Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ford transit 2,5 '91 - brak prądu po 20 km

radek13 16 Dec 2012 17:00 8058 8
  • #1
    radek13
    Level 2  
    Witam, mam problem z fordem transitem 2,5 91 rok.auto posiadam już kilka lat i zdarzały mu się różne usterki ale tego jeszcze nie przerabiałem.po ok miesięcznym postoju odpalił jak trzeba i zrobiłem nim ok 200 km i nic się nie działo problem powstał następnego dnia po przejechaniu ok 20 km zgasł silnik,światła i wszystkie kontrolki na desce co dziwne pozostało podświetlenie zegarów i prąd do rozrusznika bo kręcił ale oczywiście nie odpalił. po kilku minutach kontrolki ożyły i odpalił jednak przy próbie włączenia świateł zdechł.po kilku takich próbach dojechałem kawałek bez świateł, samochód postał 8 godzin i ta sama bajka z powrotem!jeżeli ktoś może mi pomóc to będę wdzięczny
  • #2
    nikusert
    Level 40  
    Witam
    Sprawdź połączenia (klemy,kostki ,przy stacyjce kostka).
  • Helpful post
    #3
    wojciechjanusz
    Level 27  
    Zawór start-stop pompy wisi bezpośrednio na stacyjce z pominięciem jakiegokolwiek bezpiecznika. Skoro więc silnik się zatrzymuje, ale nadal można zakręcić rozrusznikiem - oznacza to, że nie łączy jeden z obwodów stacyjki. A klemy akumulatora są ok.
    Choć podejrzany jest obrotowy włącznik stacyjki, to jednak o wiele częściej pada przegrzewająca się, sześciopinowa kostka pośrednia stacyjki. Aby się do niej dostać, trzeba zdemontować plastikową osłonę kolumny kierownicy. Chodzi o przewód czarno-szary idący od pinu 15 stacyjki, ale inne (zwłaszcza czerwony, główny, zasilający) też mogą być nadpalone. Przy samym włączniku obrotowym przewody są lutowane i się nie grzeją.

    Podejrzenie potwierdza fakt, że podświetlenie tablicy zegarów działa - bo jest ono podłączone do świateł postojowych, nie zasilanych ze stacyjki.

    Jeżeli styki przewodu czarno-szarego będą spalone - to najlepiej jest zrobić obejście kostki na tym przewodzie lutując odpowiedniej grubości przewód przed i za kostką. Włącznik stacyjki tak rzadko się wymienia, że to nie będzie przeszkadzało...
    To jest typowa dolegliwość tego auta, wynikająca z oszczędzania na przekaźnikach (szczególnie świateł głównych i wentylatora nawiewu kabiny).
  • #4
    autoas
    Level 42  
    Ale ładowanie alternatora dobre?
  • #5
    nikusert
    Level 40  
    Prąd pod elektrozawór idzie napewno przez bezpiecznik (robiłem takiego ),gdyby przetarł się przewód bez zabezpieczenia ,to strach pomysleć co by mogło być w przypadku zwarcia z masą.
  • #6
    wojciechjanusz
    Level 27  
    nikusert wrote:
    Prąd pod elektrozawór idzie napewno przez bezpiecznik (robiłem takiego ),gdyby przetarł się przewód bez zabezpieczenia ,to strach pomysleć co by mogło być w przypadku zwarcia z masą.
    Niestety, mylisz się Kolego - stacyjka zasilana jest bezpośrednio z akumulatora na pin 30 (czerwony przewód), a ze stacyjki z pinu 15 wychodzi prądowy przewód czarno-szary i idzie do szyny plusowej w skrzynce bezpieczników. Bezpośrednio z tej szyny (bez bezpiecznika) do zaworu start-stop idzie przewód czarno-żółty.
    Jeżeli masz wątpliwości - służę schematem (ale jutro, skaner mam w pracy).
  • #7
    nikusert
    Level 40  
    Jak zasilana stacyjka to ja wiem i wiem również że pada kostka łącząca wkładkę stacyjki z instalacją .Jeżeli możesz podeślij to jak piszesz ,może być nawet na pw.
  • #8
    wojciechjanusz
    Level 27  
    Załączam schematy (dotyczy Transita 2,5D 1986-1991):

    ford transit 2,5 '91 - brak prądu po 20 km

    W tym bloku:
    1 - akumulator (akumulatory)
    2 - stacyjka
    3 - rozrusznik
    4 - alternator
    5 - przekaźnik rozrusznika
    6 - świeca płomieniowa
    7 - moduł sterujący układu świecy płomieniowej
    8 - wtyk kontrolny modułu świecy
    9 - opornik świecy
    10 - zawór start-stop pompy wtryskowej
    11 - siłownik woskowy przyspieszacza wtrysku
    12 - włącznik termiczny grzałki przyspieszacza wtrysku
    13 - elektrozawór paliwa świecy płomieniowej
    ------------------

    Przy okazji - obwody tablicy zegarów (powyżej przerywanej linii - wersja z tachografem, poniżej - zwykłe standardowe zegary), w związku z pytaniem kolegi, czy alternator ładuje:
    autoas wrote:
    Ale ładowanie alternatora dobre?

    Otóż przy awarii polegającej na braku zasilania kontrolek zegarów (czyli przewód czarno-szary od stacyjki nie przewodzi) kontrolka ładowania "g" będzie działała odwrotnie: będzie świeciła się kiedy alternator ładuje i zgaśnie przy braku ładowania. Wynika to z tego, że biegun kontrolek normalnie zasilany "+" będzie umasiony przez odbiorniki (np wentylator, światła i inne urządzenia zwykle włączone). A regulator poda napięcie na drugi biegun kontrolki...

    ford transit 2,5 '91 - brak prądu po 20 km

    Legenda:
    1 - akumulator
    2 - stacyjka
    17 - czujnik temperatury silnika
    18 - czujnik ciśnienia oleju
    19 - czujnik poziomu paliwa
    20 - tablica zegarów (model bez tachografu)
    a - podświetlenie
    b - zegarek
    c - wskaźnik poziomu paliwa
    d - stabilizator napięcia
    e - kontrolka ciśnienia oleju
    f - kontrolka kierunkowskazów
    g - kontrolka ładowania akumulatora
    h- kontrolka świateł drogowych (długich)
    i - wskaźnik temperatury
    j - kontrolka poziomu płynu hamulcowego
    21 - czujnik poziomu płynu hamulcowego
    22 - zespół świateł ostrzegawczych (modele bez tacho)
    k - kontrolka kierunkowskazów przyczepy
    l - kontrolka układu świecy płomieniowej
    23 - tachograf
    24 - instrumenty (wersja tacho)
    a - podświetlenie
    c - wskaźnik paliwa
    d - stabilizator napiecia
    i - wskaźnik temperaury
    25 - czujnik prędkości (wersja tacho)
    26 - kontrolki ostrzegawcze (wersja tacho)
    e - kontrolka ciśnienia oleju
    f - kontrolka kierunkowskazów
    g - kontrolka ładowania akumulatora
    h- kontrolka świateł drogowych (długich)
    j - kontrolka poziomu płynu hamulcowego
    k - kontrolka kierunkowskazów przyczepy
    l - kontrolka układu świecy płomieniowej

    -------------------------------

    Oznaczenia kolorów przewodów:

    BR - brązowy (masa)
    P - purpurowy (ciemny fiolet)
    BK - czarny
    R - czerwony
    BL - niebieski
    S - ciemno-szary (dosłownie: łupkowy)
    G - zielony
    W - biały
    PK - różowy
    Y - żółty
    LG - jasno-zielony
    O - pomaranczowy
  • #9
    radek13
    Level 2  
    witam, z powodu braku czasu i panujących warunków atmosferycznych dopiero dziś przybrałem się do tego bydlaka :D .diagnoza trafiona szlak strzelił tą kostkę przy stacyjce łączącą ją z instalacją! wywaliłem to ustrojstwo i zamontowałem zwykła skręcaną na śrubki!właśnie zrobiłem 50 km i wszystko gra przynajmniej na razie! dziękuję za pomoc!