Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Korekcja i pare pytań z interfejsem usb.

janusz0212 25 Dec 2012 16:44 2004 18
  • #1
    janusz0212
    Level 13  
    Witam serdecznie i na wstępie pogodnych Świąt moi drodzy.

    Mam kilka, małych ale ważnych dla mnie pytań. Posiadam interfejs audio USB z którego puszczam muzykę na wzmacniacz audio. Ten o to wzmacniacz posiada funkcje jak direct source jak i również loudness i subsonic o które bym prosił wyjaśnienie na zrozumiały język , co one oznaczają i kiedy ich uzywać. I teraz panowie , kieruje następne pytanie , czy przy puszczaniu muzyki na programie aimp który posiada wbudowaną wtyczkę EQ , już na wstępie mam ustawiać i podbijać odpowiednie pasma na nim? nim trafi na wzmacniacz ( który również posiada pokrętła do wysokich i niskich).
    Czy na komputerze na programie nie uzywać EQ , a dopiero na wzmacniaczu?
    Czy robimy tak ze podbijamy na sygnale wyjściowym czyli na programie , jak i również na wzmacniaczu robimy to samo?
  • Helpful post
    #2
    alojzy7719
    Level 36  
    Direct Source - po włączeniu pomijana jest regulacja barwy tonu (czasami balansu), tym samym sygnał "idzie" od razu na przedwzmacniacz i potem na końcówkę mocy.
    Loudness - podbicie skrajów pasma (zwane też "uśmiechem dyskoteki").
    Subsonic - filtr górnoprzepustowy (20 lub 30 Hz - wartość powinna być w instrukcji obsługi wzmacniacza).

    Jeżeli są dobre kolumny, nie ma potrzeby włączania "Loudness", natomiast zalecam włączenie "subsonic-a", w celu odfiltrowania najniższych częstotliwości.

    Lepiej używać EQ na wzmacniaczu, a w AIMP-ie całkowicie wyłączyć korekcję.
  • #3
    janusz0212
    Level 13  
    Wszystko jasne . A czy podczas pracy gdzie odsłuchuje na "prawie" swoich monitorach pasywnych podłączonych do wzmacniacza danego miksu , mam włączać opcję direct ?. Działać bez korekcji ?
  • Helpful post
    #4
    alojzy7719
    Level 36  
    Musisz włączyć płytę (tzw. wzorcową), z którą jesteś osłuchany. Wtedy będziesz wiedział, czy wymagana jest korekcja na wzmacniaczu.
  • #5
    janusz0212
    Level 13  
    Gdy nagrywam daną ścieżkę wokalną i dochodzę do procesu jej obróbki , by nie używać słuchawek jak odsłuchu , używam dość dobrych monitorów pasywnych jako"monitory odsłuchowe". I aby pominąć jakąkolwiek ingerencje wzmacniacza na ścieżkę wokalną wciskam "direct" i pracuję nad wokalem. Wiadomo dochodzę w końcu do procesu EQ gdzie odpowiednio w programie (jak jest potrzeba) podbijam bądź niweluje dane częstotliwości. Następnie gdy kończę pracę nad wokalem , odciskam direct wyłączam i słucham już z jakąś małą ingerencją wzmacniacza (pokrętła bass treble) czy robię to tak jak należy ? . Jakoś to brzmi , w tym że chyba głośniki heco ps 120 nie są w ogle monitorami odsłuchowymi ?
  • #6
    alojzy7719
    Level 36  
    janusz0212 wrote:
    czy robię to tak jak należy ?


    Uważam, że nie. Tak jak napisałem, powinieneś włączyć płytę audio, z którą jesteś osłuchany i za pomocą EQ ustawić zadowalające brzmienie (chyba, że płyta po włączeniu Direct Source brzmi dobrze). W przypadku miksowania na sprzęcie hifi jest to jakaś alternatywa (sam kiedyś używałem dwudrożnych kolumn Magnat i wzmacniacza Technisc SU-A700 MK3 i metoda "kalibracji" na podstawie znanej, dobrze zrealizowanej płyty audio w moim przypadku sprawdzała się). Jeżeli nie masz skalibrowanych odsłuchów, to co z tego, że przy miksie uda się Tobie uzyskać zadowalające brzmienie, jeżeli nagranie odtworzone na innym sprzęcie zabrzmi inaczej, lub wręcz nie będzie dało się tego słuchać... Dobrym sposobem jest również włączenie wspomnianej płyty wzorcowej jak podczas miksowania nie jesteśmy w stanie uzyskać odpowiedniego brzmienia. Wtedy okaże się jaka jest przyczyna. Może to być zmęczenie słuchu, lub po prostu zły dzień.
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    alojzy7719
    Level 36  
    przemak wrote:
    Kalibracja korektorem bass/treble to raczej marna kalibracja ;)


    Zgadza się, ale co zrobić kiedy monitorów aktywnych o charakterystyce zbliżonej do płaskiej brak?
  • #9
    janusz0212
    Level 13  
    własnie , bo to co mam monitorami nazwać nie mozna .
  • Helpful post
    #10
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #11
    alojzy7719
    Level 36  
    Spróbuj mojego sposobu, jeżeli się nie sprawdzi w Twoim przypadku, to może uda się Tobie metodą prób i błędów uzyskać zadowalające rezultaty.
  • #12
    janusz0212
    Level 13  
    Konkretnie i to do mnie przemawia. W ogle bez korekcji dobrze nagrany nośnik faktycznie brzmi naturalniej , nie uwydatnia się góra ponad , nic nie kręcę, jest dobrze. Ale to dobrze nagrany nośnik. Więc na tym etapie wiem co i jak.
    W ogle zauwazyłem że nawet gdy czasem uzywam eq przy wokalu więcej szkodzę niż poprawiam ,a to działa chyba i w strone odsłuchu?

    A proszę mi powiedzieć . Skoro monitory aktywne posiadają często , a prawie zawsze dane pokrętła bass/treble , to po co ? skoro ich nie używamy tak ?chyba ze, po to by sobie podbarwić przy finalnym odsłuchu wg upodobań?
  • #13
    alojzy7719
    Level 36  
    janusz0212 wrote:

    W ogle zauwazyłem że nawet gdy czasem uzywam eq przy wokalu więcej szkodzę niż poprawiam ,a to działa chyba i w strone odsłuchu?


    Jeżeli wokal został nagrany dobrym mikrofonem (i wokalista/stka dobrze zaśpiewał/a), to przeważnie wystarczy przy miksie "zapiąć" filtr górnoprzepustowy (low cut) np na 90 Hz.

    Dodano po 1 [minuty]:

    janusz0212 wrote:
    Skoro monitory aktywne posiadają często , a prawie zawsze dane pokrętła bass/treble , to po co ? skoro ich nie używamy tak ?


    Niektórzy używają do skorygowania brzmienia w zależności od pomieszczenia do miksowania, lub swoich preferencji.
  • #14
    janusz0212
    Level 13  
    Tak myślałem . Fakt często , a prawię zawsze używam górnoprzepustówki i obcinam te niechciane pasma wg danego wokalu.Na ten etap pytan brak alę się zastanowie bo coś tam jeszcze trzyma mnie w niepewności potem się odezwę . Dziękuje panowie
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    janusz0212
    Level 13  
    Tzn rozumiem , że zanim cokolwiek zaingeruje w programie w którym pracuje(miks)

    najpierw w zależności od potrzeb koryguje na monitorach i wiem co ma się z czym(słyszę)?
    Pytam bo raczej po świętach sprzęt audio odstawie do słuchania , a monitory aktywne po prostu zakupie. Myślę że do 2 tyś coś tam znajdę.W tym że niestety pomieszczenie jakoś będzie trzeba zaadaptować , bo nic w tym kierunku jeszcze nie zrobiłem , a wiem już jak kiedyś mnie przemak kierował( pamiętaj dobrze zadaptowane pomieszczenie do odsłuchu może nawet wskrzesić do pracy w cale nie hi endowe zestawy )
  • #17
    alojzy7719
    Level 36  
    janusz0212 wrote:
    Tzn rozumiem , że zanim cokolwiek zaingeruje w programie w którym pracuje(miks) najpierw w zależności od potrzeb koryguje na monitorach i wiem co ma się z czym(słyszę)?


    Brzmienie monitorów korygujesz na samym początku (po zakupie i ustawieniu w pomieszczeniu do miksowania) na podstawie płyty wzorcowej, aczkolwiek nie wszystkie mają regulację barwy, jedynie możliwość włączenia filtru górnoprzepustowego.
  • #18
    janusz0212
    Level 13  
    rozumiem . Co do adaptacji pomieszczenia to już inny temat i za pewne długa historia. Ale da się to zrobić , zapewne.
  • #19
    janusz0212
    Level 13  
    A jeszcze ciekawi mnie pare rzeczy . Jak rośnie charakterystyka pasm podczas kręcenia gałkami treble/bass ? Co daje stosowanie do wzmacniaczy audio "korektora czyli eq " warto ? rozumiem że wtedy mamy wpływ na poszczególny podbicia pasm bądź ich niwelowanie , tego nie dają takie o pokrętła ?