Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania , Biegi ciężko wchodzą

Karols007 27 Gru 2012 15:23 8562 21
  • #1 27 Gru 2012 15:23
    Karols007
    Poziom 6  

    Witam , Mam Scania R420 2004r skrzynia 890 (Starsza) . Wymieniłem 4 bieg w całoaści na nowy + nowe sprzęgło i biegi ciężko wchodzą . Proszę o Pomoc!!!

    Dodano po 7 [minuty]:

    Dodam że , podczas postoju biegi chodzą normalnie ale podczas jazdy trzeba robić to z z dużą siłą. Nic narazei nie trzeszczy ale tak niepowinno być. niewiem teraz czy to sprzęgło czy nadal skrzynia?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Przebieg 1 060 000KM.

    0 21
  • Metal Work Pneumatic
  • #2 27 Gru 2012 19:42
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Wszystkie biegi ciezko wchodza czy jakis konkretny bieg??

    1
  • #3 27 Gru 2012 19:57
    multihunter
    Poziom 25  

    Co było powodem wymiany sprzęgła i co dokładnie było wymienione ?

    0
  • #4 28 Gru 2012 00:26
    habi7
    Poziom 14  

    witam...
    niestety 1=4 chodzą przeważnie ciężko(mam na mysli kiedy olej zimy, kiedy wszystko jest nowe) w starszych skrzniach tj. 890/900...tak mają i koniec
    jezeli wszystko dobrze było poskładane (synchronizatory nie składane na sucho,prawidłowo zamontowane przesówki,sprawdzone i ewentualnie ustawione luzy na wałku głównym i itp. pierdoły) to przypuszczam, że to kwestia wyrobienia sie troszeczke wszystkiego.. :) chyba ze coś sie po drodze przyciera...:) na cięgnach ale przeważnie w starszych autach to pojawiają się luzy a nie zatarcia.... zatarcia to dopiero w serii P,R,T,G na krzyżaku wybieraka :)
    chyba że to kwestia sprzęgła... pytanie jakie masz sprzęgło tj. z wysprzęglikiem w środku czy na zewnątrz.....jak na zewnątrz to trzeba sprawdzić czy pod gumką się płyn nie znajduje jeśli tak znaczy przepuszcza i sprzęgło może sie nie do końca nie wysprzęlać... jesli masz wysprzęglik wew. to trzeba też palucha pod gumke wsadzić i spradzić.... może być też opcje, że przepuszczka pompka pod pedałem sprzęgła....
    pozdrawiam... jezeli elementy sprzęgła są ok.... i wiesz, że skrzynia prawidłowo poskładana to narazie pojeżdzij i zobacz co się będzie działo..
    aha jeszcze pytanie czy może gdzieś przewód od sprzęgła nie "puchnie" po drodze...
    pozdrawiam

    0
  • #5 28 Gru 2012 18:27
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Może sprzęgło ciągnie?

    1
  • Metal Work Pneumatic
  • #6 29 Gru 2012 11:30
    multihunter
    Poziom 25  

    Karols007 założył konto na elektrodzie pewnie tylko po by założyć post odnośnie tego problemu, mimo naszych chęci nie ma to większego sensu dopóki nie poznamy odpowiedzi na nasze pytania tak by móc wyeliminować lub potwierdzić nasze sugestie. Tacy goście jak i ich posty powinny być usuwane.

    0
  • #7 29 Gru 2012 17:31
    Karols007
    Poziom 6  

    Witam , i odpowiadam na Pytania:
    - Wymieniono Tarcze + łożysko oporowe (Tarcza lekko zużyta, łożysko Profilaktycznie)
    - Cały bieg "4" na nowy Firma eu....... ( zużyte elementy+ jedna część pęknięta)

    - Przejechane ok 25 tyś od naprawy

    Naprawa została zrobiona Ponieważ:
    -Bardzo ciężko wchodziła "4"
    -Jak zmieniało się bieg z 5 na "4" był czsem delikatny zgrzyt.

    Reszta Biegów chodziła płynnie.

    Teraz Efekt jest taki:
    -rano biegi chodzą wszystkie delikatnie ciężko ( ale tak jest, bo jeżdziłem i nową i starą skanią. niemożna zwracać na to uwagi)
    - "4" nie wchodzi rano wcale. ( moim zdaniem Nie powinno tak być) po rozgrzaniu jest lepiej ale podczas włożenia biegu jest odczucie jak by ten bieg nie mógł sobie znależć miejsca.

    Wymieniłem wczoraj zawór który znajduje się na górze skrzyni z dwoma wlotami powietrza i jest delikatnie lepiej (moje odczucie) . Zobaczymy jak zrobi trasę i wtedy napisze ( za ok 2 tygodnie )

    Jeśli jest jeszcze ktoś kto może mi coś potpowiedzieć zamieniam się w słuch

    Mam drugą scanie i tram biegi chodzą że dziecko by mogło jeżdzić...

    P.S. Gdzie nie Pojadę to Inna Teoria. - MASAKRA -

    Dodano po 5 [godziny] 19 [minuty]:

    Dziś zrobiłem jazdę próbną (po wymianie tego zaworu co pisałem) i biegi zaczęły wchodzić normalnie, na zimno Prócz "4" .
    Po rozgrzaniu "4" zaczęła wchodzić Płynnie podczas rozpędzania auta i zmianach biegów od 2, 3, 4, 5, idt. Lecz gdy się zwalnia i biegami się leci w dól tj. np: 7,6,5,4,3, to gdy zmieniam z 5 na "4" jest to prawie niemożliwe (nie słychać zgrzytów ale bieg nie wchodzi) , czasem Bardzo opornie wejdzie.

    Podsumowanie i Pytania:

    - czy zrobić kilka tras i wtedy jeszcze poszukać ewentualnych Rozwiązań(być może się dotrze i Poprawi)?

    - czy może już tylko została kwestia Oleju?
    podczas rozebrania skrzyni Pan Mechanik stwierdził że olej jest niewłaściwy, za gęsty(mimo już przebiegu na nim ok 140tyś, powinien w miare przebiegu tracić tą gęstość) i Po prostu skleja elementy biegu i to jest przyczyna ( Olej bardzo gęsty i na zimno bardzo przypomina klej "budapren" )

    Jeśli Tak to Jaki Olej?
    - teraz jest 80 na 90 przekładniowy Mineralny... (zalany nowy+filtr scania po ok 500 km Po naprawie, ten sam co był)

    Proszę o jakąś Potpowiedż , z góry Dziękuje i Pozdrawiam
    [/b]

    1
  • #8 30 Gru 2012 10:20
    habi7
    Poziom 14  

    Co do elektrozaworu na skrzyni to raczej nie ma to nic wspólnego w sprawie, bo to elektrozawór od przełączania połówek. Skoro synchronizator masz nowy to tak jak pisałem pytanie odnośnie poprawności montażu....ewentualnie jakości części zamiennych (tak wiem aso części do skrzyni są drogie!!!). Może niestety trafiłeś na kiepska partie, choć szczerze to nie chce mi się to wierzyć ze to wina wadliwych części....
    - olej 80W/90 to koniecznie syntetyk
    - czy aby na pewno prawidłowo złożona skrzynia
    - sprzęgło zakładam dobre skoro reszta biegów chodzi
    - wyeliminować ewentualne luzy w układzie mechanizmu zmiany biegów
    - jeśli to wyżej jest ok. to pojeździć i czekać aż sie dotrze
    pozdrawiam.

    0
  • #9 30 Gru 2012 21:07
    jastrzą1975
    Poziom 13  

    Witaj. Miałem podobny problem w aucie kolegi. Uszkodzony był synchronizator i wystarczyła jego wymiana. Zakładając, że wymienił cały bieg wraz z synchronizatorem to wymień olej i sprawdz. Moim zdaniem jest to wina synchronizatora.Nie został wymieniony przynajmniej cały na nowy i objawy są takie jak opisujesz. Zauważyłeś, że masz problem z włączeniem 4 przełączając z wyższego biegu. Zastosuj stary sposób na 2. Czyli wciśnij sprzęgło 2 razy i włącz 4 bieg. Jeżeli włączysz bez problemów to sprawa jasna. Wykluczam słabo odpowietrzonego sprzęgła bo tylko jeden bieg sprawia problem.

    0
  • #10 30 Gru 2012 22:52
    kwantor
    Poziom 38  

    Kochani, bieg 4 wkłada się po "przebiciu" z dolnej na górną, a na zimnym oleju bywa to utrudnione, więc bieg nie wejdzie.
    Trzeba wymontować przesówniki wyczyścić cylindry i nasmarować smarem silikonowym oringi, najlepiej je wymienić, bo twardnieją od długiego kontaktu z olejem.
    Rozbierając jeszcze trochę dalej można wyjąć całe suwadła i są tam kolejne oringi- twarde jak korund- do wymiany.

    0
  • #11 31 Gru 2012 01:03
    habi7
    Poziom 14  

    Kwantor wiem ze 4 to po przejsciu na gorna skrzynie ale to nie ma nic wspolnego w sprawie. to co napisales jest sluszne (mam na mysli o-ringi itp) ale to przy problemach z przerzucaniem zakresow gora/dol. a wkleszczanie 4 to ten sam ruch mechaniczny co do 1 wykonawyny dzwignia przez kierowce nie majacy nic wspolnego z pneumatyka (oczywiscie kierowca musi na lewarku tylko przezycic zakres ale to pstryczkiem elektryczkiem)....pneumatyka i "o-ringi " beda odpowiedzialne za przelacznie zakresow gora/dol i polowki lub cale biegi. natomiast konkretne biegi wybiera kierowca 1,2,3 poprzez ruch lewarka i co za tym idzie wybieraka na skrzyni a tu za odpowiednia prace odpowiadaja synchronizatory nie o-ringi.

    0
  • #12 31 Gru 2012 09:24
    kwantor
    Poziom 38  

    Nie doczytałem, że przy redukcji jest to samo, jednak jeśli na postoju"bangla" jak trzeba to oznacza że ukad zmaiany jest wyregulowany poprawnie- został synchronizator i faktycznie trzeba dać troche czasu.
    Przy zmianie biegu warto dokonać operacji między gazu i wyprubować zbyt wczesne wkładanie biegu i trochę puźniejsze- łatwo zdiagnozować czy to synchronizator.

    0
  • #13 31 Gru 2012 14:45
    Karols007
    Poziom 6  

    Witam Panowie, jak Pisałem Zaczynam Od Kolejnej zmiany oleju. Ponieważ :
    - Jak by był problem z Wybierakami , Drążkami itp. co Blokują wrzucenie biegu
    ( to moim zdaniem na Postoju Też by był problem z włączeniem Biegu , A na Postoju chodzą super .)
    - Jak by był Problem ze sprzęgłem : ( to By był problem z resztą biegów, a niejest. i jak robie spżęgło na "2 razy to też niepomaga, i też z przegazówką bez różnicy.)

    Podsumowanie jest takie że Zostaje RACZEJ:
    -dotarcie się biegu ( ale jak go dotrzeć jak trzeba go unikać bo niewchodzi:-) . )
    -Złe złożenie skrzyni i "4" ( Poprawka Panów Mechaników)
    -Zły olej ( zbyt gęsty i Po prostu skleja "4", bo zmiana biegu to nie jest "trafienie dyszlem do stodoły" Tylko wszytko odbywa się na "milimetry" .

    Nowe Części+zbyt gęsty olej = Opór podczas zmiany biegów.

    Więc zaczynam od Wymiany oleju na bardziej płynny

    - Tylko Jaki - ????

    Dzięki za zainteresowanie I PROSZĘ o info .......

    Dodano po 16 [minuty]:

    Ustaliłem że taki Powinien Być tam Olej:

    Castrol Syntrax Longlife 75W-90 e ( Zalecany Przez Konstruktora )
    Plusy :
    -żadszy
    -dłuższy Przebieg ok 400 tyś na wymianie a nie 180 Jak na Mineralnym.


    A nie Ten co mam i odpowiedz " bo taki leją wszyscy i nic się niedzieje"
    ZDANIEM:
    - Prezesów co nigdy nie mieli styku z samochodem (niejeżdzili)
    - co nie których mechaników ( też co nigdy nie zasiadali do tych aut!)


    Lub Może coś innego ?? , Jakiś inny ??

    0
  • #14 31 Gru 2012 14:54
    kwantor
    Poziom 38  

    Złe złożenie skrzyni wygląda na najprawdopodobniejsze.
    Nie wiem jaki błąd, może wina zębów.
    Dlaczego innym biegom nie przeszkadza gęsty? olej?
    Jak się składa skrzynię to należy posmarować pierścienie hamulca synchronizatora olejem- jest to ważne.

    0
  • #15 31 Gru 2012 17:36
    jastrzą1975
    Poziom 13  

    Masz problem ze zle złożonym synchronizatorem. Zbyt ciasny hamulec i przy próbie włączenia biegu zęby ustawiają się nie prawidłowo. Skrzynia jest smarowana ciśnieniowo i po odpaleniu auta automatycznie jest wszystko smarowane. Na postoju nie masz problemu z tym biegiem ponieważ obraca się tylko wałek sprzęgłowy i pośredni tzw. choinka. Reszta trybów stoi. gdy jedziesz wszystko pracuje i właśnie synchronizator odpowiada za wyhamowanie danego trybu i jego zazębienie. Piszesz o 4 biegu ale problem powinien być też na 1, tylko kto używa 1-nki?. Możesz spróbować jeszcze z wciskaniem sprzęgła nie do końca.

    0
  • #16 31 Gru 2012 18:08
    multihunter
    Poziom 25  

    Miałem przypadek że po wymianie tarczy sprzęgła oraz wysprzęglika był problem ze zmianą biegów najbardziej w górę lepiej było w dół, powodem owych kłopotów była część sprężyny z tarczy sprzęgła która utkwiła między obudową docisku a samym dociskiem (elementem ciernym) mała drobinka tej sprężyny 1/3 jej obwodu powodowała że sprzęgło delikatnie ciągnęło mimo że było wszystko ok z punktu widzenia kierowcy tzn. ile trzeba było uwolnić pedału sprzęgła żeby auto ruszyło. Scanie mają to do siebie że biegi 1/4 stawiają większy opór niż pozostałe.

    0
  • #17 31 Gru 2012 20:23
    szaman108
    Poziom 29  

    nie tylko ten olej musisz stosować druga sprawa według druku 00-16-01 przeczytaj i ustal do jakiej eksploatacji zalicza się Twoje użytkowanie pojazdu miałem agentów co to po własnym ustaleniu przeglądów zatarli trzy skrzynie olej spalony obudowy złom na szczęście stary typ mniej bolało od strony finansowej

    0
  • #19 31 Gru 2012 20:46
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Tutaj olej nic nie zmieni. Trzeba szukać gdzie indziej a najlepiej jeszcze raz od początku wszystko sprawdzić.

    0
  • #20 31 Gru 2012 21:08
    habi7
    Poziom 14  

    Witam ponownie.
    Panowie jeszcze raz napisze , bo widze że temat się ciągnie mimo ze juz wszystko wcześniej zostało napisane. zrobie małe podsumowanie.
    Temat "cięzko wchodzi 1-4 bieg"
    - jeżeli wchodzi ciężko i tak jak w tym przypatku pojawiają się zgrzyty, uszkodzony jest synchronizator biegu pierwszego (skrzynia ma tylko 3 biegi główne)

    - wiemy, że sprzęgło jest nowe, a pozostałe biegi wchodzą bez problemu to sprzęgło nie ma nic wspólnego z tematem

    - napisałem o luzach w układzie mechanizmu zmiany biegów. dlaczego to ważne, bo skoro luzy będą bardzo duże to kierowca wykona wielki ruch dzwignią w kabinie, a na wybieraku skrzyni ruch będzie mały co zatym idzie może być wrażenie, że trzeba bardzo mocno pchać by wbić bieg,a przesówka poprostu nie ma jak się przesunąć,bo cały ruch kierowcy powoduje wykasowanie luzu a nie przesunięcie przesówki w skrzyni.

    - o-ringi, pneumatyka, elektrozawory na skrzyni lub zboku(zależy od rozwiązania). Bardzo ważna sprawa, ale nie tutaj. To są elementy odpowiedzialne za zmiane zakresów góra/dół oraz połówek. a tu nie ma mowy o problemach z tymi rzeczami. Pan nie skrży się na niewłaściwą prace przekładni planetarnej ani na niewłaściwą prace połówek.

    - co do oleju... to widze, że kolega powyżej wrzucił całą specyfikacje firmy Scania - nic dodać nic ująć.

    - synchronizator biegu 1. tu rodzi się nawiecej pytań i w zasadzie tylko tu są problemy.
    jezeli były wymieniane jego elementy to pytanie czy wszystko zostało prawidłowo poskładane, czy nie na sucho !!! bo jeśli tak mogła się któraś z jego części skleić i będzie klops. czy przesówka została poprawnie zamontowana. czy zostały sprawdzone i ewentualnie wyregulowane luzy na wałku. ogolnie czy technologia poskładania skrzyni (wałka itp) została przeprowadzona zgodznie ze sztuką.

    - jeśli Pan jest wszystkiego pewien, to jedynie musi zaobserwować czy jest mniej problemów z włączaniem 4 biegu podczas bardzo wolnej zmiany biegów, jak już było pisane wcześniej 1-4 z reguły wchodzą ciężko. jesli biegi będą wtedy w miare wchodziły to pozostaje jedynie czekać aż się troszkę wszystko dotrze. oczywiście na postoju nie będzie wiekszych problemów, bo jest mniej oporów związanych z ruchem skrzyni biegów (auto przecież stoi więc żadne obciążenia na skrzynie nie są przenoszone).

    Pozdrawiam i życzę szczęśliwego Nowego Roku oraz rozwiązania problemu ..:)

    0
  • #21 31 Gru 2012 21:32
    kwantor
    Poziom 38  

    habi7 napisał:
    czy nie na sucho !!!

    Właśnie o tym pisałem, to że skrzynia ma pompę pleju, to oznacza tyle, co mycię zębów już dziurawych. To musi być posmarowane przy składaniu, bo ten olej nie jest w stanie się tam dostać, przynajmniej nie od razu.

    0
  • #22 31 Sty 2013 19:47
    Karols007
    Poziom 6  

    Witam Panowie ,

    Problem się rozwiązał .......

    Jak pisałem wyżej Po zmianie oleju Biegi zaczeły Pracować normalnie , czy na zimno czy po rozgrzaniu.


    Dzięki za chęć Pomocy i Pozdrawiam

    2