Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sygnał lewy dzwiek lewa słuchawka, prawy, prawa słuchawka, separacja, jak ?

maxmati13021 26 Dec 2012 22:40 12849 26
Tespol
  • #1
    maxmati13021
    Level 10  
    Witam, mam problem, który jest cholernie wkurzający. Wyjaśnijcie mi, dlaczego nie mogę uzyskać rozdzielenia dźwięku w słuchawkach. Czytałem gdzieś, że ten Windows (największe parszywe monopolistyczne badziewie, jak wszystko Hamerykańskie) ma problemy z uzyskaniem stereofonii w słuchawkach. O co mi chodzi, dźwięk stereo jest wtedy gdy słyszymy lewy dźwięk głośniej od prawego i vice versa. No i tu jest mój problem ja nie chce słyszeć nic w prawym uchu gdy gra lewe i na odwrót. Mam program AudioCity i tam można rozdzielić kanały ale i tak gdy włączę kanał, tylko lewy albo prawy a jeden wyciszę to słyszę sygnał w lewej i prawej słuchawce. Do czego mi jest to potrzebne, to dźwięków/dudnień różnicowych. O co w tym chodzi dla nie wtajemniczonych, o to, że jeśli damy sygnał do lewego ucha np. 23 Hz a do prawego 15 Hz to uzyskamy "nieistniejący" sygnał w mózgu jako różnica 8 Hz (stan alfa od 13 Hz do 8 Hz). Zastanawiałem się nad brakiem działania u niektórych programów iDoser, Brainwave Generator, itp i doszedłem do wniosków, że jest to spowodowane tym, iż brak najważniejszego SEPARACJI. W tym "ogólnym" stereo mamy: dostaje 23 Hz do lewego głośno i 15 Hz cicho i tym samym do prawego 15 Hz głośno i 23 Hz cicho wychodzi że różnica jest 0 ! W takim razie to nie działa a dla tych co działa jest to tylko efekt placebo/odruch warunkowy. Proszę o pomoc a jak już temat był to o informacje, wpisuje różne komendy w google (też parszywe amerykańskie monopole :P) i wyskakuje mi: mam problem z lewym głośnikiem, cicho gra, albo coś z zapaleniem ucha !
  • Tespol
  • #2
    vodiczka
    Level 43  
    maxmati13021 wrote:
    No i tu jest mój problem ja nie chce słyszeć nic w prawym uchu gdy gra lewe i na odwrót.

    maxmati13021 wrote:
    Wyjaśnijcie mi, dlaczego nie mogę uzyskać rozdzielenia dźwięku w słuchawkach.

    Dlatego że istnieje coś takiego jak separacja kanałów a tłumienie międzykanałowe nie jest nieskończenie wielkie. Ma określoną wartość zależną od sprzętu nagrywającego, odtwarzającego i sposobu nagrania. Możesz nie lubić amerykańskich monopoli ale przynajmniej w święta mógłbyś wyrażać się kulturalniej :D
  • #3
    maxmati13021
    Level 10  
    "a tłumienie między kanałowe nie jest nieskończenie wielkie"

    Co przez to rozumiesz vodiczka ? Jeśli mam mieć taką separacje w stereo to ja mam pytanie, czy jest inny system co da mi mono danego dźwięku w lewej słuchawce i innego dźwięku mono w prawej słuchawce ? Przecież po to słuchawki są oddzielone innymi przewodami na złączu przesyłającym dane bym mógł mieć dwa dźwięki odseparowane.
  • #4
    vodiczka
    Level 43  
    maxmati13021 wrote:
    Co przez to rozumiesz vodiczka ?

    To że ma określoną wartość, np. 20 dB (liche) 40 dB (niezłe) 60 dB (dobre) 90 dB (bardzo dobre) Jeżeli chcesz mieć idealną SEPARACJĘ musisz użyć dwóch wzmacniaczy i dwóch generatorów - po jednym na każdy kanał.
  • #5
    Atreyu Makiavel
    Level 34  
    Co Ty opowiadasz? Normalnie w byle kompie z byle kartą dźwiękową masz praktycznie pełną separacje kanałów pomijając jakieś odchyły delikatne. Bez problemu można spreparować plik dźwiękowy w którym lewy kanał będzie grał Betowena a prawy Mocarta.
  • #6
    vodiczka
    Level 43  
    Atreyu Makiavel wrote:
    pomijając jakieś odchyły delikatne.

    I o tych delikatnych problemach dyskutujemy. Jak będziesz miał na full w lewym Beethovena a na prawym Mozarta to nie usłyszysz w lewym Mozarta a w prawym Beethovena mimo że tam będą.
  • Tespol
  • #7
    maxmati13021
    Level 10  
    Właśnie tak działa efekt stereo, gdy mamy założone słuchawki, to za pomocą ściszania jednego kanału a podgłaśniania drugiego mamy złudzenie, że przez naszą głowę płyną dźwięki.
  • #8
    Atreyu Makiavel
    Level 34  
    O jakim sprzęcie w ogóle mowa? Może to przypadłość konkretnego modelu. Nie wierzę w to co wyżej napisałeś vodiczka. Jeśli by miało być tak że tory lewy i prawy w stereo nie są odseparowane to to to nie ma żadnego sensu. Puścisz w lewym Bacha a w prawym Vivaldiego to będąc po środku usłyszysz jazgot. Dopiero gdy zbliżysz się do lewej lub do prawej będziesz mógł się "wczuć" i zdać sobie sprawę co tam leci.
    Autorze, co za sprzęt? Śmierdzi lipą.
  • #9
    maxmati13021
    Level 10  
    Atreyu Makiavel, jaka lipa, nie mówimy o żadnym konkretnym sprzęcie tylko o każdym. Ja zrobiłem pomiary w Noki 6220c w separacji lewej i prawej ścieżki a także lewy-masa, prawy-masa. Lewy i prawy wynoszą około 290 omów, lewy-masa będzie 300 a prawy 315 (choć w jednym z nich mam gorsze lutowanie i różnica jest 1 oma). Vodiczka, czy nie da się właśnie powiększyć tej różnicy między lewy-prawy w jednym wzmacniaczu do takiej granicy rezystancji by nie przechodził sygnał ? Oczywiście jak to zrobić w telefonie, laptopie, albo stacjonarnym. Wpadłem na pomysł związany ze stacjonarnym, przerobienie słuchawek tak by miały dwa jack'i jeden podłączony do normalnego gniazda, czyli CH1 i 2 a drugi do gniazda np. CH3 i 4. W taki sposób zrobię w edytorze audio, jeden dźwięk na CH1i2 a inny na np. CH3i4. I tu mam pytanie, czy reszta kanałów analogowych w karcie zintegrowanej, do dźwięków przestrzennych mają też połączenie, z jakąś rezystancją z innymi kanałami ?

    Dodano po 5 [minuty]:

    Atreyu Makiavel wrote:
    Jeśli by miało być tak że tory lewy i prawy w stereo nie są odseparowane to to to nie ma żadnego sensu.


    Vodiczka napisał tą separacje w dB a ja ci ją podałem w omach. Separacja jest tylko im głośniej dajesz tym więcej masz prawego w lewym i lewego w prawym. Też jest napisane wyżej, że dźwięk odseparowany w danym kanale jest cichszy za sprawą owej rezystancji. Jeśli dalej się upierasz, możesz to sprawdzić, weź jakąś muzykę gdzie głośniej masz coś w jednej słuchawce, teraz zrób tak by ta słuchawka gdzie jest ciszej została przy uchu a tamtą "odstaw" Czy słyszysz to co w tamtej było głośniej ? I właśnie o tym mówimy i to jest mój problem.
  • #10
    Atreyu Makiavel
    Level 34  
    W takim razie Tobie chodzi o separację kanałów na poziomie sprzętowym (nie rozumiem po co) a to nijak ma się do separacji na poziomie oprogramowania. Oprogramowanie wysyła konkretne wątki dla każdego z kanałów które karta dźwiękowa ma za zadanie z siebie wydać (czytaj wytworzyć). Po co było epitetować w kierunku Windowsa więc, skoro nic mu do tego? Tobie chodzi o sprzętową separację obwodów lewy-prawy. Zawsze jakaś impedancja się znajdzie pomiędzy nimi. Mniejsza lub większa ale zawsze. Kwestia jak wielka i po co Ci to?
  • #11
    maxmati13021
    Level 10  
    Nie czytałeś mojego pierwszego ? Przecież nie ma tego dużo :P. Wyraźnie jest napisane, że potrzebuje dźwięków różnicowych. Są to takie dźwięki w którym czestotliwość w lewym kanale zostaje w lewym a w prawym w prawym by powstała różnica, np. 108 Hz lewy, 100 Hz prawy, różnica 8 Hz. W przenikaniu dźwięku/określonej impedancji, dochodzi do tego, że mam w lewym 108 Hz głośno i 100 Hz cicho i na odwrót i nie powstaje różnica. Kilka lat temu, czytałem książki Bruce Mone, od kilku lat używam programów z dźwiękami różnicowymi i na mnie nie działa. W tej książce ten autor też miał te dźwięki Hemi Sync twórca Robert. A. Monroe. Słuchał ich wielokrotnie z kasety, (są też na płycie, też format flac) i na niego nie działały, dopiero gdy pojechał do instytutu Monroe, i tam zaczął je słuchać, od razu udało mu się wejść w odpowiedni stan po tych dźwiękach. Ja myślałem, że to za sprawą odpowiedniej atmosfery, efektu placebo itd. Dopiero teraz zacząłem się bawić AudioCity i uświadomiłem sobie w czym jest problem. W tym Instytucie maja odpowiednią konsole i w czasie rzeczywistym mogą wszystko zmieniać, i na pewno mają 100 % separacje.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Atreyu Makiavel wrote:
    a to nijak ma się do separacji na poziomie oprogramowania.


    Tak tu masz racje ale dopiero gdy vodiczka zaczął pisać uświadomiłem sobie z tymi kanałami i oddzieleniu.
  • #12
    vodiczka
    Level 43  
    maxmati13021 wrote:
    Ja zrobiłem pomiary w Noki 6220c w separacji lewej i prawej ścieżki a także lewy-masa, prawy-masa. Lewy i prawy wynoszą około 290 ohma

    Chwila moment, co wspólnego ma separacja kanałów z pomiarem oporności :?: :D Co właściwie mierzysz? Opisz dokładnie jak przeprowadzasz pomiar.
    Prawidłowy pomiar to podanie sygnału (zazwyczaj 1 kHz) na jeden kanał, pomiar napięcia zmiennego na wyjściu obciążonym słuchawkami/głośnikiem oraz na wyjściu drugiego kanału też obciążonego dokładnie tak jak pierwszy. Po przeliczeniu stosunku tych napięć na skalę logarytmiczną otrzymujesz wartość tłumienia w decybelach.

    maxmati13021 wrote:
    Też jest napisane wyżej, że dźwięk odseparowany w danym kanale jest cichszy za sprawą owej rezystancji.

    Bzdura.
  • #13
    maxmati13021
    Level 10  
    Dobra vodiczka to i tak już nie istotne, co do tej rezystancji i przeskoku sygnału kanałów, to wynika, że uzyskamy dwa dźwięki w jednym kanale, jeśli nie da się tego jakoś zlikwidować softwere'owo to i tak nic nie zdziałam ;/. Ty mówiłeś/mówiłaś< :P, że można to uzyskać dzięki 2xwzmacniacz i 2x generator. W takim razie skąd będę brał ten sygnał dźwiękowy, z generatora ? Dodałem jeden pomysł, chodzi mi o kompy stacjonarne i ich zintegrowaną kartę dźwiękową, czy kanał odpowiedzialny za np. głośniki i słuchawki jest połączony z kanałami odpowiedzialnymi za dolby digital/dolby surround. Mowa tu o oznaczeniach CH2, CH4, CH6, CH8, czy one mają oddzielne wzmacniacze, generatory ? Kolejna sprawa, jeśli nie mają impedancji, to jak stworzyć dźwięk na CH2 i np. CH4 w AudioCity albo w Sony Sound Forge Pro ? Co do tej Noki to włączyłem w niej tryb mono, i uzyskałem lepszą separacje.
  • #14
    vodiczka
    Level 43  
    maxmati13021 wrote:
    Co do tej Noki to włączyłem w niej tryb mono, i uzyskałem lepszą separacje.

    W trybie mono otrzymujesz ten sam sygnał w prawym i lewym kanale, nie rozumiem o jakiej separacji mówisz?
    Wcześniej napisałeś:
    maxmati13021 wrote:
    W tym "ogólnym" stereo mamy: dostaje 23 Hz do lewego głośno i 15 Hz cicho i tym samym do prawego 15 Hz głośno i 23 Hz cicho wychodzi że różnica jest 0 !

    Tu też coś pokręciłeś bo masz dwa sygnały głośne i dwa ciche. Nie ma różnicy 0 sygnał różnicowy 8Hz powstaje tylko słabszy niż w przypadku idealnej separacji.
    maxmati13021 wrote:
    W takim razie skąd będę brał ten sygnał dźwiękowy, z generatora ?

    Z dwóch generatorów, jeden ustawiony na 15 Hz a drugi na 23 Hz ale zanim przystąpisz do eksperymentów upewnij się czy Twoje głośniki/słuchawki przenoszą tak niskie częstotliwości.
  • #15
    maxmati13021
    Level 10  
    Tryb mono nie konwertuje sygnału w czasie rzeczywistym tylko dzieli sygnały. Jeśli mamy dwa sygnały, czyli stereo mono zrobi z nich jeszcze bardziej odizolowane. Mono to jeden sygnał więc jeśli mamy dwa to je podzieli. W noki uzyskałem o 50 % większe niż z trybem stereo izolacje, sam sprawdź jak masz telefon, mp3 albo jakoś na kompie z opcją na mono. Co do powstania różnicy to tu się nie zgodzę, musisz poczytać o dźwiękach różnicowych. Nie chodzi o to, że różnica powstała tylko o to czy nasz mózg ja zaakceptuje. Ja nie wyjaśniłem całkowicie tematu, dźwięki różnicowe to system do regulowania ustawień mózgu w fazy gamma, beta, alfa, delta i theta. Więc ta różnica ma powstać w mózgu a nie na kartce papieru :P. Jeśli mamy sygnał w jednym kanale 10 cykli na sekundę i nie ważne jak głośno dodamy inny dźwięk np. 3 cykle na sekundę to wyjdzie nam 13 cykli w tejże sekundzie. W moim rozumowaniu, dlatego nie działają na mnie te dźwięki różnicowe.
  • #16
    vodiczka
    Level 43  
    maxmati13021 wrote:
    Jeśli mamy dwa sygnały, czyli stereo mono zrobi z nich jeszcze bardziej odizolowane. Mono to jeden sygnał więc jeśli mamy dwa to je podzieli.

    Niestety, nie masz pojęcia o czym piszesz.
    maxmati13021 wrote:
    W noki uzyskałem o 50 % większe niż z trybem stereo izolacje,

    Jak sprawdziłeś że separacja wzrosła o 50%?
    Wcześniej prosiłem żebyś opisał jak omomierzem sprawdziłeś separację kanałów, krok po kroku. Czekam.
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    kicajbas
    Level 32  
    Witam.
    Ogólnie rzecz biorąc, stereofonia nie powstała po to aby oddzielić jedno ucho od drugiego, tylko w celu odbierania efektu przestrzennego słuchanego dźwięku. :idea:
    Aby fizycznie oddzielić kanał L od R należy całkowicie oddzielić tory sygnałowe : dwa generatory, dwa wzmacniacze a nawet podłączone słuchawki nie mogą mieć wspólnej masy,
    ponieważ zawsze będą przesłuchy.
    Życzę wszystkim SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU :D
  • #19
    maxmati13021
    Level 10  
    kicajbas całkowicie się z tobą zgadzam, ta wspólna masa też mnie "wkurza", i ten efekt przestrzenny, tak po to właśnie jest system stereo, to jest właśnie mój problem. Nigdy nie spotkałem się z kartą dźwiękową przemku, więc nie mam pojęcia, czy w jakiejś uzyskam taki efekt o którym jest ten temat. Bardzo by mnie zdziwiło jakbym nie uzyskał, karta dźwiękowa za kilka stów a brak całkowitej separacji xD. vodiczka, ten efekt 50% więcej to tylko na ucho sprawdziłem, włączyłem tryb stereo słucham jednego kanału i zmieniam na mono potem drugiego kanału i tak samo. Wyszło mi że jest różnica około 50 %. Skończmy z tym jedno kanałowym wariantem, bo to nie ma sensu. Przemek dał rozwiązanie dwóch kompów, a ja się pytam, czy kanał, np. CH6 w zintegrowanej analogowej karcie ma poza wspólną masą połączenie z kanałem CH2.
  • #20
    kicajbas
    Level 32  
    Witam ponownie.
    Z tego co piszą w "Wiki" dudnienie to: "okresowe zmiany amplitudy drgania wypadkowego powstałego ze złożenia dwóch drgań o zbliżonych częstotliwościach "
    Jak rozumiem nie usłyszysz czystego 8Hz tylko obydwa dźwięki, które będą falowały z tą częstotliwością( ja tak stroję swój bas - zdudnienie na flażoletach ).
    Z kolei na YOUTUBE na tych dziwnych filmikach każą tylko zakładać słuchawki; u mnie faluje :D ( nawiasem mówiąc te same częstotliwości jakoś dziwnie różnią się między różnymi filmikami - ale może się nie znam).
    Być może tak ma być a Ty źle zrozumiałeś ideę odsłuchu "dudnienia różnicowego" - jeśli nie to przepraszam.
  • #21
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Zacznijmy od tego, że na żadnych słuchawkach (ani też głośnikach) nie da się usłyszeć 8Hz, bo najzwyczajniej w świecie ta częstotliwość mieści się poza pasmem słyszenia i wynika to po prostu z naszej ludzkiej fizjologii.
    Różnice w głośności pomiędzy poszczególnymi tonami wynikają również z charakterystyki częstotliwościowej zarówno przetworników, jak i uszu.
    Ja np. słyszę do ok. 15kHz, ale mój znajomy z racji wieku już ma problemy ze słyszeniem dźwięków powyżej 12kHz, a moja babcia nie słyszy wyżej niż 9kHz. Jak puszczę 10kHz, to ja usłyszę dobrze ale moja babcia prawdopodobnie bardzo cicho albo wcale (nie będę robił eksperymentów na staruszce, żeby sprawdzić).
  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • #23
    maxmati13021
    Level 10  
    Artur k. wrote:
    Zacznijmy od tego, że na żadnych słuchawkach (ani też głośnikach) nie da się usłyszeć 8Hz, bo najzwyczajniej w świecie ta częstotliwość mieści się poza pasmem słyszenia i wynika to po prostu z naszej ludzkiej fizjologii.


    Nie zgadzam się z tobą ale Ty najwyraźniej nie zrozumiałeś mojego całego tekstu w tym temacie ( może jest napisany nie zrozumiale, za to przepraszam). vodiczka też napisał, że muszę sprawdzić przenoszenie, słuchawek, głośników. Ja to teraz wytłumaczę, bo nie ogarniacie :P, chodzi o to, że dźwięk w lewym albo prawym kanale może wynosić tyle ile ma pasmo przenoszenia danego sprzętu, np. 2000 Hz i może to być zwykły sygnał np. bip, pip. I właśnie oto chodzi w dźwiękach różnicowych. W kanale np. lewy mamy bip'nięcie 2000 Hz, które odbywa się z częstotliwością 23 razy na sekundę. Takie same bip'nięcie mamy w prawym kanale ale z częstotliwością 15 razy na sekundę, wychodzi, że różnica bip'nięć jest 8 Hz. Nasza fizjologia ma od 100 Hz do 0,5 Hz i znajduje się w mózgu http://pl.wikipedia.org/wiki/Fale_m%C3%B3zgowe. To mózg ma stworzyć sztuczny dźwięk np. 8 Hz z różnicy jaką mu podajemy.
  • #24
    Artur k.
    Admin of Audio group
    maxmati13021 wrote:
    chodzi o to, że dźwięk w lewym albo prawym kanale może wynosić tyle ile ma pasmo przenoszenia danego sprzętu, np. 2000 Hz i może to być zwykły sygnał np. bip, pip. I właśnie oto chodzi w dźwiękach różnicowych. W kanale np. lewy mamy bip'nięcie 2000 Hz, które odbywa się z częstotliwością 23 razy na sekundę. Takie same bip'nięcie mamy w prawym kanale ale z częstotliwością 15 razy na sekundę, wychodzi, że różnica bip'nięć jest 8 Hz.

    No dobra, a w czym jest problem, bo nie rozumiem?
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • #26
    maxmati13021
    Level 10  
    maxmati13021 wrote:
    Z kolei na YOUTUBE na tych dziwnych filmikach każą tylko zakładać słuchawki; u mnie faluje :D ( nawiasem mówiąc te same częstotliwości jakoś dziwnie różnią się między różnymi filmikami - ale może się nie znam).
    Być może tak ma być a Ty źle zrozumiałeś ideę odsłuchu "dudnienia różnicowego" - jeśli nie to przepraszam


    Sprawdź to https://www.youtube.com/watch?v=brtR_8WAwvQ, połóż się wygodnie albo siądź, i słuchaj, jak doznasz innych stanów świadomości to będzie znak, że taki system gdzie nie istnieje 100 % separacja kanałów, działa na twój mózg. Na dużą ilość osób działa, polecam Brain Wave Generator, iDoser, Jeśli na ciebie działa to głupotą by było nie rozwijać własnych stanów świadomości. To tak jakbyś miał urządzenie do czytania książek albo przeglądania sieci z prędkością światłą i uświadamiania sobie tego co czytasz a uznanie tego urządzenia za nie potrzebne i dalej stosować naturalną czasochłonną metodę. Ja napisałem ten temat bo uświadomiłem sobie w czym jest problem w kwestii osób, które nie mają doznań zmiany stanu świadomości słuchając dźwięków różnicowych. Powtarzam, jest to spostrzeżenie, z książek Bruce Moen, który pojechał do Instytutu Monroe i tam udało mu się z tymi samymi dźwiękami, które ma w domu, wejść w odmienne stany świadomości.

    "Podsumowując, winisz sprzęt czy software który może generować dwa całkowicie niezależne sygnały - w zasadzie sam nie wiesz o co"

    tomo 1885 z tego co tu sobie w tym temacie uświadomiłem, winie całkowicie hardwere. Gdzie istnieje określona impedancja kanału lewego i prawego, które są tak zrobione by wytworzyć złudzenie przestrzenne.

    "No dobra, a w czym jest problem, bo nie rozumiem?"

    Arturze. K, problem jest w tym, że nie mogę mieć idealnej separacji lewego kanału od prawego i vivce versa.

    A inna sprawa jak wy robicie takie coś gdzie w jednym poście dajecie dwa cytaty i pod nimi własny opis, ja potrafię tylko jeden cytat dać :/

    No ale co myślicie o dźwięku 7,1 w analogu. Jak to możliwe, że 7 głośników ma 7 dźwięków z każdego głośnika ? Ja tak sobie myślę, że gdyby podpiąć lewy kanał słuchawki z CH2 a prawy z CH8 a tym samym stworzenie jednego dźwięku na CH2 a innego na CH8 dało by jeszcze większą separacje niż jest tylko w samym CH2. Co o tym myślicie. Kolejna sprawa, czy na tym forum jest opis zrobienia generatora i wzmacniacza, które zostały wymienione w tym temacie ? I jest ostatnia metoda dwa kompy i przerobienie słuchawek tak jak do tego sposobu z kanałami dolby surround.
  • #27
    Atreyu Makiavel
    Level 34  
    Sygnał lewy dzwiek lewa słuchawka, prawy, prawa słuchawka, separacja, jak ? przycisk do cytowania selektywnego przy każdym poście.