Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Fotowoltaika
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Viessmann Vitodens 200 WB2B - Kocioł grzeje bez przerwy

23 Gru 2012 12:10 21768 46
  • Poziom 2  
    Witam,

    Konfiguracja systemu:
    Dom wolnostojący. Kocioł Vitodens 200 (WB2B) + Podgrzewacz pojemnościowy Vitocell 100 W (200 litrów) + sprzęgło hydrauliczne. Dwa obiegi grzewcze, podłogówka ze zdalnym sterowaniem (Vitotroll 200) i grzejniki bez zdalnego sterowania

    Problem: Kocioł grzeje bez przerwy

    Zaczęło się od tego, że przechodząc koło kotłowni ciągle słyszałem chodzący piec, czego wcześniej nie było. Dodatkowo, temperatura kotła ciągle jest utrzymywana na poziomie 71-74 st. C (co jest zrozumiałe, przecież piec ciągle goni).
    Zrobiłem dzisiaj próbę i okazało się, że pomiędzy 23.00 a 8.00 rano, kocioł chodził bez przerwy (9 godzin pracy palnika i zero uruchomień palnika) zużywając w tym czasie 8,5 metra sześciennego gazu.Więc wychodzi, że na samo grzanie piec zużywa ok. 23 metrów na dobę.
    Rozmawiałem z infolinią Viessmann-a i facet powiedział mi, że to normalne, jeśli piec uruchamia ochronę przecimrozową, to ignoruje wszelkie inne ustawienia. Generalnie nie miał ochoty mi pomóc ani czegoś wyjaśnić, powtarzając jak mantrę "tak ma być" na różne sposoby.

    Postanowiłem wyłączyć ochronę przeciwmrozową (Kodowanie 2, sekcja "Kocioł/obieg z mieszaczem", adres "A4", wartość "1", przy jednoczesnym ustawieniu "A3" na wartość "-9"). Kocioł dalej "robi swoje", grzeje bez przerwy wyświetlając na wyświetlaczu, że ochrona przeciwmrozowa jest włączona.

    Infolinia Viessmanna-a nie odpowiada, nie mogę się połączyć z żadnym z konsultantów.

    Nie będę Was zanudzał opisem różnych prób, które robiłem, wszystkie dają taki sam efekt. Co bym nie zrobił, piec ma mnie gdzieś i robi swoje (tak samo jak facet z infolinii, może oni wszyscy i ludzie i maszyny u Viessmanna tak mają?). Nie wyświetla też żadnych błędów i usterek.

    Moje pytanie:
    1. Czy można w tym piecu wyłączyć ochronę przeciwmrozową. Jeśli tak, to w jaki sposób (jeśli jest inny niż ten, który opisałem).
    2. Czy zużycie na poziomie 0,9 metra sześciennego na godzinę w nocy, kiedy podgrzewanie wody nie działa, oba obiegi chodzą na zredukowanej temperaturze nie jest zbyt duże? Dom ma 180 m. kw., temp. na zewnątrz -14 st. C.
    3. Albo inaczej, jak zredukować zużycie gazu?

    Z góry dzięki za pomoc.

    No i Wesołych Świąt.

    Witek
  • Fotowoltaika
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Za mało danych podajesz aby Ci cokolwiek pomóc.
    Temat tego kotła i ustawień jest już wielokrotnie wałkowany w internecie z bardzo szczegółowymi opisami kodów i ustawień. Jest tam dużo więcej informacji niż na infolini :P pozdr adam
  • Poziom 36  
    Jeśli nie dochodzi do przegrzania pomieszczeń (temperatura osiągana jest nie wyższa niż zadana) to tak ma być.
    Nocą są niższe temperatury na zewnątrz więc kocioł powinien teoretycznie (gdy nie masz ustawiony temperatur eko-komfort) produkować więcej ciepła aby uzupełniać większe straty.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Fotowoltaika
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Ale ten Vitotrol 200 na podłogówce? Nie lepiej aby był zaprzyjaźniony z obiegiem grzejników ... ?
  • Poziom 1  
    Jestem początkujący i mogę się mylić, ale z tego co mi wiadomo to im mniej uruchomień palnika i im dłuższa (bardziej ciągła) praca kotła na niższej mocy tym lepiej (taniej, ekologiczniej itp), a przy takiej temp. na zewnatrz taka praca kotła może świadczyć o dobrym skonfigurowaniu ustawień dawki gazu itp.
    Jeśli się mylę proszę mnie poprawić.
  • Poziom 10  
    ja mam podobnie
    piec Vitodens 200-W 26 kW
    regulator Vitotronic 200
    moduł zdalnego sterowania Vitotrol 200
    dom ok 180m2
    zarówno ok 40m2 podłogówki jak i 10 grzejników (80 żeberek aluminiowych + 2 panelowe 1800x600 + 2 łazienkowe) pracuje na jednym obiegu podłogówki regulowane przez termostat do tego zestaw hewalex ze wspomaganiem CO z buforem 400l i 4 panelami słonecznymi ostatnio udało mi się kilka dni łapać na nich temp. ponad 100 st. C
    Mój problem polega na tym że nie mogę wyregulować pieca ostatnio temp. na zewnątrz ok 5 st. C w nocy ok 0 st. C a piec pożera na dobę ok 20m3 temp. nastawiona w domu 14 st. C ale utrzymuje się na poziomie 16 st. C dom bardzo dobrze docieplony może nie pasywny ale pozbawiony mostków termicznych dach 30cm wełny, elewacja 20 cm, posadzki 20cm, + wentylacja mechaniczna.

    Problem polega jednak na czymś innym czego w ogóle nie rozumiem piec pomimo różnych konfiguracji nastawień chodzi cały czas cały czas goni wodę w obiegu między piecem a zbiornikiem na wodę nawet wodę rzędu 15-20 st. C a serwisant mówił mi że pompa obiegowa ze zbiornika na ogrzewani CO będzie pracowała dopiero jak woda w buforze będzie większa niż 40 st. C więc w jakim celu piec podgrzewa wodę do 30 stopni i przestaje grzać i utrzymuje ją w tym stanie zużywając przy tym niepotrzebne m3 gazu. Mam wrażenie że obecnie zużywam gaz w ogóle niepotrzebni a ciepło jakie jest w domu jest wynikiem went. mechanicznej i rolet które w dzień są odsłonięte i wpuszczają słońce a w nocy zasłaniają okna i nie dopuszczają do wyziębiania budynku. Dodam jeszcze że obecnie testuję ustawienia krzywa grzewcza 0,9 moc 65% tak wyczytałem na forum że jedne z optymalnych ale to nic nie daje. Macie jakiś pomysł co można zrobić z moim piecem.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Vitodens 200-W podłączony do ładowania zb. buforowego to wg mnie co najmniej niepotrzbny temat. Zwiększa się tym sposobem temp. wody powracajacej do kotła (co w przypadku kondensata jest bez sensu). Te 20 m3 to niemało! Czy budynek jest nowy? Jeśli tak to pierwszy sezon będzie się objawiał takim zwiększonym zużyciem (osuszanie budynku). Inne pytanie to czy instalator prawidłowo połączył do kupy kocioł z tym buforem i instalacją c.o. (kocioł nie powinien wciąż utrzymywać maksymalnej temp. wody dla obiegu c.o. tylko pracować wg nastawionej przez Ciebie krzywej grzania)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    tak tylko ja bym chciał bym by piec na dobę załączał się powiedzmy 2 lub 3 razy dogrzał wodę w buforze do 40-50 st C i ogrzał budynek prze jakiś czas później jak się nieco ochłodzi czynność powtórzył a tak on w ogóle nie goni wody na grzejniki tylko podgrzewa wodę której tak czy tak nie spożytkuję. Da się tak ustawić piec jak piszę?
    Budynek jest nowy ale nie był wyziębiony pomieszczenia raczej wysuszone. Zauważyłem jeszcze jedną rzecz przy takich samych warunkach pogodowych i temp. wewnętrznej piec jednego przez kilka dni zużywa od 2 do 5 m3 gazu a następnego dnia ponad 20 m3 a warunki pogodowe nie ulegają zmianom.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Nie wiem co o tym wszystkim myśleć kolektory i piec montował mi ten sam fachowiec instalację robił inny ale żadnych projektów wyliczeń nie widziałem. Fachowiec od kolektorów i pieca jest serwisantem Viessmanna i Hewalexa mówił że to będzie śmigać i obiecuję przyjechać to wyregulować no ale kiedy to będzie nie wiem jak na razie szukam pomocy w internecie może będę mądrzejszy wyczytałem też że takie zachowanie pieca - podgrzewa wodę w buforze do 25-30 st C to wina ustawienia zabezpieczenia przed zamarzaniem ale może można to jakoś wyłączyć bo skoro w domu mam temp. na poziomie 16-18 st. C (dom jest jeszcze nie zamieszkały trwają prace wykończeniowe) to jasne jest że woda w układzie nie zamarznie nie rozumiem po co to jest. Dziś np przy ustawieniach krzywej 0,9 moc pieca 65 temp na zewnątrz 2 st C w nocy było ok - 2 st C piec "zjarał" 4 m3 a innego dnia przy podobnych warunkach 12, 20, 15 czyli kompletna paranoja dlaczego tak się dzieje
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Moze Twoi budowlańcy raz kąpią się w goracej wodzie a raz nie. Zakreć im kurek z ciepłą wodą. Co to są podobne warunki? Czy np: +2 i -3 st.C to podobne warunki? Nastawy i pracę kotła z buforem trzeba by zaobserwować na miejscu ...
  • Poziom 9  
    Witam, właśnie uruchomiłem nowy piec Viessmann 222F 8,5-35kW z zasobnikiem ładowanym warstwowo 130l kondensacyjny, sterowany pogodowo oraz Vitotrol 200 RF. Stary olejowy Viessmann Vitola Comferral 33kW, będzie jako awaryjny.

    Co do najważniejszej obserwacji to:

    1. Piec pracuje non stop (co jest właściwe dla kondensatów o ile nie przegrzewa się domu) w ciągu dnia od 6-22:30 (nie wyłącza się ani razu). Przy temperaturach (0 do -2C) ma bardzo ładne parametry pracy temperatura zasilania 40C temperatura spalin 36C bardzo ładnie kondensuje, kaloryfery lekko ciepłe, krzywa grzewcza (0.8), zerowa korekcja krzywej fabrycznej. Brak ogrzewania podłogowego, jeden obieg grzejniki Purmo niskotemperaturowa instalacja, powierzchnia grzana 270mkw parter (brak poddasza użytkowego), piwnica 110mkw.
    Piec działa na sterowaniu pogodowym a Vitotrol tylko jako przeniesienie niektórych informacji i nastaw podstawowych.

    Co do zużycia gazu po kilku dniach grzania:
    Piec zużywa 15m3 na dobę i niżej nie zejdzie bo przy temperaturach +5 bo +8C temperatura wody w kotle jest 36C i to jest jego minimum, próbowałem przestawiać różne parametry i nie idzie niżej.
    Przy tej temperaturze wody w kotle 36C zużycie minimalne przy ciągłej pracy jest 0,55m3 na godzinę w czasie nie korzystania z wody użytkowej (tylko kaloryfery).

    Szacuję miesięczne zużycie na około 450m3 już z wodą użytkową.

    Jestem zadowolony bo to oznacza duże oszczędności w stosunku do poprzedniego olejowego pieca.

    PS. Nadmienię jeszcze, że przy krzywej (0.8) i minimalnej temperaturze 36C wody w kotle oraz spalin 32C, temperatura w domu jest od 20,5C do 23C zmierzyłem cyfrowym termometrem w różnych zakątkach.

    pozdrawiam,
  • Poziom 9  
    Witam ponownie,

    jak to zwykle bywa człowiek szuka oszczędności szczególnie na ogrzewaniu i dlatego zacząłem poszukiwać jeszcze lepszych parametrów dla tego pieca i tak go ustawić aby spalał jeszcze mniej na dobę.

    Obecnie jak już pisałem piec chodzi na krzywej 0.8 bez korekty i przy pracy ciągłej ponad na dobę przy temperaturach -4 noc +5 dzień zużywa około 15m3 gazu ziemnego (przypominam ogrzewa dużą powierzchnię ok 380m2 tylko na grzejnikach niskotemperaturowych Purmo oraz zasobnik 130l z wodą. Przy takim ustawieniu można przewidzieć, że zużycie miesięczne będzie na poziomie 450-500m3 gazu.

    Co można zrobić aby jeszcze zmniejszyć zużycie? Czytałem na forach wypowiedzi o taktowaniach pieca, o stratach ciepła im piec grzeje mocniej to straty większe (fizyka), to wszystko prawda. Jednak być może dla dobrze zaizolowanego budynku (taki uznaję, że mam bo przy 0,8 krzywej piec daje radę na samych grzejnikach utrzymać wszedzie temperatury od 20,5-23C, można ustawić tak piec aby grzał mocniej ale z przerwami co w rezultacie da większe chwilowe spalanie ale ogólnie może mniejsze zużycie bo mniej godzin pracy będzie na dobę a na pewno będzie szybciej nagrzewać pomieszczenia bo większa temperatura powinna być na zasilaniu.

    Po rozmowie z centrum Viessmann zaproponowali podniesienie krzywej do 1.2 i tyle. Co może mieć sens, sprawdzę.

    Co zamierzam ogólnie zrobić:

    1. Zmienić krzywą na 1.2K lub wyższą (sprawdzę empirycznie kiedy będzie najmniejsze zużycie dobowe) (przy 1.2 cały czas będzie zachodzić kondensacja, sprawdziłem)
    2. Ustawić termostaty na wszystkich grzejnikach na odpowiednie temperatury (obecnie wszystkie przy krzywej 0,8 są odkręcone na max - u mnie nr 5 Heimeier).
    3. Używać TYLKO pogodówki, nie kombinować z Vitotrolem jako sterowanie palnikiem pieca bo lepiej z mojego doświadczenia jak grzejniki są ciepłe niż stają się zimne na dłużej, większy komfort cieplny. Można Vitotrola ustawić w najzimniejszym pokoju ale i tak jednak sterowanie piecem będzie nieporównywalnie słabsze od pogodówki (będzie większa bezwładność i opóźniona reakcja).


    Mój tok rozumowania jest tu następujący:

    Ustawienie krzywej na 1.2K spowoduje zwiększenie temperatury na zasilaniu pieca o kilka stopni i szybciej piec będzie nagrzewał obieg pracując cały czas z kondensacją lekko spadnie sprawność ale ta szybkość nagrzewania jest istotna bo liczę, że wówczas termostaty na grzejnikach rozgrzanych zostaną pozamykane do zadanych temperatur i co za tym idzie ilość czynnika w obiegu się zmniejszy (może nie zmniejszy się ilość całkowita :), ale przepływ się zmniejszy) co spowoduje, że piec "idąc" po krzywej temperaturowej wyższej np. 1.2 wyłączy się.

    To spowoduje przestój palnika aż zadziała histereza i palnik włączy się ponownie. Liczę, że bilans będzie lepszy. tzn. ilość dobowa zużytego gazu się zmniejszy. Liczę, ze dobrze zaizolowany dom utrzyma ciepło i różnica w chwilowym grzaniu 1.2K z przerwami do 0,8K bez przerw będzie na korzyść 1.2K.

    Zmierzyłem też chwilowe zużycie gazu na gazomierzu :), przy krzywej 0.8K jest to około 0,54m3 na godzinę przy krzywej 1.2K jest to już około 0,9m3/h a więc aby oszczędzić w moim przypadku piec powinien pracować na nastawie krzywej 1.2K maksymalnie około 14 godzin.

    Pytanie moje do Was czy wg Was uda się osiągnąć taki stan pracy pieca?

    W jednym zdaniu: Czy uda się na samych grzejnikach, termostatach na grzejnikach, (jeden obieg) i samej pogodówce (bez angażowania Vitotrola) zmusić piec do przestojów w taki sposób, żeby dla krzywej 1.2K palnik pieca pracował u mnie tylko 14 lub mniej godzin na dobę? Rzetelna odpowiedź na to pytanie jest kluczem do ewentualnego obniżenia kosztów grzania z zachowaniem komfortu cieplnego :).
  • Poziom 9  
    Po przestawieniu na krzywą 1.2K spalanie wynosi obecnie 13m3/24h
    Niestety jest cieplej i dlatego sytuacja nie do porównania.

    Zobaczymy jak spalanie będzie wyglądać przy większych mrozach.
  • Poziom 9  
    Viessmann Vitodens 200 WB2B - Kocioł grzeje bez przerwy

    Szanowni,

    po miesiącu pracy pieca mogę śmiało stwierdzić, że modernizacja kotłowni się opłaciła. Piec chodzi idealnie przy -8C na zewnątrz zasila dom 53C a temperatura spalin jest 46C, kondensacja występuje, krzywa 1.2K jest dla mnie idealna, piec chodzi praktycznie cały czas. Spalanie gazu jest 380m3 na miesiąc (22.10-22.11.2014). Wyszło więc 1m3 gazu na 1m2 powierzchni ogrzewanej czyli piękny wynik moim zdaniem.

    Mam pytanie dodatkowe do was, czy jest jakaś metoda sprawdzenia jaka jest temperatura powrotu w moim piecu? Nigdzie nie trafiłem na ten parametr, na wyświetlaczu jest tylko temperatura spalin. Czy można przyjąć, że temperatura powrotu jest na poziomie temperatury spalin? Może należy jeszcze odjąć kilka stopni? Czy jest gdzieś w tym sterowniku taka informacja? Jeśli nigdzie nie będzie to pewnie trzeba zamontować dodatkowy czujnik lub termometr na rurze powrotnej.

    Reasumując wszystko dla potomnych:

    Modernizacja kotłowni z oleju opałowego na gaz ziemny poprzez wpięcie równolegle do istniejącego pieca nowego kondensacyjnego bardzo się opłaci mimo wysokich kosztów podłączenia gazu i zakupu pieca.

    W moim przypadku szacuję zwrot z inwestycji po około 3-4 latach.

    Piec chodzi 100% na pogodówce, krzywa 1.2K zgodnie z zaleceniem serwisu Viessmanna. Sterownik pokojowy Vitotrol 200 tylko jako wskaźnik przenoszonych danych z pieca, żeby nie chodzić do kotłowni oraz zmiany nastaw (praktycznie nie ruszany przeze mnie). Temperatura w domu (część mieszkalna) jest stała i wynosi 22.5 (jadalnia , salon), (21 sypialnie) 24(łazienka) wszystko sterowane termostatami na grzejnikach Purmo/Heimeier.

    Pozdrawiam wszystkich serdecznie i życzę równie udanych modernizacji i zadowolenia z instalacji.
  • Poziom 9  
    @ZbiguZbigu Widzę że masz również tylko grzejniki i ten sam piec ;)
    Ja też walczę z krzywą grzewczą bo póki co mam problem z 3 grzejnikami które są ciepłe tylko u góry (polecili mi zastosować kryzowanie bo mam za mały przepływ wody).

    Do tej pory myślałem że powinienem mieć jak najniższą krzywą aby mieć komfort cieplny i niskie zużycie gazu ... ale Twój post ZbiguZbigu chyba zmieni mi nastawieni ... podobnie jak odejście od tego by wszystkie grzejniki odkręcić na maksa na głowicach (i po ustawiam 2 i 3 na grzejnikach i podkręcę krzywą).

    A i mam ustawione by tylko częściowo korzystał z pogodówki i Vitotrola - myślicie by to zmienić tylko na pogodówkę ?
  • Poziom 9  
    @sla77

    Ja osobiście nie mam podłogówki I tylko grzejniki Purmo. Mam duży dom I grzeje około 380mkw. Z mojego doświadczenia wynika, że jeżeli grzejniki mają termostaty to należy ich używać. W moim przypadku mam nastawione na 21 stopni (jedna kreska powyżej 3 typ. Heimeier) Obecnie jest -10C na zewnątrz i mierząc termometrem cyfrowym na podczerwień sprawdziłem, że temperaturę w pomieszczeniach odpowiada wartością nastawionym na termostatach. W każdym pomieszczeniu zgadza się +-0,5C. To idealnie bo w łazience mam 24 stopnie, w sypialni 20, w salonie, oraz innych pokojach dziennych 21 a w piwnicy 17 (wyjątek pralnia 21), w garażu 14. Używanie termostatów jest konieczne bo sama pogodówka nie da rady "wymyśleć" jaka ma być temperatura w danym pokoju. Od tego są termostaty na każdym grzejniku. Pogodówka ustala tylko temperature na wyjściu pieca dla całego domu jednakową (trzeba by mieć extra dokładnie dobrane grzejniki żeby bez termostatów dało radę utrzymywać stała temperaturę, ale to chyba również mało realne i raczej niewykonalne.

    Co do sterowania pieca ja się już przekonałem, że nie ma co kombinować, warto używać pogodówkę w 100% nie mieszać do tego innego sterowania np. termostatu na ścianie w pokoju. Mam taki termostat/sterownik ale używany jest wyłącznie do przeniesienia niektórych nastaw na parter żebym nie musiał latać do piwnicy zmieniać ustawienia czy odczytywać nastawy. Dla wygody warto mieć chociaż I bez tego da się żyć :).

    Tak więc pogodówka i krzywa 1.2K, piec chodzi pięknie w granicach kondensacji a w pokojach jest idealna temperatura zgodna z moim oczekiwaniem.

    To, czy grzejnik jest cały ciepły czy nie to inna kwestia, u mnie też są momenty kiedy grzeje tylko górna połowa ale uważam, że tak powinno być, oznacza to że termostat reguluje przepływ wody w grzejniku I jak jest temperatura pomieszczenia ustabilizowana na zadaną to grzeje słabiej, nie ma się co przejmować. Odkręć na 5 na maksa I jeśli grzeje cała powierzchnia to jest wszystko ok.

    Obecnie spalam 15m3 na dobę (-10C), jestem bardzo zadowolony, zużycie jest zgodne z oczekiwaniem, rachunki za sezon zimowy bedą w okolicy 5000 -5500PLN I jest to bardzo tanio w stosunku do oleju opałowego przed modernizacją spalałem ponad 3700L w samej zimie (olej był po prawie 3,8PLN za litr. Teraz staniał jak wiemy ale nadal jest prawie 50% taniej na gazie.

    Przy krzywej 1.2K I mrozie -10K przy zadanej temp. 20C na sterowniku pieca nadal jest kondensacja I piec pracuje efektywnie. Temperatura zasilania 54C, temperaturę spalin 46-48C, temperatura powrotu 32C mierzona termometrem cyfrowym na rurze powrotnej c.o. (nie umiem tej temperatury odczytać ze sterownika (może ktoś ma pomysł jak?).

    Sądzę, że można nawet obniżyć do 1.0K krzywą ale to nie da znaczących oszczędności. Moim zdaniem 1.2K jest optymalną krzywą dla mojego domu. Piec chodzi prawie non stop (średnio około 20 -21 godzin na dobę) , średnie zużycie gazu 0,71m3 /godzinę. pogodówka kontroluje w 100%, pompa cyrkulacyjna chodzi rano 6-9 I wieczorem 18 - 23.

    Cykl grzewczy jest stały codziennie 6-23 20C reszta nocy na 18C na piecu.

    Super jestem zadowolony , piec pracuje stabilnie, cicho i pięknie prezentuje sie w piwnicy stojąc obok swojego olejowego brata :).

    pozdrawiam,
  • Poziom 9  
    Wielkie dzięki ZbiguZbigu za info, ustawiłem póki co krzywą na 1,0 a po nowym roku ustawię by 100% dostosowywało grzanie z pogodówki i zobaczę efekty.

    Mam dom w technologii kanadyjskiej i stosunkowo szybko się wychładza - choć wełny mam ocieplenia 20 cm.

    Mam pytanie, czy jak na sterowniku Pieca ustawie 22C - to czy piec nie będzie mocniej przypadkiem grzał bo do tej temperatury dojść ?
  • Poziom 9  
    @sla77

    Jak przestawisz na 22 stopnie to bedzie znaczyło tak jakbyś podnosił krzywą I piec zwiekszy temperature w poszczególnych punktach krzywej.

    Chodzi o to, że krzywe są programowane dla 20C w domu jako temperatura zadana. każde zwiększenie zadanej temperatury to oczywiscie również zwiększenie zużycia gazu przynajmniej chwilowe zużycie wzrośnie.

    W twoim przypadku jak w każdym innym trzeba starać się tak dobrać krzywą grzewczą oraz zadaną temperature na sterowniku aby po nastawieniu na termostatach grzejnikowych zadanych temperature w pokojach mieć cały czas właśnie taka temperature.

    Inaczej mówiąc nie ma złotego środka I każdy dom I każda instalacja jest inna.

    Generalna zasada:

    Krzywe grzewcze ustawiamy raz na jakiś czas, nie zmieniamy co pare godzin czy nawet dni bo "system" tego nie lubi I nie warto przestawiać na chybił trafił.

    Najlepiej jest najpierw na grzejnikach w pokojach, łazienkach etc. nastawić termostatami odpowiednią zadaną temperature. Najlepiej przy temperaturze na zewnątrz -5-10C. potem wybrać krzywą np. 1.2K I zostawić temperature zadaną na sterowniku na 20C w dzień I np. 18 w nocy (u ciebie może I w nocy tez 20C powinno byc jeśli sie dom szybko wychładza).

    Po nastawieniu obserwujemy, dajemy systemowi czas np. 3 doby. po trzech dobach najlepiej jeśli na dworze nie ma w tym czasie dużych wahań temperatury, bierzemy termometr na podczerwień taki zwykły który mierzy temp ciała I otoczenia I robimy obchód po domu I mierzymy temperature w pomieszczeniach I sprawdzamy z nastawami na grzejnikach. Jeśli jest OK to mamy szczeście I zapominamy o wszystkim jesli nie to korygujemy:
    Najpierw generalnie sprawdzamy czy we wszystkich pomieszczeniach mamy zadaną temperature, jeśli tak nie jest to znak, że piec nie dostarcza wymaganej ilości ciepła do naszego domu. Mamy kilka opcji ale najlepszą jest poprostu wybór wyższej krzywej grzewczej np 1.4K (w Viessmann mamy krzywe co 0,1K). Po przestawieniu obserwujemy znowu I po 2 - dobach robimy pomiary.

    Ogólnie chodzi nam o to aby dostarczana energia przez piec była zrównoważona z wychładzaniem domu czyli żeby nasza temperatura w naszych pomieszczeniach była stała, nie rosła I nie spadała poniżej naszego stanu komfortu który sobie sami ustalamy.

    Jeśli mamy przypadek, że w niektórych pomieszczeniach mamy ciepło idealne a w innych mamy za zimno to możemy regulować termostatami (tam gdzie za zimno to więcej odkręcamy). Jeśli mamy pomieszczenia, gdzie temperatura mimo maksymalnego odkręcenia termostatów jest nieosiągalna to musimy a. wyregulować od nowa cały system przestawiając krzywą na jeszcze wyższa I ustawiając termostaty lub b. może się tak zdarzyć, ze mamy źle dobrane grzejniki do kubatury I nie możemy nimi dogrzać pomieszczeń (wtedy wymieniamy niestety na wieksze).

    Najwazniejsze jest poprostu przetestowanie tych procedur u siebie I nie sugerowanie się innymi. Każdy układ I dom ma inną charakterystykę wychłodzenia, inaczej traci ciepło.

    Tak więc podsumowując: Piec nasz dostarcza centralnie pewną ilość ciepła zgodnie z zadaną krzywą I wymaganą temperature w pomieszczeniu. (to że na piecu ustawimy np. 20 C nie oznacza, ze w pomieszczeniu będzie 20C, może być więcej lub mniej I zależy to od nastaw na grzejnikach, samych grzejników I naszego budowy naszego domu. Termostaty na grzejnikach są bardzo przydatne I wazne bo dzięki nim możemy dość prezyzyjnie zadbać aby to ciepło wytworzone przez piec odpowiednio zostało rozprowadzone po naszym domu.

    Trzeba eksperymentować ale proponuję nie za bardzo z samym sterownikiem, ustawienie 100% na pogodówke, 20C na sterowniku I zabawa z termostatami to właściwa droga do zadowolenia.

    W ogrzewaniu pewnych spraw się nie przeskoczy I jeśli uda nam się ustawić system na stałą temperature we wszystkich pomieszczeniach zgodnie z naszym zapotrzebowaniem to Bingo! I o to chodzi.

    PS. Warto jedynie sprawdzać, czy nasze ustawienia nie powodują pracy kotła poza kondensacją bo szkoda tracić sprawność pieca.

    Życze udanych nastaw i Szczęśliwego Nowego Roku 2015!!!!!!!!!!!!
  • Poziom 9  
    Wielkie dzięki - temat zostawiam na po 1 stycznia i zacznę ustawiać :)

    Pozdrawiam i Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku!
  • Poziom 8  
    Witam. Bardzo mnie zainteresowało to co opisujecie ponieważ też próbuję walczyć z optymalnym ustawieniem swojego pieca. Mam pytanie do Zbigu jaki ma ustawiony poziom nachylenia przy krzywej 1,2 i jaki ma wpływ nachylenie na zużycie gazu
  • Poziom 2  
    Czy poziom nachylenia to parametr d4?
  • Poziom 8  
    Nie wiem czy d4 ponieważ ja mam na wyświetlaczu po nazwą KRZYWA GRZEWCZA jak wchodzę do tego ustawienia to mam jeszcze dwa parametry NACHYLENIE i POZIOM. Mam teraz ustawione NACHYLENIE 1,2 a POZIOM 0 K. Testuję swój piec i wiem że w opisach ZbiguZbigu jest dużo prawdy i idę tym tropem

    Dodano po 14 [minuty]:

    Dzisiaj rano odczytałem zużycie na ustawieniu NACHYLENIE 1.2 i POZIOM 0 K i wyszło zużycie dobowe 17 m sześciennych gazu czyli ok 0.7 m na godzinę. Nie wiem jak to ocenić a dom mam ok 300 m kwadratowych pow. mieszkalnej i jest to dom stary o potężnych murach.
  • Poziom 9  
    Witam, moje nastawy na sterowniku pieca to:

    Krzywa 1.2K, poziom 0
    zadana temperatura 20C

    w załączeniu zdjęcia nastaw.

    Nie eksperymentuję z d4 etc ponieważ wiem już z doświadczenia, że nie warto.

    Przy tych nastawach mam stałą temperature w domu bez wzgledu na wahania na dworze. Reszta regulacji na grzejnikach poprzez termostaty.

    Spalanie jak dla mnie bardzo dobre 0,71m3 gazu na godzinę pracy pieca średnio na dobę około 15m3. Powierzchnia c.a. 380mkw, w sumie pracuje 24 grzejniki Purmo, garaż, piwnica i część mieszkalna. Kondensacja zachodzi w pełni na wszystkich temperaturach zewnętrznych nawet - 17C (miałem taka noc kilka dni temu). Temperatura powrotu mierzona termometrem cyfrowym waha się od 29-32C. Szacowane zużycie gazu i koszty jak pisałem około 5000 - 5500 PLN za sezon zimowy vs. olej opałowy który kosztował 13000-15000PLN w tym samym czasie.
  • Poziom 8  
    Ok. Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Nareszcie ktoś kogo porady pomogły mi ustawić piec, Poobserwuję i dam znać jak to jest u mnie
  • Poziom 10  
    Witam mieszkam w nowo budowanym budynku dokładnie od dwóch tygodni Kocioł vitodens 200 + pogodówka, zasobnik 100l dwa obiegi grzejniki i podłogówka, sciany docieplone 16 cm styropian dach podłoga knauf 37 lambda, poddasze 18 + 5 toprock dodatkowo strych również docieplony + folia metalizowana. Aktualnie ustawiony kocioł mam na 22 C , grzejniki krzywa 0.9 -2k , a podłogówka 0,5 -3k. Taka temperatura utrzymuje się cały czas, ale tak naprawdę jeszcze nie doświadczyłem mrozów. Proszę o poradę czy ustawienie takich krzywych jest optymalne ?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Jaką temperaturę wody w zasobniku ustawiliście ja mam 43 C