Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz sterowany wyjściem mostka H, w celu wysterowania mocniejszego silnika

21 Gru 2012 09:29 1395 1
  • Poziom 11  
    Witam

    Jestem w trakcie tworzenia mocniejszej kierownicy do PC z Force Feedback z wykorzystaniem elektroniki logitecha.

    Silnik chcę zastąpić kupionym z hulajnogi elektrycznej: 24V, 120W max, 2700 rpm. Oryginalny zasilacz miał ~15W więc oryginalny silnik pewnie podobnie.

    Szukam jak najprostszego sposobu sterowania tym silnikiem biorąc jako wejście sygnały wyprowadzone do małego silniczka logitecha. Znalazłem schemat wzmacniacza zaprojektowanego specjalnie do tego celu (i podobno sprawdzonego). Nie wiem natomiast nic o mocach i jakie tranzystory zostały użyte. Wiem, że układ zmienia PWM na bardziej sterowanie napięciem, więc straty mocy będą większe.

    Moje pytania:
    - czy układ ma szansę się sprawdzić przy takich mocach ? (mogę obniżyć napięcie)
    - jakie tranzystory NPN i PNP zastosować w końcowym stopniu ?
    - jak mogę ocenić, które z 4 tranzystorów mogą być na tym samym radiatorze ?
    - czy przy tak dużym silniku powinienem się obawiać jakiś wysokich skoków napięcia wyindukowanego ?

    Oto schemat wzmacniacza:
    Wzmacniacz sterowany wyjściem mostka H, w celu wysterowania mocniejszego silnika
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Silnik chcę zastąpić kupionym z hulajnogi elektrycznej: 24V, 120W max, 2700 rpm. Oryginalny zasilacz miał ~15W więc oryginalny silnik pewnie podobnie.
    Najpierw poeksperymentuj z samym sinikiem, jaką masę dać, na jakim ramieniu i jakim napięciem zasilić, jaki prąd będzie przy tym pobierał.
    Cytat:

    Szukam jak najprostszego sposobu sterowania tym silnikiem biorąc jako wejście sygnały wyprowadzone do małego silniczka logitecha.
    Dowiedz się jakie to sygnały, jakie poziomy napięć, czy to PWM, czy jest zmiana kierunku (jeśli jest to nie wiem po co). Przeanalizuj układ wyjściowy, przeczytaj datasheet zastosowanego scalaka.

    Cytat:
    Znalazłem schemat wzmacniacza zaprojektowanego specjalnie do tego celu (i podobno sprawdzonego).
    Nie ma wartości elementów = układ nie jest zaprojektowany. Jeśli tam jest PWM lepiej wzmacniać PWM, prościej i mniej strat .

    Cytat:
    Nie wiem natomiast nic o mocach i jakie tranzystory zostały użyte. Wiem, że układ zmienia PWM na bardziej sterowanie napięciem, więc straty mocy będą większe.

    Nie ważne jakie zastosowali jak pomierzysz swój silnik, będzie wiadomo jakie dać.

    Cytat:
    - czy układ ma szansę się sprawdzić przy takich mocach ? (mogę obniżyć napięcie)
    "Układ" nie wzmocni napięcia, a nawet je zmniejszy, zasilanie napięciem wyższym niż napięcie w kierownicy to czyste marnotrawstwo.

    Cytat:
    - jakie tranzystory NPN i PNP zastosować w końcowym stopniu ?

    Zależy jakie prądy będą płynęły i jaka moc będzie do rozproszenia.


    Cytat:
    - jak mogę ocenić, które z 4 tranzystorów mogą być na tym samym radiatorze ?
    Te których kolektory mają ten sam potencjał. Albo te pod które dasz podkładki izolacyjne ;).

    Cytat:
    - czy przy tak dużym silniku powinienem się obawiać jakiś wysokich skoków napięcia wyindukowanego ?
    Dla bezpieczeństwa diody powinny być, choć układ liniowy nie powinien dawać skokowych zmian prądu, więc i napięcia.