Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Astra F 1.7dtl - Elektrozawór u dołu pompy wtryskowej Bosch

Paweł#G 25 Dec 2012 16:53 12264 11
  • #1
    Paweł#G
    Level 16  
    Czy ktoś wie w jakich warunkach podane jest napięcie na elektrozawór u dołu pompy Bosch. Ze schematu wygląda, że do jego sterowania wykorzystywany jest sygnał z alternatora od obrotomierza i z czujnika temperatury ( chyba przy filtrze paliwa).

    Astra F 1.7dtl - Elektrozawór u dołu pompy wtryskowej Bosch
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    jaek1970
    Level 16  
    jest to zawór przestawiacza kąta wtrysku na wolnych obrotach
  • Relpol przekaźniki
  • #4
    żałosna udręka
    Level 33  
    Zmienia kąt na zimnym silniku do rozruchu. Temperatura wyłączenia (nie znam dokładnej wartości), około 10°C.
  • #5
    siekieradek
    Level 10  
    U mnie nie było sterowania tym zaworem ale jak odpalałem w największe mrozy to palił lekko a po chwili klekotał jak by miał zaraz strzelić z korby a jak podałem napięcie na ten zawór wszystko wracało do normy. Potem zrobiłem z przekaźnika sterowanego wzbudzeniem alternatora taki cwańcyk i wszystko było ok
  • #6
    Paweł#G
    Level 16  
    Po uruchomieniu brak napięcia, do momentu osiągnięcia ok 2000 obr./min. Potem jest 12V cały czas, niezależnie od obrotów.
    Pozostaje kwestia dokładnego sprawdzenia, czy temperatura ma wpływ.
  • #7
    bodzio186
    Level 12  
    Jak dodajesz gazu to silnik wchodzi na obroty i wtedy ma tam rosnąć napięcie tzw. współczynnik wypełnienia impulsu.Jak silnik osiąga już swoje obroty napięcie ma maleć.Czyli na czas rozpędzania silnika na postoju.
    Podczas jazdy też zapłon się wyprzedza ale już inne ma warunki do spełnienia.
  • #8
    Paweł#G
    Level 16  
    bodzio186 wrote:
    Jak dodajesz gazu to silnik wchodzi na obroty i wtedy ma tam rosnąć napięcie tzw. współczynnik wypełnienia impulsu.Jak silnik osiąga już swoje obroty napięcie ma maleć.Czyli na czas rozpędzania silnika na postoju.
    Podczas jazdy też zapłon się wyprzedza ale już inne ma warunki do spełnienia.

    Niestety kolega się myli. Nie ma tam sterowania szerokością wypełnienia impulsu, zresztą dziwnie wyglądałby układ podający impulsy o sporej częstotliwości, gdzie impulsy byłyby generowane przez przekaźnik (styk jest zbyt wolny i poza tym szybko by się wypalił).
    Na zawór, tak jak pisałem, po rozruchu nie jest podane napięcie do momentu przekroczenia pewnych obrotów i potem niezależnie od obrotów, cały czas jest podane napięcie stałe ≈14V.
  • #9
    jarkar81
    Level 11  
    Pozwolę sobie na podpiecie się do tematu. Mam silnik z taką pompą jaką pokazano w pierwszym poście. Od kilku dni silnik głośno hałasuje, słabo przyspiesza i kopci na czarno. Stalo się to nagle podczas jazdy.
    Wracając do tematu, szukam usterki i trafiając na ten post, przypomniałem sobie, ze nie mam na pompie kabelka doprowadzonego do miejsca zaznaczonego strzałką.

    Czy jego brak moze skutkowac takimi objawami jakie opisałem?
    Nie wiem czy ten kabel tam był i sie urwał czy go nie było (auto mam od niedawna).

    Jeśli obecność wspomnianego przewodu jest niezbędna, to proszę o podpowiedź SKĄD go poprowadzić aby pompa działała poprawnie.
    Z góry dzięki za wsparcie.
  • #10
    Paweł#G
    Level 16  
    Jaki to rocznik? bo w 95r zmieniło się chyba rozmieszczenie przekaźników.
    W tym momencie nie jestem pewien na 100%, ale sygnał do zaworu wychodzi z styku 87 przekaźnika (8 w gnieździe przekaźnika). Przekaźnik po 95r znajduje się w skrzynce koło akumulatora i jest najbliżej chłodnicy. Jeszcze to sprawdzę fizycznie, ale dziś mogę nie zdążyć. Zawór - Y30 na schemacie


    A ogólnie samochód mocno dymi? Na jaki kolor? Coś hałasuje w silniku, czy troszkę głośniej chodzi? Podejrzewam, że mogła klęknąć turbosprężarka, ale opisz bardziej awarię.
  • #11
    jarkar81
    Level 11  
    Ogólnie sprawa wygląda tak, że jest to Astra G z 99r. Ale ktoś zrobił myk i włożył mechaniczną pompę (nigdzie nie znalazłem info, co by montowano wersję z mechaniczną pompą).

    Ze względu na różną jakość tankowanych paliw, po awarii układ został zalany pewnym paliwem z dodatkiem "czyściciela" wtrysków oraz mixolu. Wszystko zostało spuszczone i pojawił się nowy filtr paliwa.

    1. Auto nie ma mocy - słabo ciągnie, właściwie to dopiero przy ok 2000 obr zaczyna trochę lepiej ciągnąć.
    2. Kopci na ciemno (czarnawo, ciemno-szaro), przy zimnym silniku obficie, na rozgrzanym mniej.
    3. Silnik wydaje z siebie dźwięki starego traktora (robura, sieczkarni). Im wyższe obroty tym doznania dźwiękowe większe.

    Dziś założyłem kabelek do "elektrozaworu", o który pytałem i na krótko dotknąłem do (+) akumulatora. Słychać jak zawór "cyka". Niestety po odpaleniu i podawaniu napięcia z akumulatora nie zauważyłem żeby auto mniej hałasowało.
    Przewód pozostawiłem nie podpięty (nie wiedząc gdzie powinien być wpięty).

    Wracając z działki płyn chłodniczy osiągnął ok. 93°C i załaczył się wentylator chłodnicy. Silnik dostał delikatnych wibracji, po wyłaczeniu wentylatora "sieczkarnia" ucichła. Dźwięk silnika wrócił do normalności, dynamika chyba nie.

    Poczekam aż wystygnie i wieczorem zobaczę jak silnik pracuje.

    EDIT: poprawa była tylko chwilowa...
  • #12
    Paweł#G
    Level 16  
    Nie wiem czy nie lepiej założyć nowy temat - pewnie więcej osób zajrzałoby tam.
    Z pod maski ktoś wyrzucił komputer i założył samą pompę z starego DTL, czy cały silnik?(prowadzenie węża od turbo górą czy z boku głowicy?) Pewnie całego sterowania zaworem u dołu pompy nie będzie w Astrze G
    Wentylator włączył się trochę za szybko powinien chyba powyżej 95-97°C(pierwszy stopień z dwóch), lub ok. 105°C przy wentylatorze z jedną prędkością, ale wentylator na razie zostawmy.
    Na początek trzeba ustalić co może być przyczyną, żeby jeżdżąc nie powiększyć zniszczeń.
    Ja sprawdzanie zacząłbym od odkręcania po kolei pojedynczo przewodów od wtryskiwaczy i sprawdzenia czy problem nie dotyczy jednego cylindra. Do tego proponuje zdjąć osłonę rozrządu i sprawdzić poprawność ustawienia kół (uwaga na wałku rozrządu nie ma klina! -sam wałek ustawia się czujnikiem zegarowym z listwą).
    Ciekawe co zrobione jest ze sterowaniem zaworu EGR, w starym DTL steruje tym pompa, w nowym nie pamiętam.
    Na powrocie z pompy paliwowej nie widać bąbelków powietrza?