Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Passat 1,9tdi 130KM 2001 - Skrzynia tiptronic szarpie przy zmianie z 4 na 5

27 Gru 2012 11:32 14712 18
  • Poziom 8  
    Witam wszystkich!
    Przekopuję formu od kilku dni i nie mogę znaleźć jednoznacznej przyczyny mojej usterki. Oto jej opis:
    Podczas jazdy i to zawsze na gorącym silniku na początku podczas pokonywania skrzyżowania (wyjeżdżania z ronda) kiedy dodawałem gazu (samochód był na 2 biegu) zamiast przełączyć na 3 i płynnie jechać dalej zachowywał sie tak jakby "ślizgało sprzęgło" - obroty gwałtownie rosły nawet powyżej 3 tys. i wtedy następowało gwałtowne szarpnięcie (zapięcie biegu) i dalej już normalnie przyspieszał. Dodam, że działo sie to okresowo potem następowala stabilizacja i za jakis czas ponownie powtórka tego samego. Po wizycie u mechanika komputer wyrzucił błąd elektrozaworu w skrzyni. Wymieniono dwa elektrozawory zmiany nie było błąd powrócił. Wymieniono następnie wiązkę elektryczną od skrzyni błąd ustąpił ale "przypadóść" nadal pozostała.
    Następny mechanik po testach stwierdził, że pada podejżenie na sterownik skrzyni. Wymieniono sterownik i co sie stało. Przypadłość przeniosła się o jedno przełożenie wyżej - również po przejechaniu min. 25km gdy następuje wyhamowanie np. do 1-go biegu wciskam pedał gazu do określonego położenia, samochód zaczyna się rozpędzać zmienia z 1 na 2 z 2 na 3 i nastepnie ciągnie obroty aby zmienić na 4 i mniej więcej przy obrotach ok. 2500 następuje nagły podskok obrotów (ten efekt jakby uślizgu) bardzo mocne uderzenie skrzyni (wrażenie jakby auto wpadło w dziurę na drodze) zapięcie 4-go biegu i dalej jedzie normalnie. Dodam, że poziom oleju w skrzyni jest prawidłowy, olej był dolewany ale raczej nie był wymieniany.
    Proszę o jakieś wskazówki.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Moderator Samochody
    Na początek wymienić olej i filtr w skrzyni, w serwisie zajmującym się serwisem/naprawą skrzyń biegów, wygląda to na usterkę mechaniczną skrzyni, często błędy ukazują się w konsekwencji uszkodzenia mechanicznego skrzyni.

    Małe ciśnienie oleju w skrzyni, lub uszkodzony mechanicznie elektrozawór który jest sterowany przez sterownik nie powoduje zmiany biegu, z innych przyczyn niż elektryczne, stad szarpnięcie i zgłoszenie błędu.
    Naprawa tych skrzyń nie jest taka prosta jak by się zdawało.
  • Poziom 8  
    Nie wiem czy dobrze rozumiem odpowiedź - przyczyny należy szukać od strony mechanicznej czy elektrycznej? Mechanik który przy niej aktualnie pracuje ma lata doświadczeń w naprawie skrzyń i kieruje się raczej w stronę sterowania - chociaż po wymianie strownika można mieć wątpliwości. I dlaczego ustrka przeniosła sie dokładnie w inne miejsce i tam siedzi? Może faktycznie jakieś "brudy " w oleju robią złą robotę.
  • Poziom 8  
    Byłem powtórnie u mechanika który twierdzi, że na pewno nie będzie to olej - na podstawie jego oceny jest w dobrym stanie - natomiast nadal upiera się przy sterowaniu i będzie wymieniał powtórnie sterownik na inny. Po zapięciu komputera pojawiły się błędy od sprzęgła i drugiego biegu który dział jak najbardziej OK. Po wykasowaniu i przejechaniu paru km (skrzynie standardowo z 3 na 4 zmieniała z poślizgiem) błędy nie powróciły. Co ciekawe sytuacja występuje tylko przy stabilnym rozpędzaniu samochodu np. od 2-go lub 1-go biegu. Jeżeli w trakcie jazdy samochód zredukuje do np.3 to można wcisnąć gaz do dechy ciągnie do przodu i stabilnie przełącza na 4. Również podczas jazdy tzw. "emeryckiej" skrzynia z 3 na 4 przełącza stabilnie. Proszę o uwagi może komuś coś się nasunie a może miał ktoś już podobny przypadek.
  • Poziom 8  
    Witam. Z tego co tu przeczytałem to sterowanie szaleje gdyż prawdopodobnie tarczki z 3go lub 4go biegu się kończą. Mechanik sie uparł i nadal bedzie sie upierał bo zawsze bład bedzie wyskakiwał wina sterownika. Tarczki nie mają żadnych czujników by je zdiagnozować. Czeka Cie remont skrzyni. Jak narazie widze naprawiacie z zamkniętymi oczami. Skrzynie trzeba wyciągnąć i rozebrać.
  • Poziom 8  
    Witam powtórnie!
    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Dzisiaj rano odstawiłem samochód do mechanika który powtórnie wymienił steronik na inny. I muszę przyznać, że chyba miał rację ponieważ autko śmiga jak przed awarią. Przetestowałem go na różne sposoby oczywiście po pełnym rozgrzaniu: ruszanie, przyśpieszanie agresywne i stabilne od 1-go biegu, kick down, skrzyżowania, ronda itp. - pojeździłem jakieś 70 km - maszyna działała idealnie, natomiast przy usterce przypadłość opisana w pierwszym poście pojawiała się regularnie już po przejechaniu jakichś 20km. Pozdrawiam wszystkich - może mój przypadek komuś w przyszłości pomoże.
  • Poziom 18  
    Opiłki w skrzyni już zrobiły swoje, chwilowa poprawa, skrzynia do remontu.
  • Poziom 8  
    Wymiana kasety pomoże do kilku miesiecy. Nie potrzebnie była wymieniana kaseta gdyż wystarczyło starą wyczyścić. Poprostu była zawalona opiłkami tylko czy mechanik powiedział Tobie z kąd te opiłki? Napewno z tarczek w najleprzym przypadku. I tak czeka skrzynia do remontu. Pozdro
  • Poziom 8  
    Powiem tak - pożyjemy to zobaczymy - jak na razie wszystko działa OK! Gdyby jednak przestało i coś się zmieniło to na pewno odpiszę - no i opiłków nie było - trochę "standardowego brudu w filtrze" jak przy każdym otwarciu skrzyni i to wszystko :D
  • Poziom 1  
    Witam ponieważ również mam podobny problem ze skrzynią chciałbym przywrócić temat i upewnić się że to faktycznie tarczka. Mam kilka pytań ponieważ skrzynia szarpie tylko przy zapinaniu 2 biegu i to właśnie nie każdorazowo tylko co około 20 km przy dojeździe do skrzyżowania lub ronda (chwilowego wychamowania). Czy potrzeba wymienić tylko tarczkę odpowiedzialną za 2 bieg czy warto wymienić wszystkie przy okazji wyjęcia skrzyni i rozebrania jej. Miej więcej orientacyjna cena remontu.
  • Poziom 8  
    Witam!
    Przepraszam że przyspałem temat zgodnie z obietnicą miałem opisać co dalej.
    Sytuacja potoczyła się następująco - po ostatniej naprawie było OK! przez tydzień potem skrzynia dalej rozpoczęła wariacje szarpiąc już przy redukcji z 5 na 4 i przy załączaniu "D". Powtórnie zwróciłem się do mechanika który nadal upierał się że to sterownik ale oświadczył że na razie nie ma na podmianę a nowy kosztuje 5000. Przed rozpoczęciem napraw na szczęście umówiłem się że jeżeli mu się nie uda to zwróci mi za ten sterownik a z powrotem założy mój stary. No i co zwrócił mi 1200 zł kasując 600 zł za podobno to co zrobił - oleje, uszczelki - kosmos nie:-) (tak naprawdę to wymienił tylko czujnik temperatury cieczy chłodzącej) nie było się co kłócić umowy żadnej nie miałem - acha i wcale nie założył mi mojego starego sterownika mówiąc że to i tak wszystko jedno. Polecam omijać partacza z daleka "Pan Wieczorek z Tarnowa" a dlaczego to okaże się dalej.
    Trafiłem dalej do firmy SATO serwis w Sędziszowie Małopolskim. Właściciel przejechał się chyba 2 km stwierdził że na tej podstawie nie da się jednoznacznie zdiagnozować uszkodzenia i że musi demontować skrzynię. Dodam że do SATO dojechałem już tylko na trybie awaryjnym (wcześniej jeżdżąc coś w aucie dwa razy zaśmierdziało spalenizną). Jeden dzień telefon i diagnoza:
    "Ktoś panu grzebał i uszkodził "ten rozdzielacz hydrauliczny" (sterownik) dodatkowo z tego powodu spaliło się panu jedno sprzęgło.
    Części 1800 naprawa 1200. W sumie zrobiony remont kapitalny skrzyni dodatkowo wymienione poduszki (wyszło że są pozrywane). Czyli tamten partacz nawet nie wymienił mi sterownika tylko przy nim grzebał przez co zepsuł go do końca i dodatkowo naraził mnie na dodatkowe koszty.
    Polecam dobry mechanik szybki demontaż skrzyni i może oszczędzisz trochę kosztów.
    A moje - przepraszam mojej żony - autko śmiga aż miło już od dłuższego czasu. Za 5000 wymiana oleju.
    I to by było na tyle.
    Pozdrawiam
  • Poziom 20  
    xwokram napisał:
    szarpiąc już przy redukcji z 5 na 4 i przy załączaniu "D".
    Na zagrzanym oleju pojawiło się u mnie właśnie takie wadliwe działanie skrzyni w Passacie B5 1.8T w 99% przypadkach włączania D, bądź redukcji z 5 na 4 przy obrotach niższych niż 2tys rpm.

    Czy ktoś wie gdzie szukać przyczyny?

    Olej dedykowany z filtrem wymieniony 20kkm temu, błędów brak.
    Usterka pojawiła się pare kkm temu.

    Czasami gdy zgaszę i odpalę auto, to D włączy mi bez szarpnięć. Natomiast redukcja z 5 na 4 czasami też będzie płynna, gdy wcześniej jechałem spokojnie.
  • Poziom 8  
    Witam.
    Trochę odgrzeję temat.
    Mam pytanie odnośnie postu jaki xwokram napisał o problemach ze skrzynią.
    Mam identyczne objawy jak on na początku: "ślizganie" z 2 na 3 bieg i wskakuje na obroty.
    Co radzicie? Można stwierdzić bezpośrednią przyczynę tego problemu?
    Bo z tego co doczytałem, to przez poprzedniego mechanika miał dodatkowe koszta.
    Olej z filtrem niedawno wymienione.
    Po podłączeniu pod komputer w skrzyni bez błędów, jedynie sporadyczny błąd czujnika temperatury. Zaprzyjaźniony mechanik (ale nie spec od automatów) sugeruje że wymiana czujnika może pomóc, ale chyba sam w to nie wierzę.

    Pozdrawiam
    Darek
  • Poziom 20  
    Jericho24 napisał:
    xwokram napisał:
    szarpiąc już przy redukcji z 5 na 4 i przy załączaniu "D".
    Na zagrzanym oleju pojawiło się u mnie właśnie takie wadliwe działanie skrzyni w Passacie B5 1.8T w 99% przypadkach włączania D, bądź redukcji z 5 na 4 przy obrotach niższych niż 2tys rpm.

    Czy ktoś wie gdzie szukać przyczyny?

    Olej dedykowany z filtrem wymieniony 20kkm temu, błędów brak.
    Usterka pojawiła się pare kkm temu.

    Czasami gdy zgaszę i odpalę auto, to D włączy mi bez szarpnięć. Natomiast redukcja z 5 na 4 czasami też będzie płynna, gdy wcześniej jechałem spokojnie.


    Sam odpowiem.
    Wadliwy był żółty zawór ciśnieniowy skrzyni - 0501 210 725. Używany zawór 200zł (nowy ok 450zł). Do tego nowy olej 7L i nowy filtr z uszczelką. Przyjemność ta kosztowała mnie 1450zł, gdyż naciągnięto mnie na dwa dodatkowe zawory, które niby też siadały co było nie prawdą. Samemu można zmieścić się w 800zł z nowym zaworem.

    Po naprawie, skrzynia działa bez uwag. Zrobione już 15kkm.

    Dodano po 8 [minuty]:

    dark21 napisał:
    ślizganie" z 2 na 3 bieg i wskakuje na obroty.
    W sumie to ostatnio zauważyłem jakby zapinanie loockupa na drugim biegu, a on przecież działa z reguły dopiero od 3go biegu. Gdy na 2ce podciągnę pod 3tyś rpm, to obroty spadną o jakies 200-400rpm. Nie jest to ani wkurzające, ani zbytnio odczuwalne - takie delikatne zamulenie silnika.

    dark21 napisał:
    Po podłączeniu pod komputer w skrzyni bez błędów, jedynie sporadyczny błąd czujnika temperatury. Zaprzyjaźniony mechanik (ale nie spec od automatów) sugeruje że wymiana czujnika może pomóc, ale chyba sam w to nie wierzę.
    Wg mnie powinieneś wymienienić. Nawet jeśli nic nie da, to i tak pozbywasz się kolejnej usterki, która może mieć w przyszłości wpływ na inne objawy auta.
    Półtora roku temu miałem szarpanie skrzyni przy wpinaniu D. Błąd występował w silniku i w ABS. Winnym był uszkodzony przepływomierz. Do dzisiaj nie wiem jaki związek to miało z błędem w ABS, ale wymiana jego pomogła.
  • Poziom 8  
    Jericho24 napisał:
    Wg mnie powinieneś wymienienić. Nawet jeśli nic nie da, to i tak pozbywasz się kolejnej usterki, która może mieć w przyszłości wpływ na inne objawy auta.


    Czujnik mam już zamówiony i w najbliższych dniach będzie wymieniony. Jednak i tak w cuda nie wierzę ;)
    Od kilku dni zamartwiam się że czeka mnie spory wydatek :/
  • Poziom 20  
    dark21 napisał:
    Czujnik mam już zamówiony
    Praktyka wielu forumowiczów mówi, ze w tym przypadku najlepiej sprawdza się oryginał tylko z ASO.
    Ja kupiłem ori ale ze sklepu bez znaczka oooo i reklamowałem bo oszukiwał od początku.
  • Poziom 8  
    U mnie już po problemie.
    Na moje szczęście opcja okazała się najtańsza z możliwych. Okazało się że w mojej skrzyni brakowało litr oleju. Mechanik który wymieniał mi olej stwierdził że może się skrzynia odpowietrzyła i stąd brak poziomu oleju. W sumie to trochę w to wątpiłem, bo po wymianie zrobiłem ok 3 tyś km bez żadnych objawów, ale najłatwiej to było sprawdzić bez dodatkowych kosztów.
    Po dolaniu oleju zrobiłem już ponad 1000 km i skrzynia chodzi jak marzenie. Dość długo czekałem żeby opisać przyczynę moich problemów ze skrzynią żeby być na 100 % pewien że to właśnie to.
    U mnie kamień z serca, bo nie byłem przygotowany na wydatek rzędu 4 tyś zł.
  • Poziom 20  
    dark21 napisał:
    stwierdził że może się skrzynia odpowietrzyła
    Chyba zapowietrzyła ;)
    dark21 napisał:
    skrzynia chodzi jak marzenie
    I oto chodzi ;)
  • Moderator na urlopie...
    Dość "powielania" tematów = zamykam! Powoli zaczyna się pisanie "o niczym", w związku z powyższym - dla zainteresowanych - proszę zakładać własne tematy, oczywiście zgodnie z regulaminem forum, jak i zasadami panującymi w dziale samochodowym.