Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naczepa Wielton - nie działa ABS Haldexa

ywalld 21 Gru 2012 11:14 4515 12
  • #1 21 Gru 2012 11:14
    ywalld
    Poziom 7  

    Witam.
    Nabyłem nie dawno naczepę wielton z 99r. z nie działającym w niej ABS Haldexa. Po kupnie naczepy założyłem nowe okładziny oraz czujniki absu na dwóch tylnych osiach. Sprawdzałem ciągłość przewodów i jest wszystko ok. Z ciągnika a jest to scania wychodzą napięcia 2x24V, 2xGND i kontrolka, tutaj też jest wszystko ok. Czujniki mają po 1,1kom tak jak powinno być ale ze sterownika wychodzi 9 kabli, 4x czujniki, 2x zawory w modulatorze, 1x gniazdo serwisowe po lewej str. naczepy, 1x gniazdo zasilanie z ciągnika i jest jeszcze jeden dwu żyłowy odcięty i sobie wisi a ja nie wiem gdzie go podpiąć. Przeszukałem wszystkie zawory i nie widzę żadnego miejsca w które miał by być podpięty ten kabel. Po przekręceniu zapłonu w naczepie słuchać zawory psyk, cyk. Dodam jeszcze, że podnoszenie przedniej osi jest sterowane ręcznie a opuszcza się automatyczne. Może wie ktoś do czego ten wiszący kabel? Czy to do jakiegoś zaworu z ciśnieniem powietrza, a jeśli tak to do jakiego i gdzie on się znajduje i do czego służy. Proszę o pomoc.

    0 12
  • Sklep HeluKabel
  • #2 21 Gru 2012 15:31
    daro111
    Poziom 31  

    Witam.
    Podaj mi opis gniazda w które jest wpięty ten wiszący kabel (prawdopodobnie może to być zawór COLAS, ale bez opisu złącza mogę tylko zgadywać).Podaj jeszcze nr. sterownika ABS.

    0
  • #3 21 Gru 2012 16:32
    ywalld
    Poziom 7  

    Numer sterownika będę miał jutro, ponieważ muszę najpierw wykręcić modulator żeby wykręcić sterownik i odczytać numer bo inaczej nie ma możliwości. A jak chodzi o opis gniazda gdzie wchodzi kabel to będzie ciężko bo wszystkie kable związane z ABS wchodzą w jedną prostokątną wtykę i są oryginalnie zalane tak że nie ma możliwości wyciągnięcia pojedynczo żadnego kabla. A co to jest ten zawór COLAS?
    Dzięki za zainteresowanie się tematem.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #4 21 Gru 2012 16:41
    daro111
    Poziom 31  

    ywalld napisał:
    jest ten zawór COLAS?

    To zawór rampowy (podnoszenie opuszczanie zawieszenia).
    Czyli wychodzi na to że masz tam ABS Modular.
    Czy taki sterownik?
    Naczepa Wielton - nie działa ABS Haldexa

    0
  • #5 21 Gru 2012 16:47
    ywalld
    Poziom 7  

    Jest bardzo podobny ale gniazdo podpięcia kabli inne. U mnie jest 28 pinów we wtyczce a w sterowniku nie wiem bo nie umiem zobaczyć bez wykręcenia czy też jest 28 czy mniej.

    0
  • #7 21 Gru 2012 21:11
    ywalld
    Poziom 7  

    Wielkie dzięki za przesłanie opisu. Wiem już teraz że ten wiszący kabel jest od Collas, problem tkwi tylko w tym że po zaworze rampowym zostało tylko miejsce na ramie a samego zaworu nie ma. Mam pytane czy napięcie +i- ma wychodzić ze sterownika do zaworu czy w drugą stronę bo ja na tym kablu po zapłonie mam około 4V. Czy w przypadku kiedy nie ma zaworu Collas ABS powinien działać czy trzeba oszukać sterownik i podłączyć coś pod ten kabel żeby sterownik widział obciążenie. I czy to coś elektrycznego w tym zaworze Collas to elektryczny zawór czy czujnik ciśnienia?

    1
  • #8 21 Gru 2012 21:40
    daro111
    Poziom 31  

    ywalld napisał:
    Mam pytane czy napięcie +i- ma wychodzić ze sterownika do zaworu czy w drugą stronę bo ja na tym kablu po zapłonie mam około 4V. Czy w przypadku kiedy nie ma zaworu Collas ABS powinien działać czy trzeba oszukać sterownik i podłączyć coś pod ten kabel żeby sterownik widział obciążenie. I czy to coś elektrycznego w tym zaworze Collas to elektryczny zawór czy czujnik ciśnienia?

    Zawór Colas to zwykły zawór do sterowania zawieszeniem pneumatycznym (podnoszenie ,opuszczanie,stop,"do jazdy") z tym że posiada elektrozawór który po przekroczeniu zadanej prędkości przywraca pozycję zaworu na "do jazdy" czyli samo-poziomowanie.
    Można "zasymulować" jego poprawną pracą wpinając zwykłą cewkę "jakiegoś "elektrozaworu (24v i rezystancji-i tu nie pamiętam ,albo 15 ohm ,albo 30 ohm).
    Sygnał jest wysyłany ze sterownika ABS do zaworu ,lecz podczas normalnej pracy ABS ,jest kontrolowana sprawność tego obwodu.Niesprawność sygnalizowana jest błędem w ukł. ABS przyczepy.Pomimo niesprawności zaworu Colas system ABS powinien (o ile jest sprawny) działać poprawnie.

    0
  • #9 21 Gru 2012 21:57
    ywalld
    Poziom 7  

    Wielkie dzięki za objaśnienie tego układu. Jutro będę walczył z tym ABS i wieczorem się odezwę. Pozdrawiam.

    0
  • Pomocny post
    #10 21 Gru 2012 22:01
    daro111
    Poziom 31  

    Znalazłem opis pomiaru zaworu Colas:
    Opór cewki zaworu
    COLASŸ+
    + i - 79 Ω < R < 96 Ω Wiązka odłączona

    1
  • #11 22 Gru 2012 17:57
    ywalld
    Poziom 7  

    Witam. Zacząłem dzisiaj jeszcze raz od początku, posprawdzałem wszystkie kable i opór czujników przy kołach i okazało się, że 3 mają 1.1km a 1 z nich raz ma 1kom a raz 930ohm po prostu kabel przy wtyczce był nad łamany. Od ciąłem wtyczkę przylutowałem nową i rozpędziłem zestaw do 20km/h i nic kontrolka w ciągniku dalej świeciła, więc przylutowałem do kabla od zaworu COLAS elektrozawór który miałem nawet nie wiem od czego ale ma 92ohm i ponownie zacząłem rozpędzać zestaw i przy około 10km/h kontrolka zgasła. Zrobiłem jeszcze doświadczenie odlutowałem ten elektrozawór i ABS dalej działa. Tylko kiedy był przylutowany to po zapłonie kontrolka ABS 3 razy oświeciła się i zgasła a później świeciła do momentu kiedy nie ruszyłem, po ruszeniu zgasła i ABS działał a teraz po odlutowaniu elektrozaworu po zapłonie kontrolka nie miga tylko od razu świeci ale po ruszeniu gaśnie i ABS działa. Myślę, że wszystko jest ok. Wielkie dziki koledze daro 111 za pomoc i pozdrawiam.

    0
  • #12 22 Gru 2012 18:27
    daro111
    Poziom 31  

    ywalld napisał:
    Od ciąłem wtyczkę przylutowałem nową i rozpędziłem zestaw do 20km/h i nic kontrolka w ciągniku dalej świeciła, więc przylutowałem do kabla od zaworu COLAS elektrozawór który miałem nawet nie wiem od czego ale ma 92ohm i ponownie zacząłem rozpędzać zestaw i przy około 10km/h kontrolka zgasła. Zrobiłem jeszcze doświadczenie odlutowałem ten elektrozawór i ABS dalej działa. Tylko kiedy był przylutowany to po zapłonie kontrolka ABS 3 razy oświeciła się i zgasła a później świeciła do momentu kiedy nie ruszyłem, po ruszeniu zgasła i ABS działał a teraz po odlutowaniu elektrozaworu po zapłonie kontrolka nie miga tylko od razu świeci ale po ruszeniu gaśnie i ABS działa. Myślę, że wszystko jest ok. Wielkie dziki koledze daro 111 za pomoc i pozdrawiam.


    Również się cieszę że mogłem pomóc .:D

    0
  • #13 23 Gru 2012 13:16
    ywalld
    Poziom 7  

    Temat uważam za zakończony.

    0