Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Webasto BBW46 - Brak sygnału na pompce paliwa

24 Gru 2012 12:00 10095 38
  • Poziom 13  
    Witam,

    Ma problem ze swoim webastem BBW46. Pompka paliwa nie dostaje sygnału impulsowego.

    Po włączeniu odpala się pompka obiegu. Na świece podawane jest napięcie i grzeje. Po pewnym czasie na pompkę powinny trafiać impulsy, ale nie trafiają... 5 sek później powinna włączyć się dmuchawa i nastąpić odpalenie.

    Rzeczy, które sprawdziłem i które były oczywiste to połączenie między pompką, a sterownikiem. Oba kable mają połączenie. Brak zwarcia między nimi. Czujnik temperaturowy ok, jest przejście między sterownikiem, przez czujnik do pompki. Brak zwarcia do masy.

    Wszystko wygląda na to, że webasto uruchamia sekwencję startową ale jeden z punktów nie działa. Kiedy podaję impulsowo paliwo, to nawet odpala i działa.

    Byłem pewien, że to wina sterownika. Rozkręciłem, prześledziłem ścieżki od pinu podającego napięcie na czujnik temperaturowy. Nic nie znalazłem. Poprawiłem profilaktycznie luty, ale bez zmian. Zakupiłem więc drugi sterownik. Sytuacja identyczna.

    Nie mam już pomysłu co może być nie tak. Nie mierzyłem czujnika płomienia, ale wydaje mi się, że w trybie bezpiecznym (pierwsze 90sek) nie ma żadnego znaczenia. Czujnik temperaturowy też wykluczam, bo gdyby było coś nie tak, to nie próbowałoby się odpalić.

    Wyczytałem, że pompką steruje tranzystor v108. Wie ktoś gdzie go mogę znaleźć na płytce? Czy zwarcie na obwodzie pompki mogło doprowadzić do uszkodzenia sterownika? Tylko czy to możliwe, że trafiłem kolejny sterownik uszkodzony w ten sam sposób?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 10  
    Prawdopodobnie uzkodzony stabilizator napięcia w sterowniku - wymiana
    dość prosta , o ile już nie zrobiłeś ?
  • Poziom 13  
    Nie wymieniłem bo zająłem się projektem przeróbki zapłonu w aucie.

    Jaki tam siedzi stabilizator? Bo te mrozy dają się ostatnio we znaki. Tylko czy ten stabilizator pada tak często? Bo w dwóch sterownikach mam ten sam problem. W kostce przy pompce była uszkodzona izolacja, możliwe, że dochodziło do zwarcia. Może dlatego padł też drugi...
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 10  
    Nie wiem , ale miałem ten problem 3 lata temu - podjechałęm na szrot i założyłem na próbe drugi sterownik i to samo - świeca grzeje , ale pompka nie dostaje impulsów.

    Rozebrałem sterownik i w zasadzie było widać że jest spalony.

    Jutro spojrzę do środka co to bylo.

    A aktualnie nowa awaria czyli po załączeniu nie grzeje świeca tylko od razu wentylatorek przedmuchuje komore spalania.

    Dodam iż stara świeca mi przyrdzewiała i nie grzała porządnie , ale przy próbie wyciągnięcia ją urwałem - po założeniu nowej występuje w/w problem.

    Czyżby zamiennik ISKRA miał inną rezystancję i sterownik zgłasza błąd , czy też uszkodziłem sterownik znowu ...
  • Poziom 13  
    W sumie chyba sam sobie odpowiedziałeś. Miałem identyczne objawy przy przepalonej świecy.
    Sprawdzałeś od strony sterownika czy na pewno wszystko styka? Jaką masz rezystancję na tej nowej iskrze?
  • Poziom 10  
    Było coś koło 0,8 Ohm , ale głowy nie dam ,jutro zmierzę raz jeszcze.

    Tylko kurna 0,8 to by wskazywało że mi przysłał świecę na 24v ! ?
  • Poziom 10  
    Tak , po prawej stronie między dwoma kondensatorami.

    Miałem gdzieś zapisany układ gdyby napisy wcięło ...
  • Poziom 13  
    Z tego co widzę to siedzi tam LM 2931AT-5. Wkładałeś dokładnie taki sam, czy jakiś zamiennik?
    Mój wygląda ok. Musiałbym go wylutować żeby sprawdzić czy działa. Objawy miałeś identyczne? Tzn uruchamiało się normalnie, włączało pompkę wody, grząło świecę, ale nie włączało pompki paliwa?
  • Poziom 10  
    Nie pamiętam czy był identyczny - brałem to co bylo na sklepie.

    Objawy były dokładnie takie, choć czasami było słychać 3 - 4 bardzo słabe

    stuknięcia pompki - więc jakiś sygnał sterownik próbował podać.

    Po otwarciu znalazłem w/w stabilizator przypalony - po wymianie bylo OK...

    Wracając do mojego przypadku - wychodzi że świeca ma prawidłową rezystancję ,

    mimo że wszystkie połączenia są OK - sterownik nie grzeje - słychać stuknięcie przekaźnika świecy ( ponoć wtedy przełącza się na układ pomiaru rezystancji )
    po czym przechodzi w przedmuch komory ...
  • Poziom 13  
    A sprawdzałeś rezystancję od strony kostki? Gdzie znalazłeś jaka powinna być rezystancja?

    Sprawdź od strony kostki, bo może gdzieś jest niestyk w skrzynce bezpieczników. Mi się kiedyś wysunęła jedna wsuwka i efekt też jest identyczny. Bo zakładam, że bezpieczniki sprawdziłeś :)
  • Poziom 10  
    Tak , od strony kostki OK , bezpieczniki OK , troubleshooter mówi że albo czujnik temperatury ( czujnik OK - rezystancja prawidłowa ) albo sterownik.
    Tylko że nie piszą co w sterowniku :D
  • Poziom 13  
    Mam ten sam problem :) też nie napisali co w nim mam sprawdzić ;)

    Bedę musiał odpalic z płytką na wierzchu i sprawdzić czy sterowany jest pośredniczący tranzystor npn i tranzystor pompki paliwa.
  • Poziom 10  
    Nie wiem czy ten stabilizator nie odpowiada za wzmacnianie impulsów do pompki.

    Sam będę musiał przelecieć po obwodzie świecy i sprawdzić jego ciągłość i poszczególne elementy...
  • Poziom 13  
    Sprawdź ten największy przekaźnik na płytce. No i sprawdź czy po włączeniu webasta pojawia się napięcie na świecy.
  • Poziom 13  
    Dzisiaj próbowałem zdiagnozować co jest przyczyną nie działania sterowania pompką. Po kilku testach okazuje się, że tranzystor stopniujący npn BC337-40 jest ok. Tak samo tranzystor główny pnp. Zwarcie na BC337-40 powoduje załączanie pnp i pojawienie się 12v na pompce.
    Stabilizator zasilania także jest ok. Między procesorem, a bazą npn pozostaje tylko taki zespolony rezytor lub inaczej macierz rezystorów.
    Coś takiego:
    http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?VISuperSize&item=330740293610

    Niestety nie mogę znaleźć pinoutu i nie wiem, która nóżka procesora steruje bazą tranzystora. Macierz ma 4,7kOhm. Chciałem dać na krótko rezystor z pominięciem macierzy.

    Tylko pytanie czy to możliwe, że w dwóch sterownikach jest ten sam problem? Może jeszcze coś pominąłem? Webasto startuje, grzeje świece, pompuje wodę, potem uruchamia nadmuch powietrza i po trybie diagnostycznym się wyłącza (brak płomienia).
  • Poziom 10  
    Hmm , to ciekawe , czyli proc. nie wysyłałby impulsów do pompki ...
    I to na dwóch sterownikach ...
    Może któryś czujnik przekłamuje np. temperatury ? tylko wtedy nie grzałby świecy celem odpalenia...

    W moim przypadku szereg problemów okazał się ... zwykłym niedopatrzeniem - poluzowany był bezpiecznik od świecy ( jest osobny )

    W samą porę , bo po 4 latach użytkowania webasto nie da się juz żyć bez tego wynalazku gdy przyjdą mrozy ...
  • Poziom 13  
    No właśnie tak to wygląda. Jeszcze raz przejrzałem manual żeby sprawdzić czy jakiś czujnik może powodować że pompka paliwa nie działa i generalnie w początkowej fazie działa to w pętli otwartej i nie czyta z żadnego czujnika. Przyczyny takiego zachowania to albo moduł sterujący, albo sama pompka albo kable.

    Kable i pompka sprawdzone, pozostaje jedynie moduł :/

    Słuchaj, jak dorwę swój stary sterownik to mógłbym Ci podesłać żebyś zapiął u siebie i sprawdził czy działa? Wykluczę wtedy inne elementy.

    Właśnie w tym sęk, że przyzwyczaiłem się do dobrego i teraz ciężko. Jeszcze ze sterowaniem GSM miałem totalną bajkę. Przychodziłem do auta, a śnieg tylko spływał... a teraz skrobanie.

    Tak właśnie myślałem, że musisz mieć jakiś niestyk na przewodach lub bezpiecznikach :)
  • Poziom 13  
    VRszosty mógłbyś sprawdzić u siebie rezystancję pompki paliwa?
  • Poziom 10  
    Mogę sprawdzić , ale nie ma ona znaczenia dla sterownika - kiedyś na etapie uruchamiania tego czegoś miałem problem z wygaszaniem po 90s - diagnoza - czujnik płomienia. Czujnik wymieniłem na nowy - to samo.
    Okazało się że pompka paliwa miała za mały wydatek i płomień był , ale za słaby tak że czujnik go nie widział.
    Założyłem więc 2szt. równolegle bo miałem na stanie i działało bez zarzutu aż kupiłem jedną właściwą ...
  • Poziom 13  
    No właśnie już nie mam pomysłów i to jedyne co przychodzi mi do głowy. Dziwi mnie, że na dwóch sterownikach jest identyczny problem. Możliwe, że sterownik sprawdza obwód pompki przed podaniem napięcia.

    Doczytałem właśnie w manualu, że po wystąpieniu błędu powinno się wyłączyć i szybko włączyć webasto w celu skasowania błędu. Ale wydaje mi się, że po odłączenie zasilania błąd też powinien się skasować. W nowszych kasuje się thermo testem...

    Moja pompka ma 10 Ohm.
  • Poziom 11  
    Witam,
    Co do problemu to potrzeba jest więcej informacji.
    Dokładny czas od włączenia do zatrzymania się całkowicie wszystkiego w webaście.
    Za pomocą tego czasu można diagnozować problem.

    Do czujnika płomienia nalerzy podłączyć woltomierz zakres do 20V i sprawdzić czy po włączeniu webasta pojawia się napięcie sterownicze 12V.

    Ważne aby sprawdzić bezpiecznik temperatury znajdujący się na końcu pieca jest on odpowiedzialny za sterowanie pompką podłączony jest do sterownika pin B1 i C2. rezystancja pomiędzy B1 i C2 wynosi 0 ohm.(ważne)

    Jak problem występuje na dwóch różnych sterownikach to nie tkwi on w sterowniku.

    W sterowniku kontroli działania podlega:
    1. świeca - jest sprawdzana w czasie działania sterownika
    2. bezpiecznik temperatury - zawsze jest sprawdzany przed załączeniem impulsu pompki paliwa.
    3. czujnik płomienia - gdy napięcie przy pracującym webaście jest wyższe od około 1V to słaby płomień
    4. czujnik temperatury - gdy jest uszkodzony to temperatura zmierzona jest ok 100 stopni
    Załączniki:
  • Poziom 13  
    Ikwi dzięki za odpowiedź :)

    lkwi napisał:
    Dokładny czas od włączenia do zatrzymania się całkowicie wszystkiego w webaście.


    Nie mierzyłem, ale to będzie 90 sek czyli po safety period. Nie widzi płomienia i wyłącza.

    lkwi napisał:
    Jak problem występuje na dwóch różnych sterownikach to nie tkwi on w sterowniku.


    No właśnie też tak mi się wydawało, dlatego dokładnie sprawdziłem wszystkie czujniki, jeszcze rok temu zgodnie z manualem.

    lkwi napisał:
    1. świeca - jest sprawdzana w czasie działania sterownika


    Sprawdzone jest ok. Zresztą objawy świecy były opisane powyżej i ten element już przerabiałem.

    lkwi napisał:
    2. bezpiecznik temperatury - zawsze jest sprawdzany przed załączeniem impulsu pompki paliwa.


    Czy oby na pewno? Przez bezpiecznik temperaturowy biegną impulsy do pompki. Spaliłem go kiedyś po wymianie jakiegoś elementu nie napełniło się webasto płynem i bezpieczniek oberwał, ale impulsy na pompkę biegły do bezpiecznika, ale było przerwanie więc pompka nie była sterowana. Ale tak czy inaczej ten element sprawdziłem jako pierwszy i jest ok.

    lkwi napisał:
    3. czujnik płomienia - gdy napięcie przy pracującym webaście jest wyższe od około 1V to słaby płomień


    To też sprawdzałem, ale nawet gdy ten czujnik padnie to w safety period pompka jest sterowana niezależnie od jego odczytów.

    lkwi napisał:
    4. czujnik temperatury - gdy jest uszkodzony to temperatura zmierzona jest ok 100 stopni


    Też testowany. Tutaj też objaw byłby trochę inny, bo webasto po włączeniu uruchamia tylko pompkę płynu oraz dmuchawę auta, a nie załącza procedury uruchomienia pieca.

    Dlatego wszystko wskazuje na jakiś defekt sterownika. Wątpliwości by nie było gdybym mógł podpiąć u kogoś i sprawdzić czy zadziała na moim.

    Chyba, że sterownik sprawdza jeszcze rezystancję pompki?
  • Poziom 11  
    Na schemacie który załączyłem jest układ IC5 pin 8 i 9 są połaczone z pompką przez opornik to jest układ kontroli czy jest podłączona pompka. Nie mieży rezystancji tylko sprawdza czy jest podłączona czy nie.
    Jak chcesz to prześlij sterownik na adres który Ci podesłałem to sprawdzę.
  • Poziom 10  
    Jak się zakończyło śledztwo ?
  • Poziom 12  
    Nie chcę zakładać nowego tematu, może tutaj ktoś mi da znać.
    Czy pompka paliwa od webasto może być stosowana z diesla do benzyny ?
    1. Czy są jakieś inne elementy i nie można stosować do innego rodzaju paliwa ?

    2. Sterownik od webasto wysyła impulsowo sygnał do pompki czy jest on ciągły a pompka sama wie ile paliwa podawać ?

    3. Jest możliwość rozebrania tej pompki i sprawdzenia dlaczego nie działa, ewentualna jej naprawa ?
  • Poziom 13  
    Pompka paliwa jest taka sama w dieslu i benzynie.
    Element różny w BBW46 i DBW46 to włóknina, ale nie wiem czy coś jeszcze.

    Podaje impulsowo.

    Raczej nie ma możliwości jej rozkręcenia.

    Podawałeś impulsy 12V na te pompkę? Cyka czy totalna cisza? Zmierz rezystancję.
  • Poziom 10  
    Dopisuję swój problem do tego tematu, gdyż jest zbliżony.
    A mianowicie: Moje webasto BBW 46, nie włącza grzania świecy.(nie mówiąc już o pompce paliwa,której też nie włącza). Po uruchomieniu, włącza się pompa wody, i prawie natychmiast pompa powietrza (dmuchawa komory spalania). Po dosyć długim czasie wszystko się wyłącza.
    Sprawdziłem rezystancję czujnika temperatury, która powiedział bym, jest zgodna z danymi producenta (w pokojowej temperaturze około 900 omów, a przy bliskiej zeru Celsjusza około 800 omów) - zakładam że jest sprawny. (czujnik sprawdzany w urządzeniu bez cieczy i z chłodną,wręcz zimną wodą)
    Świeca żarowa nie dostaje napięcia. Uważam że jest sprawna, gdyż naocznie nie stwierdziłem uszkodzenia, jest "przejście" przez nią, oraz po podaniu napięcia z zewnętrznego zasilacza około 12 volt, robi się ciepła. Nie wiem jaki powinna mieć opór. Jakieś sugestie?
    Bezpiecznik temperatury (temperature limiter) w moim webasto jest zdaje się typu umożliwiającego "resetowanie" go, gdyż ma ruchomy element u góry (coś jakby przycisk, który można by wcisnąć). Jego rezystancja jest bliska zeru (prosty miernik elektroniczny wskazuje 0,8 oma - a jak sam miernik zewrę, to też pokazuje 0,8 oma) i jest "przejście" przez ten czujnik.
    Podejrzewam że elektronika sterująca jest uszkodzona(choć naocznie nic nie jest ani spalone ani przegrzane), gdyż całe webasto, zanim weszło w moje posiadanie, musiało stać długi czas nieużywane, a zarówno pompa wody jak i powietrza (do komory spalania) były zablokowane. Więc mogło to spowodować uszkodzenie elektroniki przy próbie włączenia w tym stanie. Pompa wody była nieźle skorodowana,a jedna sekcja jej wirnika uważam że może być uszkodzona. Wyczyściłem ją z korozji,lecz mam wrażenie że kręci się zbyt wolno i trochę nieregularnie po podłączeniu do zewnętrznego zasilacza.(w przeciwieństwie do pompki powietrza która kręci się rewelacyjnie) Pomimo tego, zalane webasto wodą wykazuje obieg cieczy "przez wiaderko" około 10 litrowe.
    Po włączeniu webasta (zasilanie prostownik 12V, 4 Ampery) włącza się pompa wody (mam wrażenie że rusza szybko) i w zasadzie momentalnie włącza się pompa powietrza (dmuchawa do komory spalania). Powiedział bym, że pompa wody zwalnia w ten czas, ale poprzez hałas pompy powietrza nie jestem w stanie stwierdzić czy rzeczywiście działa wolniej. (na ciśnieniu cieczy nie potrafię stwierdzić)
    Żarówka 12 volt wpięta w zasilanie świecy żarowej, nawet nie mignie - więc wnioskuję że świeca nie jest zasilana.
    Pompa paliwa też ani drgnie. (jej oporność około 10 omów,a zasilana impulsywnie z zewnętrznego zasilania "pluje" cieczą)
    Gdzie szukać przyczyny nie rozpalania webasto? Nie grzania świecy ? Braku działania pompy paliwa?
    I czy startując webasto powinienem spiąć na stałe zasilający plus(4 sterownika sekcji A) z 5 sterownika sekcji A , czy tylko zewrzeć je i rozewrzeć ?
    Prosił bym o wskazanie gdzie szukać przyczyny opisanych problemów, a przede wszystkim o wskazanie jak je usunąć, by wszystko zaczęło działać.. Z góry dziękuję.
  • Poziom 13  
    Sprawdź bezpieczniki. No i styki przy bezpiecznikach. A dla pewności sprawdź przejście od sterownika do świecy żarowej.
  • Poziom 10  
    Bezpieczniki sprawdzałem miernikiem, są ok.
    A kontrolną żarówkę wpiąłem bezpośrednio w wyjście ze sterownika (na świecę) oraz masę.
    Może ktoś miał już podobny przypadek jak opisany przeze mnie ?