Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen Jumper 3,2.2hdi - Ciężko odpala, sterownik grzania świec, świece nie gr

Albus 16 Gru 2012 22:34 16206 24
  • #1 16 Gru 2012 22:34
    Albus
    Poziom 21  

    Witam, mam problem z Citroenem Jumper 2007r 2.2 HDI 120KM,.
    Auto gdy silnik zimny ciężko odpala, nie grzeją świece i to jest problem a dalej idąc nie dostają napięcia wogóle więc i grzać nie mają prawa.

    Proszę może ktoś pomoże schematem???, przekaźnik świec boscha. Wywala błąd . brak wysterowania , przekaźnik grzania świec. Przekaźnik podmieniłem ale dalej to samo. Potrzebuję schemat, bo nie mam pewności jak sterowany jest ten przekaźnik ,domyślam się że sygnałem PWM ze sterownika silnika , ale czy oprócz tego zasilanie (+ na cewkę przekaźnika) idzie z komputera silnika czy z bezpiecznika?

    0 24
  • Testo
  • #2 16 Gru 2012 22:44
    matrixs
    Poziom 25  

    Zasilanie na sterownik jest?

    0
  • #3 16 Gru 2012 23:11
    wloc
    Spec od samochodów

    Sprawdż świece jaki pobierają prąd i będziesz wszystko wiedział jeśli jest jakaś na zwarciu sterownik nie poda napięcia nawet w testach a w opisie błędu pewnie jest że otrzymano wysoki sygnał

    0
  • Testo
  • #4 17 Gru 2012 06:35
    Albus
    Poziom 21  

    Sprawdzałem na wypiętej kostce od świec i nie ma napięcia z przekaźnika. Czy ma ktoś pinout sterownika i schemat ???

    1
  • Pomocny post
    #5 17 Gru 2012 07:02
    wloc
    Spec od samochodów

    Na wypiętej nie załączy ci przekażnika tam jest prosto + na zasilanie świec ,+ po stacyjce ,masa,i dwa przewody ze sterownika sygnał pwm i tego nie jesteś w stanie zasymulować

    1
  • #6 17 Gru 2012 15:15
    Albus
    Poziom 21  

    Tylko ja nie mam pewności czy jest ten "+ po stacyjce" ale dziś posprawdzam wszystko. A wysterowanie być może w Lexii będzie.

    Dodano po 3 [godziny] 19 [minuty]:

    Przekaźnik ma opisane piny : G1-G4 - wiem że to są świece, 30- stały plus, DI ?? ST?? 31?? 86??

    Dodano po 1 [godziny] 33 [minuty]:

    nr tego przekaźnika to : BOSCH 0281 003 039

    1
  • Pomocny post
    #7 17 Gru 2012 16:54
    wloc
    Spec od samochodów

    DI i ST sygnał z kompa 31-masa 86-plus po stacyjce

    0
  • #8 17 Gru 2012 17:02
    Albus
    Poziom 21  

    A ja mam na 31 i 86 masę,a przy okazji pali mi bezpiecznik F11 15A, czy ten bezpiecznik odpowiada za mój "plus po stacyjce"?? pytam bo przewód wychodzący z tego bezpiecznika ze skrzynki ma inny kolor (jest różowy 0,5mm) a przy przekaźniku nie ma różowego.

    Jakie obwody zasila ten bezpiecznik ??

    0
  • Pomocny post
    #9 17 Gru 2012 20:47
    kybernetes
    Poziom 39  

    Zasila jeszcze podgrzewacz oparów z odmy, który pewnie ma zwarcie, jak zwykle zresztą.

    0
  • #10 18 Gru 2012 22:51
    Albus
    Poziom 21  

    Odpiąłem wtyczkę podgrzewacza, zwarcie było , jest już zasilanie na przekaźnik świec. Pojawił się problem, teraz przekaźnik non stop daje napięcie na świece, rozebrałem przekaźnik , gdy tylko go wepnę w gniazdo klika i trzyma dopóki wyłączę zapłon i wtedy dopiero po ok 5 sekundach rozwiera styk.
    Dalej rozpiąłem kości sterownika silnika ( piny były zaśniedziałe lekko , wyczyściłem i dalej to samo. Gdy wypinam kość ze sterownika (środkowa)) przekaźnik od razu rozwiera styki. Zmierzyłem napięcie na tych dwóch przewodach idących od sterownika silnika do przekaźnika (DI i ST) i non stop (gdy włączony zapłon) jest na nich napięcie ( napięcie aku. ok 12,5V). Przewody sprawdziłem nie mają zwarcia ani do plusa ani do minusa, . Drugi przekaźnik zamontowałem i sytuacja jest taka sama. W sterownika silnika wywala błąd przekaźnika ,zwarcie do plusa. Proszę podpowiedzcie mi jak to ma działać dokładnie bo się zakręciłem i został mi chyba tylko już sterownik .

    1
  • #11 19 Gru 2012 06:47
    wloc
    Spec od samochodów

    No niestety została naprawa lub wymiana sterownika choć sprawdż jeszcze czy przekaznik przenosi napięcie na świece

    0
  • #12 19 Gru 2012 06:59
    Albus
    Poziom 21  

    Sprawdzałem na 2 przekaźnikach, w ten sposób że na odpiętej kostce od świec podłączyłem żarówkę i żarówka świeci cały czas, a kontrolka świec na desce gaśnie po sekundach za każdym razem. Zastanawiam się czy nie zastosować jakiegoś przekaźnika, który odetnie np zasilanie przekaźnika oryginalnego. jak myślicie?

    0
  • Pomocny post
    #13 19 Gru 2012 18:08
    kybernetes
    Poziom 39  

    Albus napisał:
    Dalej rozpiąłem kości sterownika silnika ( piny były zaśniedziałe lekko , wyczyściłem i dalej to samo

    Śniedź w kostkach sterownika Denso to zazwyczaj oznacza wodę wewnątrz sterownika. Można go próbować naprawić w ten sposób że rozkręcamy sterownik i suszymy na piecu/kaloryferze. W środku jest zalany gumą, zwarcia robią się zazwyczaj tylko przy wejściach pinów. Po bardzo dokładnym wysuszeniu zapsikać wnętrze środkiem wypierającym wodę i ponownie skręcić. Przed wpięciem konektorów wypełnić kostki wazeliną do styków aby zapobiec dalszemu przenikaniu wody. Kilka sterowników udało się w ten prosty sposób uratować.

    Albus napisał:
    teraz przekaźnik non stop daje napięcie na świece, [...] trzyma dopóki wyłączę zapłon [...] Gdy wypinam kość ze sterownika (środkowa)) przekaźnik od razu rozwiera styki.


    Eeee... ale tak to się proszę kolegi nie bawimy, chyba, że rzeczywiście nam już nie zależy na tym sterowniku.

    0
  • #14 19 Gru 2012 18:42
    Albus
    Poziom 21  

    Jutro rozkręcę sterownik i zobaczę . Jest to sterownik VISTEON.

    Tak się zastanawiam nad tym czy tą moją żarówka 21W się nie oszukałem podłaczając ją zamiast świec, bo może w ten sposób świece nie zaczną grzać a żarówka świeć będzie bo ma mały pobór, sam już nie wiem, jutro zapnę amperomierz jeszcze na przewody od świec.

    0
  • #15 19 Gru 2012 18:51
    kybernetes
    Poziom 39  

    Obecność prądu na świecach najlepiej sprawdzić (oczywiście po sprawdzeniu świec) podpinając się do luźnej kostki na wiązce, pod skrzynką bezpieczników w komorze silnika. Przechodzą tam przewody wszystkich świec. Przy okazji - ta kostka również lubi gnić.

    1
  • #16 20 Gru 2012 14:30
    Albus
    Poziom 21  

    Dalej jest problem, sprawdziłem amperomierzem cęgowym i pobór każdej ze świec żarowych na pracującym silniku : ok 5A. po ok 5 minutach taki sam pobór, przekaźnik nie rozłączył - odpiąłem przekaźnik i nagrzałem silnik do temperatury 90stopni, podpiąłem przekaźnik i dalej załączył styki i nie odpuszcza.

    Wcześniej zrobiłem jeszcze inną próbę odpiąłem od przekaźnika 2 przewody DI i ST idące ze sterownika i przekaźnik załącza nadal.
    Czy to tak ma działać? Ze masa jest non stop , plus jest po stacyjce i od razu załącza się przekaźnik???

    0
  • Pomocny post
    #17 20 Gru 2012 18:52
    kybernetes
    Poziom 39  

    Sprawdź zasilania i masy przekaźnika (pod prądem). Sprawdź te i inne przewody na przejście, zwarcia itd. - dokładnie. Sprawdź pobór prądu świec (przy zasileniu ręcznym).

    0
  • #18 20 Gru 2012 21:28
    Albus
    Poziom 21  

    kybernetes napisał:
    Sprawdź zasilania i masy przekaźnika (pod prądem). Sprawdź te i inne przewody na przejście, zwarcia itd. - dokładnie. Sprawdź pobór prądu świec (przy zasileniu ręcznym).
    sprawdzę bo chyba to tylko mi zostało reszta kabli sprawdzana na wszelkie sposoby. zasilanie i masa przekaźnika sprawdzałem tylko na wypiętym przekaźniku.

    A odnośnie poboru prądu to jakby mógł ktoś podpowiedzieć jak w tych silnikach jest jaki jest pobór prądu w sprawnym w pełni aucie.

    Dziś wogóle ciężko odpalił mimo że ten przekaźnik zwiera cały czas dopóki się nie rozgrzał gasł silnik kilka razy.

    0
  • #19 20 Gru 2012 22:07
    kybernetes
    Poziom 39  

    Rzecz w tym, że pobór prądu na świecę powinien wynosić ok. 10 A po nagrzaniu a u ciebie jest 5 A. Coś tu nie gra, dlatego piszę o masach i zasilaniach pod obciążeniem.

    0
  • #20 21 Gru 2012 21:48
    Albus
    Poziom 21  

    Sprawdziłem jeszcze raz pobór prądu i świece zaraz po włączeniu mają pobór 10-11A i pobór spada wraz z nagrzewaniem się świec do ok 6A i tak zostaje już a przekaźnik nie rozłącza ich i dziś jeden przekaźnik się spalił niestety a konkretniej jeden z elementów smd na płytce, sprawdzałem też świece podając im bezpośrednio napięcie i jest identycznie pobór najpierw ok 10-11A i spada do ok 6A po kilku sekundach .

    Sprawdziłem masę na przekaźnik , podałem masę bezpośrednio z aku oraz zasilanie też z aku, nadal to samo. Dodam że sprawdziłem przekaźnik na luzie podpiąłem mu na 31 masę i na 86 plus i on załącza się i nie odpuszcza nawet po długim czasie, czy tak ma być??
    W przekaźniku z opla np. , pomimo braku info z czujnika temp. przekaźnik podając mu tylko zasilanie i masę rozłączy się po ok 40sekundach.

    Aha i dodam że w sterowniku silnika wywala błąd: przekaźnik podgrzewania świec , zwarcie do plusa - odczytane lexią.

    1
  • #21 21 Gru 2012 22:03
    kybernetes
    Poziom 39  

    1. Sprawdź pobór prądu podpinając zasilanie bezpośrednio na świece a jeżeli dalej będzie pokazywało 5 A to wymień świece albo miernik - pobór na jedną świecę to ok 10 A po nagrzaniu.
    2. Nic nie piszesz o tym czy sprawdziłeś przewody pomiędzy przekaźnikiem wtrysku a sterownikiem silnika - na przejście (najlepiej żarówką), na izolację od masy i na izolację od plusa. Jeżeli masz wątpliwości to puść "bajpasy".

    0
  • #22 21 Gru 2012 22:26
    Albus
    Poziom 21  

    1. Podpinałem bezpośrednio zasilanie na świece ( tj do ostatniej kostki - od tej kostki do świec już idą te przewody - fakt może tam od świec do tej kostki jeszcze się dzieje..) i miernikiem wpiętym w szereg tym razem mierzyłem (wcześniej cęgowym) i tak jak napisałem -daje zasilanie ,jest pobór 11A i zaczyna spadać i spadnie dosyć powoli po ok 15 sekundach spadnie do 6A

    2. Przewody od przekaźnika do sterownika silnika sprawdzałem i na przejście miernikiem i na zwarcie do plusa, do masy, i żarówką 15W, i niestety "bajpasy "od samego sterownika do przekaźnika puściłem też celem sprawdzenia.
    .
    Dziwi mnie fakt że przewody te od sterownika mają większą średnicę (ok 1 ) niż zasilające (0.5)

    Przydałby mi się schemat ale nie mogę nigdzie znaleźć.

    0
  • #23 21 Gru 2012 23:05
    kybernetes
    Poziom 39  

    Albus napisał:
    Przydałby mi się schemat ale nie mogę nigdzie znaleźć

    Opis kostki przekaźnika:
    1 - świeca 1
    2 - świeca 2
    3 - świeca 3
    4 - świeca 4
    6 - + zapłon - bezp. F17 na skrzynce w komorze, styk 27, 32 stykowa czarna pod skrzynką
    7 - masa
    9 - stan świec żarowych - styk L3, 48 stykowa brązowa na komputerze
    10 - wysterowanie świec żarowych - styk C1, 48 stykowa brązowa na komputerze
    11 - + stały - bezp. F2 na skrzynce w komorze, styk B, 3 stykowa szara pod skrzynką

    3
  • #24 21 Gru 2012 23:14
    Albus
    Poziom 21  

    Bezpiecznik to chyba F11 ??
    15A, który to wcześniej się przepalał z powodu grzałki odmy , którą to grzałkę odłączyłem wypinając kostkę,


    A czy mógłbyś mi sprawdzić czy ten przekaźnik sam powinien się rozłączyć sam ??czy rozłącza go tylko i wyłącznie sygnał z sterownika silnika???

    Jeszcze dodam kolejną usterkę - pojawiła się przy tych działaniach nagle, po wyłączeniu stacyjki silnik nie gaśnie. Trzeba wyłączyć i delikatnie lekko przekręcić w stronę włączenia zapłonu. jakaś masakra z tym autem jest. Mało tego po znalezieniu tego zwarcia grzałki i włączeniu zasilania przekaźnika, odpala bardzo ciężko.

    0