Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uruchomienie sterownika ABS na stole - projekt

shogun112 27 Gru 2012 22:12 9111 44
  • #1 27 Gru 2012 22:12
    shogun112
    Poziom 13  

    Witam! Mam problem: otóż buduję projekt na studia. Mianowicie stanowisko ABS. Zdobyłem pompę ABSu ze sterownikiem i instalacją elektryczną. Poszukuję schematu gdzie co podłączyć - zasilanie itp. Sterownik jest od jakiegoś Seata, podobno Toledo i chyba Passat B4. Jego numer to 3A0 907 379 A. Jeżeli ktoś z was jest w stanie pomoc mi go podłączyć to bardzo proszę.

  • #2 27 Gru 2012 22:23
    kryststgpom
    Poziom 24  

    Chcesz to uruchomić na stole?
    Jaki masz plan budowy?

  • #4 27 Gru 2012 23:18
    autoas
    Poziom 41  

    Zainwestuj w książkę typu "Sam naprawiam golf III lub seat Ibiza" będziesz miał schematy i opisy naprawy lub czytelnia, biblioteka...

  • #5 27 Gru 2012 23:25
    shogun112
    Poziom 13  

    tak tylko nie jestem pewien do konca z jakiego to samochodu ale trop jest niezly

  • #6 28 Gru 2012 02:09
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    (1995-1997) Seat Cordoba/Vario (6K2/6K5)
    (1995-1997) Seat Ibiza (6K1)
    (1995-1997) Seat Inca (6K9)
    (1995-1999) Seat Toledo (1L2)
    (1995-1997) Skoda Felicia (6U1/6U5)
    (1995-1997) VW Caddy (9K9)
    (1995-1996) VW Golf III (1H1/1H5)
    (1995-1996) VW Golf Cabriolet (1E7)
    (1995-1997) VW Passat (3A2/3A5)
    (1995-1997) VW Polo Classic/Variant (6K2/6V2/6V5)
    (1995-1996) VW Vento (1H2)
    Tu masz auta

  • #7 31 Gru 2012 13:30
    shogun112
    Poziom 13  

    panowie mam pytanie. Pomożcie jak zbudowac ten uklad. Chcę na czterech silniczkach zainstalować pierścienie abs i nad każdym pierscieniem czujnik. Nie wiem teraz jak rozwiazac hudraulikę aby ten układ zadziałął macie jakies pomysly????

  • #8 31 Gru 2012 13:58
    manta
    Moderator Samochody

    Zadziałał jak? Kręcąc koronkami chcesz wykazać działanie hydrauliki? Po pierwsze już samo napędzanie koronek czterema silniczkami bez synchronizacji to fiasko, przy różnych prędkościach układ na starcie przejdzie w tryb awaryjny. Przyjrzyj się budowie układu hamulcowego, pomyśl jakie siły działają, następnie ciśnienia w układzie i podaj koncepcje. W linku, masz koło rozrządu (jedno) jako koronkę i cztery czujniki, do tego poblokowane cylinderki hamulcowe i manometry do pomiaru ciśnienia. Ale i tak nie wiem jak zróżnicowano prędkość odczytywaną przez czujniki dla czasu w którym abs ma zadziałać? Prędzej wspólny wałek, osadzone ciernie cztery koronki, to napędzane silniczkiem, następnie układ z możliwością hamowania pojedynczych koronek. Zamiast cylinderków manometry z odpowietrznikami i mechanikę masz rozwiązaną.

  • #9 31 Gru 2012 15:29
    shogun112
    Poziom 13  

    ciekawy pomysł z tym żeby zamontować 4 pierscienie na jednym walku tylko musze sie zastanowic jak zatrzymywac jeden z nich. Mam tez takie pytanie czy to zadziała na dwóch pierscieniach z czujnikami ( zeby zmniejszyc uklad) ???

    Pierwszy post poprawiłem za Ciebie, teraz Twoje zadanie: poprawić pozostałe w tym temacie.
    TzOk

  • #10 31 Gru 2012 15:31
    tzok
    Moderator Samochody

    Możesz dać 2 pierścienie na 2 silnikach, jeden silnik obraca się ze stałą prędkością, drugi (identyczny) można regulować w zakresie 100% - 10% (np. PWM, startuje na 100% i można płynnie zwalniać potencjometrem). Przy jednym pierścieniu mocujesz 3 czujniki, na drugim - jeden... jak na inżyniera słabo u Ciebie z kombinowaniem ;)

  • #11 31 Gru 2012 15:53
    shogun112
    Poziom 13  

    Nie zagłębiałem się wcześniej w ABS dopiero zaczynam. A jak zainstaluję zamiast zacisków manometry z odpowietrznikami to zda to egzamin w połączeniu z tym?? Dzięki chłopaki otwieracie mi oczy na świat. :)

  • #12 31 Gru 2012 17:49
    manta
    Moderator Samochody

    Tzok, blokowanie koła jest przypadkowe, a zatrzymanie jednego pierścienia ma stanowić problem?
    A swoją drogą widziałeś oscylogram z hamowania awaryjnego?

  • #13 31 Gru 2012 18:34
    tzok
    Moderator Samochody

    Tu nie chodzi o testowanie sterownika ABS tylko o stworzenie modelu/stanowiska dydaktycznego demonstrującego działanie takiego systemu. Mając możliwość regulacji prędkości jednego z kół można zaobserwować od jakiej różnicy prędkości ABS zaczyna ingerować (koło musi całkowicie stanąć, czy wystarczy różnica prędkości, jak duża ta różnica musi być). Podałem rozwiązanie czysto elektroniczne, na pewno da się jakoś mechanicznie rozwiązać kwestię hamowania/blokowania jednego z pierścieni (jakieś sprzęgło cierne) ale chyba wymaga to większych nakładów niż regulator obrotów silnika DC małej mocy. Najprościej po prostu przesłonić czujnik od koła fonicznego jakąś blaszką co będzie symulowało całkowite zatrzymanie danego koła.

    manta napisał:
    Ale i tak nie wiem jak zróżnicowano prędkość odczytywaną przez czujniki dla czasu w którym abs ma zadziałać?
    Podejrzewam, że można w tej makiecie zasłaniać/cofać czujniki/odłączać, symulując utratę sygnału=zablokowanie jednego z kół. Przy każdym z czujników jest przełącznik...

  • #14 01 Sty 2013 02:50
    manta
    Moderator Samochody

    To masz tylko dwa stany odczytu, koło się kręci lub stoi. Hamowanie pojedyńczych koronek pozwala na sprawdzenie reakcji układu w każdych sytuacjach.

  • #15 01 Sty 2013 12:14
    autoas
    Poziom 41  

    Panowie jak ktoś ma zrobić pomoc edukacyjną, jak sam nie wie o co chodzi....bez sensu...
    Temat w kosz, a autor do książek...(do nauki)

  • #16 01 Sty 2013 15:42
    shogun112
    Poziom 13  

    panowie tu chodzi o to aby ten abs tylko zadzialal na stole. Czyli chodzi o to zeby sie zalaczyl nic wiecej. I luzno was pyatam o pomysly rozwiazan. Sa fajne propozycje i zaraz ruszam z robota i bede informowal co sie dzieje i poradzal sie

  • #17 01 Sty 2013 15:52
    Przemo-P21
    Poziom 16  

    Kędzia z Mechatroniki to już w jakimś sensie rozpracował, proponuję wizytę w jego firmie...

    Faktem jest, że stosuje on dla czterech czujników jedno koło impulsowe bez możliwości symulacji spadku częstotliwości sygnału jednego z czujników (symulacja blokowania koła). Jest tylko możliwość regulacji wielkości szczeliny powietrznej a więc i amplitudy sygnału.

    Może jest moment na dopracowanie tego symulatora...

  • #18 01 Sty 2013 17:52
    autoas
    Poziom 41  

    Jego stanowisko kosztuje ok. 20tyś i jest dalekie od symulacji większości usterek jakie mogą wystąpić w ABSie

  • #19 01 Sty 2013 19:32
    tomek130
    Poziom 22  

    shogun112 napisał:
    ciekawy pomysł z tym żeby zamontować 4 pierscienie na jednym walku tylko musze sie zastanowic jak zatrzymywac jeden z nich. Mam tez takie pytanie czy to zadziała na dwóch pierscieniach z czujnikami ( zeby zmniejszyc uklad) ???



    Co do zmiany prędkości zatrzymania proponuje się zapoznać z napędem łańcucha w pile łańcuchowej (hamowanie koszy sprzęgła) :)

  • #20 01 Sty 2013 21:15
    ALIBABA I
    Poziom 21  

    Ciekawy temat przyglądam się dyskusji i projekt sterowania na każde koło poprzez sterowanie amplitudą jest świetny zminimalizowałbyś gabaryty projektu lecz pracy przybędzie nad elektroniczną symulacją tego.

  • #21 01 Sty 2013 23:18
    satanistik
    Poziom 27  

    Amplituda nie wiele da - raczej częstotliwość impulsów. Ja bym to widział tak - koło zamachowe rozpędzane silnikiem symulowało by energię zgromadzoną w rozpędzonej masie pojazdu. Koła (tarcza, czujnik i cylinderek) połączone z układem dociskanymi rolkami. Docisk jednej z rolek zmieniał by się dynamicznie w trakcie próby. Rejestrator połączony z czujnikami obrotu pokazywał by przebieg hamowania.
    Przykładowy test:
    Koło zostaje rozpędzone do zadanej prędkości, zaciąga się wajchę podając ciśnienie na pompę. Dla urozmaicenia po czasie t następuje chwilowe odciągnięcie rolki napędowej jednego koła. Będzie to symulacja chwilowej utraty przyczepności. Następnie zarejestrowany przebieg (np LabView ) pokazywał by reakcję z i bez ABS.

    Koła umieścił bym na metalowej ramie kolejno zamachowe i dwa pomiarowe.

    Co do uproszczenia systemu poszukał bym ABSu z motocykla - są do kupieni i na pewno uprości to konstrukcję. Jeżeli koledze spodobał się pomysł mogę podpowiedzieć w zakresie sterowania i pomiarów.

  • #22 02 Sty 2013 00:05
    tzok
    Moderator Samochody

    ...przecież to ma być tylko makieta, chodzi o to by pokazać, że podczas hamowania, po zaniku lub znacznym obniżeniu częstotliwości impulsów z jednego z czujników, załączy się pompa ABS i zredukuje ciśnienie na zacisku hamulcowym odpowiadającym danemu kołu/czujnikowi (jeśli to będzie ABS z EBD).

    Tu nie chodzi o stanowisko do badania układu ABS tylko o demonstrację jego działania. To ma być tanie, proste, trwałe i idioto-odporne.

  • #23 02 Sty 2013 17:28
    satanistik
    Poziom 27  

    Miałem do czynienia z takimi stanowiskami na polibudzie i nie były to makiety - silniki 3f , spalinowe, prądnice. Raczej nie jest to liceum ze z kartonu makietę zrobisz ;-). Jak robić to na elektronice to po co w ogóle sterownik - dać procka i niech symuluje działanie.

  • #24 02 Sty 2013 17:51
    tzok
    Moderator Samochody

    Makieta w sensie, że nikt niczego na tym nie będzie badał ani mierzył, tylko pokazywał studentom jak działa ABS. Jasne, że można wszystko zasymulować na komputerze ale to się studentom nie podoba, wolą zobaczyć na żywo. Choć rzeczywiście same przebiegi z czujników można by generować "sztucznie".

  • #25 02 Sty 2013 20:14
    shogun112
    Poziom 13  

    dokladnie chodzi o to co pisze kolega tzok. Decyduje się na dwa silniczki. Na obu bedzie po pierscieniu. Na jednym bedza 3 czujniki na drugim 1. Na tym drugim bedzie regulacja predkosci. Na przewodach zainstaluje manometry. Moje pytanie tez brzmi czy zakladac 4 manometry czy nie ma to sensu i zalozyc dwa manometry jeden na 3 przewody a drugi na ten ostatni????. Jutro bede mial czujniki i pierscienie juz zamowione

  • #26 02 Sty 2013 20:34
    wicher84
    Poziom 12  

    Nie zapomnij też o jakimś podciśnieniu :) Podejrzewam, że bez wspomagania to ciężko będzie cokolwiek zrobić. Choć może i się mylę.

  • #27 02 Sty 2013 20:44
    shogun112
    Poziom 13  

    Wrzucam pierwsze foty z czyszczenia, odcinania i odkręcania zbędnych rzeczy. Oto co mam:
    Uruchomienie sterownika ABS na stole - projekt Uruchomienie sterownika ABS na stole - projekt

  • #28 03 Sty 2013 08:57
    Przemo-P21
    Poziom 16  

    tzok napisał:
    Makieta w sensie, że nikt niczego na tym nie będzie badał ani mierzył, tylko pokazywał studentom jak działa ABS. Jasne, że można wszystko zasymulować na komputerze ale to się studentom nie podoba, wolą zobaczyć na żywo. Choć rzeczywiście same przebiegi z czujników można by generować "sztucznie".


    "tzok" rozwiń swoją myśl proszę, temat mnie żywo interesuje - jak przerobić symulator "Mechatroniki" aby była możliwość spowolnienia częstotliwości sygnału jednego z czujników by zasymulować przyblokowywanie koła...masz jakiś pomysł?

  • #29 03 Sty 2013 09:26
    autoas
    Poziom 41  

    Jeszcze raz napiszę, aby zrobić taką makietę trzeba naprawdę rozumieć jak działa chociaż ABS, jak układają się ciśnienia hydrauliczne w stosunku do prędkości kół, trzeba to rozumień, a z tego "rozumienia" dopiero zaczynają piętrzyć się trudności jak zrobić choćby makietę, a tu widzę u autora tematu "przedszkole"....
    Najtańsze "makietowe" rozwiązanie (było już wyżej...) to 4 rurki zakończone manometrami i rysunkami klocków i tarcz, trzy pierścienie napędzane razem jako trzy koła na sztywno i jeden pierścień/koło (obojętnie które) napędzane poprzez małą przekładnię cierną (nie za mocno) aby można było ją lekko przyhamować A REAKCJĘ ABSu OBSERWOWAĆ NA MANOMETRACH, A RESZTA TO RYSUNKI NA MAKIECIE....i nie zagłębiać się więcej jeśli to tylko tania makieta, bo problemy zaczynają sie mnożyć...a o samym modulatorze i komputerze to już nie piszę....

  • #30 03 Sty 2013 10:42
    tzok
    Moderator Samochody

    autoas napisał:
    trzy pierścienie napędzane razem jako trzy koła na sztywno i jeden pierścień/koło (obojętnie które) napędzane poprzez małą przekładnię cierną (nie za mocno) aby można było ją lekko przyhamować
    Czemu "w najprostszej wersji" upierasz się przy 4 pierścieniach, kiedy w zupełności wystarczą 2?

    Przemo-P21 napisał:
    "tzok" rozwiń swoją myśl proszę, temat mnie żywo interesuje - jak przerobić symulator "Mechatroniki" aby była możliwość spowolnienia częstotliwości sygnału jednego z czujników by zasymulować przyblokowywanie koła...masz jakiś pomysł?
    Bardzo prosto - wystarczy generować sygnał czujników na mikrokontrolerze lub nawet na analogowych generatorach przebiegu (+ układ formujący i dopasowujący poziomy) zamiast brać go z czujników, tylko wtedy nic się nie kręci i nie jest już takie fajne... Po obejrzeniu symulatora mechatroniki sądzę, że sygnał dowolnego z czujników można zwierać do masy przełącznikami, które są przy każdym z nich, co symuluje zablokowanie danego koła. Nie wiem tylko czy w takiej sytuacji, po chwili, sterownik ABS nie stwierdzi braku reakcji na zredukowanie ciśnienia w obwodzie, nie uzna tego za uszkodzenie czujnika i nie wyłączy się? Bezpieczniej symulować okresowe przyblokowanie koła, czyli "gubić" tylko kilka-kilkanaście impulsów.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME