Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

antywyswietlacz 7-segmentowy...

marcint43 03 Sty 2013 00:44 10035 41
  • #31
    marcint43
    Poziom 9  
    Błażej napisał:

    Przecież to zwykły montaż smd. Więc problemów z demontażem elementów nie powinno być większych. Potrzeba tylko odpowiednią lutownicę i znać kilka trików.
    Mając typy układów, typ wyświetlacza i jego pinologię i mając schemat współpracy procesora a nimi, nie powinno być problemów. A jak się boisz, to wylutuj wyświetlacz, zamiast niego wstaw transoptory i z nich sobie steruj nawet żarówkami.


    Nie potrafię wlutować się w nóżki scalaków, są za małe jak na moją lutownicę (w trakcie zakup mniejszych końcówek) :(
    Probowałem zabrać się za wylutowanie wyświetlacza ale problem jest jeden - na plytce są wlutowane mikroswitche które są wyprowadzone na front (na zdjęciu charakterystyczne "czwórki" pinów na dole płytki - 5szt).
    Wylutowując wyswietlacz sprawię że będzie "dziura" w skrzynce a wyświetlacz będę musiał wynieść poza skrzynkę (solidna metalowa, ciężko będzie ją przerabiać.

    Błażej napisał:

    Już z pobieżnego rzutu okiem na zdjęcie płytki widać, że segmenty są załączane poprzez rezystory 101, a poszczególne segmenty przez trzy z czterech tranzystorów nad LS164 (oprócz pierwszego z lewej).


    Tak widać, no i ?

    Błażej napisał:

    Hasło dla ciebie - KYNAR. Można od biedy użyć przewodów z taśmy z komputera.


    z wlutowaniem się pod scalaczki - nie potrafię póki co.

    Myślę że łatwiej będzie zabrać się za piny od wyswietlacza - podpiąc równolegle z nimi (i np. masą albo Vcc (nie pamietam czy byla wspolna katoda czy anoda)) ... coś.... transoptorki CNY17-4 ? wpiąć im w szereg rezystorki by prąd był na na ok 4mA ? pociągnie ten scalaczek to ?


    spadek napiecia (mierzony miernikiem z castoramy bo tylko taki mialem pod reka) na zakresie napiecia zmiennego na oporniku 101 (czyli 100Ohm) , przy ustawieniu na wyswietlaczu LED cyfr 888 - wynosil ok 2,3V
    na oporniczkach przed tranzystorami linii sterujących - 471 (czyli 470 Ohm) - 1,3V

    co daje:

    tak wiec prad do wyswietlacza to I = 2,3/100 = ok 23mA ...sporo
    a na tranzystorkach = 1,3/470 = 2,7mA (na bazie tranzystorow????)


    Tak więc nie ma możliwosci podlaczenia rownolegle z wyswietlaczem juz czegokolwiek - w szczegolnosci transpoptorkow CNY17-4 , czy dobrze mysle ? Jakie znacie sposoby na "upchniecie" czegos co pozwoli zczytac poziom napięcia i wysterować coś po drugiej stronie ? ew jakies bufory/bramy/drivery ?

    W załączniku datasheet do transoptorka - na stronie 6 lewy dolny wykres - a na nim schemacik z IF=5mA ... sugeruje ze mozna puscic 5 mA i bedzie dzialal, czy tak ?
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Pomocny post
    #32
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #33
    marcint43
    Poziom 9  
    Bardzo dziękuję :)
    Rozwiałeś wszystkie moje dotychczasowe wątpliwości :)
    Nie trzeba nic wylutowywać, przecinać, niszczyć, a jedynie wlutować się w piny od wyświetlacza - względnie duże i nie powinno być to problemem.

    Co do obliczeń prądu - po lewej jest jesszcze taki charakterystyczny rządek pinów z góry na dół po dwa - to są diody LED ktore sa pokazuja funkcje sterownika - awaria, dmuchawa, pompa, nastawa, costam (patrz dolny rządek pinów wyswietlacza LED i sciezki na plytce idące w lewo) - tak więc prąd na tym tranzystorku w szczytowych momentach dobija b.blisko pod 100mA - podejrzewam że gdyby nie to ze jest przemiatanie częstotliwościowe całości to by się sfajczył

    Zrobię tak jak napisałeś, z drobnymi modyfikacjami - zamiast wyświetlacza zastosuje transoptory CNY17-4 (dioda transoptora zamiast diody wyswietlacza), a na zamiast dociążac te 3 tranzystorki kolejnymi 3 segmentami anod wyswietlacza - rowniez bufory z 7407 (lub inne w zaleznosci od dostepnosci w sklepie) a za nimi transoptory.
    Za transoptorami oczywiscie sterowanie dodatkowym wyswietlaczem - ale tutaj na dluuuuugim kablu (ok 15-20m) idącym w szachcie kablowym budynku.

    Powód? zrobilem testy = prosty ukladzik "na pająka" z 3 rezytorow kiku diod, kondensatorow i diody LED ktory wychwytuje zakłócenia sieci - diodka LED ktora jest w układzie czasami leciuteńko świeci - obawiam się wiec o sterownik - stąd transoptory i zupelna separacja.


    Obawiam się jeszcze tylko ew. przeciążenia ukladu zasilania elektorniki sterownika - przykladowy znaleziony 7407 w stanie H ciagnie 41mA prądu (Supply Current with outputs HIGH - zakladam chodzi o przypadek gdzie wszystkie wyjscia sa w H - wtedy scalak pobiera 41mA, a nie 41mA per kazde wyjscie?).

    Przy 3ch scalaczkach daje 120mA, do tego 11 diod z transoptorow powiedzmy 10mA per kazda .... w sumie 230mA ... troche się tego zrobilo dużo ...


    Christophorus napisał:
    Na obrazku poniżej masz rozrysowany prawdopodobny sposób sterowania wyświetlaczem w tym sterowniku.


    wygląda ok, bardzo dziękuję :) w czym go rysowałeś jeśli można spytać ?

    Christophorus napisał:
    Na podstawie oznaczenia 3ft widocznego na tranzystorach sterujących wyświetlaczami od strony anod znalazłem tranzystor o oznaczeniu BC857BW (SMD),


    jak to jest z tranzystorami - mam słabe doświadczenie z smd (prawie żadne) - czy oznaczenie na tranzystorze jednoznacznie go identyfikuje ?

    Christophorus napisał:

    Przy przeróbkach należało by rozważyć wymianę tego tranzystora na egzemplarz o większym prądzie kolektora.


    w sumie ... niekoniecznie smd :) powinno udac sie przylutowac stare poczciwe np. BC...BD...


    PS. Inna opcja ktora potencjalnie rozwazam to ...wylutowanie rezystorow doprowadzajacych do kolejnych segmencikow wyswietlacza i wlutowanie sie z przewodem na nim opornik i ... od razu dioda transoptora :-)
    Po drugiej stronie transoptora cos sterujace zarowno oryginalnym wyswietlaczem jak i "hulaj dusza" czymkolwiek
    To samo z rezystorkami do baz tranzystorów (wtedy jak dobrze zakombinować to tranzystory moga wogole przestac byc potrzebne).

    Nie bardzo mam jeszcze tylko pomysl jak zrobic sprytnie tę "drugą stronę" transoptora - czy odseparowywac obwod lokalny od wyniesionego czy nie ? (np transoptor do kolejnego transoptora dla obw. zewn ? ew. dwoch transoptorow ?) ...lokalnie nie widze by bylo cos wiecej niz wyswietlacz LED + rzadek diodek po lewej - niestety bedzie problem wspolnej masy - albo przecinanie sciezek albo odseparowanie - wlasnie drugim rzędem transoptorow.


    Pozostaje też problem ile całe toto rozwiązanie bedzie żarło prądu dla samego istnienia - trzeba bedzie osobny zasilacz - zapewne juz nie w tej samej obudowie sterownika (dorobilem ostatnio kontrolkę wyniesioną parę pieter wyzej do wlączonej dmuchawy - miejsca ubyło (pudełko po tictac'ach i okablowanie zajmuje sporo :( )
    Robi się kosztowna "impreza" ...

    Wada tego rozwiazania jest też taka ze musze ingerowac w oryginalny uklad i latwo sie nie wrócę.
  • #34
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #35
    marcint43
    Poziom 9  
    niestety, tak jak pisalem - dzwonilem do producenta, nie ma i nie bedzie zadnych dodatkow do tego sterownika, mial byc z zalozenia tani (,... też mi tani...400zł) - aktualnie pracuja nad nowymi modelami, tego juz 'nie tykaja'

    Co do zasilania - tak jak pisalem - wlutowac sie przewodami pod obecne wyprowadzenia LEDa i podac to na wejscie bufora z 7407 a za nim via jakis oporniczek - diode z transoptora - wysterowana tak by pobierala max 10mA.
    Po drugiej stronie transoptora (tranzystor pnp) mam juz "inny" obwod - tam zasilanie osobne z "wtyczkowego" - tak jak piszesz.
    Mysle wiec ze nie przeciaze obecnego zasilacza - "dociąże" go "dodatkami" ok 250mA


    ...robi sie toto skomplikowane, tak jak podejrzewalem na samym poczatku jak pisalem posta (w zasadzie jako "akt desperacji") ... na razie poradzilem sobie doraźnie - rownolegle do dmuchawy podlaczylem obwodzik z dioda led ktora umiescilem w pokoju - jak sie diodka zapala i swieci dluzej niz 10 sekund - znaczy "prawdopodobnie trza isc" dolozyc drzewa.
    Prawdopodobnie - bo byc moze po prostu piec rozpoczal rozpalanie bo przygasało, itp. itd....
    Do tego termometr z castoramy za 30zl podpialem do tulei pomiarowej zasobnika z ciepla woda - jesli temperatura jest ponizej 39st. znaczy ze jest "cos nie tak" i warto zobaczyc co wyswietla sterownik (znaczy: również zejść do kotlowni)

    Zobacze przez pare dni na ile sprawdzi sie toto rozwiazanie (prymitywne acz byc moze wstarczajaco skuteczne)
  • #36
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #37
    jeatrait
    Poziom 1  
    nie trzeba nic budować :-) wystarczy kupić termometr z wyprowadzonym termistorem zabudowanym w rurce za 27zł w Castoramie. Z pieca wychodzi "gruba rura" w której plynie woda do instalacji - to miejsce na piecu - jednak ciężko to w sposób "pewny" zamontować.

    Natomiast pomysl jaki mam - ktory zastosuję "na już" to umieszcze ten czujnik z termistorkiem gdzieś gdzie uda się złapać najbardziej zblizone wyniki do tego co wyswietla sterownik, w razie rozjadów wepne sie z jakims prostym czwórnikiem typu T zbudowanym z potencjometrow.

    Z braku czasu tego jeszcze nie zrobilem - musze tez wczesniej policzyc sobie jakie wartosci R potencjometrow byc powinny.
    W temperaturze ok24stC opor to 9,6K Ohm, im cieplej - tym opór maleje
    (przy 40st jest bodaj ok 7K)

    pierwsza z brzegu tabelka wg Wujka Google wydaje sie podawac zblizone wartosci:
    http://www.insbud.org/PL/produkt-595323984374...m-%28termistor,-sam-element-pomiarowy%29.html

    Wewnatrz tego termometru z Casto jest zalutowany wystający poza płytkę element wyglądający jak ten z URLa powyzej - pdpd jest to termistorek do pomiaru temp. z pomieszczenia - tak wiec za te 27zł są "dwa" termometry :)
    Wystarczy wylutowac, i na kablu sprowadzić do kotłowni :)


    Cytat:
    Czujnik można przedłużać do dowolnej długości, jednak należy Pamiętać że przedłużenie powyżej 10m może powodować z każdym metrem odchyłkę pomiarową i fałszowanie wyników, dlatego dla odległości powyżej 10m należy stosować urządzenia umożliwiające kalibrację czujników.


    ktoś wie co mają na myśli ? wlasnie czwórnik T z potencjometrów ?
  • #38
    marcint43
    Poziom 9  
    marcint43 napisał:


    przypadkiem wpadłem na chyba "genialny" pomysl ;-)

    podpinajac sie pod kolejne piny wyswietlacza zrobic logikę odwrotną do stanu wyswietlacza, tj. by dioda transoptora pracowala gdy segment wyswietlacza jest ..... ZGASZONY :)

    Segmenty A-G+DP(kropka) sa zapalane gdy pojawi sie wartosc GND na nich, natomiast gaszone, gdy pojawia sie VCC.
    A więc dopinam Anode diody z CNY17 do wyprowadzenia segmentu (piny11,7,4,2,1,10,5,3), przez opornik do .... MASY!

    Analogicznie logika dla pinow wyboru cyfry (piny12,9,8) dzialaja w odwrotnej logice - tj. wybor nastepuje gdy pojawia sie VCC, a wiec diode transoptora wpinam w odwrotnej logice - tj. KATODE diody transoptora dopinam do pinu wyswietlacza, i przez opornik do VCC.

    Dodatkowo przez LEDa wyswietlacza plynie ok 23mA, dla transoptora juz 10mA jest w zupelnosci wystarczajace :)


    Na wysterowanym tranzystorze mam wiec logikę odwrotną - tj tranzystor przewodzi gdy segment wyswietlacza jest ZGASZONY.

    Do tego zastosuję przetwornik 8bit/I2C i podepne pod arduino :)

    W najgorszym przypadku - teraz gdy wszystkie segmenty sa zaswiecone - z racji przemiatania czestotliwosciowego - swiec sie w pelni 1 z nich czyli 8*23 = 184mA potrzebne dla zaswiecenia jednego segmentu.
    Po zastosowaniu tego ukladu sytuacja najgorsza bedzie gdy bedzie zapalony 1 segment (przemiatanie czestotliwosci powoduje ze w danym momencie swiec ise tylko 1), a wiec z pozostalych dwoch segmentow 8segmentow +8segmentow +2 pozostale linie sterujace = 18 wysterowanych diod transoptora, co daje 18*10mA = 180 mA :)

    ...a 5mA jest calkowicie wystarczajace do wysterowania transoptora, bedzie o poloe mniej niz w pelni zaswiecony wyswietlacz LED :) ... dodatkowo przy dobrym dobraniu mostka dla bazy tranzystora mozna zejsc i do 1mA...


    Czestotliwosc pracy ukladu tak jak pisalem to ok 3,49 kHz, CNY17 potrafi pracowac nawet na 1MHz wiec nie powinno byc zadnych problemow w kwestii szybkosci przelaczania.


    PS. lutownice do SMD juz mam, wlutowac pod piny wyswietlacza LED uda sie bez problemu :-)


    Czy widzi ktos jakies niebezpieczenstwa ktorych ja nie zauwazylem ?
  • #39
    marcint43
    Poziom 9  
    jeszcze lepiej ... arduino mini :-) ... dodatkowo z modulem ethernet..
    na plytce sterownika 2 piny po prawej to zaislanie 5v i masa.

    - arduino mini: 14 pinow I/O
    - pod 8 z nich (te segmentowe) podpiac bezposrednio piny z wyswietlacza (do sprawdzenia jeszcze czy sie to uda)
    - pod piny ktore są zalaczane z tranzystorow (4szt) - kolejne 4 piny z arduino, przy czym ustawic je jako interrupt-HIGH, czyli pojawienie sie VCC na pinie spowoduje wygenerowanie przewania i "zczytanie" stanu pinow segmentowych"

    pozostaje ew. problem zasilania arduino ... czy pociagnie go zasilacz na plytce ?
  • #41
    marcint43
    Poziom 9  
    Christophorus napisał:
    Zobacz na ten projekt.


    dzięki za pamięć ! bardzo ciekawy projekt :)
  • #42
    PiotrPitucha
    Poziom 33  
    Witam
    Może zamiast powielać wyświetlacz powiel czujnik i podłączyć się do nowego układu pomiarowego.
    Tak lekko licząc widziałem gdzieś na płytce Atmegę8 z wyświetlaczem 2 linie x 8 znaków za 8€, do tego DS18B20 i masz gotowca, transmisja z DSa spokojnie na kilkadziesiąt metrów, czyli masz wszystko za mniej niż 50 zł.
    Oczywiście pomiar może się rozjechać o jakąś małą wartość ale to chyba nieistotne?

    Znalazłem nawet gotowca http://dh2faa.de/pollinspiel/pspiel1.html
    Płytkę z wyświetlaczem znajdziesz googlając hasło "pollin spiel"

    Piotr