały czas śmiga bez zarzutu. Bardzo sobie chwalę. Jeździłem też Scania i dla mnie jest totalną porażką. Jak nie wał pędny się skręcał to wałek atakujący w moście się łamał i wiecznie się zapowietrzała. Totalna masakra.
  • #27
    ociz
    Moderator of Cars
    Starczy tej dyskusji poza tematem. Zamykam.