Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik trzyfazowy 3kW plus falownik

Rocho82 28 Gru 2012 13:19 4437 19
  • #1 28 Gru 2012 13:19
    Rocho82
    Poziom 12  

    Witam.
    Potrzebuję podpowiedzi czym można zmieniać prędkość obrotową silnika trzyfazowego. Silnik :MS100L2-4 firmy PROMOTOR http://www.kurkiewicz.com.pl/index.php/strona_tekstowa/wyswietl/75.. Planuję wykorzystanie falownika ale nie wiem w jakich granicach będzie możliwa regulacja obrotów i co stanie się z mocą silnika.

    0 19
  • #3 28 Gru 2012 14:08
    kosmos99
    Poziom 34  

    Falownik o mocy min 3kW. Regulacja prędkości w zakresie 20-200% znamionowej. Powyżej częstotliwości znamionowej następuje spadek momentu obrotowego.

    0
  • #4 28 Gru 2012 14:43
    Rocho82
    Poziom 12  

    Właśnie szukam danych o mocy na wale. Bo o ile moment uda się utrzymać stały (obniżając f i u) to jaką mocą będzie dysponował silnik przy 25Hz?

    ________________________
    Chyba sobie odpowiedziałem. Z tego co przeczytałem to wynika mi, że przy zmianie f z 50 do 25Hz (bo więcej nie mogę). P spadnie z 3kW do 1,5kW (P= (T*n)/9,55)więc muszę zaplanować zakup silnika 6kW aby prze 25Hz miał moc 3kW. To oczywiście pociągnie za sobą zakup innego falownika.

    __________________________

    Nie kumam tego. Czy jeżeli moment jest stały to znaczy że silnik jest w stanie wykonać tą samą pracę tylko przy mniejszej prędkości a moc P oznacza ile silnik prądu "zje". Czy muszę szukać mocniejszego silnika żeby ta sama praca została wykonana?
    Załóżmy, że chcę aby silnik był podłączony do taśmociągu i chcę regulować jego prędkość.

    0
  • #5 29 Gru 2012 10:54
    kosmos99
    Poziom 34  

    A dlaczego dla kolegi w tym przypadku moc jest parametrem krytycznym, a nie moment?
    Skoro obciążenie jest stałe, a więc i moment. To potrzebna moc zależy tylko od prędkości, jeśli silnik 3kW dla prędkości przy 50Hz "daje rade" to przy zmniejszeniu obrotów będzie pobierał mniejszą moc. Ale pracę dla obydwu przypadków wykona tę samą (transporter pracując z dwa razy mniejszą prędkością (25Hz) będzie potrzebował o połowę mniejszą moc, ale żeby przenieść ten sam ładunek co przy prędkości 50Hz czas jego pracy będzie 2 razy dłuższy.
    W przypadku zwiększenia obrotów silnika powyżej znamionowych, moc jest stała czyli więcej jak 3kW nie da się uzyskać, co oznacza, że zwiększenie obrotów odbywa się kosztem momentu.
    Z jaką prędkością znamionową chce kolega kupić ten silnik?
    Czym mniejsze tym większy moment.
    Więc zamiast kupować dwubiegunowy i pracować nim z częstotliwością 25Hz lepiej kupić 4 biegunowy i wtedy częstotliwość pracy w granicach 50Hz.
    Ważny jest też zakres regulacji obrotów.

    0
  • #6 29 Gru 2012 15:02
    Rocho82
    Poziom 12  

    Dziękuję za pomoc. Już rozumiem. Silnik ma 20.1 Nm i jest (2p=4). Taki silnik wystarczy. Producent odpowiedział że silnik może pracować od 25 do 100 Hz.
    Zastanawiam się czy można kombinować żeby z prędkością zejść jeszcze niżej?

    0
  • #7 29 Gru 2012 15:25
    kosmos99
    Poziom 34  

    Z tą dolną granicą to chodzi o chłodzenie silnika.
    Silnik będzie pracował ze stałą prędkością, czy wymagana jest regulacja?

    0
  • #8 29 Gru 2012 16:05
    2134684
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 29 Gru 2012 18:21
    INTOUCH
    Poziom 30  

    Rocho82 napisał:
    Producent odpowiedział że silnik może pracować od 25 do 100 Hz.

    Cytat:
    Moment krytyczny silnika zasilanego ze źródła o stałej wartości napięcia i wzrastającej tylko częstotliwości maleje z kwadratem tejże częstotliwości.

    Możliwe, że twój silnik przy częstotliwości 100Hz będzie miał za mały moment, i będzie pracował jako przeciążony, co grozi jego uszkodzeniem.
    Przy częstotliwości poniżej 30Hz wymagane jet obce chłodzenie silnika. W przypadku braku obcego chłodzenia silnik może się przegrzać pobierając prąd znamionowy, ponieważ będzie zbyt mały przepływ powietrza przez silnik.

    0
  • #10 29 Gru 2012 20:31
    Rocho82
    Poziom 12  

    Silnik ma pracować w całym możliwym zakresie poniżej 50 Hz (znamionowego) czyli dla tego przypadku od 25Hz do 50Hz. Szkoda tylko, że nie mogę zejść poniżej 25 Hz ale trudno. Oczywiście płynna regulacja jest podstawą. Jak to mi zadziała to zrobię sterowanie dodatkowe falownikiem.

    0
  • #11 29 Gru 2012 21:16
    INTOUCH
    Poziom 30  

    Możesz, tylko musisz zainstalować obce chłodzenie do silnika. Takie rzeczy się robi.
    Skontaktuj się z dystrybutorem silników PROMOTOR czy i jakie dodatkowe chłodzenia zainstalować. Przy napędach z falownikiem to niewielki koszt.
    Zapomniałbym dodać. Jeśli silnik ma pracować z falownikiem to uzwojenia powinny być wykonane w klasie izolacji F lub H.
    http://www.portal.pemp.pl/efektywnosc-energetyczna/definicja

    0
  • #12 29 Gru 2012 22:01
    2134684
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 30 Gru 2012 10:53
    Rocho82
    Poziom 12  

    Ciekawe rozwązania dziękuje Wszystkim. Wyjaśniło mi się co i jak. Wątek zamykam.

    0
  • #14 30 Gru 2012 10:57
    kosmos99
    Poziom 34  

    To nie lepiej kupić silnik sześciobiegunowy?

    0
  • #15 30 Gru 2012 11:05
    Rocho82
    Poziom 12  

    Nie koniecznie. docelowo prędkość 1420 obr/min jest dobra (praca normalna przy której silnik będzie pracował pewnie 80% czasu. tylko czasami będę potrzebował zmniejszenie prędkości i mam nadzieję że zwolnienie do 25Hz wystarczy. Jeżeli dam silnik 2p=6 to prędkość spadnie do 750 obr/min ale jeżeli będę podnosił obroty to moment mi spadnie i może być krucho.

    0
  • #16 30 Gru 2012 11:11
    kosmos99
    Poziom 34  

    Nie 750, tylko 1000 obr/min i w dodatku moment znamionowy przy tej samej mocy i mniejszych obrotach jest proporcjonalnie większy.

    0
  • #17 30 Gru 2012 11:23
    Rocho82
    Poziom 12  

    Masz racje moja pomyłka 1000 obr/min wezmę to pod uwagę przy projektowaniu i doborze przekładni.

    0
  • #18 30 Gru 2012 11:27
    kosmos99
    Poziom 34  

    W dodatku są silniki produkowane też na rynek amerykański z częstotliwością znamionową 60 Hz, plus jest taki, że do tej częstotliwości silnik nie traci momentu.

    0
  • #19 30 Gru 2012 14:12
    2134684
    Użytkownik usunął konto  
  • #20 22 Mar 2015 17:36
    Rocho82
    Poziom 12  

    Powyższe podpowiedzi pomogły rozwiązać problem. Dziękuję wszystkim za pomoc.

    0
  Szukaj w 5mln produktów