Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar prędkości samolotu.

wróbels 16 Gru 2012 22:17 2511 3
  • #1 16 Gru 2012 22:17
    wróbels
    Poziom 8  

    Witam.
    Orientuje się ktoś może jak wygląda pomiar prędkości nowszego samolotu? Wiem, że wykonywany jest pomiar ciśnienia statycznego i dynamicznego w rurce Pitota:
    Pomiar prędkości samolotu.

    Interesuje mnie co dzieje się dalej, tzn. co znajduje się pomiędzy tym pomiarem ciśnienia, a wyświetleniem informacji o prędkości na ekranie pilota.

    0 3
  • #2 16 Gru 2012 22:34
    dolby
    Poziom 13  

    Poza pomiarem ciśnienia przy pomocy rurki Pitota uwzględnia się jeszcze bardzo dużo innych parametrów. Wszystkie te dodatkowe parametry pozwalają "wymodelować" atmosferę techniczną, która jest odniesieniem do wszelkich pomiarów i obliczeń prędkości. Część parametrów atmosfery technicznej jest ustalona i stała, a druga część jest to zbiór zmiennych, które na bieżąco korygują model podstawowy w czasie rzeczywistym. Parametry atmosfery technicznej decydują o współczynnikach używanych do obliczenia prędkości przy pomocy równania Bernoulliego. Bardzo duże znaczenie ma tu mechanika płynów i termodynamika. Ogólnie mówiąc, zarówno zbieranie danych do obliczenia prędkości samolotu, jak również samo obliczenie prędkości samolotu to bardzo skomplikowany proces matematyczno-mechaniczno-fizyczny. Duże znaczenie ma stan płynu w rurce Pitota. Ten stan zależy od wszystkich czynników atmosferycznych. Te czynniki wpływają na stan płynu i te zmiany są uwzględniane we wszystkich potrzebnych charakterystykach.

    0
  • #3 16 Gru 2012 22:43
    2134684
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 20 Lut 2013 18:23
    Urbanathor
    Poziom 10  

    Dla uściślenia Kolega narysował schemat rurki Prandtla która tak naprawdę jest wykorzystywana w samolotach, rurka Pitota różni się tym, że ma tylko jeden "kanał" i służy tylko do pomiaru całkowitego ciśnienia spiętrzenia, ale zasda wyznaczania ciśnienia dynamicznego jest taka sama.

    0