Witam, mam problem z fordem transitem 2,5 91 rok.auto posiadam już kilka lat i zdarzały mu się różne usterki ale tego jeszcze nie przerabiałem.po ok miesięcznym postoju odpalił jak trzeba i zrobiłem nim ok 200 km i nic się nie działo problem powstał następnego dnia po przejechaniu ok 20 km zgasł silnik,światła i wszystkie kontrolki na desce co dziwne pozostało podświetlenie zegarów i prąd do rozrusznika bo kręcił ale oczywiście nie odpalił. po kilku minutach kontrolki ożyły i odpalił jednak przy próbie włączenia świateł zdechł.po kilku takich próbach dojechałem kawałek bez świateł, samochód postał 8 godzin i ta sama bajka z powrotem!jeżeli ktoś może mi pomóc to będę wdzięczny
Zawór start-stop pompy wisi bezpośrednio na stacyjce z pominięciem jakiegokolwiek bezpiecznika. Skoro więc silnik się zatrzymuje, ale nadal można zakręcić rozrusznikiem - oznacza to, że nie łączy jeden z obwodów stacyjki. A klemy akumulatora są ok.
Choć podejrzany jest obrotowy włącznik stacyjki, to jednak o wiele częściej pada przegrzewająca się, sześciopinowa kostka pośrednia stacyjki. Aby się do niej dostać, trzeba zdemontować plastikową osłonę kolumny kierownicy. Chodzi o przewód czarno-szary idący od pinu 15 stacyjki, ale inne (zwłaszcza czerwony, główny, zasilający) też mogą być nadpalone. Przy samym włączniku obrotowym przewody są lutowane i się nie grzeją.
Podejrzenie potwierdza fakt, że podświetlenie tablicy zegarów działa - bo jest ono podłączone do świateł postojowych, nie zasilanych ze stacyjki.
Jeżeli styki przewodu czarno-szarego będą spalone - to najlepiej jest zrobić obejście kostki na tym przewodzie lutując odpowiedniej grubości przewód przed i za kostką. Włącznik stacyjki tak rzadko się wymienia, że to nie będzie przeszkadzało...
To jest typowa dolegliwość tego auta, wynikająca z oszczędzania na przekaźnikach (szczególnie świateł głównych i wentylatora nawiewu kabiny).
Prąd pod elektrozawór idzie napewno przez bezpiecznik (robiłem takiego ),gdyby przetarł się przewód bez zabezpieczenia ,to strach pomysleć co by mogło być w przypadku zwarcia z masą.
Prąd pod elektrozawór idzie napewno przez bezpiecznik (robiłem takiego ),gdyby przetarł się przewód bez zabezpieczenia ,to strach pomysleć co by mogło być w przypadku zwarcia z masą.
Niestety, mylisz się Kolego - stacyjka zasilana jest bezpośrednio z akumulatora na pin 30 (czerwony przewód), a ze stacyjki z pinu 15 wychodzi prądowy przewód czarno-szary i idzie do szyny plusowej w skrzynce bezpieczników. Bezpośrednio z tej szyny (bez bezpiecznika) do zaworu start-stop idzie przewód czarno-żółty.
Jeżeli masz wątpliwości - służę schematem (ale jutro, skaner mam w pracy).
Jak zasilana stacyjka to ja wiem i wiem również że pada kostka łącząca wkładkę stacyjki z instalacją .Jeżeli możesz podeślij to jak piszesz ,może być nawet na pw.
Przy okazji - obwody tablicy zegarów (powyżej przerywanej linii - wersja z tachografem, poniżej - zwykłe standardowe zegary), w związku z pytaniem kolegi, czy alternator ładuje:
autoas wrote:
Ale ładowanie alternatora dobre?
Otóż przy awarii polegającej na braku zasilania kontrolek zegarów (czyli przewód czarno-szary od stacyjki nie przewodzi) kontrolka ładowania "g" będzie działała odwrotnie: będzie świeciła się kiedy alternator ładuje i zgaśnie przy braku ładowania. Wynika to z tego, że biegun kontrolek normalnie zasilany "+" będzie umasiony przez odbiorniki (np wentylator, światła i inne urządzenia zwykle włączone). A regulator poda napięcie na drugi biegun kontrolki...
Legenda:
1 - akumulator
2 - stacyjka
17 - czujnik temperatury silnika
18 - czujnik ciśnienia oleju
19 - czujnik poziomu paliwa
20 - tablica zegarów (model bez tachografu)
a - podświetlenie
b - zegarek
c - wskaźnik poziomu paliwa
d - stabilizator napięcia
e - kontrolka ciśnienia oleju
f - kontrolka kierunkowskazów
g - kontrolka ładowania akumulatora
h- kontrolka świateł drogowych (długich)
i - wskaźnik temperatury
j - kontrolka poziomu płynu hamulcowego
21 - czujnik poziomu płynu hamulcowego
22 - zespół świateł ostrzegawczych (modele bez tacho)
k - kontrolka kierunkowskazów przyczepy
l - kontrolka układu świecy płomieniowej
23 - tachograf
24 - instrumenty (wersja tacho)
a - podświetlenie
c - wskaźnik paliwa
d - stabilizator napiecia
i - wskaźnik temperaury
25 - czujnik prędkości (wersja tacho)
26 - kontrolki ostrzegawcze (wersja tacho)
e - kontrolka ciśnienia oleju
f - kontrolka kierunkowskazów
g - kontrolka ładowania akumulatora
h- kontrolka świateł drogowych (długich)
j - kontrolka poziomu płynu hamulcowego
k - kontrolka kierunkowskazów przyczepy
l - kontrolka układu świecy płomieniowej
-------------------------------
Oznaczenia kolorów przewodów:
BR - brązowy (masa)
P - purpurowy (ciemny fiolet)
BK - czarny
R - czerwony
BL - niebieski
S - ciemno-szary (dosłownie: łupkowy)
G - zielony
W - biały
PK - różowy
Y - żółty
LG - jasno-zielony
O - pomaranczowy
witam, z powodu braku czasu i panujących warunków atmosferycznych dopiero dziś przybrałem się do tego bydlaka .diagnoza trafiona szlak strzelił tą kostkę przy stacyjce łączącą ją z instalacją! wywaliłem to ustrojstwo i zamontowałem zwykła skręcaną na śrubki!właśnie zrobiłem 50 km i wszystko gra przynajmniej na razie! dziękuję za pomoc!