Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pomiar prędkości samolotu.

wróbels 16 Dec 2012 22:17 3492 3
  • #1
    wróbels
    Level 9  
    Witam.
    Orientuje się ktoś może jak wygląda pomiar prędkości nowszego samolotu? Wiem, że wykonywany jest pomiar ciśnienia statycznego i dynamicznego w rurce Pitota:
    Pomiar prędkości samolotu.

    Interesuje mnie co dzieje się dalej, tzn. co znajduje się pomiędzy tym pomiarem ciśnienia, a wyświetleniem informacji o prędkości na ekranie pilota.
  • #2
    dolby
    Level 14  
    Poza pomiarem ciśnienia przy pomocy rurki Pitota uwzględnia się jeszcze bardzo dużo innych parametrów. Wszystkie te dodatkowe parametry pozwalają "wymodelować" atmosferę techniczną, która jest odniesieniem do wszelkich pomiarów i obliczeń prędkości. Część parametrów atmosfery technicznej jest ustalona i stała, a druga część jest to zbiór zmiennych, które na bieżąco korygują model podstawowy w czasie rzeczywistym. Parametry atmosfery technicznej decydują o współczynnikach używanych do obliczenia prędkości przy pomocy równania Bernoulliego. Bardzo duże znaczenie ma tu mechanika płynów i termodynamika. Ogólnie mówiąc, zarówno zbieranie danych do obliczenia prędkości samolotu, jak również samo obliczenie prędkości samolotu to bardzo skomplikowany proces matematyczno-mechaniczno-fizyczny. Duże znaczenie ma stan płynu w rurce Pitota. Ten stan zależy od wszystkich czynników atmosferycznych. Te czynniki wpływają na stan płynu i te zmiany są uwzględniane we wszystkich potrzebnych charakterystykach.
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    Urbanathor
    Level 11  
    Dla uściślenia Kolega narysował schemat rurki Prandtla która tak naprawdę jest wykorzystywana w samolotach, rurka Pitota różni się tym, że ma tylko jeden "kanał" i służy tylko do pomiaru całkowitego ciśnienia spiętrzenia, ale zasda wyznaczania ciśnienia dynamicznego jest taka sama.