Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pomiar trafa głosnikowego PP -rozbieżności

Andrzej Ł 22 Dec 2012 14:05 2511 6
  • #1
    Andrzej Ł
    Level 21  
    Posiadając trafo PP które pracowało w jakiejś samoróbce na 2 X EL34 w klasie A (25W)sprawdzałem jego cztery odczepy na wyjściu. Wykorzystywany był tylko jeden odczep.
    Trafo obecnie siedzi w mojej konstrukcji combo gitarowego na 2 X 6P3S-E (6LGC),w którym to dokonywałem pomiarów w następujący sposób:

    1KHz sinus na wejście, odczepy obciążane rezystorami ,pomiar napięć na pierwotnym i wtórnym trafa przy pomocy oscyloskopu w celu ustalenia przekładni a zatem Raa.
    Klasa AB,anodowe 440V,bias 2 x30mA
    Pomiar na pierwotnym sondą 10:1 między anodą L1 lub L2 i masą.
    Pomiar na wtórnym sondą 1:1 między odczepem wyjściowym a masą.
    Wartości można uznać za poprawne i logiczne ,oto ich wyniki:

    Odczep 1 ,zakładane wyjście 4 ohmowe:
    -obciążone rezystorem 4 ohm /Uaa 920Vp-p/Uwy 29Vp-p(Usk=10,3V)
    - przekładnia n= 31,72 /Pwy=26,4W/Raa=4 kohm

    Odczep 2,zakładane wyjście 8 ohmowe:
    -obciążone rezystorem 8 ohm /Uaa 880 Vp-p /Uwy 43Vp-p (Usk=15,2V)
    -n=20,5 / Pwy=29W / Raa=3,36 kohm

    Odczep 3,zakładane wyjście linii 30V :

    -obciażone rezystorem 50 ohm / Uaa 960Vp-p /Uwy 108Vp-p(Usk=38,3V)
    -n=8,88 /Pwy=29W / Raa=3,9 kohm


    Odczep 4,zakładane wyjście linii 60V:
    -obciążone rezystorem 150 ohm /Uaa 900Vp-p/Uwy 175Vp-p(Usk=62V)
    n=5,14 / Pwy=25,6W /Raa=3,9 kohm



    jak widać trafo jest wstanie przenieść w gitarowcu 30W a Raa odpowiada przedziałowi zalecanego dla pary EL34 lub 6L6GC itp. 3,3-4Kohm.

    Robiłem również pomiar we wcześniejszym wzmacniaczu,w którym trafo było zamontowane.

    Lecz gdy mierzyłem trafo znaną metodą 230V na pierwotne na wtórnym uzyskiwałem inne wartości napięć i przekładni:

    odczep 4 ohm:
    Uaa 228Vsk/Uwy 4,5Vsk /n=50,6

    odczep 8 ohm:
    228Vsk/Uwy 7Vsk / n=32,5

    Mierzyłem też inne trafa (m.i to od beethovena) i metodą sieciową wychodzą również inne niezgodne przekładnie ,o co tu chodzi ? Czyżby wszystkie nie chciały przenosić 50Hz ?






    .
  • #2
    Futrzaczek
    Admin of Retro group
    50Hz jest już bardzo niską częstotliwością, jak na transformator głośnikowy.

    Zakładając, że zaprojektowane i wykonane zostały dla spadku o 3dB na częstotliwości 50Hz, daje to zmniejszenie napięcia wyjściowego 0,707 raza. A w rzeczywistości, tę dolną granicę ustala się jeszcze wyżej, np. na 70Hz. Wtedy sygnał 50Hz może być przenoszony aż dwukrotnie słabiej, w porównaniu do tych o wyższej częstotliwości.

    Jeśli masz taką możliwość, "obadaj" transformatory na różnych częstotliwościach. Zobaczysz wtedy, że charakterystyka przenoszenia mocno odbiega od idealnej :)
  • #3
    Andrzej Ł
    Level 21  
    Tak zrobię w wolnej chwili, bo to jedyne sensowne wytłumaczenie.
    Spróbuję podać sinus z generatora poprzez wzmacniacz mocy tranzystorowy (niska Z wyjścia), oby go tylko indukcyjność nie załatwiła. :)
  • #4
    studisat
    Tube radio receivers specialist
    Dla 50Hz indukcyjność trafa głośnikowego najczęściej jest za niska. Ponadto dość łatwo jest przesterować badane rafo podczas pomiaru przekładni - odkształcenie sinusoidy przy typowym zwykłym mierniku znacznie przekłamuje pomiary.
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    Andrzej Ł
    Level 21  
    Wziąłem "żelastwo" jeszcze raz w obroty i okazało się że poprzednie pomiary były jednak błędne.
    Obserwowany sinus na oscyloskopie między anodą a masą ma połowiczną wartość
    rzeczywistej amplitudy.Pomiar między anodami pokazuje rzeczywisty przebieg i amplitudę napięcia Uaa ,który jest dwukrotnie wyższy,co pokrywa się z
    pomiarem przekładni metodą sieciową.
    A zatem trafo ma takie przekładnie :

    odczep 1:
    Uaa 228Vsk/Uwy 4,5Vsk /n=50,6

    odczep 2:
    228Vsk/Uwy 7Vsk / n=32,5

    Po przeliczeniach Raa wynosi 5-5,2 kohm.

    odczep drugi był zatem na głośnik 5 ohm a pierwszy 2,5 R na dwie kolumny po 5 ohm.

    Mierzyłem również indukcyjność uzwojeń pierwotnych poprzez pomiar prądu przy napięciu sieciowym.
    Na tyle wszystko się zgadzało ,lecz przy trafie beethoven , wyszło 5 mA a po przeliczeniu :
    XL=225V/5mA=45kohm
    L=XL/2pi*f= 45kohm/314= 143,3H ,to chyba za dużo ?
    Może tu faktycznie sinus był na tyle zniekształcony ze miernik zmierzył zły prąd.
    A jak wy mierzycie indukcyjność uzwojenia pierwotnego traf ?
  • #7
    Zygmunt_mt
    Level 23  
    Andrzej Ł wrote:
    A jak wy mierzycie indukcyjność uzwojenia pierwotnego traf ?
    Ja jeżeli potrzebuję, to mam stary E-316 lub UT70A. Ale ta indukcyjność wyszła Ci ogromna. Chyba o jeden rząd wielkości za duża.