motosimsun wrote: Witam,
Mam do dyspozycji multimetr z zakresem do 20A. Chcę zmierzyć prąd jaki pobiera podczas rozruchu silnik rozrusznika w skuterze.
Czy na podstawie tego linku:
http://felektr.katalogi.pl/Rozszerzenie_zakresu_amperomierza_i_woltomierza_-_op%C3%B3r_bocznika_i_posobnika.-t9531.html dobrze rozumuję, że jeśli podepnę równolegle do amperomierza (amperomierz w szereg z akumulatorem i instalacją) znany opór elektryczny to do wyniku odczytanego na multimetrze muszę dodać to co płynie przez "podczepiony opór"? W ten sposób rozszerzę zakres multimetru jeśli chodzi o amperomierz?
Wykorzystanie amperomierza z dodatkowym, zewnętrznym bocznikiem nie jest proste w tym przypadku, ponieważ musiał byś znać oporność wewnętrzną amperomierza i to z dużą dokładnością.
Dla przykładu jeżeli oporność dodatkowego bocznika będzie równa oporności wewnętrznej amperomierza to w tym przypadku podwajasz zakres pomiarowy, ponieważ zgodnie z I prawem Kirhoffa prądy płynące poprzez każdy z 2 identycznych oporów połączonych równolegle będą posiadały wartość 1/2 prądu sumarycznego.
Czyli wskazanie 20A w multimetrze oznaczać będzie rzeczywisty prąd 40A.
Niestety w tym przypadku dojdzie pewien błąd pomiarowy spowodowany opornością przewodów pomiarowych oraz opornością ich styków, który sposoduje, że poprzez zewnętrzny bocznik popłynie większa część prądu sumarycznego niż poprzez bocznik wewętrzny. Błąd ten jest bardzo trudno oszacować, ponieważ wartość oporności przewodów oraz ich styków trudno jest pomierzyć.
Najprościej jest zastosować w obwodzie rozrusznika znaną oporność, na której zmierzysz spadek napięcia woltomierzem o bardzo dużej oporności wewnętrznej.
Wartość prądu liczysz z prawa Ohma.
Oporności wewnętrzne dla woltomierzy w obecnie produkowanych multimetrach są na tyle duże (rzędu setek MΩ czy nawet GΩ), że błąd spowodowany tą opornością wewnętrzną jest pomijany.
Jeżeli zastosujesz opornik powiedzmy o wartości 0,01Ω to na każdy 1A prądu przepływającego poprzez ten opornik uzyskasz spadek napięcia 0,01V
Wartość tego prądu rozruchowego może sięgać kilkudziesięciu Amperów, dlatego też oporność bocznika nie może być zbyt duża, bo sama będzie wprowadzać spory błąd pomiarowy, tym większy, im większa będzie wartość oporności tego bocznika. Z kolei zbyt mała oporność także będzie wprowadzać błąd związany z pomiarem oporności bocznika oraz pomiarem wartości spadku napięcia.
Zauważ też, że dobranie takiego opornika także nie jest łatwe, bo oporność tego oprnika jest zbyt mała dla byle jakiego multimetru i wymaga pomiarów przy użyciu omomierza bardzo małych oporności w 4-przewodowym układzie pomiarowym, który ma na celu wyeliminowanie błędu pomiarowego spowodowanego opornością przewodów pomiarowych, lub z zastosowaniem układu pomiaru tzw. metodą techniczną czyli wymuszeniem określonej, mierzonej wartości prądu poprzez ten opornik oraz pomiarem spadku napięcia na tym oporniku, czyli z wykorzystaniem 2 przyrządów pomiarowych.
Możliwe też, że wartość prądu rozruchu będzie mniejsza jak 20A i w zupełności da się to zmierzyć samym multimetrem, który posiadasz.