Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do ładowania akumulatora - spalony triak

19 Gru 2012 11:37 9777 24
  • Poziom 13  
    Witam Panowie, dostałem w spadku uszkodzony prostownik do ładowania akumulatorów. Po zdjęciu obudowy zobaczyłem "zjarany" chyba triak więc wymieniłem go na nowy BTA16-600 i od razu zwarcie, wyrzucone zabezpieczenie nadprądowe. Chciałbym uzyskać pomoc w naprawie obecnego urządzenia.
    Zastanawia mnie fakt że do uzwojenia pierwotnego transformatora dochodzą 4 przewody (chociaż tak to wygląda) i nie wiem dlaczego???

    Prostownik do ładowania akumulatora - spalony triak
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 39  
    Czy jesteś pewien schematu? W każdym razie sprawdź, czy transil jest sprawny. Do prób można go pominąć.A 4 przewody to kombinacja sygnalizacyjno zabezpieczeniowa. Rozumie, że ta żarówka to neonówka?
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 17  
    Witam. Schemat może być. Tylko czy 4 do trafo pierwotnego to chyba nie. Wg mnie to 4 faza zasilania, 3 neutralny zasilania, 2 neutralny do trafo, 1 faza do trafo regulowana triakiem. Oprócz tego mam nadzieję po stronie wtórnej jest prostownik i wyprowadzenia +, -. A te "zwarcie" to rozumiem pełne wysterowanie, które wg mnie na razie nie przeszkadza jeśli nie ma podłączonego obciążenia (akumulatora). Jaki tam jest transformator? Narysuj ewentualnie cały schemat. Gdzie przychodzi zasilanie z sieci? Do wyjścia na akumulator podłącz żarówkę, potem próbuj cokolwiek.
  • Poziom 39  
    Oj, chyba kolega cb13 nie nadąża. Ewidentnie widzimy stronę pierwotną, czyli zasilanie. I raczej poprawna regulacja fazowa. Skoro to działało to widocznie to trafo akceptuje. Wprawdzie tak od razu nie wiem jak działa zacisk 2 i 3, ale skoro zastosowano to ktoś pomyślał. Prawdopodobnie transil ogranicza regulację. Strona wtórna to tylko mostek prostowniczy.

    Żeby nie zwiększać objętości tej dyskusji:
    Code:
    i od razu zwarcie, wyrzucone zabezpieczenie nadprądowe
    Wydaje mi się, że umiem czytać. Nie znamy także efektów badań trafo.
  • Poziom 17  
    Mało kiedy polemizuję bo staram się pomagać osobom potrzebującym porad żeby nie musieli odkrywać Ameryki, ale tobie gorolu z Warszawy "mczapski" powiem naucz się elektroniki, elektryki, elektrotechniki ect. coś z prądem zanim cokolwiek, komukolwiek zaproponujesz. Ja narazie nadążam w przeciwieństwie do Ciebie. Przecież wiadomo, że ten układ połączony szeregowo z uzwojeniem pierwotnym trafo reguluje "kąt fazy" czyli napięcie, (oczywista oczywistość) ale jak jest to konkretnie połączone!!! Tak na marginesie dodam, że jest tam jeszcze warystor i filtr zakłóceniowy i te 2,3 są bardzo potrzebne!!! Poza tym nie neguję żadnych schematów tylko staram się rozwikłać problem, (naprawić) aby być pomocną dłonią.
  • Poziom 13  
    Witam Panowie ponownie, wybaczcie ale przed świętami czasu brak na wszystko. Postaram się odpisać i przeanalizować na wszystkie sugestie. Słuchajcie powiedzcie jak najszybciej sprawdzić trafo teroidalne?? Odłączę płytkę elektroniczną i zwieram przewody doprowadzone do zacisków "1" i "4" oraz "2" i "3"??
    Po stronie wtórnej są tylko cztery diody prostownicze.
  • Poziom 39  
    Niestety nie znamy kolegi możliwości tj zarówno umiejętności jak i wyposażenia. Warto by upewnić się, czy oznaczenie elementu KE 1,5 jest poprawnie odczytane oraz jakie parametry ma to co oznaczone jako żarówka. Ja odbieram, że element jest transilem i tutaj ma za zadanie wycinanie pików napięciowych (pewno dlatego trafo wytrzymuje ten typ regulacji). Tyle, że nie znajduję transila tak oznaczonego. A co do oceny transformatora to miernik napięcia i oporności oraz próbówka żarówkowa 230 V. Próbówka raz jako kontrola występowania napięcia a drugi raz jako ewentualny ogranicznik prądu. Jeśli uzwojenia sprawne ( w trafo toroidalnym nietrudno ocenić wzrokowo) to należałoby pomierzyć napięcia na poszczególnych odczepach. Jak już napisałem najpierw oceniałbym/eliminował transil.

    Trochę nie rozumiem dlaczego tak często tutaj trzeba się spierać o sprawy oczywiste. Jak ja potrafię czytać schemat diak na schemacie ma oznaczenie DB3 i reszta zgadza się.

    Kolego cb13. Nie szkoda czasu i energii na osobiste wycieczki? Zgadza się BD3 to tylko efekt szybkiego pisania. Tyle, że nie wiem dlaczego handel oferuje DB3. Jaki wkład w rozwiązanie problemu wnosisz takimi wpisami?
    I mam nadzieję, że odczyt z elementu będzie typu 1,5 KE400CA
  • Poziom 34  
    Coście się tak uparli na tego transila? To jest diak, symbol prawidłowy.
    Diak jest elementem progowym, coś jak dwie przeciwsobnie równolegle połączone diody Zenera- zresztą informacji w necie sporo.
    Autor- sprawdź rezystancję pary przewodów niebieskich, możliwe że to element zabezpieczenia termicznego trafo. Rozrysuj raz jeszcze połączenia ścieżek lub daj zdjęcie od strony druku.
    V.
  • Poziom 17  
    "mczapski - Trochę nie rozumiem dlaczego tak często tutaj trzeba się spierać o sprawy oczywiste. Jak ja potrafię czytać schemat diak na schemacie ma oznaczenie DB3 i reszta zgadza się" tylko, że gdybyś umiał czytać to owszem też się zgadzam z wyjątkiem diaka który ma symbol BD3. Kolego napisz jakie masz postępy w pomiarach, schemacie. Wymień tego triaka BTA a resztą się nie przejmuj.
  • Poziom 14  
    Witam ,
    Jeśli chodzi o ten prostownik to zaciski 1 i 2 to zasilanie układu , natomiast 3 i 4 są podłączone do uzwojenia pierwotnego transformatora takie rozwiązanie jest stosowane w prostowniku BK120615 i stąd moje pytanie czy ten żółty przewód to nie są przypadkiem wyprowadzenia transformatora, jeżeli tak to regulacja polega na zmianie nasycenia rdzenia transformatora .
    Rozumiem że po wymianie triaka uszkadza się bezpiecznik sieciowy
  • Poziom 39  
    Schemat:
    Prostownik do ładowania akumulatora - spalony triak
    Zrób fotki tej części prostownika. Ma być widoczny każdy przewód i wszystkie połączenia.
    Prostownik do ładowania akumulatora - spalony triak
  • Poziom 13  
    Sory koledzy za brak szybkich odpowiedzi ale nie chcę psuć świątecznej atmosfery i nie chcę się kłócić z kobietą więc brak czasu na swoje hobby. Chyba jednak to nie ja rządzę w tym związku,he. A tak poważnie to jeżeli chodzi o transil to oznaczenie poprawiłem (oczywiście - KE 1,5 400CA). Wylutowałem go i sprawdziłem omomierzem w obu kierunkach. Pomiar wyszedł 0 [ohm], czyli mam rozumieć że jest uszkodzony.
    Element świecący to po przyjrzeniu się stawiał bym że to neonówka (omomierz pokazuje nieskończenie dużą rezystancję).
    Transformator sprawny (obciążałem na wtórnym uzwojeniu 5A i wszystko ok). Napięcie na na wtórnym za diodami 14,4V DC.

    Jeżeli chodzi o poprawiony schemat przez "zetdeel" nie mam u siebie bezpiecznika termicznego podpiętego równolegle z KE 1,5 400CA. A tak wszystko się zgadza.

    A i po ostatniej próbie uszkodził mi się BTA16-600 i nie mam więcej na podmiankę, po świętach zamówię i wymienię.
    Czyli mam rozumieć że przyczyną mojej awarii po ostatniej wymianie BTA16-600 jest uszkodzony KE 1,5 400CA który robił zwarcie w układzie????
  • Poziom 39  
    Bezpiecznik termiczny jest pod obejmą transformatora na niebieskich przewodach. Jest zabezpieczony transilem, więc jest to prawdopodobnie pozystor o skokowej zmianie rezystancji (CTR).
  • Poziom 23  
    Panowie, przestańcie się spierać o pierdoły i zauważmy, że tak prosta, powiedziałbym nawet prymitywna regulacja sprawdzi się przy obciążeniu czynnym, grzałka, żarówka itp. Natomiast mamy tu do czynienia z obciążeniem indukcyjnym, czyli biernym i przy tak znacznych przesunięciach między prądem a napięciem szanse na prawidłowe działanie są znikome. Po drugie nie wiemy czy to urządzenie w ogóle prawidłowo działało, bo jak widać ze zdjęcia jest to samo działka i być może konstruktor się zniechęcił i porzucił projekt a jeśli już jakoś to działało to większe szanse są, że pod obciążeniem akumulatorem niż podczas biegu luzem.
  • Poziom 13  
    Panowie napiszcie jak sprawdzić ten transil KE 1,5 400CA, bo nikt nie napisał czy dobrze myślę że jest uszkodzony????
  • Poziom 39  
    wolltDE napisał:
    Panowie napiszcie jak sprawdzić ten transil KE 1,5 400CA, bo nikt nie napisał czy dobrze myślę że jest uszkodzony????

    W zasadzie tak samo jak diodę Zenera, tylko w "obie strony"; element jest symetryczny. W warunkach domowych możesz sprawdzić omomierzem, czy nie przewodzi. W tym układzie ewentualne przebicie transila spowoduje tylko niezadziałanie zabezpieczenia termicznego i w efekcie możliwość spalenia transformatora. Jeśli chodzi o ten konkretny przypadek, stawiam na przebicie diod prostowniczych po odwrotnym podłączeniu akumulatora i ewentualnie "rozgrzebanie" połączeń po stronie wtórnej transformatora.
  • Poziom 39  
    Dokąd kolega voltDE nie upewni się co do rzeczywistego łączenia elementów to będziemy się wzajemnie zagryzać bez szans na rozwiązanie problemu. Transil raczej będzie włączony równolegle do triaka, uzwojenia pierwotnego trafo lub części uzwojenia pierwotnego. A według definicji jego zadaniem jest gaszenie/zwieranie napięć ponad ≈ 400 V (w tym przypadku). Czyli do takiej wartości ma być zaporą a po jej przekroczeniu następuje lawinowa przewodność. Według noty katalogowej element w fazie zaporowej może przepuścić ok 1 mA prądu, czyli nie uruchomi nawet małej żarówki. Koledze istotnie żona organizuje pracę albo brak determinacji. Uszkodzenie triaka "może" świadczyć o marnym stanie uzwojenia pierwotnego, ale to należy stwierdzić. Niewykluczone, że układ otrzymał kiedyś zasilanie 400 V. Zatem pytanie uzupełniające, co się dzieje po połączeniu punktów 1 oraz 2,3,4 (przy włączonym zasilaniu)? Do sprawdzania może być przydatna żarówka o sporej mocy. Coś było o napięciu na wyjściu 14,4 V i pytanie jak długo taki stan występował i czy nie następowało nadmierne grzanie trafo?
    Trochę rozumiem problem, ale gorzej ze zrozumieniem podejścia kolego do zagadnienia. Skoro odbyły się próby z samym trafo, to chyba wiadomo jak było podłączone do sieci? I czas by było dowiedzieć się jaka jest wzajemna relacja przyłączy 1, 2 oraz 3, 4. A nóż są to uzwojenia po 120 V.
  • Poziom 13  
    Obecnie czekam na przesyłkę z triakiem i transilem, bo nie mam już na podmiankę.
    Poprzednio wspominałem że sprawdzałem transformator, a robiłem to tak :
    wylutowałem płytkę sterującą z uzwojenia pierwotnego. Podłączyłem zasilenie 230V na uzwojenie pierwotne i na wtórnym za diodami obciążyłem żarówką halogenową-samochodową przez amperomierz, który wskazywał natężenie 4A i coś po przecinku (już nie pamiętam dokładnie wartości po przecinku). Jeżeli chodzi o czas to nie pamiętam już dokładnie ile czasu miałem podłączone obciążenie ale myślę że około 30s, przy takim obciążeniu woltomierz pokazywał około 14V. Stwierdziłem że trafo jest sprawne, bo nie chce mi się wierzyć że trafo jest uszkodzone gdy po załączeniu całego prostownika występowało zwarcie (wyrzucało zabezpieczenie nadprądowe). Panowie dam znać coś więcej jak pod koniec tygodnia jak przyjdą elementy, tak ostatnio się zastanawiałem że może ktoś źle wlutowanie przewody "1" "2" "3" "4" jak majstrował w nim przede mną. Teraz jak będę miał triaka to połączę wszystko na logikę, bo dzięki Panom pomocy zrozumiałem z grubsza zasadę działania tego prostownika.


    Witam, dzisiaj usiadłem i rozrysowałem podłączenia płytki z transformatorem gdy otrzymałem prostownik od znajomego.

    Prostownik do ładowania akumulatora - spalony triak
  • Poziom 13  
    Jak Panowie myślicie, może być tak podłączony prostownik??

    Prostownik do ładowania akumulatora - spalony triak

    czy mam podłączyć jak narysował "zetdeel" ??

    Prostownik do ładowania akumulatora - spalony triak
  • Poziom 39  
    Jeśli faktycznie twoje trafo posiada bezpiecznik termiczny to jest on już włączony do uzwojeń, czyli zacisku 3 lub 4. Chyba, że mowa o innym rozwiązaniu, gdzie bezpiecznik/wyłącznik termiczny jest poza uzwojeniami. Ja nie zdziwię się, jeśli nigdzie nie będzie takiego elementu. Zacznij wreszcie łączyć te elementy do kupki.
  • Poziom 13  
    Witam Panowie ponownie, jeżeli chodzi o bezpiecznik termiczny to jest on w wewnątrz transformatora pod pierwszą warstwą zwoju (tak się domyślam), widać zgrubienie na trafo gdzie wchodzą dwa przewody żółte typu "linka" (na logikę przyjmuję że nie może być to podłączone do trafo bo przewód jest typu "linka"). Te dwa niebieskie przewody to przewody trafa a dwa żółte to przewody do zabezpieczenia termicznego (biorę na logikę).
    Prostownik do ładowania akumulatora - spalony triak
    Wczoraj przyjechały do mnie elementy więc wymieniłem triaka i transil i układ działa bez problemu. Podłączałem prostownik na 5minut z natężeniem 5A i prostownik ładował dobrze, nawet podłączyłęm wkrętarkę 14V przez ten prostownik i regulowałem jej obroty. A układ podłączyłem tak jak na tym rysunku:
    Prostownik do ładowania akumulatora - spalony triak
    Jak widać przy takim podłączeniu jak będzie uszkodzony transil (zwiera) to w układzie będzie zwarcie i tak się u mnie działo.
  • Poziom 39  
    Z racji, że w okolicach tego forum ogromnie trudno dojść do oczywistych wniosków w nietrudych zagadnieniach odbieram to jako satysfakcję. Przyznaję, że często odchodzą chęci na udzielanie rad, kiedy ignoranci techniczni tak łatwo skłaniają się nawet do ubliżania.
  • Poziom 17  
    Nareszcie dobry schemat "wolltDE" pisałem już o tym 19.12. Proszę zamknij już ten temat.
  • Poziom 13  
    No nie do końca tak pisałeś "cb13" 19.12 ale więcej wiedziałeś ode mnie. Dzięki za pomoc wszystkim, z waszą pomocą temat już pozytywnie rozwiązany. Zamykam temat.